النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: مساعده: عايز اغير البروسيسر ومش عايز اغير البرده

عضوية جديدة

مساعده: عايز اغير البروسيسر ومش عايز اغير البرده

انا اشتريت الحاجات دى قريب ومش عجبانى سرعة الجهاز فقلت اما اغير البروسيسر فهلم ممكن

تغيره بدون تغير البرده ؟

ويا ريت ترشحولى بروسيسور فى حدود 600 جنيه مش اكتر

g31m-es2l

ddr2
    1066

fsb
    1600

وعليها استيكر مكتوب عليه:

GA-G31M-ES2L
    INTEL G31M/ICH7/REV.1.1
    SOCKET775/PCI-EX16/MICRO ATX

2DDR2 DUAL-CH/HD AUDIO

GBE LAN/4 SATA 3GB/S/8/USB 2.0

...........................................

اما البريسوسر:

FREQ: 2.50 GHZ

CORE 45M

fsb 800mhz

socket lga 775

l2 cach 2mb

E5200
    :
    pentium(r) dual core processor

....................

اما الرامه بقه:

king stone

KVR800D2N6/2G

2GB PC2 - 6400 CL6 240 PIN DIMM

............................................

.....................

...........................................

.................................

......................................

ThANX ALOT

عضو ذهبي الصورة الرمزية vmidov

رد: مساعده: عايز اغير البروسيسر ومش عايز اغير البرده

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sword99 مشاهدة المشاركة

انا اشتريت الحاجات دى قريب ومش عجبانى سرعة الجهاز فقلت اما اغير البروسيسر فهلم ممكن
    تغيره بدون تغير البرده ؟
    ويا ريت ترشحولى بروسيسور فى حدود 600 جنيه مش اكتر

GA-G31M-ES2L
    ممكن تجيب الE7300 ثنائى النواه لكن ده سعره 650 جنيه او ممكن تستنى شويه وتحوش وتجيب أى حاجه رباعيه النواه
    او ممكن تبيع الاتنين البورده والمعالج وتجيب حاجه AMD
    [CENTER][CENTER][SIGPIC][/SIGPIC]

[B][FONT=Impact][SIZE=3][COLOR=Navy]أعتذر منكم إخوانى الأعزاء لأننى لا أعتقد أننى سأقوم بأى مراجعات أخرى وحتى من الممكن ألا أتابع المنتدى العزيز مره أخرى وقد أتابعه من حين لأخر ... الله وحده أعلم
    عموما يكفينى أننى تشرفت بمعرفه الكثير من الأشخاص المحترمه من هذا المنتدى العظيم وأرجو أن يدوم الود سواء كنت قريبا أو بعيدا عن المنتدى
    وبالطبع هناك قله تمنيت أننى لم أكن تعرفت إليهم قط أطلب من الله أن يهديهم ويوفقهم
    وأرجو أن أكون قد إستطعت رد ولو شئ بسيط من الجميل لمنتدانا وما تعلمته منه على مر السنين السابقه
    شكرا لكل أعضاء عرب هاردويير ولكل من قدم لى مساعده عن قصد أو غير قصد[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [/CENTER]

عضوية جديدة

الف شكر يا باشا بس مولتليش ايه رايك فى البورده

عضو برونزي الصورة الرمزية tiito2005

لو عارض البروسيسور للبيع راسلنى على الخاص
    [CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=82506"][B][SIZE=2]اول و افضل موقع لتحميل القران الكريم مباشرة و [/SIZE][/B][/URL]
    [URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=82506"][B][SIZE=2]بالتورنت [/SIZE][/B][/URL]
    [COLOR=Magenta]
    [/COLOR][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=191815"][SIZE=2][COLOR=Blue][B]صور متنوعة بعدستى[/B][/COLOR][/SIZE][/URL]

[SIZE=2]اذا وَجَدتَ فىِ المُشاَركةِ ماَ يُفيدْ ابسطُ ماَ تَقومُ بهْ هو انْ تُقييمْ صَاحِبهاَ [/SIZE]
    [IMG]https://204.228.228.89/bf2statistics/resources/graphics/ranks/rank_6.png[/IMG]
    [IMG]https://valid.canardpc.com/cache/banner/739771.png[/IMG]
    [/CENTER]

عضو

ممكن يا اخي توضح ازاي الجهاز مش سريع معاك وجهازك القديم كانت مواصفاته ايه ...... البروسيسور اللي عندك المفروض انه كويس جدا و المفروض انه اسرع من المعالج LGA 3GHZ/2MB cache وكمان نتائجه في اختبارات الكفاءة قريب جدا من اداء معالجات الCore2Duo .........
    وخلي بالك موضوع فرق السرعة بين المعالجات مش كبير اوي في الاستعمال العادي الفرق بيظهر اكتر في برامج الضغط او تحويل امتدادات الفيديو او رندرة الفيديوهات بال3DMAX غير كده الاجهزة بتبقي قريبة اوي من بعض
    لو انت لسة عاوز تغير البروسيسور ممكن تشتري Core2Duo وحيشتغل عادي علي نفس البوردة بتاعتك ولو عاوز في حدود 600 جنيه يبقي مفيش قدامك غير E7200 وده سرعته 2.5GHZ/3MB cache وده علي ما اتذكر تمنه في حدود 630 جنيه .... وممكن E7300 وده سرعته 2.6GHZ وده تمنه في حدود 670 جنيه

عضوية جديدة

تسلم يا جميل على الرد المقنع ده والى ريحنى اوى

انا كان عندى جهاز حيل وبطئ كان بروسير 2.26 على كاش 265 ورامات 512 وبرده 848 p جيجا بيت

يعنى لازم احس بالفرق يعنى ومش عارف ايه الى مخلينى مش حاسس باى حاجه وحاسس ان غلط فى التركيبه دى

بس اه بفكر اغير البروسيسر وبفكر اجيب كورتو كواد من بره مصر فهل البرده تستحمل الفئه دى هى مكتوب عليها سبورت كورتو كواد بس مش مقتنع بيها

والف شكر ليك يا باشا

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sword99 مشاهدة المشاركة
    تسلم يا جميل على الرد المقنع ده والى ريحنى اوى

انا كان عندى جهاز حيل وبطئ كان بروسير 2.26 على كاش 265 ورامات 512 وبرده 848 p جيجا بيت

يعنى لازم احس بالفرق يعنى ومش عارف ايه الى مخلينى مش حاسس باى حاجه وحاسس ان غلط فى التركيبه دى

بس اه بفكر اغير البروسيسر وبفكر اجيب كورتو كواد من بره مصر فهل البرده تستحما الفئه دى هى مكتوب عليها سبورت كورتو كواد بس مش مقتنع بيها

والف شكر ليك يا باشا
    والله يا باشا انا مستغرب ازاي انك مش حاسس بفرق السرعة لازم تحس ان الجهاز بقي اخف شوية ........ انا عندي جهازين في البيت الاول 2.4 علي 512 كاش و مجمع جهاز تاني 3 جيجا علي 2 ميجا كاش مع نفس البوردة بتاعتك و حاسس ان الجهاز التاني ده اخف في تحميل الويندوز و تحميل البرامج بالرغم من ان المعالج ال3 جيجا ده معالج بنتيوم 4 عادي يعني ولا Dual Core و لا Core2Duo ......... يبقي لو اخدنا نفس المقياس وجهازك القديم ده يعتبر بطيء بالنسبة لجهازك الاحدث ا للي بيعتبر كانه 2 بروسيسور كل واحد بسرعة 2.5 جيجا و كمان الكاش بتاع البروسيسور الجديد بتاعك اكبر والباص اسرع ( جهازك الجديد ده مش حيبقي سريع زي الطيارة بس المفروض انه يكون اخف في تحميل البرامج و ما يهنجش بسرعة لو انت فتحت برامج كتيرة ).....
    ممكن كمان تعمل كسر سرعة للبروسيسور و توصله الي سرعة 3GHZ و في السرعة دي علي فكرة البروسيسور بتاعك حيبقي اقوي من الCore2Duo الE7200 وكذلك الE7300 .........
    بالنسبة للبوردة اللي عندك ففانا شايف انها كويسة وهي تقبل البروسيسور الCore2Quad و تقبل الرامات الباص 1066 MHZ بس الصراحة ما جربتهاش مع الكورتوكواد خالص
    اتمني اكون قد افدتك

عضو تقني سابق

اول حاجه تعملها ادخل على قائمه Advanced Bios Features
    CPU Enhanced Halt(CIE) = Disabled
    CPU EIST Function = Disabled

الطريقه ده هتخليلك البروسيسور يشتغل بسرعته الافتراضيه عالطول 2.5 جيجا بس اتاكد بعد كدا بفتح برنامج cpu - z

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thegoodhacker مشاهدة المشاركة
    والله يا باشا انا مستغرب ازاي انك مش حاسس بفرق السرعة لازم تحس ان الجهاز بقي اخف شوية ........ انا عندي جهازين في البيت الاول 2.4 علي 512 كاش و مجمع جهاز تاني 3 جيجا علي 2 ميجا كاش مع نفس البوردة بتاعتك و حاسس ان الجهاز التاني ده اخف في تحميل الويندوز و تحميل البرامج بالرغم من ان المعالج ال3 جيجا ده معالج بنتيوم 4 عادي يعني ولا Dual Core و لا Core2Duo ......... يبقي لو اخدنا نفس المقياس وجهازك القديم ده يعتبر بطيء بالنسبة لجهازك الاحدث ا للي بيعتبر كانه 2 بروسيسور كل واحد بسرعة 2.5 جيجا و كمان الكاش بتاع البروسيسور الجديد بتاعك اكبر والباص اسرع ( جهازك الجديد ده مش حيبقي سريع زي الطيارة بس المفروض انه يكون اخف في تحميل البرامج و ما يهنجش بسرعة لو انت فتحت برامج كتيرة ).....
    ممكن كمان تعمل كسر سرعة للبروسيسور و توصله الي سرعة 3GHZ و في السرعة دي علي فكرة البروسيسور بتاعك حيبقي اقوي من الCore2Duo الE7200 وكذلك الE7300 .........
    بالنسبة للبوردة اللي عندك ففانا شايف انها كويسة وهي تقبل البروسيسور الCore2Quad و تقبل الرامات الباص 1066 MHZ بس الصراحة ما جربتهاش مع الكورتوكواد خالص
    اتمني اكون قد افدتك

تسلم يا باشا على رايك الجميل والى فادنى

وانا انشاء الله هستقر على حاجه اكيد