صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 19

الموضوع: اريد رايكم فى تجميعة الجهاز ده

عضوية جديدة

Smile اريد رايكم فى تجميعة الجهاز ده

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته,

بسم الله الرحمن الرحيم
    يا جماعة انا نويت ان شاء الله اجمع جهاز جديد و كنت عايز اخد رايكم فى المواصفات دى

1- motherboard
    (GIGABYTE GA-EP43-DS3L (rev_ 1_0

2-processor
    intel core 2duo 2.88 gh,3m cashe, fsb 1333 .
    موديل البروسيسور e7400

3-الرامة
    king stone ddr2 1 giga 800 bus
    4-الهارد
    wd 320 giga sata 2
    5-case
    dolphin
    6-sub woofer
    tiger

مع العلم بان الميزانية القصوى 1950 جنيه
    وهذا دون الاخذ فى الاعتبار ال cd rom او الشاشة لان دول عندى اصلا

و كان ليا سؤال تانى هل المواصفات دى جيدة و متناسقة للجهاز ام ان هناك افضل من هذا فى حدود الامكانيات المتاحة
    مع العلم ايضا ان الجهاز الهدف منه التعامل مع البرامج المكتبية و النت و المشاهدة الافلام و التطبيقات و ليس المهم الالعاب و لكن اريد ان اعرف امكانيات التجميعة و خاصة البوردة و كارت الشاشة اللى بيها مساحته قد ايه و بيشغل العاب ايه..و شكرا

ارجو الرد و المشورة بعد اذنكم

:ah2:

عضو ذهبي الصورة الرمزية vmidov

رد: اريد رايكم فى تجميعة الجهاز ده

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoudms مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته,

بسم الله الرحمن الرحيم
    يا جماعة انا نويت ان شاء الله اجمع جهاز جديد و كنت عايز اخد رايكم فى المواصفات دى

1- motherboard
    (GIGABYTE GA-EP43-DS3L (rev_ 1_0
    2-processor
    intel core 2duo 2.88 gh,3m cashe, fsb 1333 .
    موديل البروسيسور e7400
    3-الرامة
    king stone ddr2 1 giga 800 bus
    4-الهارد
    wd 320 giga sata 2
    5-case
    dolphin
    6-sub woofer
    tiger

مع العلم بان الميزانية القصوى 1950 جنيه
    وهذا دون الاخذ فى الاعتبار ال cd rom او الشاشة لان دول عندى اصلا

و كان ليا سؤال تانى هل المواصفات دى جيدة و متناسقة للجهاز ام ان هناك افضل من هذا فى حدود الامكانيات المتاحة
    مع العلم ايضا ان الجهاز الهدف منه التعامل مع البرامج المكتبية و النت و المشاهدة الافلام و التطبيقات و ليس المهم الالعاب و لكن اريد ان اعرف امكانيات التجميعة و خاصة البوردة و كارت الشاشة اللى بيها مساحته قد ايه و بيشغل العاب ايه..و شكرا

ارجو الرد و المشورة بعد اذنكم

:ah2:

أفضل شئ لك أخى العزيز انك تعمل تجميعه AMD عشان تقدر تستغل المبلغ وتستفيد منه أقصى أستفاده وانصحك بالتجميعه دى
    CPU AMD Phenom II 710 = 750 EGP
    MotherBoard GigaByte
    ECS A780GMA = 400 EGP
    Ram 2Gb Kingston 800Mhz = 110 EGP
    HardDisk 320GB AAJS = 260 EGP
    Case Gamma MiniServer 300Watt = 280 EGP
    Sub Creative 2*1 = 105 EGP
    ------------------------------------------------------------
    Total = 1905 EGP
    وشوف باقى الاراء
    بالتوفيق ان شاء الله
    [CENTER][CENTER][SIGPIC][/SIGPIC]

[B][FONT=Impact][SIZE=3][COLOR=Navy]أعتذر منكم إخوانى الأعزاء لأننى لا أعتقد أننى سأقوم بأى مراجعات أخرى وحتى من الممكن ألا أتابع المنتدى العزيز مره أخرى وقد أتابعه من حين لأخر ... الله وحده أعلم
    عموما يكفينى أننى تشرفت بمعرفه الكثير من الأشخاص المحترمه من هذا المنتدى العظيم وأرجو أن يدوم الود سواء كنت قريبا أو بعيدا عن المنتدى
    وبالطبع هناك قله تمنيت أننى لم أكن تعرفت إليهم قط أطلب من الله أن يهديهم ويوفقهم
    وأرجو أن أكون قد إستطعت رد ولو شئ بسيط من الجميل لمنتدانا وما تعلمته منه على مر السنين السابقه
    شكرا لكل أعضاء عرب هاردويير ولكل من قدم لى مساعده عن قصد أو غير قصد[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [/CENTER]

عضوية جديدة

شكرا لك على الرد
    و لكن اريد رايك فى التجميعة من ناحية هل هى جيدة ام لا و لان الكثير من الناس اسمع ان ال intel افضل من amd

شكرا لك على الرد
    و لكن اريد رايك فى التجميعة من ناحية هل هى جيدة ام لا و لان الكثير من الناس اسمع ان ال intel افضل من amd
    التجميعه غير جيده مادمت تستطيع الحصول على الفضل بنفس السعر حسبه بسيطه
    حضرتك تسمع ان انتل أفضل من AMD وتسمع ان Nivdia أحسن من ATI ونسمع كلنا كلام كتير لدرجه ان الشعب كله بقى بيتضحك عليه من ناس مش فاهمه اساسا اللى هما التجار لو كان الى قاللك كده تاجر فاسمحلى أقلك انه مابيفهمش
    ولو كان زى ما الناس بتسميه مهندس كمبيوتر ففهمه قليل جدا
    يا اخى فى حاجه أسمها اختبارات وحتى لو انتل أحسن من AMD فى حاجه مستحيل يكون أحسن منها فى كل حاجه يعنى مينفعش باى حال من الاحوال تقول انتل أحسن من AMD ممكن تقول المعالج كذا من انتل احسن من المعالج كذا من AMD لكن التعميم غلط والمشكله دى هى اللى بتخلى الواحد يفتكر ان اقل حاجه من انتل بتساوى اعلى حاجه من AMD:ah26: وده مستحيل
    والمعالج الAMD اللى ذكرتهولك هو أحسن معالج ممكن تحصل عليه فى مقابل المبلغ المتاح
    ومش ممكن تلاقى واحد زيه من انتل
    عموما انا عايز اقلك انى كنت جاهل هاردويير بمعنى الكلمه ومكنتش أسمع عن حاجه اسمها AMD إلا طشاش كنت متبع شله سمعت وبيقولوا لكن لما ربنا فتح عليا بعلم بسيط أكتشفت ان اخر واحد ممكن تسأله فى الهاردويير هو التاجر
    لانه اجهل واحد بالهاردويير
    ياريت مفيش حاجه فى كلامى تكون ضايقتك لان مش قصدى طبعا لكن بضايق لما أشوف واحد مصرى فى العصر ده ولسه بيسمع كلام ناس من القرن ال18
    مع كامل احترامى وتقديرى لذاتك
    وتحياتى ليك

[B][FONT=Impact][SIZE=3][COLOR=Navy]أعتذر منكم إخوانى الأعزاء لأننى لا أعتقد أننى سأقوم بأى مراجعات أخرى وحتى من الممكن ألا أتابع المنتدى العزيز مره أخرى وقد أتابعه من حين لأخر ... الله وحده أعلم
    عموما يكفينى أننى تشرفت بمعرفه الكثير من الأشخاص المحترمه من هذا المنتدى العظيم وأرجو أن يدوم الود سواء كنت قريبا أو بعيدا عن المنتدى
    وبالطبع هناك قله تمنيت أننى لم أكن تعرفت إليهم قط أطلب من الله أن يهديهم ويوفقهم
    وأرجو أن أكون قد إستطعت رد ولو شئ بسيط من الجميل لمنتدانا وما تعلمته منه على مر السنين السابقه
    شكرا لكل أعضاء عرب هاردويير ولكل من قدم لى مساعده عن قصد أو غير قصد[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [/CENTER]

عضوية جديدة

اولا احب اشكرك على تعبك و اهتمامك انك ترد على ارائى و اللى بسمعه من ناس و انا على فكرة مش زعلان خالص من الرد بتاعك بالعكس انا بحب الصراحة و ابقى فاهم امكانيات الحاجة اللى انا عايز اشتريها و انت كلامك مش وحش كلام طالما من واحد فاهم انا مش بعترض و انا قبل ما هشترى بحب اسمع اراء الناس و اعرف الامكانيات و العيوب
    و باشكرك تانى على تعبك و اهتمامك بالرد

اولا احب اشكرك على تعبك و اهتمامك انك ترد على ارائى و اللى بسمعه من ناس و انا على فكرة مش زعلان خالص من الرد بتاعك بالعكس انا بحب الصراحة و ابقى فاهم امكانيات الحاجة اللى انا عايز اشتريها و انت كلامك مش وحش كلام طالما من واحد فاهم انا مش بعترض و انا قبل ما هشترى بحب اسمع اراء الناس و اعرف الامكانيات و العيوب
    و باشكرك تانى على تعبك و اهتمامك بالرد
    مفيش أى تعب خالص
    انا أحب أساعد وخصوصا الانسان اللى عايز يعرف ويفهم مش يمشى وبس
    ولو حضرتك عايز أى اثباتات او اختبارت او اى أسئله تانيه تحت أمرك
    تحياتى ليك يا باشا

[/CENTER]

عضوية جديدة

بعد اذنك يا باشا اريد ان اعرف امكانيات البوردة اللى انت رشحتهالى دى MotherBoard GigaByte ECS A780GMA
    وخاصة اذا كان بها كارت فيجا و كام سعته وياريت لو تقولى رايك فى التجميعة التانية دى بنفس مواصفاتك تقريبا و هل هى متوافقة ام لا
    Gigabyte GA-MA780G-UD3H سعرها 600ج
    750 جنيه Phenom II
    X3 710 2.6GHz 1.5MB/6MB 4000MT/s
    HardDisk 320GB AAJS = 260

sub wofer ب 75 جنيه
    case dolphin ب 230 جنيه
    و طبعا بدون شاشة و لا cd rom
    واقصى ميزانية بعد الزيادة 2100جنيه فقط لا غير
    ارجو معرفة ردك و التعليق بصراحة على التجميعة كما عودتنى
    وشكرا,

بعد اذنك يا باشا اريد ان اعرف امكانيات البوردة اللى انت رشحتهالى دى MotherBoard GigaByte ECS A780GMA
    وخاصة اذا كان بها كارت فيجا و كام سعته وياريت لو تقولى رايك فى التجميعة التانية دى بنفس مواصفاتك تقريبا و هل هى متوافقة ام لا
    Gigabyte GA-MA780G-UD3H سعرها 600ج
    750 جنيه Phenom II
    X3 710 2.6GHz 1.5MB/6MB 4000MT/s
    HardDisk 320GB AAJS = 260

sub wofer ب 75 جنيه
    case dolphin ب 230 جنيه
    و طبعا بدون شاشة و لا cd rom
    واقصى ميزانية بعد الزيادة 2100جنيه فقط لا غير
    ارجو معرفة ردك و التعليق بصراحة على التجميعة كما عودتنى
    وشكرا,

هى البورده الECS بها نفس كارت الشاشه الموجود فى البورده الجيجابايت اللى حضرتك كاتبها وأسف انى كتبتها لسببين اولا انا كتبت
    GigaByte
    ECS A780GMA
    وهى من شركه ECS مش شركه جيجابايت دى كانت غلطه مطبعيه
    السبب التانى انها مكتوب فى الموقع بتاعها لاتدعم ال710 مع انها بتدعم معالجين من معالجات AM3
    فأعذرنى على المشكله دى والحمد لله انها أتلحقت
    البورده اللى حضرتك كاتبها ممتازه والتجميعه متوافقه تمام
    بالنسبه لموضوع كارت الشاشه حضرتك تقصد مساحه الذاكره اللى جواه ودى حاجه مش مهمه خالص على فكره وكارت الشاشه لايقاس بذاكره كارت الشاشه زى ما اوهمونا زمان لكنها بتحدد بحاجات تانيه كتير منها نوع الذاكره وتردد النواه وتردد الذاكره وحاجات اخرى لكن اجمالا كارت الشاشه ده كويس وتقدر تمشى بيه حالك مع الالعاب لغايه لما ربنا يكرمك وتجيب كارت شاشه خارجى ان شاء الله ولو لقيت البورده دى هاتها Gigabyte GA-MA78GM-US2H بدل اللى فوق الفرق بينهم مش كبير وسعرها 510-540 لو لقيتها وجبتها يبقى هات المعالج Pheonm II X3 720 سعره 850 جنيه ويبقى التجميعه = 2115 فرق 15 جنيه بس
    لكن لو ملقتش البورده Gigabyte GA-MA78GM-US2H يبقى هات التانيه Gigabyte GA-MA780G-UD3H + المعالج X3 710

بالنسبه للكيسه الكيسه الدولفين ممتازه لكن الباور بتاعها مينفعش لأنه مش فعلى ومش مصنع فى شركه من الشركات المعروفه للباورات
    أى جهاز جديد لازم عشان تشغله بدون مشاكل تجيب باور محترم (ماركه) + القوه بتاعته (كام وات ) تكون مناسبه للجهاز
    عشان كده رشحتلك الجاما ال300 وات عشان الباور اللى فيها ماركه HEC ودى شركه محترمه + 300 وات فعلى ودول اللى محتاجهم الجهاز حاليا يبقى بلاش مخاطره ونجيب الجاما أفضل

وياريت تراجع الموضوع ده كبدايه هيساعدك كتير فى فهم الهاردويير
    https://arabhardware.net/forum/showp...03&postcount=1
    والف مبروك مقدما على الجهاز
    واى حاجه تانى انا فى الخدمه

[/CENTER]

عضوية جديدة

معلش يا صاحبى هتقل عليك شوية كان عندى بعض الاستفسارات و انا نزلت امبارح السخاوى و شفت اسعار القطع اللى انا كنت عايز اجمعها و بصراحة لقيت الاسعار زى ما هى موجودة عندكم فى المجلة مع اختلافات لا تكاد ان تذكر

انا نويت ان شاء الله على التجميعة دى و ربنا يسهل
    MB GA78GM-US2H ب520جنيه
    PROCESSOR AMD PHENOM II X3 720 2.8GHZ ب 860 جنيه
    2 رامة واحد جيجا ب130جنيه
    HARD 640G ب 380 جنيه
    JUMBO اودى ب 160 جنيه
    SUB SBS ب 100 جنيه
    2150جنيه

كنت عايز اعرف رايك اولا فى التجميعة من ناحية توافقها و رايك فى الكايسة و متزعلش منى انا عايز اعرف الافضل بعد الكيسة الجاما
    ثانيا عايز اعرف هو البروسيسور بييجى معاه المروحة بتاعته بالمشتت الحرارى و لا انا لازم اشتريهم لوحدهم
    كمان عايز اعرف الافضل انى اركب رامة و احدة 2 جيجا ولا 2رامة 1جيجا
    وهل بعد تركيب الجهاز فى اى تحديث لازم يتعمل للبوردة
    و كارت الفيجا المدمج مع البوردة كويس و لا لا
    ومعلش انا عارف انى صدعت دماغك

و اشكرك على تعبك معايا و اسف ع الازعاج

معلش يا صاحبى هتقل عليك شوية كان عندى بعض الاستفسارات و انا نزلت امبارح السخاوى و شفت اسعار القطع اللى انا كنت عايز اجمعها و بصراحة لقيت الاسعار زى ما هى موجودة عندكم فى المجلة مع اختلافات لا تكاد ان تذكر

انا نويت ان شاء الله على التجميعة دى و ربنا يسهل
    MB GA78GM-US2H ب520جنيه
    PROCESSOR AMD PHENOM II X3 720 2.8GHZ ب 860 جنيه
    2 رامة واحد جيجا ب130جنيه
    HARD 640G ب 380 جنيه
    JUMBO اودى ب 160 جنيه
    SUB SBS ب 100 جنيه
    2150جنيه

كنت عايز اعرف رايك اولا فى التجميعة من ناحية توافقها و رايك فى الكايسة و متزعلش منى انا عايز اعرف الافضل بعد الكيسة الجاما
    ثانيا عايز اعرف هو البروسيسور بييجى معاه المروحة بتاعته بالمشتت الحرارى و لا انا لازم اشتريهم لوحدهم
    كمان عايز اعرف الافضل انى اركب رامة و احدة 2 جيجا ولا 2رامة 1جيجا
    وهل بعد تركيب الجهاز فى اى تحديث لازم يتعمل للبوردة
    و كارت الفيجا المدمج مع البوردة كويس و لا لا
    ومعلش انا عارف انى صدعت دماغك

و اشكرك على تعبك معايا و اسف ع الازعاج

ولا يهمك يا جميل انت تأمر
    التجميعه متوافقه ماشاء الله
    لكن انت دورت على الرامات كويس وأخر سعر ليها لقيته ب130 ولا نزلت على محل معين؟
    الكيسه دى منصحكش بيها
    الكيسه اللى بعد الجاما ككيسه هى الدولفين وممكن تكون قبله كمان ككيسه لكن كباور سبلاى الجاما أحسن انا رشحت لحضرتك الجاما لانها الصفقه الافضل للباورات الصغيره لان الباور بتاعها HEC ودى ماركه محترمه جدا و 300 وات فعلى
    البروسيسور معاه مروحه ومشتت كله فى العلبه
    رامه واحده 2 جيجا عشان لو عايز تزود تانى تقدر تزود شريحه تانيه زيها ويبقوا 4 جيجا بدل ماتملا اماكن على افاضى + عمليه Dual Channel مش هى اللى تبقى اساس بتكون حاجه زياده للى عايز يزود لكن مينفعش الاساس يبقى Dual Channel
    لا مفيش أى تحديث ان شاء الله وانصحك متجربش التحديث غير لما تكون شفته كذا مره وعملته على بورده لأنها عمليه خطيره هى مش مستحيل بس فيها مخاطره
    كارت الشاشه المدمج ممتاز ككارت مدمج بس فى الالعاب مش هتقدر تلعب بيه الالعاب الحديثه على اعدادات عاليه
    لا ياباشا مفيش أى مشاكل خالص بالعكس دى الاسئله دى بتسعدنى جدا
    تحياتى ليك ياصاحبى
    و اسف ع الازعاج
    الفيلم ده جامد اخر حاجه
    متقلش كده مفيش أى ازعاج خالص ولو فى حاجه تانيه يسعدنى انى أساعدك فيها

[/CENTER]

عضوية جديدة

الف شكر ليك يا باشا بالنسبة للرامات اغلبية المحلات سعر الرامة ال1 جيجا ب 65 جنيه king stone طبعا
    و الرامة ال 2 جيجا فى بعضهم بيقول 110 جنيه و بعضهم 105 جنيه يعنى مفيش فرق كبير
    لكن انا معرفش هيا الضمان بتاع الرامة المفروض قد ايه
    و معرفش البروسيسور ضمانه المفروض يبقى قد ايه
    بالنسبة للهارد عايز اعرف الفرق بين الهارد الازرق و الاخضر من western digtal و ما هو الافضل
    ومعلش سؤال يبدو غبى هى اى كيسة بيبقى فيها الكابلات بتاعة الساتا و الداتا و هل الكابل بتاع الباور اللى بيغذى الجهاز ككل الكابلات السوداء موجودة و لا انا اللى بشتريهم لانى بصراحة نسيت اسالهم هناك عن الحاجات دى

الف شكر ليك يا باشا بالنسبة للرامات اغلبية المحلات سعر الرامة ال1 جيجا ب 65 جنيه king stone طبعا
    و الرامة ال 2 جيجا فى بعضهم بيقول 110 جنيه و بعضهم 105 جنيه يعنى مفيش فرق كبير
    لكن انا معرفش هيا الضمان بتاع الرامة المفروض قد ايه
    و معرفش البروسيسور ضمانه المفروض يبقى قد ايه
    بالنسبة للهارد عايز اعرف الفرق بين الهارد الازرق و الاخضر من western digtal و ما هو الافضل
    ومعلش سؤال يبدو غبى هى اى كيسة بيبقى فيها الكابلات بتاعة الساتا و الداتا و هل الكابل بتاع الباور اللى بيغذى الجهاز ككل الكابلات السوداء موجودة و لا انا اللى بشتريهم لانى بصراحة نسيت اسالهم هناك عن الحاجات دى
    اه يعنى حضرتك كتبت 130 جنيه على أساس شريحتين كل واحده 1 جيجا لا طبعا خليك فى شريحه واحده 2 جيجا
    الضمان بتاع الرامات من التوكيل بيبقى المفروض من 3 ل5 سنين بس ممكن يكون غالى عند الضمان عموما فى شركه أسمها المتحده العربيه تقريبا موجوده فى مول السخاوى الدور الارضى دى توكيل كينجستون شوف عندها الرامه بكام ولو بنفس السعر هاتها من عندهم تكون
    2Gb 800Mhz Cl6
    اما لو مش هاتجيبها من التوكيل يبقى اتأكد انها فى العلبه مقفوله عليها متبرشمه وشكلها عامل كده

وأتأكد ان اللزقه اللى فى النص دى مش مقطوعه وقافله على العلبه كلها
    البروسيسور ضمان سنه او اتنين وممكن أكتر بس هو ميقلش عن سنه
    الهارد البلو = اداء عالى + كهربا أكتر + صوت أعلى حاجه بسيطه
    الجرين = اداء أقل + كهربا أقل + صوت أقل
    ده الفرق فى السريع كده الافضل البلو طبعا ومش مهم أى حاجه تانيه سواء كهربا او صوت وخصوصا ان الصوت مش هليكوبتر يعنى وتفرق بينهم بالكود بتاعه البلو بيكون الستيكر اللى ورا ازرق ويكون مكتوب الكود بتاعه WD6400AAKS
    والكود هتلاقيه فى المكان ده

يعنى الهادر ده مثلا 20 جيجا والكود بتاعه WD200BB مش هيكون نفس الشكل بس قريب ليه

بالنسبه للكيسه الكيسه مفيهاش أى كابلات خالص كابلات الداتا والساتا بتبقى مع البورده بيكون غالبا موجود كابل داتا و 2 ساتا + محول وصله باور سبلاى تاخد وصله الكهربا العاديه الداتا وتحولها ساتا زى دى

سؤال الباور ده مش فاهمه حقيقه لو قصدك ان فى كل الكابلات ولا لا ففيه كل الكابلات بس مش لازم تكون سوداء ولا قصدك حاجه تانيه ؟

[/CENTER]

عضوية جديدة

يا باشا دى معلومات عظيمة جدا بس انا قصدى ع الكابلات السسوداء اللى هو الكابل الاسود اللى به الفيشة اللى بتوصل بين الكيسة و فيشة الكهربا و الفيشة التانية تقريبا بيضاء و بتوصل بين الشاشة و الكيسة تحديدا فى الفاتحة التانية للباور فكنت عايز اعرف دول هيجوا مع الكيسة و لا انا لازم اشتريهم من برة

يا باشا دى معلومات عظيمة جدا بس انا قصدى ع الكابلات السسوداء اللى هو الكابل الاسود اللى به الفيشة اللى بتوصل بين الكيسة و فيشة الكهربا و الفيشة التانية تقريبا بيضاء و بتوصل بين الشاشة و الكيسة تحديدا فى الفاتحة التانية للباور فكنت عايز اعرف دول هيجوا مع الكيسة و لا انا لازم اشتريهم من برة
    أعتقد تقصد فيشه زى دى

تمام
    الفيشه دى بتكون مع الباور سبلاى او الكيسه اللى فيها باور سبلاى وأسمها كابل باور Power Cable
    بس هل عندك الشاشه بتأخد الباور من الباور سبلاى لأن واضح من كلامك كده الباورات الجديده كلها مبقاش فيها الفيشه التانيه دى اللى كانت بتوصل للشاشه لان مباقش فيه شاشات كده اساسا فدلوقتى فيها فيشه واحده كده

وده المفروض الباور اللى هيكون مع الكيسه الجاما
    لو عندك الشاشه بتاخد من فيشه الكهربا عادى يبقى مفيش مشاكل لو بتاخد من الباورسبلاى يبقى أسال فى الموضوع ده لأنى ماليش فيه صراحه
    بس ساعتها ممكن تركب الباوريين فى الكيسه مع بعض وواحد يكون للجهاز والتانى يكون للشاشه
    بس هيبقى فيها شغل والكيسه تكون مفتوحه وحوارات كده بس اتأكد من الشباب برده

[/CENTER]

عضوية جديدة

السلام عليكم و رحمة الله ازيك يا vmidov باشا
    انا الحمد لله جمعت الجهاز اخيرا ما شاء الله الامكانيات جامدة و الجهاز كويس
    بس حبيت اسلم عليك و اعرف ايه رايك فى الامكانيات لا هناك تعديل بسيط
    بالنسبة للكيسة الجاما انا ملقتهاش كتير فبدل كده جبت التجميعةدى

MB GA78GM-US2H ب 510 جنيه
    CPU AMD Phenom II x3 710 ب 760 جنيه
    Ram 2Gb Kingston 800Mhz f 105 ب 105 جنيه
    hard wd 640 giga ب 370 جنيه
    case hi tech سودا الباور 5000 وات ب 270جنيه
    sub woofer mazoori 4*1 ب 200 جنيه
    الاجمالى 2215جنيه
    ضيف عليهم keyboard + mouse ب 40 جنيه
    كله 2255جنيه

وانا بحب اشكرك على كل مجهودك معايا
    و على فكرة بالنسبة للالعاب اشتغلت العاب كتيرة معايا على الرغم انى معرفش اوى فى الالعاب لكن من الواضح ان كارت الفيجا المدمج بالبوردة جيد جدا

وبالنسبة للكابل اللى كنت قولتلك عله ده طلع الكابل الاسود اللى ب 3جنيه اتركب فى فتحة من فتحات الشاشة و اتوصل على طول بالفيشة الكهرباء بس ظهر عيب مكنش موجود فى الشاشة ان الشاشة ساعات بتهيس و تصغر الصورة و بتبقى مزغللة ساعات لكن لما اعمل للجهاز ريستارت بترجع تتعدل تانى مع العلم ان العيب ده عند و احد صاحبى الشاشة بتاعته بتقفل منه ساعات كتير و هو برضه مشغل الشاشة بفيشة لوحدها
    انا اعتقد انها كهرباء زيادة جيه للشاشة علشان هى متوصلة بفيشة لوحدها

وعلى فكرة دى صور للكايسة

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة