صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 21

الموضوع: السلام عليكم ممكن مساعدة من نجوم arabhardware

عضوية جديدة

السلام عليكم ممكن مساعدة من نجوم arabhardware

ياجماعة انا عاوز اجيب بروسيسور للالعاب وامكانياتى فى حدود 500 --- 600 جنية مصرى وياريت الافضل فى الاداء دايما يعنى Core 2 Duo ولا Dual Core ولا Athlon ولا Phenom علشان انا عندى Games شديدة زى crysis - far cry 2 وكدة يعنة اوك وشكر على كل :ah26:

عضو

رد: السلام عليكم ممكن مساعدة من نجوم arabhardware

باشا ممكن اعرف نوع اللوحة الام وهل هى انتل والا اى ام دى حتى اقدار اقوم بالمساعده

عضو محترف

وكرت الشاشة اللي عندك ؟
    ماهو ؟
    كن مع الله ولا تبالي

The Ωverclocker

عضوية جديدة

يلجماعة انا البوردة اللى عندى gateway بس انا هاغيرها واجيب واحدة giga byte g31 علشان يركب عليها اى بروسيسور وقولولى اى رايكو فيها اما كارت الشاشة فده هايكون معاد تحديثه بعد شهرين تقريبا كدة ان شاء الله

عضو

اولا ياباشا g31 تشغل بروسيسور انتل فقط ومن دالك معلومات انى giga byte g31 يتركب عليه اى بروسيسور انتل او اى ام دى فهذا الكلام خطا 100 × 100 لان بروسيسور انتل لهو لوحة الام خاصا والبروسيسور الى ام دى لهو
    لوحة الام خاصا برضوه بص ممكن تدانى اجمالى المبلغ للبروسيسور والوحة الام او للكيسة كاملة وان شاء الله يتم الاختيار المناسب

عضوية جديدة

انا معاية 800 ـــ 850 جنية وياريت يكون البروسيسور لو amd يبقى معالجات AMD المصنعة بتقنية التصنيع 45nm

عضو ذهبي الصورة الرمزية vmidov

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmodabas مشاهدة المشاركة
    انا معاية 800 ـــ 850 جنية وياريت يكون البروسيسور لو amd يبقى معالجات AMD المصنعة بتقنية التصنيع 45nm

لو ليك فى كسر السرعه جامد هات الPhenomII X3 720 Black Edition سعره 850 قدرته أكبر على كسر السرعه لكن كسر السرعه عادى او مبتعملوش اساسا هات الPhenom II X3 710 سعره 750 جنيه والباقى وفره للبورده
    ومتنساش انك لازم تغير البورده لبورده AMD وحكايه 45nm ده موضوع مفروغ منه تقريب االسوق كله مبقاش فيه حاجه 65nm

تحياتى
    [CENTER][CENTER][SIGPIC][/SIGPIC]

[B][FONT=Impact][SIZE=3][COLOR=Navy]أعتذر منكم إخوانى الأعزاء لأننى لا أعتقد أننى سأقوم بأى مراجعات أخرى وحتى من الممكن ألا أتابع المنتدى العزيز مره أخرى وقد أتابعه من حين لأخر ... الله وحده أعلم
    عموما يكفينى أننى تشرفت بمعرفه الكثير من الأشخاص المحترمه من هذا المنتدى العظيم وأرجو أن يدوم الود سواء كنت قريبا أو بعيدا عن المنتدى
    وبالطبع هناك قله تمنيت أننى لم أكن تعرفت إليهم قط أطلب من الله أن يهديهم ويوفقهم
    وأرجو أن أكون قد إستطعت رد ولو شئ بسيط من الجميل لمنتدانا وما تعلمته منه على مر السنين السابقه
    شكرا لكل أعضاء عرب هاردويير ولكل من قدم لى مساعده عن قصد أو غير قصد[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [/CENTER]

عضوية جديدة

Smile رد: السلام عليكم ممكن مساعدة من نجوم arabhardware

لو ليك فى كسر السرعه جامد هات الPhenomII X3 720 Black Edition سعره 850 قدرته أكبر على كسر السرعه لكن كسر السرعه عادى او مبتعملوش اساسا هات الPhenom II X3 710 سعره 750 جنيه والباقى وفره للبورده
    ومتنساش انك لازم تغير البورده لبورده AMD وحكايه 45nm ده موضوع مفروغ منه تقريب االسوق كله مبقاش فيه حاجه 65nm
    تحياتى
    يااستاذ vmidov انا مش قصدى بالتحديد AMD انا بس عاوز الافضل يعنى لو موجود Core 2 Duo افضل يبقى Core 2 Duo وموضوع الفلوس انا بقولك من ناحية البروسيسور بس من 500 ل600 جنيه وغير كده ياريت تحديد نوع البوردة الافضل المناسب للبرويسيور مع مراعاة انى انا كل اللى معاية دلوقتى 800 الى 850

عضو ذهبي الصورة الرمزية vmidov

[/size]

يااستاذ vmidov انا مش قصدى بالتحديد AMD انا بس عاوز الافضل وموضوع الفلوس انا بقولك من ناحية البروسيسور بس من 500 ل600 جنيه وغير كده ياريت تحديد نوع البوردة الافضل المناسب للبرويسيور مع مراعاة انى انا كل اللى معاية دلوقتى 800 الى 850
    وحتى لو كان مش قصدك AMD تحديدا انا حطيت البروسيسور ده عشان الافضل فى مقابل المبلغ المحدد وحتى لو حضرتك طلبت بروسيسور انتل فى الحدود دى كنت هكتبلك ال710 لأنه أفضل من أى بروسيسور من انتل فى حدود المبلغ ده واعلى شويه كمان وهو أفضل من Q8200 و Q6600
    ونصيحه بلاش دلوقتى خالص بما ان الفلوس معاك مزنقه كده لأنك عشان تجيب حاجه بالسعر ده من انتل
    E7300+ASUS P5KPL-AM = 680+280 = 960 EGP
    والاتنين لا يستحقوا السعر العالى ده وحتى لو جبت الE5200 وسعره 400 جنيه لا يستحق سعره ولو جبت من AMD
    phenom X3 8450 + A780GM-A = 485+400 = 885 EGP
    وبرده مينفعش تشتريهم لان ده مبقاش زمنهم خلاص فمن رأيى أستنى شويه وجمع مبلغ كويس على الاقل 1000-1200 جنيه وأشترى

[CENTER][CENTER][SIGPIC][/SIGPIC]

[B][FONT=Impact][SIZE=3][COLOR=Navy]أعتذر منكم إخوانى الأعزاء لأننى لا أعتقد أننى سأقوم بأى مراجعات أخرى وحتى من الممكن ألا أتابع المنتدى العزيز مره أخرى وقد أتابعه من حين لأخر ... الله وحده أعلم
    عموما يكفينى أننى تشرفت بمعرفه الكثير من الأشخاص المحترمه من هذا المنتدى العظيم وأرجو أن يدوم الود سواء كنت قريبا أو بعيدا عن المنتدى
    وبالطبع هناك قله تمنيت أننى لم أكن تعرفت إليهم قط أطلب من الله أن يهديهم ويوفقهم
    وأرجو أن أكون قد إستطعت رد ولو شئ بسيط من الجميل لمنتدانا وما تعلمته منه على مر السنين السابقه
    شكرا لكل أعضاء عرب هاردويير ولكل من قدم لى مساعده عن قصد أو غير قصد[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [/CENTER]

عضوية جديدة

اخى بخصوص البوردة اللى عندى Jetway 945GCDMS-6H Bus Type Intel GTL+ = jetway عليها بروسيسور LGA 775 Intel Celeron D فهل ممكن يركب عليها بروسيسور Cor 2 Duo وعلى فكرة انا ماعرفش اعرف المعلومة دى ازاى من الموقع انما اى معلومات عن البوردة قولى وانا اجيبها

عضو

ياباشا ينفاع بس للاسف تدعم فقط معالجات Intel المصنعة بتقنية التصنيع 65nm ولا تدعم الا الفئة الضعيفة التى لا تنفع حاليا وانصحك تصبر شواية تكون الاسعار نزلت شواية وتكون جمعت مبلغ محترم وكويس لحجا كويسة وقويا ومحترمة

عضوية جديدة

Smile رد: السلام عليكم ممكن مساعدة من نجوم arabhardware

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة max zoom مشاهدة المشاركة

وحتى لو كان مش قصدك AMD تحديدا انا حطيت البروسيسور ده عشان الافضل فى مقابل المبلغ المحدد وحتى لو حضرتك طلبت بروسيسور انتل فى الحدود دى كنت هكتبلك ال710 لأنه أفضل من أى بروسيسور من انتل فى حدود المبلغ ده واعلى شويه كمان وهو أفضل من Q8200 و Q6600
    ونصيحه بلاش دلوقتى خالص بما ان الفلوس معاك مزنقه كده لأنك عشان تجيب حاجه بالسعر ده من انتل
    E7300+ASUS P5KPL-AM = 680+280 = 960 EGP
    والاتنين لا يستحقوا السعر العالى ده وحتى لو جبت الE5200 وسعره 400 جنيه لا يستحق سعره ولو جبت من AMD
    phenom X3 8450 + A780GM-A = 485+400 = 885 EGP
    وبرده مينفعش تشتريهم لان ده مبقاش زمنهم خلاص فمن رأيى أستنى شويه وجمع مبلغ كويس على الاقل 1000-1200 جنيه وأشترى

كلامكم على العين والراس وخلاص نويت باذن الله اجيب مع Phenom II X3 710 مع بوردة A780GM-A والفلوس ربنا فرجها والحمد لله والف شكر يااجدع ناس وقولولى اية رايكو كده
    وكمان ياريت حد يعرفنى معجون التبريد وكيفية وضعة على البروسيسور

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة max zoom مشاهدة المشاركة
    ياباشا ينفاع بس للاسف تدعم فقط معالجات Intel المصنعة بتقنية التصنيع 65nm ولا تدعم الا الفئة الضعيفة التى لا تنفع حاليا وانصحك تصبر شواية تكون الاسعار نزلت شواية وتكون جمعت مبلغ محترم وكويس لحجا كويسة وقويا ومحترمة
    كلامكم على العين والراس وخلاص نويت باذن الله اجيب مع Phenom II X3 710 مع بوردة A780GM-A والفلوس ربنا فرجها والحمد لله والف شكر يااجدع ناس وقولولى اية رايكو كده
    وكمان ياريت حد يعرفنى معجون التبريد وكيفية وضعة على البروسيسور

عضوية جديدة

ايه ياجماعة انا اسف ان كنت تقلت عليكم

بس حتى حد يقولى البوردة دى تنفع للبروسيسور دة ولا لا

عضو

مبروك ياباشا طب ممكن تدانى اجمالى المبلغ الجديد

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة