صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 33

الموضوع: تحذير هام يوجد فى مصر شركة اسمها smart system تبيع اكسيسورس للكمبيوتر مضروبة

مخالف للقوانين

Angry تحذير هام يوجد فى مصر شركة اسمها smart system تبيع اكسيسورس للكمبيوتر مضروبة

تحذير هام يوجد فى مصر شركة اسمها smart system تبيع اكسيسورس للكمبيوتر مضروبة
    مكنها فى التحرير مول البستان
    اشتريت اليوم منها اسطونات دى فى دى نوع
    verbatim
    وكان مكتوب عليها بى الكتابة الصغيرة وللاسف مخدش بالى منها
    made in taiwai
    قولت للبياع دية نوعية غير معروفة وغير جيدة قعد يشكرلى فيها المهم اشتريتها منة بى 20 جنية
    وبعد لما اشترتها فتحت العلبة لقيت كل الاسطوانات مخربشة ومجرحة وعند النسخ بى النيرو لا تستكمل النسخ تقطع النسخ فى النص ويجيب رساله خطا بسبب ان تراكات الاسطوانة تعبانة و بضاعة مغشوشة
    المهم رحت ارجعها للبياع البيعين دول طلعم ناس منتهى السفاله و القذارة مرضيوش يرجعم شى
    انا والله العظيم حبيت احذر من تلك الشركات النصابة الية بتبيع بضاعة من تحت السلم
    وحسبى الله ونعم الوكيل

مخالف للقوانين

رد: تحذير هام يوجد فى مصر شركة اسمها smart system تبيع اكسيسورس للكمبيوتر مضروبة

هل يوجد اى طريقة لى الابلاغ عن الغش التجارى فى مصر ؟

مخالف للقوانين

رد: تحذير هام يوجد فى مصر شركة اسمها smart system تبيع اكسيسورس للكمبيوتر مضروبة

ابتعدم كل البعد عن اسطونات
    verbatim
    made in taiwai
    مضروبة انا حبيت احذر الجميع

عضو الصورة الرمزية BLALBMW721

شكرا على التنويه
    وربنا يعوضك خير

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ
    NO SACRIFICE , NO VICTORY

عضوية جديدة

ممكن تعمل محضر فى القسم لان من حقك تغير البضاعة دا قانون وممكن تبلغ الضرايب عنهم

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BLALBMW721 مشاهدة المشاركة
    شكرا على التنويه
    وربنا يعوضك خير
    المشكله اخى ان فى كتير من الشركات فى مصر تبيع قطع هرد وير ذو ماركات غريبة وعند وجود اى مشكله بها البياع لا يريد ارجاع البضاعة المباعة حتى لو معيوبة
    واكيد بنسبة 100 فى 100 من الاعضاء فى هذا المنتدى صادف معهم هذا الكلام فى مثلا موسات او كيبوردات او غيرة ومش شرط نفس الشركة هذة بل شركات اخرى
    بسبب جشع المستورد فى مصر يستورد بضاعة رخيصة الثمن ومش مهم الجودة وعلى حساب المواطن
    ففى اى مكان اين كان اى بلد المفروض البائع يبيع اى بضاعة يقول لك على مميزتها و عيوبها تعامل بى ما يرضى الله
    ولكن للاسف يوجد الكثير و الكثير فى مصر وممكن غير مصر من الدول العربية جشع وطمع المستوردين

مخالف للقوانين

المشكلة انى حاسس ان السوق فى مصر تجارب يعنى مثلا يا اخوى فى اسطونات
    sony 100 100 نضيفة تيجى شركة سونى تغلى اسطوناتها بى مثلا الواحده 5 جنية كويس يجى المستورد فى مصر يلاقى ان سونى الاصلية بى 5 جنية الاسطوانة و المضروب بى جنية يروح طبعا واخد المضروب
    ومثلا شركة ذى دية لى الاسطونات
    verbatim
    تبقى فاتحا مثلا فى اوربى منذ 3 اشهر تيجى تجرب فمين منتجها غير العالم التعبانة بتوع مصر و الشرق الاوسط ؟ ولما تحقق نجاح تروح تبيع منتجها فى الدول المتقدمة
    والله العظيم مشكلة ومشكلة كبيره لو كل السوق اتغرق مثل هذة البضائع المضروبة فى اى دولة اين كان لازم وقفة

عضو الصورة الرمزية elabyad

الخط الساخن للإبلاغ عن السلع المعيبة و فروع جديدة لحماية المستهلك بالمحافظات

أعلن المهندس رشيد محمد رشيد ـ وزير التجارة والصناعة ـ أنه سيتم التوسع في إنشاء فروع لجهات حماية المستهلك بالمحافظات سعياً من الوزارة إلي تطوير آليات التواصل مع الجماهير ومكافحة المممارسات الضارة
    هذا إلي جانب إضافة خدمة الخط الساخن 19588 للإبلاغ عن السلع المعيبة والضارة، جاء ذلك في كلمة وزير الصناعة والتجارة التي ألقاها بمناسبة اليوم العالمي لحماية المستهلك.
    جدير بالذكر ان موقع جهاز حماية المستهلك هو : https://www.cpa.gov.eg
    ويحتوي على الكثير من النصائح و الخدمات و النشرات و المطبوعات و التحذيرات انصح بالاطلاع عليها

عضو محترف الصورة الرمزية NaAZoOR

شركة Verbatim كإسم من أجود الشركات و منتجاتها كانت دوماً أمل لنا في الحصول عليها ...

هي من أعضاء صف السوبر في انتاج الأقراص الضوئية ....

لكن يبدو أن يد الغش قد طالتها كما طالت من قبل Sony و Samsung

أتعامل حالياً مع TDK و أشهد لها بالجودة.

عضو برونزي

اخي الم**** في ثقافة اصحاب المحلات و التجار ناس بصريح العبارة " ملهومش في الي بيبوعوا" سواء بضاعة اذا كانت مضروبة او لأ همة اساسا ليس عندهم ادنى فكرة عن المنتجات التي يقومون ببيعها للناس , ثقافاتهم العلمية على قدهم , الا القليل من ذوي العقل , فقد اصبحت المسألة عندهم مجرد بيع و شراء و الحصول على المال , طيب طالما يا اخي انت لا تعرف ماذا تبيع و لا تعرف المستهلك ماذا يريد كيف ستبيع اساسا ؟ اراهنك لو تعدي على بعض المحلات تجد عندهم مذربوردات و اجهزة قديمة اشياء لا يوجد احد ممن يرغب في شراءها اصلا لقدمها و يخسروا و يستوردوا ,

يعني عندك مثلا رامات ال ddr3 التجار فاكرين خلاص انها هي الي هتغطي السوق و تحل مكان ddr2 ! تصور يعني عشان كل واحد لازم يشتري ddr3 لازم يغير المذربورد و المعالج و ذلك بلاضافة لثمنها العالي اصلا و الذي لن يدفعه احد في بلدنا العزيز و حتى اذا تحمل ثمنها فلن يقوم يتغيير جهازه بالكامل عشان رامات اذا كان هذا في تصورهم اصلا

على العموم يا اخي انا بس اريد اقولك شيء , انا فترة اشتريت 10 اسطوانات DVD Rw كل اسطوانة 4.7GB و هي ماركة يعني اول مرة اشوفها بس اسمها Gigamax هي عبارة عن علبة مغلفة باللزاق و ثمنها 15 جنيه , انا استغربة من سعرها بس و الله اسطواناتها طلعت نظيفة جدا و اخذت منها 4 اسطوانات لحد الان انسخ عليها بعض الاشياء المهمة او ملفات كبيرة الحجم بس لم اواجه معها اي مشكلة اذا كان في النسخ او القراءة فهي جيدة مثلها مثل غيرها و لم الاحظ فيها اي شيء , انا اشتريتها من وسط البلد في محلات جمب بعض متخصصة في بيع اشياء للكمبيوتر في اخر شارع شريف كدة

على العموم انت الاسطوانات الي اشتريتها كانت مغلفة و لا لأ؟ لانها لو مش مغلفة يبقى اكيد حد فتها استخدمها و اهلكها
    [CENTER]

[FONT=Fixedsys]أستغفر الله العظيم الذي لا إله إلا هو الحي القيوم وأتوب إليه..
    [COLOR=SeaGreen]
    [/COLOR] [/FONT][/CENTER]
    [CENTER]--------------------
    [/CENTER]
    [CENTER][FONT=Tahoma][SIZE=2][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=99686"]-اذا كنت تملك كرت HD 4850 .. فانتبه:ah46: الى منطقة تراكم الغبار في كرتك[/URL][/SIZE][/FONT]
    [/CENTER]

[CENTER][FONT=Tahoma][SIZE=2][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?p=968943&posted=1#post968943"] -ضع سيارتك المفضلة في [COLOR=DarkRed]GTA IV[/COLOR][/URL]

[URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=107552"][COLOR=Red]-تم التحديث : [/COLOR][/URL][COLOR=black][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=107552"]:ah17:[/URL][/COLOR][COLOR=black][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=107552"]العب GTA_IV و انت مرتاح = " 24 ساعة بدون مشاكل "[/URL][/COLOR][/SIZE][/FONT] [FONT=Tahoma][SIZE=2]

[/SIZE][/FONT]
    [/CENTER]

عضو

السلام عليكم اخي

اانا اول مره اسمع عن هذه الأسطوانات

وكل تعاملاتي مع انواع

sony Gigamax

واعاننا الله واياك على كل ظالم

مشكور لتحذيرك

لا اله الا أنت سبحانك اني كنت من الظالمين

اللهم اعني على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك

اللهم آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار

(لا يعلم قيمة الصحة الا فاقدها .. أسألكم الدعاء لمرضي المسلمين بالشفاء )

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed hero مشاهدة المشاركة
    ممكن تعمل محضر فى القسم لان من حقك تغير البضاعة دا قانون وممكن تبلغ الضرايب عنهم
    اخى المشكلة ان صاحب المحل عند شرائى تلك الاسطونات قالى انها تباع من غير فاتورة لانها بضاعة رخيصة الثمن و الفاتورة ضاريبية بس وقالى انا مبعملش عليها ضرايب وقعد يشكرلى فيها ويقولى ممتازة
    حسبى الله ونعم الوكيل فى اللية بيبيعوة
    وحتى لو اى حد راح تلك الشركة فى مصر هيجد تلك الاسطونات علية بى الابتعاد عنها وفى انواع اخرى كتير مجهولة فى شركات تانية بس انا الية مضايقنى لما رجعت له المحل
    كانت مقابلتة ذى الذفت وتعامله غير تعامله لما رحت اشترى بضاعة
    وطبعا اكيد بيعمل كدا مع كل الناس
    غير انك هتلاقى اغلب فواتير المحلات فى مصر كا الاتى
    اسم المنتج سعر المنتج وفوق مكتوب مثلا اى شى مثلا
    فاتورة مبيعات
    فاتورة مبايعة
    وصل
    ولا يوجد اسم الشركة ؟

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة midoo55 مشاهدة المشاركة
    اخي الم**** في ثقافة اصحاب المحلات و التجار ناس بصريح العبارة " ملهومش في الي بيبوعوا" سواء بضاعة اذا كانت مضروبة او لأ همة اساسا ليس عندهم ادنى فكرة عن المنتجات التي يقومون ببيعها للناس , ثقافاتهم العلمية على قدهم , الا القليل من ذوي العقل , فقد اصبحت المسألة عندهم مجرد بيع و شراء و الحصول على المال , طيب طالما يا اخي انت لا تعرف ماذا تبيع و لا تعرف المستهلك ماذا يريد كيف ستبيع اساسا ؟ اراهنك لو تعدي على بعض المحلات تجد عندهم مذربوردات و اجهزة قديمة اشياء لا يوجد احد ممن يرغب في شراءها اصلا لقدمها و يخسروا و يستوردوا ,

يعني عندك مثلا رامات ال ddr3 التجار فاكرين خلاص انها هي الي هتغطي السوق و تحل مكان ddr2 ! تصور يعني عشان كل واحد لازم يشتري ddr3 لازم يغير المذربورد و المعالج و ذلك بلاضافة لثمنها العالي اصلا و الذي لن يدفعه احد في بلدنا العزيز و حتى اذا تحمل ثمنها فلن يقوم يتغيير جهازه بالكامل عشان رامات اذا كان هذا في تصورهم اصلا

على العموم يا اخي انا بس اريد اقولك شيء , انا فترة اشتريت 10 اسطوانات DVD Rw كل اسطوانة 4.7GB و هي ماركة يعني اول مرة اشوفها بس اسمها Gigamax هي عبارة عن علبة مغلفة باللزاق و ثمنها 15 جنيه , انا استغربة من سعرها بس و الله اسطواناتها طلعت نظيفة جدا و اخذت منها 4 اسطوانات لحد الان انسخ عليها بعض الاشياء المهمة او ملفات كبيرة الحجم بس لم اواجه معها اي مشكلة اذا كان في النسخ او القراءة فهي جيدة مثلها مثل غيرها و لم الاحظ فيها اي شيء , انا اشتريتها من وسط البلد في محلات جمب بعض متخصصة في بيع اشياء للكمبيوتر في اخر شارع شريف كدة

على العموم انت الاسطوانات الي اشتريتها كانت مغلفة و لا لأ؟ لانها لو مش مغلفة يبقى اكيد حد فتها استخدمها و اهلكها
    لا اخى الاسطونات كانم 10 اسطوانات فى علبة مغلفة بى القذاذ الخاص بى تغليف العلب يعنى مبرشمة و قطعة الاذاذ و فتحت العلبة وانا فى الشارع قولت اشوف النوعية الجديدة دية الية شكرلى فيها وعينك ما تشوف اله النور الاسطوانات مخربشة ومجرحة وفى اسطونات فيها عيوب صناعة رحت ارجعها المحل لقيتة قفل بعد ما باعها مباشرة قولة اروح البيت ربما تكون شغاله شوية اسطونات فيهم
    جربت النسخ ببرنامج nero 9
    3 اسطونات كلها لم يستكمل النسخ ولما احطهم فى الجهاز يهنج ولو فتحم لا تنسخ على الهرد
    روحت ارجعهم للبياع لقيتة فتح قولتلة انهم ما بينسخوش كويس على النيرو قعد يقولى انة برنامج وحش وكذا وكذا وراح ناسخ اسطوانة ببرنامج الوندوز خدة نسخ فى وقت كبير جدا وكانت بطيئة جدا ومرضيش ينسخها بالنيرو المهم قولتلة ارجعهم قالى مينفعش
    المهم فى ذلك الوقت جالى تليفون على الموبيل وانا فى المحل كنسلة وبعد شوية خرجة امام المحل اتكلم فى التليفون رجع البائع يقول لى انت بتكلم مين انا ميهمنيش حد لا انت ولا الية ذيك ولا اى زبون هنا عندى انتم تشترم البضاعة والية عجبة عجبة والية مش عجبة هوة حر
    المهم نزلة فية انا كمان شتيمة
    ولا حياة لمن تنادى
    بياع منتهى القذارة وشركة من الشركات النصابة فى مصر
    ولا يوجد اى مخابراة تبع حقوق المستهلك تتصرف ضد هذا الكلام
    قولتله طيب عاوز فاتورة قالى معنديش فواتير طب فاتورة ضريبية قالى مبندفعش احنى ضرايب ومعنديش فواتير خالص واعمل الية تعملة
    اقسم بالله العظيم هذا الذى حدث

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eslam mo7amed مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم اخي

اانا اول مره اسمع عن هذه الأسطوانات

وكل تعاملاتي مع انواع

sony Gigamax

واعاننا الله واياك على كل ظالم

مشكور لتحذيرك

اخى انا جربة الاتنين دول
    sony
    و
    gigamax
    الاتنين 100 100

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة NaAZoOR مشاهدة المشاركة
    شركة Verbatim كإسم من أجود الشركات و منتجاتها كانت دوماً أمل لنا في الحصول عليها ...

هي من أعضاء صف السوبر في انتاج الأقراص الضوئية ....

لكن يبدو أن يد الغش قد طالتها كما طالت من قبل Sony و Samsung

أتعامل حالياً مع TDK و أشهد لها بالجودة.
    لا اخى اسطونات مضروبة اشتريها وجرب الان وانت تعرف ومسمعتش عنها قبل كدا
    وتحياتى لك

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة