النتائج 1 إلى 14 من 14

الموضوع: الرجاء المساعدة فى isa وا dc

ti_chi
    زائر

الرجاء المساعدة فى isa وا dc

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله

اخوانى فى الله خبراء واساتذة هذا الصرح العظيم دائما كنت احتاح المساعدة كنت اجدها فى هذا المنتدى الاول الذى لة الفضل على الكثير والكتثر

ولاكن كن قبل ذلك كنتم تساعدونى فى امتحانى مع mcse ومع ccna والحمد لله وبفضلة انا الان اعمل بشركة كبرى محترمة جدا

فا انا الان امام صدد مشكلة خبرتى لا استطيع ان احلها بدون مساعدة او توجية

وجدت ان الشركة اغلب مافيها لايريدون ان يكونو join domain لانو بيخنقنا وعاوز اشيل واحط برنامج الى بيتكلمو دول مبرمجين اوراكل وجافا وليهم شغل مهم جدا واغلبهم outsourcing يعنى ليهم شغل فى شركات برة كتير وطبعا اغلبهم معاة لاب توب خاص بية وبيشتغل علية وتكلمت مع مدير السوفت وير وقال لى ان الدومين فى داخل الشركة كويس جدا لاكن برة الشركة وماينفعش انى يعمل يوزر او بروفايل غير الى علية لان علية كل ال setings بتاعهم الى بيبرمج علية ارجو اعطائى حل

ثانى شىء ان انا عندى خطين ADSL وكل خط علية 8 أى بى REAL وعاوز اعملهم ISA SERVER بحيث انى اعمل LOAD BLANCING لو واحد منهم واقع التانى يشتغل لان انا عامل VPN فهل من الممكن انى AMANGE 2 LINE IN ISA SERVER
    ارجو الافادة وانا اسف للاطالة ولو حد عندو اى تعليق انا بقبل كل الردود من اخوتى بصدر رحم انا لست خبير

ti_chi
    زائر

رد: الرجاء المساعدة فى isa وا dc

اية يا جماعة الموضوع صعب للدرجة دى مفيش حد يرد عليا

عضوية جديدة

ربنا يوفقك يا غالى
    و محترفين المنتدى يفيدوك ان شا ء الله و انتا دور برده و متنسناش و ربنا هيكرمك

عضو

بص يا باشا بالنسبه لموضوع اللود بلانس في الايزا سيرفر مش هتنفع الايز مش بتعمل سبورت للودبلانس ممكن تجيب اي حاجه هارد وير تعملك هيا اللود بلانس. بالنسبه لموضوع الدومين ايه المشكله اللي فيه مه اليوزر ممكن يدخل علي جهازه من غير ما يدخل علي الدومين وهوا في اي مكان

عضو الصورة الرمزية tarekh020

اعتقد ان حالى كأغلبنا مش فاهم المشكلة فين بالظبط فى الايزا ولا الدوميين ولا الاتنين
    ان تنصروا الله ينصركم ويثبت أقدامكم

عضو الصورة الرمزية elganny

بسم الله الرحمن الرحيم

اخى العزيز بالنسبة لمشكلة البروفيل
    1- يمكن عمل ou لمستخدمين الذى يحتم عملهم العمل على الجهاز داخل وخارج الشركة ويحتاجون فى بعض الاوقات عمل install or run for some program
    2- بعد عمل ou اعملها جروب بولسى خاصة بيها تحتوى على الصلاحيات المراداه او التى تخدم المستخدم ودى كتير ممكن تقول ايه الصلاحيات المطلوبة بالظبط وانا اتابع معاك
    3- ممكن تضفهم على اجهزتهم as power user

انا ممكن اسعدك بس لو سمحت شوية تفاصيل عن الموضوع عشان ننقشه احسن وتحت امرك يا اخى
    MCP

عضوية جديدة

أخى الكريم:

بالنسبه لسؤالك التانى فحله سهل ان شاء الله وفى الحيقه هو ليه 3 حلول وانت اختار اللى يناسبك منهم:

1- ممكن تعمل load balance للاتنين ISA سيرفر عن طريق Round Robin method اى من خلال ال DNS
    2- عن طريق microsoft load balance wizard وفى الحاله ديه هتستخدم 3 كروت نتورك فى كل سيرفر
    3-من غير اى load balance لو انت عملت join to domain للاتنين ISA سيرفرز فممكن تخليهم مع بعض فى نفس ال ISA Enterprise Array وديه فى رأى افضل حل

معلش انا اديتك العنواين الرئسيه للحلوا لان كل حل فيهم محتاج خطوات كتير فممكن تدور على النت ولو احتجت مساعده ممكن نتكلم فى موضوعك هنا

اما بالنسبه للسؤال الاول فياريت توضحه اكتر لانى مفهمتهوش كويس

ولك خالص الشكر وبالتوفيق ان شاء الله

ti_chi
    زائر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elganny مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم

اخى العزيز بالنسبة لمشكلة البروفيل
    1- يمكن عمل ou لمستخدمين الذى يحتم عملهم العمل على الجهاز داخل وخارج الشركة ويحتاجون فى بعض الاوقات عمل install or run for some program
    2- بعد عمل ou اعملها جروب بولسى خاصة بيها تحتوى على الصلاحيات المراداه او التى تخدم المستخدم ودى كتير ممكن تقول ايه الصلاحيات المطلوبة بالظبط وانا اتابع معاك
    3- ممكن تضفهم على اجهزتهم as power user

انا ممكن اسعدك بس لو سمحت شوية تفاصيل عن الموضوع عشان ننقشه احسن وتحت امرك يا اخى

السلام عليكم اخى فى الله اما ممتن ليك على ردك وسوف ارد على كل ما قال كلمة ينوى بها مساعدة غيرة

اولا قولى الطريقة بتاعت البولسى وازاى يبقى اليوزر على الدومين ويطفى الاب ويخرج من الشركة يروح شركة تانية
    طبعا خليك معايا يمكن انا فاهم غلط جل من لايسهو طبعا لازم يحط اليوزر والباص بتوعو على الدومين وويقوم واخد ال authentication وبعدين يقوم عامل log on دا فى حالة انو خوة الشركة طب لو برة الشركة اية والوضع والطريقة هايعمل log on ازاى على الاب بتاعو يااخى فى الله دا بينام واللاب فى حضنو فى البيت وبيشتغل

وبالنسبة لموضوغ ال load على ال isa الا يزا do not support multiple gateway يعنى لازم اشوف حاجة هارد وير تنفع فى صديق قالى فى روتر جديد بياخد خطين وبيعمل كدة ادور علية واشوفو وانا معاهم لو لقيت حاجة بس ياريت ترد عليا علشان افهم

عضوية جديدة

اخى الكريم:
    ارجو مراجعة ردى السابق للرد على سؤال ال load balance

بسم اله الرحمن الرحيم
    1- Using GPO, you can do this. Open the GPO and then go to the below location:

Computer Configuration\ Windows Settings\ Security Settings\ Local Policies\ Security Options\

Then double click on “Interactive logon: Number of previous logons to cache” and then set the Cache to 10

بس للعمل الى بقولك عليه ده هو الافتراضى بتاع windows server 2003
    الفكرة ان الدومين يسمح للكلينت بعمل كاش للبروفيل بتاع المستخدم بما فيها sid الى بيتخزن فيها account and password (authentication

ملحوظة هو لما يدخل بالطريقة دى فى اى مكان خارج الشركة طبعا البروفيل بتاعه هيبقى موجود بكل الى فيه وبنفس صلاحيات المستخد لو هو فى الشركة

الله الموفق
    MCP

طبعا بالنسبة للصلاحيات زى مقلتلك قبل كده ممكن تضيف اليوزر بتاعهم على جهازهم الخاص as power user and backup oprator
    MCP

ti_chi
    زائر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة green_bird مشاهدة المشاركة
    أخى الكريم:

بالنسبه لسؤالك التانى فحله سهل ان شاء الله وفى الحيقه هو ليه 3 حلول وانت اختار اللى يناسبك منهم:

1- ممكن تعمل load balance للاتنين ISA سيرفر عن طريق Round Robin method اى من خلال ال DNS
    2- عن طريق microsoft load balance wizard وفى الحاله ديه هتستخدم 3 كروت نتورك فى كل سيرفر
    3-من غير اى load balance لو انت عملت join to domain للاتنين ISA سيرفرز فممكن تخليهم مع بعض فى نفس ال ISA Enterprise Array وديه فى رأى افضل حل

معلش انا اديتك العنواين الرئسيه للحلوا لان كل حل فيهم محتاج خطوات كتير فممكن تدور على النت ولو احتجت مساعده ممكن نتكلم فى موضوعك هنا

اما بالنسبه للسؤال الاول فياريت توضحه اكتر لانى مفهمتهوش كويس

ولك خالص الشكر وبالتوفيق ان شاء الله
    اخى الكريم فى الله اشكرك جدا على ردك على لكى تساعدنى وأأسف ايضا لتاخيرى فى الرد عليك بسبب انقطاع الانترنت فى الشركة بسبب اصلاحات فى السنتراك

اخى فى الله انا عاوز احاول اوصلك الوضع فى الشركة عندنا 3 خطوط 2 adsl والثالث fax خط منهم معمول علية vpn على cisco router والخط التانى علشان الشبكة ال local بتاعت الشركة ودى على router cisco تانى معمول علية nat وكل روتير علية اتنيين ايثرنت واحد wan وواخد real ip والتانى local وكذلك الروتير التانى كويس فى خط منهم الى هوا علية local دا غالبا بيقع بس مش كتير واحيانا ببقى معايا شغل برة الشركة والدنيا واقعة فا بطر اسيب شغلى مع العميل لاى سبب وأرجع اشغل الشركة لان network team مسافرين بقوم عامل ping من اى حتة على adsl modem لانو واخد real فا لو ال local واقع والتانى شغال بقوم محول ال Interface+ routing واقوم عامل nat ال line الى علية vpn واد over load وبكدة الشركة كلها بتطلع نت تانى بس انا عاوز احل حل جزرى فى القصة دى اتمنى انى اكون اوضخت واتمنى المساعدة والطريقة

ti_chi
    زائر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elganny مشاهدة المشاركة
    بسم اله الرحمن الرحيم
    1- Using GPO, you can do this. Open the GPO and then go to the below location:

Computer Configuration\ Windows Settings\ Security Settings\ Local Policies\ Security Options\

Then double click on “Interactive logon: Number of previous logons to cache” and then set the Cache to 10

بس للعمل الى بقولك عليه ده هو الافتراضى بتاع windows server 2003
    الفكرة ان الدومين يسمح للكلينت بعمل كاش للبروفيل بتاع المستخدم بما فيها sid الى بيتخزن فيها account and password (authentication

ملحوظة هو لما يدخل بالطريقة دى فى اى مكان خارج الشركة طبعا البروفيل بتاعه هيبقى موجود بكل الى فيه وبنفس صلاحيات المستخد لو هو فى الشركة

الله الموفق
    اخى فى الله انا ممتن وشاكر ليك شكرا على الطريقة وسوف اقوم بتجربتها على لاب virtual لكى اتاكد انها تعمل لان الدومين متوقف فى الشركة كلها بسبب هذا العطل وانا لن اخد كلمة شكر على اى حال ان البولسى دى حلت المشكلة او لم تحل فلن اخد كلمة شكر سوف اقوم بتجربتها وارد على حضرتك وشكرا لجميع من رد للمساعدة

عضو الصورة الرمزية tbessi

الحل ما كتبه gomail

في المشاركة رقم 4