النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: ارجوا المساعده في شراء جهاز جديد

  1. #1
    عضوية جديدة
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    المشاركات
    12
    معدل تقييم المستوى
    0

    ارجوا المساعده في شراء جهاز جديد



    انا من مصر عايز اشتري جهاز جديد في حدود من 6000 الي 8000 جنيه مصري واستخدامه هيكون للجرافيك والالعاب و...... بس محتار بين intel و amd وهل لو اشتريت Intel Core i7 940 يمكن بعد فتره تحديثه ب
    Intel Core i7 965 ولو اشتريت Phenom II X4 940 ذا المكبس AM2+ هل يمكن تحديثه ب
    Phenom II X4 940 ذا المكبس AM3
    بصراحه انا تعبت من المقارنات وعايز حد يدلني علي المفيد ولكم مني خالص الشكر والتحيه

  2. #2
    عضو بلاتيني الصورة الرمزية DR ! ZERO
    تاريخ التسجيل
    Mar 2009
    المشاركات
    3,932
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    23

    رد: ارجوا المساعده في شراء جهاز جديد

    اشترى core i7 احسن وسيبك من تحديثه عيش لنهارده انا كنت بفكر زيك كده فى شراء كرت شاشه بس قلت مش مهم

  3. #3
    عضو ذهبي الصورة الرمزية vmidov
    تاريخ التسجيل
    Oct 2008
    المشاركات
    1,842
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    51

    رد: ارجوا المساعده في شراء جهاز جديد

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة h.zico مشاهدة المشاركة
    انا من مصر عايز اشتري جهاز جديد في حدود من 6000 الي 8000 جنيه مصري واستخدامه هيكون للجرافيك والالعاب و...... بس محتار بين intel و amd وهل لو اشتريت Intel Core i7 940 يمكن بعد فتره تحديثه ب
    Intel Core i7 965 ولو اشتريت Phenom II X4 940 ذا المكبس AM2+ هل يمكن تحديثه ب
    Phenom II X4 940 ذا المكبس AM3
    بصراحه انا تعبت من المقارنات وعايز حد يدلني علي المفيد ولكم مني خالص الشكر والتحيه
    اولا لو هتشترى من مصر مفيش I7 940 اساسا اخر حاجه نزلت هنا 920
    ثانيا المقارنه شتوفها بالبورده المهم عشان تحدث البورده اولا مش البروسيسور
    ولو اشتريت 920 ممكن تحدثه ب965 لأن الاتنين LGA 1366 وX58 Chipset
    لو اشتريت X4 940 فى بوردات AM2+ / AM3 الموجود حاليا من AM3 Socket هو X4 810,820,910
    ودول مع انهمAM3 لكن ممكن يشتغلوا على بورده 740G زى GA-MA74GM-S2H او
    GA-MA74GM-S2
    وللتأكيد راجع قائمه المعالجات التى تدعمها البورده ال740G من جيجا بايت من هنا
    http://arabic.giga-byte.com/Support/...3071#anchor_os
    وده لان شركه AMD المحترمه مبتغيرش شكل السوكيت نفسه لأجبار المستخدم على تغير اللوحه الام وبكده عشان تشغل المعالج AM3 كل اللى محتاجه انك تعمل Update للبيوس مش اكتر ده اذا كان مش معمول الUpdate اساسا

    من الاخر من رأيى الشخصى اذا كنت تقدر تجيب الI7 هاته لأنه مفيش أحسن منه فى AMD حتى الان اى نعم الX4 940 بيساوى ادائه لكنه مش متفوق عليه ال940 هو الحل الافضل للى مش قادر يجيب I7 لكن معوش حقه فيجيب حاجه مساويه ليه الI7 ادائه ممتازه لكن سعره غالى جدا جدا جدا زياده عن اللزوم
    لكن كقابليه للتحديث و وكسعر ممتاز مقابل اداء ممتاز تجيب الAMD
    وأعتقد ان اساسا انتل كلها مفيهاش حتى الان غير الI7
    دى رايى الشخصى جدا
    وميزعلش الاخوه الانتلاويين :D


    [CENTER][CENTER][SIGPIC][/SIGPIC]

    [B][FONT=Impact][SIZE=3][COLOR=Navy]أعتذر منكم إخوانى الأعزاء لأننى لا أعتقد أننى سأقوم بأى مراجعات أخرى وحتى من الممكن ألا أتابع المنتدى العزيز مره أخرى وقد أتابعه من حين لأخر ... الله وحده أعلم
    عموما يكفينى أننى تشرفت بمعرفه الكثير من الأشخاص المحترمه من هذا المنتدى العظيم وأرجو أن يدوم الود سواء كنت قريبا أو بعيدا عن المنتدى
    وبالطبع هناك قله تمنيت أننى لم أكن تعرفت إليهم قط أطلب من الله أن يهديهم ويوفقهم
    وأرجو أن أكون قد إستطعت رد ولو شئ بسيط من الجميل لمنتدانا وما تعلمته منه على مر السنين السابقه
    شكرا لكل أعضاء عرب هاردويير ولكل من قدم لى مساعده عن قصد أو غير قصد[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [/CENTER]

  4. #4
    عضو برونزي الصورة الرمزية crashplant
    تاريخ التسجيل
    Feb 2009
    المشاركات
    366
    الدولة: Netherlands
    معدل تقييم المستوى
    10

    رد: ارجوا المساعده في شراء جهاز جديد



    الاخ الكريم
    انت بتقول عايز جهاز للالعاب و الجرافيكس يبقي ليه تركز علي البروسيسور اكتر من كارت الشاشه ؟!!
    المفروض في حدود ميزانيتك ان تجيب جهاز بالمواصفات دي وانشأ الله مفيش حاجه هاتقف قدامه
    Processor :Core2QUAD Q9550 45 nm
    MOTHER BOARD : GIGABYTE GA-EP45 EXTREME INTEL P45/ICH10R
    VGA :XFX NVIDIA GTX 280
    RAMS:Kingston hyperx 2GB bus 1066 mt/s cl7 x2
    Hard disk :western digital 1Tb .buffer 32mb sata
    DVD r/w : x22 asus or LG or samsung
    case :GIGABYTE 3D AURORA
    وده جهاز جبار و في حدود ميزانيتك ومن الاخر مفيش حاجه مش هاتشتغل عليه بأقصي قوتها و مفيش حاجه مش هاتشتغل عليه وده افضل من انك تجيب بروسيسور I7 لانك كده هاتموت بقيه الحجات التانيه في الكمبيوتر وكما يقول المثل العربي مافائده العقل بلا جسد ؟! و ارجو ان اكون افدتك

    و الله الموفق

المواضيع المتشابهه

  1. مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 04-01-2010, 21:52
  2. ارجوا المساعده في شراء جهاز جديد
    بواسطة جاهل في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 27
    آخر مشاركة: 24-03-2008, 02:52
  3. مشاركات: 10
    آخر مشاركة: 01-05-2007, 17:12
  4. اريد شراء جهاز جديد ارجوا المساعده وبداء الراي
    بواسطة fm23 في المنتدى المعالجات واللوحات الأم - Processors & Motherbaords
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 30-04-2007, 14:42
  5. مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 21-03-2005, 04:12

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •