صفحة 1 من 5 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 70

الموضوع: حاجة غريبة

عضو الصورة الرمزية tikka

حاجة غريبة

الاخوة اعضاء عربهاردوير المحترمين
    سلام من الله عليكم ونعمة

كنت في زيارة لمدينة حيدر أباد الهندية لدراسة بعض الكورسات ، وقد انتهيت والحمد لله، الغريب في الامر انني درست في معهد نتمتيركس وفي اخر يوم وانا مسافر زرت المعهد ووجدت جمهره حول مبنى المعهد لدرجة ان الدخول مستحيل ، وبالرغم من ذلك استطعت بعد عناء الدخول، وعندما سالت عن سبب الجمهرة اتضح ان هناك معاينات للالتحاق بالعمل لدى شركة سعودية ، او شركات سعودية لا اعلم ، المهم في الامر انني طلبت اجراء معاينة الا انهم رفضوا لانني لست هنديا ، فقلت لهم انني سارجع غدا للسعودية فالرجاء بتزويدي باسم الشركة لكنهم رفضوا.

الموضوع للنقاش

عضو الصورة الرمزية amiramohamed

رد: حاجة غريبة

ولا غريبة ولا حاجة
    الهندي او الباكستاني او غيره من الاسيوسسن مبيحبوش غير بعض ومبيخافوش الا علي بعض " ودا شئ احترمه فيهم " عكس المصريين
    مبيقطعوش الا في لحم بعض ودا واضح لاي مغترب ........

اللهم ما اصلح ذات بيننا ...واهدنا سبل الرشاد

عضو الصورة الرمزية tikka

شكرا على الرد، الشركات التي اعطت معهد نتميتركس الحق في عمل المعاينات ، الظاهر انها طالبه هنود فقط، وانا رحت الهند وهم ما احسن مننا في شيء بس الدراسة عندهم رخيصة مقارنة بالسرقات العندنا.

عضو الصورة الرمزية alisaed

اخي الامر طبيعي فمعظم الشركات تطلب هنود. و بصراحة لم يسبق لي الاحتكاك بالهنود و لا اعلم اذا كانوا مميزين في التكنولوجيا لدرجة تفضيلهم على العرب في الشركات العربية بل و اشتراط ان يكون المتقدم هنديا.

عضو برونزي الصورة الرمزية AhmadAllRise

و لا اعلم اذا كانوا مميزين في التكنولوجيا لدرجة تفضيلهم على العرب
    اعتقد انه اجورهم بتكون اقل .. هذا هو الموضوع لا اكثر .

اما من ناحية علم .. يوجد عرب متميزين ايضا و متفوقين على الهنود و الامريكان لكن كل شركة لها سياستها

في امور التوظيف .
    [CENTER][SIGPIC][/SIGPIC][/CENTER]
    [CENTER][thread=73199] [COLOR=seagreen][FONT=Comic Sans MS][SIZE=7][COLOR=red]مُحمَّد[/COLOR][/SIZE][/FONT]ْ [/COLOR]([FONT=Comic Sans MS][SIZE=5] [COLOR=black]صلى الله عليه و سلم[/COLOR][/SIZE][/FONT] ) [SIZE=4][COLOR=blue]كأنك [/COLOR][COLOR=blue]تراه[/COLOR] ...برنامج جميل - د.عائض القرني[/SIZE] [SIZE=4][COLOR=blue][/COLOR][/SIZE][/thread][/CENTER]

عضو الصورة الرمزية mhouba

الشركات تفكر فقط في الربح الكل يعلم ان ارخص يد هي يد الاسيويين( هنود ,صين...) لذلك يفضلونهم عن العرب او غيرهم
    CISCO: CCNA , CCNA SECURITY,CCNP; CCIP

JUNIPER NETWORKS : JNCIA-ER ; JNCIA-EX

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

عضو

الهنود متميزون؟؟؟!!!

الباكستانيون متميزون؟؟

الإجابة نعم وبلا تردد

(( ولا أقصد التعميم ....يعني ليس أي هندي ماشي في الشارع متميز لأنه هندي!!!!))

----------------------------------
    ولكن لنضرب مثل قريب للفهم

لو أنك نشأت في بلد معروف عنه للجميع أن معظم سكانه ذوي بنية جسمانية قوية وطويلي القامة

وبالاستناد لعلم الإحصاء ونظرية الاحتمالات فستكون أنت لك نفس الصفات على الأغلب

-----------------------------------------------------
    وبالنسبة للهند وباكستان يا أحبائي الأعزاء

هم أصحاب صناعات.
    هم أصحاب صناعات عسكرية متقدمة وصواريخ وقنابل نووية.
    هم أصحاب تقدم في مجال تكنولوجيا المعلومات والبرمجيات.
    هم أصحاب لغة.....يعني مش هيجي واحد هندي او باكستاني وتقوله بتعرف انجليزي يقولك لأ!!!! إذن أنت قادم لبلد عربي تتكلم هندي ولا أوردو؟؟؟
    بل انهم يتفوقوا ويتحدثون العربية في خلال شهور...

أكيد من غير سؤال معه لغة .....يعني يعرف يواكب التطور اللي جاي من الغرب وهيعرف يتعامل + لأن اللغة مطلوبة

+ أن عملة تلك البلاد مقارنة بعملة الدول الخليجية رخيصة ويؤدي ذلك إلى تدني أجورهم ورضاهم بها وعدم تذمرهم

+ في بعض الوظائف وخصوصا في مجال الـ IT الأجور ثابتة لمن يحملون خبرة عالية بغض النظر عن بلده

مثال: ممكن واحد هندي او باكستاني يكون معه CCIE يتقاضي راتب هو هو نفس راتب من يحمل نفس الخبرات من بلد عربي آخر

ولكن قلة الرواتب وتدنيها تأتي في الوظائف الأقل

وبناءً على ما سبق من معطيات يكون تفضيلهم في الوظائف لدى بعض أصحاب القرار هو الراجح عن غيرهم

وإن كنت أفضل المعايير العالمية من مؤهلات وخبرات واختبارات في المقابلة وحتى فترة تحت الملاحظة (Evaluation Period) بغض النظر عن البلد.

ومن هذه المناقشة أحب أن أتوجه بنصيحة يمكن يكون لها صدى أو ثمرة

لاحظت في هذا المنتدى شرح من ناس بارك الله فيهم باللغة العربية وذلك لتبسيط الشرح على من لا يقدر على فهم اللغة الانجليزية
    وهذا شيء طيب ومجهود يشكرون عليه جد جدا

ولكن النصيحة هي أن تتعلم لغة انجليزية وتتعب وتفهم الشرح اللي باللغة الانجليزية وتدعمه بالشرح اللي باللغة العربية

وذلك لأنك لو دخلت في هذا المجال بصدق وتعمقت فيه استحالة وبقولها وللأسف تكمل بالعربي لأننا لسنا أصحاب تطور فيها يمكن نكون كويسين في التطبيق......ده لو عايز تكمل

+ كل يوم في جديد + مواضيع تقنية جديدة....هتستنى حد يشرحهالك بالعربي؟؟؟!!!.....طبعا لأ

تقدم أنت وافتح قاموس وهناك قواميس مبرمجة على الكمبيوتر وهناك جوجل بيترجم كلام ومواقع لأكتر من لغة

هتتعب شوية لكن هترتاح في المستقبل...وربنا يوفق الجميع

عضو ذهبي الصورة الرمزية warior10

الموضوع مش تميز
    الموضوع قلة رواتب
    والله الهند عندنا قى الشركة ما بيعرفو حاجة
    اما الاخ السعودي tikka فمع احترامي ليك وللسعودية وان اطبعا عايش فيها وبحبها
    بس انتو المستقبل قدامكم اسود بعد الازمة العالمية فمن الطبيعي ان الشركان توظف الهنود والباكستانيين والعرب واولهم انتم مالهمش مستقبل وده نتاج سياسة طويلة من انعدام الفهم لدى الكفلاء الى زرعو الهنود فى قلب العرب
    بقى المواطن الاول فى السعودية هو الهندي وبعدين الباكستاني
    والعرب مالهم نصيب
    [SIZE=3][COLOR=red]الحــــر يعـــرف مــــــا تــريـــد المحـــــــكمة [/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=red]وقضــــاتها سلفا قـــــد ارتشفوا من دمــــه [/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=red]لا يرتجي دفعا لبهتــــــان رماه به الطغــــاة [/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=red]المجرمون الجالسون فوق كراسي القضاة[/COLOR][/SIZE]

عضو برونزي الصورة الرمزية one-zero

عندما تمتلك دولة صناعات و نووي و قيمة سياسية على المستوى الدولي
    اذن هناك تميز وهم افضل
    اما نحن فمازلنا عرب خليج او شوام او عرب النيل نقول النكات عليهم و نقول راكن الفيل بره و هو انا هندي ...............الخ
    وقت الجد ندفعلهم فلوس علشان يفيدونا و لما لا وهم مخلصيين في عملهم و يعطون رب عملهم كل الولاء و كمان كويسسن مع بعض في الغربة

انت عارف يا warior اني بعتز بيك بس اختلف معك في هذة النقطة
    العيب فينا وليس فيهم
    [CENTER][SIZE=4]{[COLOR=red]وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ[/COLOR]}[/SIZE][SIZE=4]…[/SIZE][SIZE=6][SIZE=4](الأنفال:30)
    [URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"]للتواصل معي عبر الفيس بوك اضغط هنا
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/watch?v=37LoZWjv1HE&feature=player_profilepage"][/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"] صفحتي الخاصه على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/Mentored-Learning-New-Horizons-Dubai/234720379925819"]صفحة التعليم الارشادي على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/user/yasserramzyauda"]قناتي على اليوتيوب
    [/URL][/SIZE][/SIZE][SIZE=3][URL="https://yasserauda.blogspot.com/"]مدونتي الخاصه[/URL][/SIZE][/CENTER]

عضو

اكيد عندهم بنيه معلوماتيه سليمه واستثمار فى مجال التكنولوجيا سواء تصنيع تكنولوجيا او اعداد بشر

احنا هنا فى مصر كحكومة انتبهنا للموضوع دا وكانت البدايه بالمنح وتتويجا للاتجاه الدوله جاء احمد نظيف على راس الحكومه ودا راجل معلوماتى وكانت النتيجة ارتفاع معدل تصدير التكولوجيا وتصدير الايدى العامله التكنولوجيه والقادم احسن

المشكله بقى انى الواحد فينا لما بياخد icdl اكنه اخد الدكتوراه ويبتدى يتعامل عى هذا الاساس من حيث المرتب

اخى warior10

المستقبل بايد ربنا وهو مش اسود ولا حاجة هى مجرد كبوة وربما تكون حافز لتغيير بعض العادات الاجتماعيه يعنى الخليجى ممكن يرضى بمرتب اقل او يوفر فى المصاريف او يشتغل شغلانه مكنش بيرضى بيها قبل كدة ولكنى اعيد واتوقع بمستقبل مشرف ان شاء الله فى مجال المعلومات

الموضوع بقى سياسه واقتصاد واجتماع

عضو الصورة الرمزية amiramohamed

انا اتعاملت مع الهندي والباكستاني مبيفهموش لدرجة انهم يفضلوهم علي العربي لا اقصد الخليخيين ضمنا في مجال تكنولوجيا المعلومات مع احترامي غالبا المصريين هم البنية التحتية للمهندسين في الخليخ ... بس ذي ما زكر احد الاخوة اني اجورهم متدنية وقللت رواتبنا معاهم بس غالبا لو رضيت تشتغل علي نفس الراتب بتبقي الافضلية ليك .......علي حسب رب العمل ......معظم الخليجين مبيفضلوش المصريين لاسباب وهي اني مش مخلص ذي الاسيوي ....كثير الجدال .....عدم الامانة من بعضنا وما اكثرها للاسف .....الاسيوي فيه ميزة ذي ما تقله وتبرمجه يشتغل دون نقاش عكسنا طبعا .............

يا ريت اللي في الغربة ينتبه للحاجات دي علشان اكل العيش ............والله المستعان

ezooo_ezooo
    زائر

الرجاء عدم اعطاء معلومات خاطئة

الهنود والباكستانيين

بيدخلوا على بعض ريموتلي وبيصلحوا لبعض وتبعون عملات

انتو عارفين اذا الهندي او ابو بكس اشتغل في مكان

اول ايشي بياخذ راتب ضعيف بعد فترة بيصير يحاول يعمل فلوس باي طريقة من الموردين شركات الحلول يا اخي

انتو عن جد غريبين

شايفين العرب في عرب هادورير شباب عباقرة مو عاديين وبيعمولو دورات للشباب ببلاش وبينزلو الامتحانات والموارد اللي بيتعلموا منها

بشرفكم عمركم شفتوا هندي ولا بكس بيعمل هيك

انا حابب اشكر كل الشباب في عرب هاردوير على المعلومات والمحاضرات الموفيدة

انتو لازم تعرفوا انو العرب اشرف ناس بالله عليكم لاتقولوي هندي وباكستاني

ezooo_ezooo
    زائر

الجنسيات المعفنه هاي ما بتتحرك خطوة اذا مافيها هللة او قرش يا اخي انا عن جد بقولكم انو المتميزين العرب كثر

وقاعدين بالبيت وانا كنت واحد منهم

ezooo_ezooo
    زائر

wobooo

انت غريب يا اخي عن جد انا مستغرب همه يحكموهم المصلحة والمال فقط

ولا تقولي مخالصين ولا بطيخ والله اخر ناس مخلصين تعال على السعوديه وشوف

يا اخي لاتدافع عن ناس لا تعرف عنهم شياء

اقسم بالله في هندي صديق الي في الشركة طبعا ما اله علاقة بالهنود

بيسب عليهم وبيتذمر منهم

رفض عرض ضعف راتب عشا مايروح يشتغل مع هنود يا اخي

خلينا نضيع وقتنا في عمل دورة للشباب