صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 17

الموضوع: افرمت fat32 or ntfs و ايهما افضل مع الالعاب

عضو

افرمت fat32 or ntfs و ايهما افضل مع الالعاب

ارجو الافاده

فى ناس قلتلى فرمت الهارد ntfs افضل للالعاب و ان fat32 لا يشغل الالعاب مثل UNDER COVER

فا ايهما افضل ؟؟

و فى طريقه للتحويل من fat32 الى ntfs بدون فورمات؟؟؟ ولا فقد بيانات

عضوية جديدة

رد: افرمت fat32 or ntfs و ايهما افضل مع الالعاب

أهلا بك أخي الكريم
    بالنسبة لاستخدام الفايل سيستم ntfs فهو أفضل بكتيير من ال fat32
    لكن لو هتنزل أكتر من نسخة ويندوز علي الكمبيوتر فدي الحاجة اللي ال ntfs مبيدعمهاش وبالتالي بتتجه الي fat32

للأسف لا يوجد طريقة للتحويل من
    fat32 الى ntfs بدون فورمات لازم تفرمت

عضو الصورة الرمزية koky5500

السلام عليكم
    اخي الكريم الفايل سيتم NTFS يفضل مع الهاردات ذات المساحات الكبيرة وليس له علاقة كبيرة بالالعاب
    ويمكنك التحويل من FAT 32 TO NTFS عن طريق برنامج البارتيشن ماجيك او اسطوانة الصيانة الموجودة في المنتدي باستخدام البحث عنها ويمكنك التحويل من غير فورمات للهارد ديسك ويمكننى مساعدتك في هذا بمجرد حصولك على البرنامج وتحميله على الهارد لديك
    بالتوفيق

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة koky5500 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    اخي الكريم الفايل سيتم NTFS يفضل مع الهاردات ذات المساحات الكبيرة وليس له علاقة كبيرة بالالعاب
    ويمكنك التحويل من FAT 32 TO NTFS عن طريق برنامج البارتيشن ماجيك او اسطوانة الصيانة الموجودة في المنتدي باستخدام البحث عنها ويمكنك التحويل من غير فورمات للهارد ديسك ويمكننى مساعدتك في هذا بمجرد حصولك على البرنامج وتحميله على الهارد لديك
    بالتوفيق

أه فعلا أسف جدا أنا سهيت عليا حكاية الconvert from fat32 to ntfs أو العكس كمان بالنسبة لبرنامج partition magic جبت لك نسخة portable من غير setup
    https://www.4shared.com/file/8143144...e_805.html?s=1

مشكور أخ كوكي عالتنبيه

عضو

طيب يا جماعه under cover بتشتغل عادى على FAT32

اصل انا عندى الهارد 120 موش مستاهل انى اغيره ل NTFS طالما هو كويس للمساحات الكبيره بس

بس عاوز اخد الالعاب من واحد ...............بيقولى لازم تكون NTFS

هل مثلا undercover و الالعاب الحديثه ممكن تشتغل على fat32 عادى

و هل ممكن انزل وندوز و افرمت ntfs وباقى الهارد fat32 ولا فيها مشاكل ؟؟؟؟

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mina_888 مشاهدة المشاركة
    طيب يا جماعه under cover بتشتغل عادى على FAT32

اصل انا عندى الهارد 120 موش مستاهل انى اغيره ل NTFS طالما هو كويس للمساحات الكبيره بس

بس عاوز اخد الالعاب من واحد ...............بيقولى لازم تكون NTFS

هل مثلا undercover و الالعاب الحديثه ممكن تشتغل على fat32 عادى

و هل ممكن انزل وندوز و افرمت ntfs وباقى الهارد fat32 ولا فيها مشاكل ؟؟؟؟
    أهلا بك
    أيوه فعلا حضرتك ممكن تنزل وندوز و تفرمت ntfs وباقى الهارد fat32 مفيش مشكلة
    بس خللي بالك من حاجة مهمه ان حجم البارتشن في الfat32 أخره 32 جيجا يعني متقدرش تخللي بارتشن أكبر من كده يبقي fat32
    بس أنا شايف انك تقدر تكبر دماغك وتخللي الهارد كله ntfs علي أي عدد من البارتشنز
    متقلقش والله ال ntfs أحسن من ال fat بكتيير
    بالنسبة بقي للعبة أنا حصلت معايا زمان أيام لعبة prince of Persia كانت برضه أول مانزلت مش بتشتغل اللا علي ntfs (ده بالنسبة للنسخة اللي صاحبي كان جايبهالي ) من ساعتها وانا باستخدم ال ntfs في كله

عضو فضي

إذا كنت تستعمل windows xp أو vista فأستعمل ntfs
    إذا كنت ذا رأي كن ذو عزيمة.... إن فساد الرأي أن تتردد

عضو برونزي الصورة الرمزية alsadinet

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasser3da مشاهدة المشاركة

لكن لو هتنزل أكتر من نسخة ويندوز علي الكمبيوتر فدي الحاجة اللي ال ntfs مبيدعمهاش وبالتالي بتتجه الي fat32

fat32
    هذه المعلومة غير صحيحة أخي الكريم ...

أنا لدي 3 هاردات - اثنان منها موصولة مع بعض بمنظومة RAID 0 ومقسمة 4 أقسام وتحوي 3 أنظمة تشغيل مختلفة.

ولدي ايضاً برنامج VMWARE وهو أيضاً يحوي 3 أنظمة تشغيل ...

كل ما سبق يتم عمله ضمن نظام ملفات NTFS .
    [CENTER][SIGPIC][/SIGPIC][/CENTER]

[CENTER][IMG]https://www.upload4arab.com//files/894/rapita5.gif[/IMG][/CENTER]

عضو الصورة الرمزية hesseny2

الاخي الكريم اولا يجب ان تفهم اولا ما هو نظام تقسيم الملفات وما اهم مايميز كل نوع منها عن الاخر ما يميز نظام الملفات NTFS عن FAT فهو أنه نظام مستقر جداً يحقق لك أقل نسبة ممكنة من الأخطاء أو مشاكل القرص الصلب، كما يقدم تسهيلات متميزة لمستخدميه كالتخلص من الحاجة إلى إعادة تشغيل ويندوز كلما تم تنصيب برنامج جديد، والأهم من ذلك كله يتمثل في مستوى الأمان الذي يضمنه نظام الملفات NTFS فجميع ملفاته مشفرة بنظام 40 أو 56 بت، والتي بالإمكان مضاعفتها لتصل إلى 128 بت عبر تثبيت برنامج Windows 2000 Strong Security Pack، نظام NTFS يعني نظام ملفات التقنية الجديدة New Technology File System، ويستخدم مع نظام التشغيل ويندوز إن تي متيحاً أسماء طويلة للملفات تصل إلى 255 حرفاً، وقد تم تصميمه خصيصاً كي يعود إلى نشاطه بسرعة عقب حالات التجمد والانهيار Crashes، ومن جهته يدعم نظام التشغيل ويندوز إن تي أنظمة ملفات متعددة بالإضافة إلى نظام NTFS، فهو قادر على العمل مع نظام FAT الخاص بإصدارات ويندوز ودوس السابقة فضلاً عن نظام الملفات HPFS، ويستطيع التعامل مع أكثر من نظام في الوقت ذاته حيث يتم فصل كل نظام في قسم ( تجزئة Partitions) خاص به على القرص الصلب، غير أن خصائص الأمان في بيئة ويندوز إن تي تستلزم استخدام نظام الملفات NTFS.

كما يتميز نظام NTFS بقدرته التعامل مع أحجام هائلة للأقراص الصلبة يزيد حجمها عن 16 تيرابايت تقريباً وذلك بفضل صغر حجم المجموعة Cluster في هذا النظام والتي تبلغ 512 بايت فقط، والمجموعة Cluster هي عبارة عن وحدة لتوضع الملفات تتألف من عدة أقسام Sectorsمن القرص الصلب، وتشكل أصغر وحدة تخزين يستطيع نظام التشغيل التعامل معها،
    :w:
    ويقدم نظام الملفات NTFS مستوى عالياً من الثبات والاستقرار، إذ يتضمن نسختين من نظام جدول الملفات الرئيسي Master File Table (MFT)، وهو أشبه ما يكون بقاعدة البيانات، وفي حال تعطلت النسخة الأصلية من هذا النظام نتيجة عطل في أحد أقسام القرص وهو ما يسمى Bad Sector، يقوم الجهاز عند إعادة التشغيل باستخدام النسخة الثانية من النظام، ثم يقوم تلقائياً بإنشاء نسخة جديدة مع أخذ القسم المعطوب بعين الاعتبار، ما يجعل نظام NTFS يضمن حفظ البيانات من التلف أو الضياع.

أهم ما يمي ز نظام الملفات NTFS هو أنه يضمن الاستخدام الأمثل لمساحة القرص الصلب بصورة أفضل بكثير، وذلك بفضل صغر حجم مجموعة التخزين فيه Cluster والتي لا تتعد 512 بايت، على عكس نظام FAT القديم، فإن مجموعة التخزين هذه تحافظ على حجمها هذا بغض النظر عن حجم التجزئة أو القرص الصلب، ولكن نظام NFTS في المقابل يؤدي إلى انخفاض أداء عملية الإدخال والإخراج من وإلى القرص I/O Disk، وذلك بسبب كثرة عدد مجموعات التخزين Clusters، الأمر الذي يجعل الكثيرين من هواة الألعاب يثبتون ويندوز 2000 على نظام الملفات FAT16 أو FAT32.
    :s:
    5-و من المميزات الممتازة دعمه لـ ISO Unicode و الذي يسمح باستخدام 16 بت لترميز كل حرف أو رمز و ليس كما في ASCII و الذي يستخدم 8 أو 7 بت فقط ، و هذا يعني باختصار أنك تستطيع تسمية ملفاتك بأي لغة كانت حتى الصينية دون الحاجة إلى تغيير صفحة الترميز Code Page كما في الدوس و W9x

ويتميز نظام الملفات NTFS أيضاً بدعمه لخاصية يونيكود المعيارية ISO Unicode والتي تسمح باستخدام نظام 16 بت لتشفير كل حرف، متفوقة بذلك على نظام آسكي ASCII الذي يستخدم 8 أو 7 بت فقط، وهذا يعني بإيجاز إمكانية تسمية الملفات بأية لغة كانت حتى الصينية دون الحاجة إلى تغيير صفحة التشفير، :sss:
    وتستخدم خاصية يونيكود زوجاً من البايتات لكل حرف بدلاً من بايت واحد، وهي قادرة على معالجة أكثر من 65 ألف حرف بدلاً من 256 حرفاً كما هو الحال في تقنية آسكي ASCII، ما يجعلها قادرة على استيعاب الأحرف الأبجدية الخاصة بمعظم لغات العالم.

وأخيراً فإنه بالإمكان تحويل نظام الملفات في ويندوز 2000 من FAT إلى NTFS بسهولة ودون فقد أي بيانات، وذلك من خلال الأمر التالي في ويندوز 2000: convert c:/fs:ntfs، ثم إعادة تشغيل ويندوز.

مع ملاحظة ان نظام فيستا الحديث من مايكروسفت لا يفبل الا بنظام التقسيم NTFS

لك كل حبي وتقديري

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alsadinet مشاهدة المشاركة
    هذه المعلومة غير صحيحة أخي الكريم ...

أنا لدي 3 هاردات - اثنان منها موصولة مع بعض بمنظومة RAID 0 ومقسمة 4 أقسام وتحوي 3 أنظمة تشغيل مختلفة.

ولدي ايضاً برنامج VMWARE وهو أيضاً يحوي 3 أنظمة تشغيل ...

كل ما سبق يتم عمله ضمن نظام ملفات NTFS .
    حضرتك كده بتتكلم عن الType بتاع الHard Disk عندك Dynamic لان الواضح انك بتستخدم كمان Stripped أو RAID0
    ودي حاجة تانية مرضتش اتطرق ليها عشان ملخبطش الاخ mina

بس برضه انا كلامي مش خطأ جرب كده تقسم Basic:ntfs ونزل أكتر من operating system طبعا مش هينفع اللا لو غيرت الfile system الي fat32

أنا بس بتكلم عن ال Type بتاع Hard Disk وهو Basic مع العلم ان basic هو الstandard حتي لما بتيجي تنزل Windows و بالتالي طبعا مشهور أكتر من الDynamic كمان ال Dynamic مبيدعمش اللا ntfs

مش ممكن واحد بيسأل يفرمت ل ntfs واللا fat واقوله ال type بيكون basic واللا dynamic مش كده واللا ايه ؟:D

عضو ذهبي

على جميع الاحوال امتداد NTFS أفضــل وهو ما يتميز به النظام ويندوز بشكل أساسي ناهيك عن تعامله مع امتدادات اخرى .. لكن الافضل هو ما ذكرت .. بالاضافة الى انه يتمتع بالأمان والقوة

بالتوفيـــٌق

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة !! NoMeRcY !! مشاهدة المشاركة
    على جميع الاحوال امتداد NTFS أفضــل وهو ما يتميز به النظام ويندوز بشكل أساسي ناهيك عن تعامله مع امتدادات اخرى .. لكن الافضل هو ما ذكرت .. بالاضافة الى انه يتمتع بالأمان والقوة

بالتوفيـــٌق
    هو ده الكلام المفيد :ah4:

عضو فضي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasser3da مشاهدة المشاركة
    حضرتك كده بتتكلم عن الType بتاع الHard Disk عندك Dynamic لان الواضح انك بتستخدم كمان Stripped أو RAID0
    ودي حاجة تانية مرضتش اتطرق ليها عشان ملخبطش الاخ mina

بس برضه انا كلامي مش خطأ جرب كده تقسم Basic:ntfs ونزل أكتر من operating system طبعا مش هينفع اللا لو غيرت الfile system الي fat32

أنا بس بتكلم عن ال Type بتاع Hard Disk وهو Basic مع العلم ان basic هو الstandard حتي لما بتيجي تنزل Windows و بالتالي طبعا مشهور أكتر من الDynamic كمان ال Dynamic مبيدعمش اللا ntfs

مش ممكن واحد بيسأل يفرمت ل ntfs واللا fat واقوله ال type بيكون basic واللا dynamic مش كده واللا ايه ؟:D
    ارجو توضيح هذه النقطة
    من مواضيعي

معلومات مبسطة عن خاصية AHCI
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=311917

المراجعة الأولى للماوس الخارق Gigabyte Krypton
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=332906

نظرة سريعة على القرص الصلب Segate ST2000DM001
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=325396

الدليل الشامل لوحدات التخزين HHD طبقاً للسعر والأداء في السوق المصري
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=356463&p=2590943#post2590943

عضوية جديدة

أأمرني بس أي نقطة بالضبط عايز توضيح فيها؟

عضو فضي

الامر لله سبحانه وتعالى

انا اقصد الجزءالخاص بال Type

ال BASIC وال DYNAMIC
    من مواضيعي

معلومات مبسطة عن خاصية AHCI
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=311917

المراجعة الأولى للماوس الخارق Gigabyte Krypton
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=332906

نظرة سريعة على القرص الصلب Segate ST2000DM001
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=325396

الدليل الشامل لوحدات التخزين HHD طبقاً للسعر والأداء في السوق المصري
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=356463&p=2590943#post2590943

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة