صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 16

الموضوع: من فضلكو انا بقالي 3 شهور مش عارف العب ميدل

عضو

Angry من فضلكو انا بقالي 3 شهور مش عارف العب ميدل

عند تشغيل لعبة Medal of Honor Allied Assault ، تظهر المشكلة الشهيرة كالتالي :

....
    Initializing OpenGL driver
    ...getting DC: succeeded
    ...GLW_ChoosePFD( 16, 16, 0 )
    ...23 PFDs found
    ...GLW_ChoosePFD failed
    ...GLW_ChoosePFD( 16, 16, 0 )
    ...23 PFDs found
    ...GLW_ChoosePFD failed
    ...failed to find an appropriate PIXELFORMAT
    ...restoring display settings
    ...WARNING: could not set the given mode (3)
    ...shutting down QGL
    ...unloading OpenGL DLL
    ...assuming '3dfxvgl' is a standalone driver
    ...initializing QGL
    ...WARNING: missing Glide installation, assuming no 3Dfx available
    ...shutting down QGL
    GLW_StartOpenGL() - could not load OpenGL subsystem

فكيف يمكنني حل هذه المشكلة علمًا بأن مواصفات الجهاز :

intel pentium 4 ( 3GHZ ) , Graphics card : ATI RADEON 9200SE ,
    وبرنامج التشغيل المستخدم في كرت الشاشة هو :RADEON9200 SE FAMILY (MICROSOFT CORPORATION)
    ونظام التشغيل : WINDOWS xp SERVICE PACKAGE 2

من الاخر ده نوع كارت الشاشة بتاعي ATI RADEON 9200SE وعايز اي عضو محترم يجبلي التعريف بتاعي علشان ميدل تشتغل او برنامج OpenGL

عضو

رد: من فضلكو انا بقالي 3 شهور مش عارف العب ميدل

يا جماعة والله حرام انا فعلا محتاج مساعة

عضو الصورة الرمزية Giga-Byte

ياباشا عرف كرت الشاشة بتاعك صح
    حط السي دي وشغل السيتاب SETUP وكمل معاه لو ما كملش التعريف شوف الويندوز ممكن يكون مش مظبوط
    لو كل السوفت وير معاك كويس بس اللعبة مش بتشتغل اتأكد الكرت بتاعك ممكن يكون نوع من المتصنع تحت السلم في الصين
    جرب وقوللي
    هذا مجرد رأي

عضو الصورة الرمزية Giga-Byte

معلش انا ما قرأتش كل إللي كتبته التعريف إللي موجود عندك تعريف مايكروسوفت إللي موجود ضمن الويندوز ده ما بيشغلش كل امكانيات كرت الشاشة نزل التعريف من السي دي إلل يمعاك لو مش معاك التعريف التعريف اهه
    اعمل كلك هنا (التعريف)
    او خش هنا
    https://support.amd.com/us/gpudownlo...fessional/Home
    هذا مجرد رأي

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Giga-Byte مشاهدة المشاركة
    معلش انا ما قرأتش كل إللي كتبته التعريف إللي موجود عندك تعريف مايكروسوفت إللي موجود ضمن الويندوز ده ما بيشغلش كل امكانيات كرت الشاشة نزل التعريف من السي دي إلل يمعاك لو مش معاك التعريف التعريف اهه
    اعمل كلك هنا (التعريف)
    او خش هنا
    https://support.amd.com/us/gpudownlo...fessional/Home
    شكرا وهو ده اللي انا عايزه علشان انا جايب لكارت من غير سي دي

عضو

الحقني في حاجة غريبة شكل الديسك توب والشاشة كلها بقي غريب جدا

مشرف سابق الصورة الرمزية النديم

شكل الديسك توب والشاشة كلها بقي غريب جدا
    كيف يعني؟ لماذا لاتوضح لنا النتائج لنتمكن من مساعدتكَ بدل تضييع الوقت بالسؤال والأستفسار؟ وفي الآخر تعتب علينا.... أين الحل يا جماعة!!
    على العموم، إدخل على برنامج التحكم بالبطاقة من أيقونته قرب الساعة وعدل إعدادات العرض بالشكل المناسب. ضع معدل التحديث (Refresh Rate ) على 75Hz، وخبرنا النتائج بوضوح.
    النديم

عضوية جديدة

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النديم مشاهدة المشاركة
    شكل الديسك توب والشاشة كلها بقي غريب جدا
    كيف يعني؟ لماذا لاتوضح لنا النتائج لنتمكن من مساعدتكَ بدل تضييع الوقت بالسؤال والأستفسار؟ وفي الآخر تعتب علينا.... أين الحل يا جماعة!!
    على العموم، إدخل على برنامج التحكم بالبطاقة من أيقونته قرب الساعة وعدل إعدادات العرض بالشكل المناسب. ضع معدل التحديث (Refresh Rate ) على 75Hz، وخبرنا النتائج بوضوح.
    النديم
    بوص انا ستبط التعريف واللعبة اشتغلت بس بعد مارسترت الجهاز والشاشة بقيت الوانها مش متناسقة زي ميكون واحد مشخبط بالالوان علي الشاشة وكمان اللعبة متغلتش بعد ما رسترت الجهاز

تاني حاجة انا مش فاهم ادخل برنامج التحكم ده ازاي

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mbattikii مشاهدة المشاركة
    شكرا يا اخي علي المساعدة وشكرا علي مجهودك

عضو

بعد تسطيب التعريف والمشكلة اللي حصلت حذفته ولكن بقي في مكلة تاني ان الجهاز بيوقف مرة واحدة ويرستر لوحدة وده اول مرة تحصل معايا وبقيت بتتكر كتيير طول منا مشغل الجهاز

الأخ eslamgulbrto،
    سأوضح لك الأمور وأتمنى بالفعل أن تكون واضحة دون مزيد من التفسير.
    حينما ثبتتَ وندوز... فإنه أعطى تعريف من عنده لبطاقة العرض الموجودة في جهازكَ، إرجع لمشاركتكَ الأولى والتي توضح أن تعريف بطاقة شركة ATI هو من شركة مايكروسوفت. هذا التعريف هو تعريف عمومي لايشغل البطاقة بكل إمكاناتها، أي أنه يجعل البطاقة تظهر لك صورة ما يجري في الكومبيوتر... لكنه لايساعد البطاقة على تشغيل الألعاب. إذن... ما المطلوب لتشغيل لعبة "Medal Of Honor " وسواها؟ تثبيت تعريف بطاقة العرض من شركتها المنتجة ATI. وهو التعريف الذي أتاك برابطه الأخ mbattikii.
    لكنك ثبتت التعريف دون أن تغير في إعداداته الأفتراضية التي لم تتوافق مع شاشتك، ورغم أني قلت لكَ في المساهمة #7 مكان أيقونة برنامج إعداد البطاقة قرب الساعة... لكنك لم تستدل عليها وسارعت لحذف التعريف الصحيح ليعود الجهاز ويعتمد تعريف وندوز العمومي وتواجه بالتالي مشاكل عرض جديدة.
    أخي الكريم،
    إما أن تتبع ما ننصحك به لأخر الشوط و تتابع معنا النتائج وإما أن تتولى أنت لوحدكَ الأمر بماتراه مناسباً لكَ متحملاً دوننا بالطبع النتائج، فلا يصح أن تتصرف بما تراه أنت مناسباً خلافاً لنصائحنا وإرشاداتنا ثم تعود وتطلب منا حلولاً للمشاكل الجديدة.
    أعد تثبيت تعريف ATI ثم أعد إقلاع الجهاز (حتى لو لم يطلب منكَ ذلك) ثم إذهب لأيقونة برنامج إعداد بطاقة العرض ولونها أحمر وغيّر في إعدادات البطاقة بما يناسب شاشتك من حيث الدقة (Resolution ) ومعدل التحديث (Refresh Rate). إذا لم تظهر تلك الأيقونة الحمراء قرب الساعة فيمكن أن تكبس بزر الفأرة الأيمن على أي مكان فارغ على سطح المكتب ثم على (خصائص Properties ) ومنها الى ( إعدادات Settings) وسترى إعدادات البطاقة هناك بشكل واضح. ويمكنك كذلك الذهاب إليها من لوحة التحكم (Control Panel)---> إعدادات العرض (Display Settings).
    من الأفضل... وقبل تثبيت تعريف بطاقة العرض... تثبيت تعريف طقم الرقائق للوحة الأم. وبما أنك لم تخبرنا بإسم اللوحة الأم لديك... فأني لا أستطيع إلا أن أنصحك بمراجعة موقع الشركة الصانعة للوحة الأم وشق طريقكَ الى الصفحة الخاصة بتلك اللوحة وتعريفاتها حيث ستجد هناك تعريف لطقم رقائقها.
    النديم

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النديم مشاهدة المشاركة
    الأخ eslamgulbrto،
    سأوضح لك الأمور وأتمنى بالفعل أن تكون واضحة دون مزيد من التفسير.
    حينما ثبتتَ وندوز... فإنه أعطى تعريف من عنده لبطاقة العرض الموجودة في جهازكَ، إرجع لمشاركتكَ الأولى والتي توضح أن تعريف بطاقة شركة ATI هو من شركة مايكروسوفت. هذا التعريف هو تعريف عمومي لايشغل البطاقة بكل إمكاناتها، أي أنه يجعل البطاقة تظهر لك صورة ما يجري في الكومبيوتر... لكنه لايساعد البطاقة على تشغيل الألعاب. إذن... ما المطلوب لتشغيل لعبة "Medal Of Honor " وسواها؟ تثبيت تعريف بطاقة العرض من شركتها المنتجة ATI. وهو التعريف الذي أتاك برابطه الأخ mbattikii.
    لكنك ثبتت التعريف دون أن تغير في إعداداته الأفتراضية التي لم تتوافق مع شاشتك، ورغم أني قلت لكَ في المساهمة #7 مكان أيقونة برنامج إعداد البطاقة قرب الساعة... لكنك لم تستدل عليها وسارعت لحذف التعريف الصحيح ليعود الجهاز ويعتمد تعريف وندوز العمومي وتواجه بالتالي مشاكل عرض جديدة.
    أخي الكريم،
    إما أن تتبع ما ننصحك به لأخر الشوط و تتابع معنا النتائج وإما أن تتولى أنت لوحدكَ الأمر بماتراه مناسباً لكَ متحملاً دوننا بالطبع النتائج، فلا يصح أن تتصرف بما تراه أنت مناسباً خلافاً لنصائحنا وإرشاداتنا ثم تعود وتطلب منا حلولاً للمشاكل الجديدة.
    أعد تثبيت تعريف ATI ثم أعد إقلاع الجهاز (حتى لو لم يطلب منكَ ذلك) ثم إذهب لأيقونة برنامج إعداد بطاقة العرض ولونها أحمر وغيّر في إعدادات البطاقة بما يناسب شاشتك من حيث الدقة (Resolution ) ومعدل التحديث (Refresh Rate). إذا لم تظهر تلك الأيقونة الحمراء قرب الساعة فيمكن أن تكبس بزر الفأرة الأيمن على أي مكان فارغ على سطح المكتب ثم على (خصائص Properties ) ومنها الى ( إعدادات Settings) وسترى إعدادات البطاقة هناك بشكل واضح. ويمكنك كذلك الذهاب إليها من لوحة التحكم (Control Panel)---> إعدادات العرض (Display Settings).
    من الأفضل... وقبل تثبيت تعريف بطاقة العرض... تثبيت تعريف طقم الرقائق للوحة الأم. وبما أنك لم تخبرنا بإسم اللوحة الأم لديك... فأني لا أستطيع إلا أن أنصحك بمراجعة موقع الشركة الصانعة للوحة الأم وشق طريقكَ الى الصفحة الخاصة بتلك اللوحة وتعريفاتها حيث ستجد هناك تعريف لطقم رقائقها.
    النديم
    بوص يا مشرفنا العزيز انا مش بعمل اي حاجة من دماغي لاني تقريبا معرفش حاجة في الكمبيوتر غير اني العب وبس وانا مش عارف اغير اعدادت البطاقة ازاي لاني مش شايف كلمة Refresh Rate وكمان انا معرفش نوع اللوحة الام اصلا لاني زي مقولتلك معرفش حاجة غير اني بلعب لو تقدر تساعدني علشان اعرف امكنيات جهازي كلها واكتبهالك ونتابع المشكلة وحدة وحدة عشان نوصل لحل مثالي وكرا للمساعدة والتوضيح الجميل

كل اللي انا اعرفه في الجهاز ان كارت الشاشة ATI RADEON 9200SE 128mb

ورامات 768mb

و intell(R) Celeron(R) CPU 2.66GHz

هل قرأت توقيعي؟ ماتريده موجود فيه.
    النديم

عضو

اخي نديم انا نزلت نسخة ويندوز وحملت التعريف وجيبتلك اسم اللوحة الام تحت ومستنيك علشان نمشي وحدة وحدة علشان نوصل للنتيجة المرغوب فيها

Motherboard Name : Gigabyte GA-8VM800M-775

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة