صفحة 1 من 5 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 68

الموضوع: ممكن اخراجي من الدوامة!!!!!!!

عضو

ممكن اخراجي من الدوامة!!!!!!!

السلام عليكم....لي فترة وانا في دوامة مع ccna ؟!!!:ah46::ah46::ah46::ah46: وارجوا من اخواني الاعزاء المساعده

اولا :ممكن اعرف اش الفرق بين هذه الشبكات

ثانيا : هل هذا المخطط صحيح باستخدامي اثنين من network addresses ولماذا عندما اعمل sh ip route يعطيني 172.16.0.0 /27 و 192.168.10.0 /24 هل هناك مشكلة ؟!!!

ثالثا : هل هذا المخطط صحيح ولا لا من ناحية توزيع ال ip ؟ّّّّّ!!!!

رابعا : ما \الفرق بين vlsm و subnetting ومتى استخدم كل واحد؟!!!

انا عارف اني ثقلت عليكم بس انتم اهل الكرم والعلم

عضو

رد: ممكن اخراجي من الدوامة!!!!!!!

السلام عليكم..

معلوماتي المتواضعه عن الــ VLSM

فاكر مثال الــ design أنه خمس مختبرات وكل مختبر 25 مستخدم ومطلوب تقسيم الـ ips عليهم ، هذا هو الـ VLSM

الـ subnetting

بطريقه بسيطه تقسيم شيء لكي يوفر عليك التكلفه..
    با ستخدام subnet mask
    مثلاً:أنت اشتريت من الـ IANA عنوان IP فهل الأيانا يبيعونك الكلاسات المتعاف عليها،يعني كلاس A B C
    أكيد لأ ، يجب تقسيمها لكي لا تتنتهي بسرعه ، الحل هو الـ subnetting
    راجع دروس الإخوه المهندسين محمدسمير ومحمد عزت وياسر رمزي

أرجو أن أكون أوصلت الفكرة

عضو

مشكور على المشاركة بس لم افهم بعد والله يوفقك

عضو الصورة الرمزية alisaed

خلينا نحاول الاجابة على بعض الاسئلة.
    السؤال الاول: مش عارف شو المقصود بالسؤال تماما.
    السؤال الثاني:
    اعتقد ان المخطط ما في مشكلة

السؤال الثالث : بتصور انه ما في مشكلة من ناحية توزيع ال ip

السؤال الثالث:
    ال vlsm هو اختصار ل Variable Length Subnet Mask بمعنى ان الماسك لن يكون ثابت بل سيكون متغير. على سبيل المثال لو افترضنا ان لدينا 5 فروع للشركة و احد الفروع به 55 موظف و في كل فرع من الفروع الاخرى 10 موظفين. لو افترضنا ان ال ip المتوفرة لدينا هي 193.6.1.0 مع ماسك 255.255.255.0
    فلو اردنا التقسيم باستخدام طريقة ال subnetting العادية المعتمدة على ماسك ثابت هل نستطيع توزيع ال ip على جميع الفروع؟؟؟؟؟
    لنحاول: لدينا 5 فروع --> نحتاج 3 بت اضافية لقسم الشبكة --> يتبقى 5 بت للهوست
    2^5 -2 = 32-2 =30 يعني لدينا 30 IP يمكن استخدامهم للهوست و لكن نحن نحتاج في احد الفروع الى 55 IP للهوست. و في نفس الوقت في الفروع الاخرى نحن نحتاج الى 10 IP فقط من اصل 30 IP متوفرة اي ان هناك 20 IP ضائعة في كل فرع من الفروع الاربعة الاخرى
    ما الحل؟؟؟؟؟
    استخدام vlsm .
    في الفرع الاول نحتاج الى 55 IP للهوست. يعني نحتاج 6 بت للهوست فسيكون network id للشبكة الاولى
    193.6.1.0 مع ماسك 255.255.255.192 و بالتالي سيكون عندنا ال IP التي نستطيع استعمالها للهوست هي
    193.6.1.1
    .
    .
    .
    193.6.1.62
    و ال broadcast
    193.6.1.63

بالنسبة للأربع فروع الباقية ففي كل فرع نحتاج الى 10 IP يعني انن نحتاج الى 4 بت للهوست. فتصبح ال network id للشبكات التالية على النحو التالي
    الفرع الثاني
    network id: 193.6.1.64/28
    usable host ip: from 193.6.1.65. to 1193.6.1.78
    broadcast: 193..6.1.79

الفرع الثالث:
    network id: 193.6.1.80/28
    usable host ip: from 193.6.1.81 to 1193.6.1.94
    broadcast: 193..6.1.95

الفرع الرابع:
    network id: 193.6.1.96/28
    usable host ip: from 193.6.1.97 to 1193.6.1.110
    broadcast: 193..6.1.111

الفرع الخامس:
    network id: 193.6.1.112/28
    usable host ip: from 193.6.1.113 to 1193.6.1.126
    broadcast: 193..6.1.127

و باقي العناوين من 193.6.1.128 الى 193.6.1.255 فهي غير مستخدمة و يمكن استغلالها عند الضرورة.

يعني نستطيع استخدام ال VLSM عندما يكون عدد ال IP التي نحتاجها في الشبكات الفرعية متفاوتا و من خلالها نستطيع الحصول على الاستخدام الامثل لل IP المتوفرة و تقليل عدد ال IP غير المستغلة.

في ال subnetting العادي نستخدم ماسك ثابت لجميع الشبكات الفرعية
    في ال VLSM نستخدم ماسك متغير لكل شبكة فرعية حسب عدد ال IP الذي نحتاجه في تلك الشبكة.

عضو

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

لا دوامة ولا دوخة يا بشمهندس كلنا هنا فى مساعدة بعض وأنصحك بالصبر وكثرة المطالعة فإنما العلم بالتعلم وانما الصبر بالتصبر وكلنا كنا كدة فى أول الأمر حتى من الله علينا وخرجنا من هذه الدوامة

بالنسبة للفرق بين هذه الشبكات

الشبكات هذه تختلف من حيث نوع التوصيل بمعنى أنا عايز الشبكة بتاعتى تكون متوصلة ازاى وده انا الى بحدده على حسب متطلبات الشبكة بتاعتى وعلى حسب امكانياتى المادية

فمثلاً فى شكل الشبكة الأخير هذا يسمى Full Mesh بمعنى كل راوتر واصل بكل ال Routers الأخرى الموجودة فى الشبكة عن طريق كابل منفصل وده بستخدمه لو كنت عايز Redundancy عالية اى ببمعنى انا ما ينفعش لو كابل انقطع انعزل عن باقى ا Routers لأ لازم أعرف اروحلهم ولو حتى من طريق أخر ودى عيبها انها مكلفة جداً

اما بالنسبة للشبكة التى قبلها فتسمى Hup and Spoke بمعنى ان هناك راوتر رئيسى الناس كلها متوصلة بيه وهو الى بيوصل الناس كلها ببعض يعنى مش زى الشبكة الى فاتت كان كل راوتر واصل بكابل منفصل لكل راوتر فى الشبكة والشكل ده من التوصيل بستخدمه لو هناك شركة رئيسية فى السعودية وباقى أفرع الشركة فى مناطق مختلفة فأقوم بتوصيل كل الفروع بس عن طريق الفرع الرئيسى بالسعودية وده ميزته انه مش مكلف ولكن لو الكابل الى بينى وبين الفرع الرئيسى انقطع يبقى خلاص انا انعزلت عن كل الشبكة

أما بالنسبة لباقى الأشكال فكلها انواع من ال Design وسبق أن قلت اننى انا الذى احدد شكل ال design على حسب احتياجاتى

ولى عودة ان شاء الله للأجابة عن باقى الأسئلة وجزاكم الله خيراً

عضو

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أهلاً بيك مرة اخرى يا بشمهندس

بالنسبة للسؤال الثانى فأنت تستخدم Rip v1 وهو كما تعلم classfull routing protocol بمعنى انه لا يفهم التغير فى ال subnet mask لآنه لا يقوم بإرساله فى ال update وانما يرسل عنوان النيتورك فقط ولذلك اذا استخدمت Rip v1 فعندك حلين لكى تبعد نفسك عن المشاكل

الأول ان ال network بتاعتك تكون نفس ال subnet mask اى لا يتم التغير فى الرقم الى بعد العلامة دى / وهو كما فعلت انت فى السؤال الثانى وبالنسبة للشبكة الى حضرتك راسمها هتشتغل تمام و damam2 router هيقدر يوصل لكل الناس بس كان الأحسن انك تستخدم عنده ايضاً نفس عنوان الشبكة الى حضرتك مقسمه ألا وهو 192.168.10.0/27

الحل الثانى انك تخلى كل نيتورك ليها عنوان مختلف بس يكون ال subnet mask على ال default يعنى class c مثلاً يكون على /24 وهكذا وده الحل الى حضرتك استخدمته فى السؤال رقم ثلاثة وده أحسن علشان تريح نفسك

أرجو ان الفكرة تكون وضحت واى سؤال كل الى فى المنتدى هنا موجودين للمساعدة وجزاكم الله خيراً

اللهم أكفنى بحلالك عن حرامك واغننى بفضلك عن من سواك

عضو

السلام عليكم......
    اولا مشكور يا اخي alisaed على المساعدة ..

الحمدالله شرحك ما شاء الله ممتاز وضح لي مفهوم vlsm صح بس في شروح تقول انك بعد ما تعمل vlsm لعنوان الشبكة ,للشبكتين فالشبكة الاولى فيها60 مضيف فالشبكات الفرعية اللي تطلع منها لازم تاخذ واحد منها وتعمل لها vlsm للشبكة الثاني مثلا اللي فيها 15 مضيف. هل هذا صح؟!!! لان في كتاب السايبكس وشرحك عكس الكلام هذا .

ثانيا مشكور يا اخي elmuslim على المساعدة>..

الشبكات هذه تختلف من حيث نوع التوصيل بمعنى أنا عايز الشبكة بتاعتى تكون متوصلة ازاى وده انا الى بحدده على حسب متطلبات الشبكة بتاعتى وعلى حسب امكانياتى المادية
    lممكن تشرح اكثر او كيف؟؟

فمثلاً فى شكل الشبكة الأخير هذا يسمى Full Mesh بمعنى كل راوتر واصل بكل ال Routers الأخرى الموجودة فى الشبكة عن طريق كابل منفصل وده بستخدمه لو كنت عايز Redundancy عالية اى ببمعنى انا ما ينفعش لو كابل انقطع انعزل عن باقى ا Routers لأ لازم أعرف اروحلهم ولو حتى من طريق أخر ودى عيبها انها مكلفة جداً
    اش يعني مكلفة من اي ناحية؟؟

وشكرا لكل من شارك وساعد

عضو الصورة الرمزية alisaed

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gozila مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم......
    اولا مشكور يا اخي alisaed على المساعدة ..

الحمدالله شرحك ما شاء الله ممتاز وضح لي مفهوم vlsm صح بس في شروح تقول انك بعد ما تعمل vlsm لعنوان الشبكة ,للشبكتين فالشبكة الاولى فيها60 مضيف فالشبكات الفرعية اللي تطلع منها لازم تاخذ واحد منها وتعمل لها vlsm للشبكة الثاني مثلا اللي فيها 15 مضيف. هل هذا صح؟!!! لان في كتاب السايبكس وشرحك عكس الكلام هذا .
    يا ريت توضح اكتر. مش عارف اذا كنت تقصد انو شرح كتاب السايبكس عكس الكلام اللي حكيته, اذا كان كذلك يا ريت تضع النص المذكور حتى يتم توضيحه.

عضو

قصدي شرحك زي السايبكس بس انا قريت شروحات وفديوهات عكس شرحكما... وشكرا على تجاوبك معي وبالتوفيق

عضو

السلام عليكم

أقصد بشرحى ان انت الى بتحدد شكل الشبكة بتاعتك بناء على احتاجاتك وامكانياتك المادية

مثال عندى شركة وليها أربع فروع واحد فى جدة والثانى فى الرياض والثالث فى مكة والرابع فى المدينة هحدد انا عايز اخلى كل راوتر يكون متوصل بكل الفروع الأخرى مباشرة ولا من خلال فرع أخر

وطبعاً لو هوصل كل فرع بالفروع الأخرى مباشرة ده هيتكلف كتير لأنى هحجز خط لكل فرع مع الفرع التانى يعنى علشان أوصل فرع مكة بالفروع الأخرى هحتاج 3 خطوط وكذلك 3 خطوط لربط فرع جدة بالفروع الأخرى وهكذا طبعاً زى ما هو باين ان التكلفة هتكون غالية لأن كل خط ليه ثمن

ولكن لو هستخدم شبكة hup and spoke الى فى الرسمة الثالثة كدة انا محتاج 3 خطوط بس ويكون كل الفروع متوصلة ببعض يعنى التكلفة قلت بس لو خط منهم اتقطع يبقى انا مش هعرف أوصل للفرع الى الخط بتاعه اتقطع

ويبقى تمام قوى لو الراوتر الى فى النص الى هو الراوتر الرئيسى وقع يبقى مافيش ولا فرع شايف التانى وتبقى مشكلة كبيرة جداً
    إن العلاج لكثير من مشاكلنا الإيمانية كالفتور والانتكاس والتردد والتذبذب وتخطف الفتن، يتمثل في شكر نعمة الله عز وجل .. وللشكر مقام عظيم يغفل عنه الكثير، ولا يقوم به إلا القليل .. ووالله إنه لسبب كل خير، فالنعم تزيد بالشكر وتُحفظ من الزوال بالشكر، قال تعالى {وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ} [إبراهيم :7]

الحمد لله الذى هدانا الى هذا وما كنا لنهتدى لولا أن هدانا الله

لا إله إلا أنت سبحانك إنى كنت من الظالمين

عضو

ممن تشرح كيف حاتكون مكلفه قصدك لكل فرع حايكون له انترنت خاص به

عضو

السلام عليكم

بص يا بشمهندس علشان تربط فرعين ببعض بتروح ل ISP وتقوله عايز أربط الفرعين دول ببعض leased line وده معناه خط مباشر ومخصص لية انا بس للربط بين الفرعين دول وبعدين ال ISP بيتفق مع الشركة بتاعة التليفونات الأرضية علشان تمدله الكابل ده وده بيبقى بايجار شهرى بيختلف حسب السرعة الى انت عايزها وزى ما انت شايف الطريقة دى مكلفة علشان كدة هحتاج أمد كابل لكل فرع

علشان كدة فكروا فى حاجة تكون أرخص ففكروا فى ال VPN وده معناه انهم هيعدوا ال private date بتاعتهم عن طريق شبكة النت العالمية وبكدة محتاجين وصلة نت فقط عند كل فرع علشان يقدروا يربطوهم ببعض والطريقة دى عيبها نقص ال sequrity والطريقة دى مش مجالنا فى هذه المناقشة
    إن العلاج لكثير من مشاكلنا الإيمانية كالفتور والانتكاس والتردد والتذبذب وتخطف الفتن، يتمثل في شكر نعمة الله عز وجل .. وللشكر مقام عظيم يغفل عنه الكثير، ولا يقوم به إلا القليل .. ووالله إنه لسبب كل خير، فالنعم تزيد بالشكر وتُحفظ من الزوال بالشكر، قال تعالى {وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ} [إبراهيم :7]

عضو

يعني اللي حاتسوية شركة ISP بيختلف عن الاشتراك بالانترنت؟!!!!

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gozila مشاهدة المشاركة
    يعني اللي حاتسوية شركة ISP بيختلف عن الاشتراك بالانترنت؟!!!!

عليك نور كلامك صح هيعملوا حاجة اسمها leased line يعنى خط مباشر من الفرع بتاعك الى الفرع الأخر مالوش دعوة بالنت خالص أهو سلك ممدود وبنحط عليه ال data وخلاص

عضو

يعني لازم اجر اربعه خطوط لل wan صح

صفحة 1 من 5 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة