النتائج 1 إلى 12 من 12

الموضوع: شبكة ISP؟

عضو

شبكة ISP؟

اخواني هذا السؤال لم اجد له اجابة تريحني منذ معرفتي بعالم الشبكات منذ سنة التخرج(8 شهور):
    مادور central office في شبكة isp او بمعني اصح مما تتكون شبكة isp بتفاصيل اكتر؟
    علي فكرة سألت الدكتور السؤال ده فكان رده لسه بدري علشان اعرف.
    ياريت الأجابة وياسلام كمان لو يبقي معاهاmaterial يبقي شكرا اوي

عضو الصورة الرمزية المستعصم بالله

رد: شبكة ISP؟

الموضوع باختصار ان ال ISP بتستغل الخطوط بتاعة التليفونات اللى هى ملك لل central office علشان توصلك الخدمة او بمعنى اخر بتستغل ال infrastructure بتاعة شركة الاتصالات
    هذا فى الجزء الواصل بينك وبين السنترال
    ثم يقوم السنترال بتوصيل الداتا الى شركة ال ISP وهى تقوم بعد ذلك بنقل الداتا عبر الراوترات الخاصة بها

يوجد ايضا فى السنترالات اجهزة تدعى DSLAM وهى المسؤلة عن تقسيم السرعات للمشتركين والفصل بين المكالمة التليفونية والداتا

هذا ما عندى وهناك اخوة لهم خبرة اكثر بالمجال ده ممكن يفيدوك

عضو

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخى العزيز دور ال central office ان من خلاله شركة الانترنت بتضع فيها جهزتها اللى عيا مكونه من DSLAMs , Routers , Switches وعن طريق خط التليفون الواصل من Central Office للعميل بتوصل عليه شركة الانترنت خطوطها وبيكون فى ال Central Office جهاز لتحويل ال Signal ده الرد باختصار

عضو فضي الصورة الرمزية memoragaa

كما اوضحوا اخوانى الكرام عن وظيفة السنترال فى شبكة ال ISP وسوف ارفق لك رسم تفصيلى لكيفية وصول الإنترنت إليك فى المنزل عن طريق خط التلييفون

معلش الرسم بسيط بس علشان تقدر تفهمه بدون الدخول فى التفاصيل ولكن دى هيا الفكرة العامة لكل الشغل

شبكاوى قديم مع إيقاف التنفيذ
    لا تنسونا من صالح الدعاء

عضو

اولا اشكركم جميعا ولكن انا عايز اعرف دور central office بالcore of isp وليس دوره مع المشترك لأني درست ده بالتفصيل حتي مع voice وياريت لو في كتاب عن كيفية بناء network of isp لان ده هيحدد اني اكمل في مجال الشبكات اواكمل في مجال communication
    او حتي الألكترونيات واشكركم مره اخري لأهتمامكم جميعا لأني اصلا مهندس اتصالات والكترونيات وit هو المجال الأوفر حظا

عضو الصورة الرمزية المستعصم بالله

هناك دورة CCIP المقدمة من سيسكو وهى تهتم بما يخص ال ISP ممكن تدرسها لو كنت عايز تكمل فى المجال ده وستجد material لها فى قسم ccnp
    ( اللهم انفعنا بما علمتنا وعلمنا ما ينفعنا )

( اللهم صلى وسلم على سيدنا محمد وعلى أله وصحبه أجمعين )

previously Mr Mac

اخى الكريم السنترال دوره اساسى لأنه هوا الذى يملك البنية الأساسية لجميع تليفونات او الكوابل التى تربط المحافظات ببعضها وبالتالى لا يمكنك توصيل انترنت إلى اى عميل بدون دخول السنترال فى الوسط لأنه حلقة الوصل ما بين المانح لخدمة الإنترنت وبين العميل اى المستقبل اتمنى ان تكون الفكرة وضحت

ملحوظة : قديما كانت شركات الإنترنت تضع اجهزتها بمقار الشركة اما الأن كل الأجهزة موجودة فى السنترال لأن دخول الإنترنت الرئيسى من كابلات الفايبر الدولية موجهة مباشرة إلى السنترال الرئيسى الخاص بالدولة او اى سنترال قريب من الكابل الدولى وبالتالى قلت التكلفة بدل من توجيه الإنترنت إلى الشركة للدخول على الأجهزة ثم إعادة توجيهها إلى العميل عن طريق السنترال ايضا تم توفير الطريق الأول وتم وضع الإجهزة فى السنترالات مباشرة

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memoragaa مشاهدة المشاركة
    اخى الكريم السنترال دوره اساسى لأنه هوا الذى يملك البنية الأساسية لجميع تليفونات او الكوابل التى تربط المحافظات ببعضها وبالتالى لا يمكنك توصيل انترنت إلى اى عميل بدون دخول السنترال فى الوسط لأنه حلقة الوصل ما بين المانح لخدمة الإنترنت وبين العميل اى المستقبل اتمنى ان تكون الفكرة وضحت

ملحوظة : قديما كانت شركات الإنترنت تضع اجهزتها بمقار الشركة اما الأن كل الأجهزة موجودة فى السنترال لأن دخول الإنترنت الرئيسى من كابلات الفايبر الدولية موجهة مباشرة إلى السنترال الرئيسى الخاص بالدولة او اى سنترال قريب من الكابل الدولى وبالتالى قلت التكلفة بدل من توجيه الإنترنت إلى الشركة للدخول على الأجهزة ثم إعادة توجيهها إلى العميل عن طريق السنترال ايضا تم توفير الطريق الأول وتم وضع الإجهزة فى السنترالات مباشرة
    اشكرك علي اهتمامك بس انا اتقل علي حضرتك واسأل سؤال اخير كل سنترالات مثلا مصر بها اجهزة isp معين وسنترال رمسيس المركزي هو اللي متصل بال core layer of that isp ومن الصورة يبدو لي ان كل سنترال به router هل dslam يعتب traffic concentraion ؟ وكمان انا access to internet with real ip ايه قصة real ip
    انا عارف والله اني تقلت وياريت تستحملوني

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr Mac مشاهدة المشاركة
    هناك دورة CCIP المقدمة من سيسكو وهى تهتم بما يخص ال ISP ممكن تدرسها لو كنت عايز تكمل فى المجال ده وستجد material لها فى قسم ccnp
    انا فعلا نزلت mpls ,bsci شكرا اخي الكريم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the next dream مشاهدة المشاركة
    اشكرك علي اهتمامك بس انا اتقل علي حضرتك واسأل سؤال اخير كل سنترالات مثلا مصر بها اجهزة isp معين
    كل سنترال بمصرنا الحبيبة به أجهزة لأكثر من شركة وتوجد سنترالات خالية تماما من اجهزة ال ISP يعنى على حسب العملاء التابعين فى هذا السنترالات ولكن فى المجمل العام غالبية سنترالات مصر بها أجهزة إنترنت لأغلب شركات الإنترنت مثل ( TeData - Nile on Line - Link dot Net - Egy Net - Yalla - ) والمثال الذى ذكرته لك هوا مثال بسيط للأجهزة الأساسية التى لابد وان تكون موجودة فى السنترال لمد العميل بالإنترنت عن طريق اى من الخدمات التالية ADSL - SDSL - SHDSL - Leased Line مع إختلاف الأنواع طبعا والجودة والسعر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the next dream مشاهدة المشاركة
    وسنترال رمسيس المركزي هو اللي متصل بال core layer of that isp ومن الصورة يبدو لي ان كل سنترال به router هل dslam يعتب traffic concentraion ؟ وكمان انا access to internet with real ip ايه قصة real ip
    انا عارف والله اني تقلت وياريت تستحملوني
    بالنسبة لقصة السنترال المركزى لا توجد مركزية فى السنترالات ولكن على حسب كل شركة والأجهزة الخاصة بها بمعنى انه حاليا توجد أجزة رئيسية فى سنترال فرعى من سنترالات الإسكندرية لإستقبال خدمة الإنترنت القادمة من الخارج على اجهزة شركة معينة ومنه إلى سنترال رمسيس مثلا ومن سنترال رمسيس إلى سنترال اسيوط وكلها سنترالات رئيسية لتوزيع الخدمة بعد ذلك على السنترالات الفرعية وهكذا أما قصة ال Real IP فتوجد بعض الشركات تعطى المستخدم لخدمة ال ADSL بعض ال Real IPs وبعضها لا يعطى ولكن يعطيه Private IP خاص بالشبكة تبعه وداخلى لتوفير ال IPs

عضو

تمام كده الموضوع كفكرة عامة الحمد لله وصل وانا قصدي السنترال المركزي root central وشكرا جزيلا علي اهتمامكم الواضح وجزاكم الله خيرا.

عضو

اعتقد انى شركه زى لينك ال core بتاعها فى المعادى وايجى نت فى رمسيس

الاكيد بقى انى السنترال الاساسى فى عاصمه كل محافظة هو سنترال رئيسى لباقى مراكز المحافظة وبعد كدة بيتربط فايبر

بالكور فى القاهرة