النتائج 1 إلى 12 من 12

الموضوع: استفسار عن mcse security

العرض المتطور

المشاركة السابقة المشاركة السابقة   المشاركة التالية المشاركة التالية
    عضوية جديدة

Question استفسار عن mcse security

انا معايا الحمدلله academy ccna وكنت بزاكر من فيديوهات الاستاذ محمد سمير مع انها compress بس مفيدة جدا جدا
    وكنت عاوز ازاكر الفترة اللى جاية لميكروسوفت اخترت mcse security

بس كنت عاوز اعرف الpath اللى المفروض امشى علية الترتيب بتاعهم ياعنى انا حاطط ال path دة
    70-270,
    70-290,
    70-291,
    70-293,
    70-294,
    70-298-

299-70
    -70-350

انا مش عارف الدراسة عبارة عن اية ياعنى المفروض ابتدى ب اية وبعد كدة اخش على اية عشان بس مخدش حاجة تكون مشروحة فى اللى قبلها فتكون صعبة عليا وانا بزاكرها
    زى سيسكو مثلا مينفعش اخش np قبل م افهم na
    وشكرا للمنتدى الرائع جدا جدا عرب هاردوير

عضوية جديدة

رد: استفسار عن mcse security

:confused:

عضو فضي الصورة الرمزية internetworld

التريب مش مهم انت مش عايز بس يكون في كورس مترتب على التانى امشي على الترتيب بتاعك عادى
    بس هو مطلوب منك mcse ولا دا باختيارك
    لو كان باختيارك افضل خد mcitp server admin طالما لسه هتبدا
    وبخصوص الكورس mcse استبدل الاتى
    كورس 270-70 ب 620-70 ويندوز فيستا
    وكورس 350-70 ب 351-70 ايزا سيرفر 2006 لانه به امكانيات اكتر من 2004 ولما تاخد الاحدث هتعرف تشتغل على النسخه الاقدم طبعا
    ويبقى معاك مميزات الاحدث اضافيه يبقي انت جمعت بين الاتنين
    اتمنى لك التوفيق باذن الله

عضو برونزي الصورة الرمزية VancouverEG

كما قلت لك موفق - ما شاء الله - :o
    [CENTER]

[FONT=Arial][SIZE=4][COLOR=red]
    [COLOR=black]والذي أَحلَّ الزواج وحَرَّم الزِّنا، وأَحلَّ البيع وحَرَّم الرِّبا؛ أنا لا أتجاهل أي أحد يراسلني على الخاص، أو أضعه خلف أُذُني!
    لا، ولكني غير متفرغ هذه الفترة تمامًا.
    وأعتذر - أشد الاعتذار - لكل من راسلني، وتأخر ردي عليه، أو لم أرد عليه حتى الآن.[/COLOR]
    [/COLOR][/SIZE][/FONT]

[/CENTER]

عضوية جديدة

بسم الله الرحمن الرحيم

شكرا على الاجابة الجميلة الوافية دى ^_^
    internetworld

لا هوا دا ب اختيارى انا بصراحة قريت موضوع فى المنتدى على انهى كورس احسن mcse ولا mcitp وكان فى اراء كتير مع دة ومع دة انا قلت لان الشغل هيبئة اكيد فية سيرفر 2003 عشان الناس فى مصر مش بتجدد بسهولة فقلت ابتدى بالمضمون

بس امبارح واحد صحبى عقدنى وقلى ال mcse security مش مطلوبة فى مصر وانا محتار دلوقتى :'( انا باخد كورسات بردو عشان اشتغل فى الاخر مش عشان الائى نفسى فى حتة تانية غير اللى الناس ماشية فيها

وشكرا ع المرور الكريم

VancouverEG

مع احترامى الشديد جدا جدا لصحبك اسمح لى اقولك هو صاحبك قالك ان mcse security مش مطلوبه فمصر دا على اى اساس
    كل الحكايه ان العمل فالسيكيورتى فمصر مش مرغوب فيه لدى العاملين فى مجال السيكورتى مش لانه مش مطلوب لا
    لان الرواتب فيه اقل بكتير من الخارج وفالغالب بيكون اللى معاه سيكيورتى بيكون مهاراته ومواهبه اعلى من الشغل وان كانت مش اعلى من الوظيفه بيكون الراتب غير مكافيء لقدراته
    علشان كدا اغلب العاملين بمجال السيكورتى بيشتغلوا برا ودا لان الشغل بيكون مستواه اعلى وكمان الراتب اعلى يعنى علميا وماديا انت بتزيد
    اما بالنسبه لكلامك عن ايهما افضل mcse ولا mcitp فدا بقي لينا فيها وقفه وانا هقولك ليه :
    بص ياسيدي الفاضل اللى بيقول ان mcse افضل بيكون مبرره الاسباب الاتيه
    اولا توافر الشروحات والكتب والاسطوانات التعليميه وكمان الشرح بالعربي فالمنتدى هنا اكتر من رائع -وربنا يزيد ويبارك -
    ثانيا لو حتى فكرت انك تاخدها فسنتر بتكون اقل تكلفه من 2008 ودى هنتكلم عليها بس اكملك 2003 للاخر
    ثالثا حضرتك بكل بساطه ممكن تزاكر 2003 لوحدك ومش هتحتاج غير رسوم الامتحان بس ودا طبعا فحد ذاته بيقلل من التكلفه عليك جدا
    رابعا ان اغلب السنتر والانستراكتورز زى ماتقول كدا من كتر الشغل على 2003 حفظوه صم يقدروا يسمعولك كل نقطه من حتى جهاز يشتغلوا عليه
    خامسا ان حضرتك ممكن تعمل تحديث لشهاده 2008 ودا بامتحان واحد وهو 649-70 يعنى تقدر تجمع بين الاتنين فماده واحده زياده
    سادسا اغلب الشركات فى مصر شغاله 2003 وفى ناس شغاله ب 2000 فانت مش هتنزل العمل وتتصدم يعنى الشغل هيبقي بالنسبه ليك مالوف
    خلاص كدا تمام بالنسبه ل 2003
    اما بالنسبه ل 2008
    شهاده قويه جدا
    في مميزات تكنولوجيه عاليه وكمان هى احدث شهاده بالنسبه لمجال مايكروسوفت فالشبكات
    بس في مشاكل بقي بالنسبه لمصر
    اولا لسه بدرى عشان الشركات تحدث ل 2008 يعنى هتاخد وقت لغايه ما الشركات تحدث ل2008 ويجربوا المنتج ويتاكدوا ان مفيش اى عيوب به او خلل لان اى حاجه جديده لازم التجربه وكمان التاكد من فعاليه قرار التحديث وكل شركه وظروفها (وطبعا مصر معروف الحال فيها)
    تانى حاجه مفيش انستراكتور هيشرح الكورس بكفاءه عاليه زى 2003 هيقولك ماهو 2003 زى 2008 بس الفرق فالمميزات الجديده
    يعنى الاساس واحد اقولك انا لكن الفرق بالنسبه للمدرب ان المميزات دى مش بيكون ملم بيها لدرجه انه يوصل لاحترافيه الشروحات الاجنبيه زى cbt nuggets وغيرها
    تالت حاجه ودى الاهم ان التكلفه للدراسه مغالى فيها جدا جدا جدا فبعض المراكز بيوصل ل 15000 جنيه
    طيب مانت هتقولى اومال ليه انا قولتلك انك تدرس 2008
    ببساطه مش هطول عليك اكتر من كدا
    انت اللى تحدد امكانياتك يعنى لو انت قوى فالانجليزي وتقدر تزاكر 2008 لوحدك اكيد هيكون دا افضل لانك تقتدر فالحاله دى تشتغل الاتنين وخصوصا ان الشروحات الاجنبيه والاسطوانات متوفره والحمد لله
    اما اذا كنت مش هتقدر يبقي ابدا ب 2003 ومش تسمع كلام اى حد يقولك مفيش شغل ومش مطلوب
    انت عليك انك تاذكر وتجتهد وتحترف المعلومه اللى تاخدها وتطبقا كويس جدا
    ولما تخلص ابقى اسال عن الشغل وربك كبير عمر ما هيضيع تعبك هدر ابدا ابدا
    توكل على الله وابدا اللى يناسبك مش شرط اللى يناسبك انت هيناسب غيرك دى عمليه نسبيه بتخلتف من واحد للتانى حسب ظروفه
    ملحوظه صغيره بس وانت بتسمع فيديو او تذاكر من كتاب اوعى تعدى كلمه عليك مرور الكرام اى كلمه بيكون ليها مغزى او معنى حتى لو كان متطور عن الكورس بلاش تعتمد على المدرب وبس لا دور وراه وابحث واتاكد من المعلومات مفيش حد بيديك كل حاجه
    مهمه المدرب انه يعرفك وظيفه كل امر ومهمتك انت انك تستخدم كل امر لتنفيذ اهدافك حسب احتياجاتك فلازم تعرف كل حاجه بالتفصيل مش مجرد شهاده والسلام
    اسف انى طولت عليك اتمنى لك دوام التوفيق
    تقبل مرورى

عضوية جديدة

بجد شكرا اوى على النصايح الغالية دى واللى هاخدها بعين الاعتبار

انا عاوز ائولك انت حببتنى فى الmcse security وشوقتنى لل server 2008 :D

بس كدة لو هاخد mcse security هيبئة فرصتى برة احسن وادام هنطلع برة يبئة ناخد 2008 بئة انا بزاكر على فكرة من cbt nuggets زاكرت ال ccna منها مع فيديوهات الاستاذ محمد سمير بارك الله فية بس بصراحة كنت معتمد اكتر على cbt مع اللابات اللى كنت باخدها فى المركز
    معلش بئة طلب اخير ممكن ارقام الامتحانات بتاعت ser 2008 وانا هحاول اجيب اسطوانتهم وابتدى فيهم والله الموفق ان شاء الله اة وعلى فكرة صحبى اللى قالى كدة دة انستركتور :mcse D وممكن هوا رشحلى اللى هوا شيفو سهل علية

العفو يا اخى دا واجب عليا والحمد لله انك استفدت ولو بكلمه واحده من كلامى وارجو من الله ان ينفعك بها وان يوفقك ويرزقك العلا فالدنيا والاخره وسائر اعضاء المنتدى الكريم
    اما بالنسبه لارقام الامنتحانات لشهاده 2008
    https://www.microsoft.com/learning/m...e/default.mspx
    https://www.microsoft.com/learning/m...r/default.mspx
    ودا كلام من المصدر عشان مش حدد يشكك فيه
    اما بالنسبه للتحميل وموضع التحديث من 2003 الى 2008
    في فتوقيعى رابطين واحد فورشير والتانى الموقع هنا
    على الفورشير كل ما يخص 2008 و2003 من اسطوانات وكتب هتلاقيه ففولدر 2008 على الموقع
    وكل التحميل تورنت لكل الشركات
    اما بالنسبه لرابط الموجود على الموقع هتلاقى موضوع التحديث شارحه بالتفصيل فى موضوع عنوانه upgrade mcse 2003 to MCITP 2008
    كل ارقام الامتحانات وكل شهاده ومتطلباتها هتلاقيه فالموضوع
    اتمنى لك دوام التوفيق واى استفسار كلنا موجودين فالخدمه وانا اولهم

عضوية جديدة

شكرااااا ع التورنت الجميل

عضو برونزي الصورة الرمزية one-zero

مجهود رائع اخي
    internetworld

بارك الله فيك
    [CENTER][SIZE=4]{[COLOR=red]وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ[/COLOR]}[/SIZE][SIZE=4]…[/SIZE][SIZE=6][SIZE=4](الأنفال:30)
    [URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"]للتواصل معي عبر الفيس بوك اضغط هنا
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/watch?v=37LoZWjv1HE&feature=player_profilepage"][/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"] صفحتي الخاصه على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/Mentored-Learning-New-Horizons-Dubai/234720379925819"]صفحة التعليم الارشادي على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/user/yasserramzyauda"]قناتي على اليوتيوب
    [/URL][/SIZE][/SIZE][SIZE=3][URL="https://yasserauda.blogspot.com/"]مدونتي الخاصه[/URL][/SIZE][/CENTER]

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wobooo مشاهدة المشاركة
    مجهود رائع اخي
    internetworld

بارك الله فيك
    جزاك الله عنا كل خير وبارك الله فيك ووفقك الى ما يحبه ويرضاه
    اسال الله العظيم رب العرش الكريم ان يرزقك العلا والرفعه فالدنيا والاخره وان يبسط عليك من فائض علمه وكرمه
    وان يبارك لك فى علمك ووقتك وعملك واعضاء المنتدى الحبيب وسائر المسلمين

مرورك هو الاروع استاذى الكريم WOBOOO لك منى فائق الحب والاحترام
    دمت بخير

عضوية جديدة

كل دقيقه الواحد بيتعلم حاجه جديده حتى الملاحظات الصغيره
    بجد ماحدش بيبخل بمعلومه ابدا هنا
    وربنا يزيدكم علم ويبارك فيكم