النتائج 1 إلى 15 من 15

الموضوع: رسالة إلى المهندس لومارك (رد عليه ضرورى)

عضو

رسالة إلى المهندس لومارك (رد عليه ضرورى)

انا دلوقتى عرفت انك رفعت مواضيع الإمتحان من المنتدى وده بسبب إن ده حرام - واللى خلانى أعرف متأخر اللى انا فى الجيش حالياً فبعيد شوية عنكم - طب دلوقتى أنا ضميرى تعبان ومش عارف أعمل ايه انا أخذت شهادة ccna بالطريقة دى ذاكرت الpass4sure ودخلت الإمتحان ودلوقتى أنا بدرس ال mcse ومش عارف أعمل ايه بعد ما أذاكرها أجهز للإمتحان إزاى يعنى ايه البديل عن الشركات النصابة دة إن كان كلامك صحيح ---- أربوك رد عليه أنا والله بنهار انت مش حاسس بيه وأنا بكتب دلوقتى أنا فى قمة الحزن وإحتمال اٍسيب المجال بسبب حاجة زى دى --- فدلوقتى عاوز أعرف ايه البديل عن ال pass4sure وال testking -- فهل شركة سيسكو وميكروسفت عاملين نماذج إمتحانات مراجعة ولا ايه ولو فى أجبها إزاى ---- ساعدنى الله يرضى عنك --- منتظر الرد بفارغ الصبر -- سلام عليكم

عضو برونزي الصورة الرمزية VancouverEG

رد: رسالة إلى المهندس لومارك (رد عليه ضرورى)

أخي لما هي رسالة للمهندس لومارك لما لا ترسله له على الخاص؟؟!!

أم أنك أردت شيئا آآآآآآآآآخر غير العنوان!!؟
    [CENTER]

[FONT=Arial][SIZE=4][COLOR=red]
    [COLOR=black]والذي أَحلَّ الزواج وحَرَّم الزِّنا، وأَحلَّ البيع وحَرَّم الرِّبا؛ أنا لا أتجاهل أي أحد يراسلني على الخاص، أو أضعه خلف أُذُني!
    لا، ولكني غير متفرغ هذه الفترة تمامًا.
    وأعتذر - أشد الاعتذار - لكل من راسلني، وتأخر ردي عليه، أو لم أرد عليه حتى الآن.[/COLOR]
    [/COLOR][/SIZE][/FONT]

[/CENTER]

عضو

لا والله أخى الكريم أنا عاوز ردرود كل الناس بس خصوصاً لومارك

عضوية جديدة

ضميرك تعبك من اية انت يعنى مفكر انا الناس كلها مش بتذاكر الباس فور شور والتست كنج مكنش الخواجة نزلهم المهم انك تحاول تتطبق عملى

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المارق مشاهدة المشاركة
    ضميرك تعبك من اية انت يعنى مفكر انا الناس كلها مش بتذاكر الباس فور شور والتست كنج مكنش الخواجة نزلهم المهم انك تحاول تتطبق عملى

المسألة مش موضوع خواجة ياصاحبى العزيز --- المشكلة إن ده يعتبر غش ودلوقتى أنا عاوز بديل عن كده فياريت حد يساعدنى --- لكن موضوع مذاكرة الكورس أنا بذاكره كويس وبروح مذاكر من ال pass4sure وأدخل الإمتحان وخلاص وكنت مفكر أن ده مفهوش حرمانية ودلوقتى المشكلة فى الحرمانية --- فأنا عاوز اطبق عملى انى أدخل الإمتحان من غير ماجى يمت ال pass4sure وغيره فهل شركة سيسكو وميكروسفت عاملة نماذج إمتحانات تأهلنى للدخول ولا لا ياريت الحل ؟!!!!!!!!!

عضو فضي الصورة الرمزية internetworld

اخى فالله
    اولا انا شايف عباراتك كبيره جدا ومصعب الحياه على نفسك واسمحلى اقول ان مكبر الموضوع لغايه ما اخد اكبر من حجمه
    انت نجحت وحصلت على شهاده ccna اقولك الف مبروك وحاليا فالجيش وبتدرس mcse مجهود طيب وربنا يبارك لك فيه ويجازيك خير الجزاء
    ومشكلتك حلها بسيط وياريت الناس كلها تعرف المشكله دى وتفهمها صح اوضحلك ازاى
    انت مش تعرف ان اسلوب p4sure حرام او غير شرعى وذاكرت منه واعتمدت عليه ودخلت امتحنت ونجحت طيب كويس جدا يبقي تستفاد من كدا ان الشهاده مش ليها اى قيمه فحياتك العمليه وانما هى مجرد c.v يوضع على الرف
    هدفك هو احتراف العمل والتمكن منه ووسيلتك للوصول للهدف دا هو انك تكون طالب علم مش طالب شهاده
    وعلم الشبكات مثل اى علم اخر لابد له من وسائل ووسائلك لاحتراف هذا العلم
    1- معلم
    2-كتاب
    3-العمل بما تعلمته
    4-عدم الاكتفاء بما عندك من معلومات والبحث عن مصادر ومعلومات جديده
    5-ان تكون مقتنع تماما بان حجمك ومكانتك تقاس بحجم ما يحتويه عقلك من معلومات
    6- كلما زاد العلم زاد التواضع وان تكبرت فى طلب المعلومه فهذه اول مراحل الجهل
    7-ضع امام عينيك قاعده هامه (أن من ظن انه علم فقد جهل )
    8-العلم ليس له نهايه وطالبه يسعى دائما الى معرفه المزيد(فصفه طالب العلم لاتزول عنه الا فى حالتين اما موته واما جهله وقمه الجهل اقناع الذات بانها وصلت الى مبلغ العلم ومنتهاه)
    طيب هذا عن العلم بوجه عام اما عن كيفيه المزاكره وطرق النجاح فالامتحان باذن الله بدون اى من ما يسمى ب testking or test inside او p4sure وما يدخل تحت هذا النوع من المراجعات والاسئله فاليك الطريقه وباذن الله تكون فعاله ومفيده فالحياه العمليه وفى اجتياز الامتحانات
    خطواتك فالمزاكره
    1- تبدا بمزاكره المنهج من اسطوانه cbt nuggets وتفهم كل نقطه كويس جدا
    2-تراجع ماتعلمته وما فهمته مع اسطوانه test out وتحل ما بها من اختبارات (عن تجربه اسطوانه قويه جدا )
    3-تقرا المنهج من كتاب training kit او ms press
    4-تقرا كتيب study guide لانه مفيد فى مراجعه عنوانين المنهج قبل الامتحان قراءه سريعه يعنى
    توكل على الله وادخل الامتحان وباذن الله لن تجد صعوبه فاجتياز الامتحان لانك ملم بكل مايحتويه المنهج وادق التفاصيل
    اتبع الترتيب جيدا وذلك للاسباب الاتيه
    اسطوانه cbt nuggets قويه جدا فالحياه العمليه وتشرح بالاخص command line بطريقه اكتر من رائعه وتعتبر من افضل الوسائل فى معرفه اغلب المشاكل التى تواجهك فى عملك
    اما عن اسطوانه test out فهى ايضا قويه وتركز على الجوانب النظريه والعمليه بشكل مرتب ومنظم وبها نماذج امتحانات قويه جدا تؤهلك لاجتياز اى انترفيو او الاختبار الخاص بالمنهج
    ناتى لنقطه training kit Or MS press
    الفايده منها تكمن فى انك تعتاد على قراءه الكتب العلميه باللغه الانجليزيه ومعرفه الاسلوب الخاص باللغه الانجليزيه المستخدم فالشرح والاعتياد على قراءه المصطلحات ودا شي مهم جدا مش فالبدايه علشان تنجح فالامتحان لا ولكن علشان لما تطور من معلوماتك وتبتدى تبحث بنفسك فى كتب متخصصه بعيد عن الكتب المنهجيه تكون العبارات مالوفه عليك واسلوب الكتابه والشرح
    مش جديد بالنسبه ليك فالبتالى تقدر تعتمد على نفسك فى البحث عن المعلومه وتطوير معلوماتك بدون معلم او ناقل لا تعرف مصادر معلوماته ان كانت صحيحه او لا
    تانى حاجه ان قراءه الكتب والاعتماد على النفس بيكون عندك طابعك الخاص ومنظورك الشخصى لفهم مساله ما - ودا طبعا بعد ما تتلقى اساس العلم على يد مدرب ووسيلتك هنا اقوى المدربين اصحاب الاسطوانات سالفه الذكر -
    ا****بعد ما تنجز الخطوات السابقه لو توفر للمنهج شرح عربي اسمعه وتابع الشرح لكن اياك ان تترك الاسطوانات وتعتمد على الشرح العربي فقط مهما كانت احترافيته وعلى الاقل دا يكون فبدايه حياتك-مع احترامى لكل القائمين على الشروحات فالكل يعلم مدى احترافيتهم وعلمهم- ولكن شروحات العربي عامل مساعد لفهم المعلومه وليست العامل الاساسى لان اصل العلم فى هذا المجال وللاسف اللغه الانجليزيه .
    اذا اعتمدت على الشرح العربي فقط يكون الناتج انك قد تجتاز الاختبار الخاص بالماده ولكن ستظل على هذا المستوى ولن تتقدم خطوه واحده بدون ما تنتظر الشرح العربي للماده التى تليها ويكون الناتج انك غير قادر على فهم المعلومه او الوصول لها عن طريق الاعتماد على نفسك وانما تنتظر وتنتظر لغايه ما يتم الشرح العربي ويكون تقدمك بطيء ومجال التكنولوجيا كل لحظه يتم فيها تطوير المعلومه وانت منتظر من يترجمها لك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    اخيرا واعرف انى اطلت عليك الحديث وسامحنى فى ذلك اقول لك اخى الكريم
    انت اجتزت اختبار ccna احمد الله على ما انعم عليك به وابدا حياتك من جديد وذاكر واجتهد وكل واحد مننا بيغلط ولكن الافضل ان نتعلم من الخطا بدل من ان نبكى عليه لاتضيع وقتك فيما لايفيد واستثمر جهودك وطاقاتك فى اثبات ما تحمله من شهادات واعمل بجد واجتهد فان الله لايضيع اجر المحسنين

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة internetworld مشاهدة المشاركة
    اخى فالله
    اولا انا شايف عباراتك كبيره جدا ومصعب الحياه على نفسك واسمحلى اقول ان مكبر الموضوع لغايه ما اخد اكبر من حجمه
    انت نجحت وحصلت على شهاده ccna اقولك الف مبروك وحاليا فالجيش وبتدرس mcse مجهود طيب وربنا يبارك لك فيه ويجازيك خير الجزاء
    ومشكلتك حلها بسيط وياريت الناس كلها تعرف المشكله دى وتفهمها صح اوضحلك ازاى
    انت مش تعرف ان اسلوب p4sure حرام او غير شرعى وذاكرت منه واعتمدت عليه ودخلت امتحنت ونجحت طيب كويس جدا يبقي تستفاد من كدا ان الشهاده مش ليها اى قيمه فحياتك العمليه وانما هى مجرد c.v يوضع على الرف
    هدفك هو احتراف العمل والتمكن منه ووسيلتك للوصول للهدف دا هو انك تكون طالب علم مش طالب شهاده
    وعلم الشبكات مثل اى علم اخر لابد له من وسائل ووسائلك لاحتراف هذا العلم
    1- معلم
    2-كتاب
    3-العمل بما تعلمته
    4-عدم الاكتفاء بما عندك من معلومات والبحث عن مصادر ومعلومات جديده
    5-ان تكون مقتنع تماما بان حجمك ومكانتك تقاس بحجم ما يحتويه عقلك من معلومات
    6- كلما زاد العلم زاد التواضع وان تكبرت فى طلب المعلومه فهذه اول مراحل الجهل
    7-ضع امام عينيك قاعده هامه (أن من ظن انه علم فقد جهل )
    8-العلم ليس له نهايه وطالبه يسعى دائما الى معرفه المزيد(فصفه طالب العلم لاتزول عنه الا فى حالتين اما موته واما جهله وقمه الجهل اقناع الذات بانها وصلت الى مبلغ العلم ومنتهاه)
    طيب هذا عن العلم بوجه عام اما عن كيفيه المزاكره وطرق النجاح فالامتحان باذن الله بدون اى من ما يسمى ب testking or test inside او p4sure وما يدخل تحت هذا النوع من المراجعات والاسئله فاليك الطريقه وباذن الله تكون فعاله ومفيده فالحياه العمليه وفى اجتياز الامتحانات
    خطواتك فالمزاكره
    1- تبدا بمزاكره المنهج من اسطوانه cbt nuggets وتفهم كل نقطه كويس جدا
    2-تراجع ماتعلمته وما فهمته مع اسطوانه test out وتحل ما بها من اختبارات (عن تجربه اسطوانه قويه جدا )
    3-تقرا المنهج من كتاب training kit او ms press
    4-تقرا كتيب study guide لانه مفيد فى مراجعه عنوانين المنهج قبل الامتحان قراءه سريعه يعنى
    توكل على الله وادخل الامتحان وباذن الله لن تجد صعوبه فاجتياز الامتحان لانك ملم بكل مايحتويه المنهج وادق التفاصيل
    اتبع الترتيب جيدا وذلك للاسباب الاتيه
    اسطوانه cbt nuggets قويه جدا فالحياه العمليه وتشرح بالاخص command line بطريقه اكتر من رائعه وتعتبر من افضل الوسائل فى معرفه اغلب المشاكل التى تواجهك فى عملك
    اما عن اسطوانه test out فهى ايضا قويه وتركز على الجوانب النظريه والعمليه بشكل مرتب ومنظم وبها نماذج امتحانات قويه جدا تؤهلك لاجتياز اى انترفيو او الاختبار الخاص بالمنهج
    ناتى لنقطه training kit Or MS press
    الفايده منها تكمن فى انك تعتاد على قراءه الكتب العلميه باللغه الانجليزيه ومعرفه الاسلوب الخاص باللغه الانجليزيه المستخدم فالشرح والاعتياد على قراءه المصطلحات ودا شي مهم جدا مش فالبدايه علشان تنجح فالامتحان لا ولكن علشان لما تطور من معلوماتك وتبتدى تبحث بنفسك فى كتب متخصصه بعيد عن الكتب المنهجيه تكون العبارات مالوفه عليك واسلوب الكتابه والشرح
    مش جديد بالنسبه ليك فالبتالى تقدر تعتمد على نفسك فى البحث عن المعلومه وتطوير معلوماتك بدون معلم او ناقل لا تعرف مصادر معلوماته ان كانت صحيحه او لا
    تانى حاجه ان قراءه الكتب والاعتماد على النفس بيكون عندك طابعك الخاص ومنظورك الشخصى لفهم مساله ما - ودا طبعا بعد ما تتلقى اساس العلم على يد مدرب ووسيلتك هنا اقوى المدربين اصحاب الاسطوانات سالفه الذكر -
    ا****بعد ما تنجز الخطوات السابقه لو توفر للمنهج شرح عربي اسمعه وتابع الشرح لكن اياك ان تترك الاسطوانات وتعتمد على الشرح العربي فقط مهما كانت احترافيته وعلى الاقل دا يكون فبدايه حياتك-مع احترامى لكل القائمين على الشروحات فالكل يعلم مدى احترافيتهم وعلمهم- ولكن شروحات العربي عامل مساعد لفهم المعلومه وليست العامل الاساسى لان اصل العلم فى هذا المجال وللاسف اللغه الانجليزيه .
    اذا اعتمدت على الشرح العربي فقط يكون الناتج انك قد تجتاز الاختبار الخاص بالماده ولكن ستظل على هذا المستوى ولن تتقدم خطوه واحده بدون ما تنتظر الشرح العربي للماده التى تليها ويكون الناتج انك غير قادر على فهم المعلومه او الوصول لها عن طريق الاعتماد على نفسك وانما تنتظر وتنتظر لغايه ما يتم الشرح العربي ويكون تقدمك بطيء ومجال التكنولوجيا كل لحظه يتم فيها تطوير المعلومه وانت منتظر من يترجمها لك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    اخيرا واعرف انى اطلت عليك الحديث وسامحنى فى ذلك اقول لك اخى الكريم
    انت اجتزت اختبار ccna احمد الله على ما انعم عليك به وابدا حياتك من جديد وذاكر واجتهد وكل واحد مننا بيغلط ولكن الافضل ان نتعلم من الخطا بدل من ان نبكى عليه لاتضيع وقتك فيما لايفيد واستثمر جهودك وطاقاتك فى اثبات ما تحمله من شهادات واعمل بجد واجتهد فان الله لايضيع اجر المحسنين
    والله أخى الكريم -- جزاك الله خيرا - كلامك جميل جداً بجد وبدون أى مجاملة منى لكن أنا دلوقتى فوجئت ان اصلا ال testout وكل الحاجات دى اصلاً بفلوس من الموقع الأصلى وانا بجبها على الجاهز من غير فلوس فبعملها دونلود من التورنت أو أى حتة زى نسخ الويندوز المضروبة فدى قفلت عليه مشاروك الجميل اللى انا نفسى أعمله لان بردو دى طريقة غير شرعية وانا فى حيرة شديدة الان والهموم تزداد على فادعو الله ان يكشف عنى الظلمة وان يفهمنى المسالة ويرينى الحق حقا ويرزقنى إتباعه ويرينى الباطل باطلا ويرزقنى اجتنابه (بالله عليكم كل يدعو لى وللمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات بظاهر الغيب) منتظر ردك عليه اخى الكريم .

عضو برونزي الصورة الرمزية VancouverEG

أن من ظن انه علم فقد جهل
    :ah7:

سدد الله قولك

ودلوقتى المشكلة فى الحرمانية
    إذا خشيت أن يصحبك شيئ في قبرك فدعه!!!
    [CENTER]

[FONT=Arial][SIZE=4][COLOR=red]
    [COLOR=black]والذي أَحلَّ الزواج وحَرَّم الزِّنا، وأَحلَّ البيع وحَرَّم الرِّبا؛ أنا لا أتجاهل أي أحد يراسلني على الخاص، أو أضعه خلف أُذُني!
    لا، ولكني غير متفرغ هذه الفترة تمامًا.
    وأعتذر - أشد الاعتذار - لكل من راسلني، وتأخر ردي عليه، أو لم أرد عليه حتى الآن.[/COLOR]
    [/COLOR][/SIZE][/FONT]

[/CENTER]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة VancouverEG مشاهدة المشاركة
    :ah7:

سدد الله قولك

إذا خشيت أن يصحبك شيئ في قبرك فدعه!!!

كلامك صح مليون بالمية

عضو

السلام عليكم
    اولا احب ان احيكم على نزاهتكم وخوفكم من الله
    ربنا يبعد عنا الشرور والحرام
    لكن انا لي راي اخر في موضوع المراجعة من الامتحانات القديمة واظن والله اعلم انها ليست بالحرمة التي ترونها, انا مع المزاكرة والتركيز على المنهج بالكتب والعملي لكن لابد من مراجعة بعض الامتحانات علشان الواحد يعرف اسلوب الامتحانات, مع العلم ان هناك مواقع مختصة بمواضيع الامتحانات دي مثل
    www.examcollection.com
    وغيره من المواقع التي تهتم بهذا الموضوع, فهي ليس لديها شئ غير عرض الامتحانات
    فهي مواقع رسمية لعرض الامتحانات وتنزيلها واذا كانت غير شرعية كان اول من اوقفهم هم ميكروسوفت لان اغلب امتحانات ميكروسوفت تعرض فيها
    وربنا امر بالتيسير في كل شئ
    هذه نظرتي مع احترام وجهة نظر الاخوة
    اخيرا
    احييكم واحيي كل الاعضاء بهذا المنتدى الرائع الذي استفدت منه كثيرا
    بارك الله فيكم وجزاكم كل الخير ووفق الجميع للنجاح

اخى الكريم بارك الله فيك وفى سائر اعضاء المنتدى الكريم واسال الله العظيم رب العرش الكريم ان يرفع عنك البلاء وان يزيل همك ويفرج كربك وان يسدد خطاك انت وسائر اعضاء المنتدى وجميع المسلمين اللهم امين
    لحل المشكله من الممكن ان تقوم بشراء كتاب ms press وتبدا على بركه الله بالمزاكره منه ويكون البديل لشروحات الاسطوانات التالى
    اولا :هناك مواقع مجانيه متاح التحميل منها للكتب كل ماعليك هو معرفه محتوى المنهج وتحميل الكتب التى تقوم بشرح الموضوعات الموجوده بالمنهج بشكل متخصص مثلا نفترض انك تدرس كورس 291-70 محتويات المنهج من ضمنها على سبيل المثال dns فى كتب متاح التحميل مجانا خاصه بهذه الخاصيه ولكن شرحها يكون بتفصيل اكبر هتتعامل مع الشرح ازاى
    بص ياسيدي
    انت اساس منهجك موجود فى ms press او training kit اللى حضرتك هتشتريهم من النت ويفضل انك تشترى نسخه الخاصه للتحميل من المواقع المتاحه مثل امازون وغيرها بيكون السعر ارخص وبيكون التعامل عباره عن ارسال لينك التحميل على ايميلك وبالطبع النسخه بتكون ارخص بكتير من النسخه اللى بتشتريها hard copy
    طيب كويس لغايه كدا
    هتقوم بتحميل الكتب المجانيه اللى بتتكلم عن السيرفز دى وهتتعامل معاها على اساس انها بحث مطلوب منك تلخيص المعلومات
    الموجوده فيها وتفريغها في اجندتك
    طبق اللى اتعلمته على vmware وتابع الصور الموجوده فالكتب وشوف انت ماشي صح ولا لاء
    نفذ كل مثال يتشرح فالكتاب على الاجهزه الوهميه
    فى اخر كل chapter اسئله ودا موجود فى training kit &MS Press حل اسئلتهم وطبقها عملى كويس جدا
    بعد ما تخلص الكتاب
    فرغ كل اللى انت فاهمه عن كل سيرفز باسلوبك الخاص وكانك بتشرح للناس فالمعمل مثلا بس بالكتابه وبعد ما تخلص شرح كل سيرفز على حدى راجع الكتاب وشوف اذا كان عندك حاجه غلط او لاء
    كله كدا تمام
    تدور على شرح عربي اذا كان متوافر اسمعه وشوف اسلوبه فالشرح هل انت ناقصك حاجه ولا لاء
    كله تمام بعد كدا
    تدخل على موقع youtube وتكتب فال search اسم الكورس او رقمه هتلاقى فى فيديوهات كتيره جدا بتشرح السيرفز على سبيل الدعايا لمنتجاتها حملهم على جهازك واتفرج عليهم فيهم شرح حلو ومفيد هتلاقى اكتر من شركه عامله كدا وبتتكلم فموضوع مختلف عن الشركه اللى بتنافسها -ودا عشان اللى بيتدرب مش يقارن بينهم - فهيكون عندك مقدمه عن كل جزء فالمنهج بشكل عام وفالغالب بيكون كيفيه تنزيل السيرفز وكمان عمل الاعدادات الخاصه بها
    لغايه كدا جميل جدا
    انت دلؤتى معاك فيديوهات اجنبي فيها معلومات رئيسيه ومعاك التفصيل ليها بالصور ومعاك شرحها فالكتاب ومعاك تفصيل عربي
    باقى انك تعرف شويه حاجات صغيره
    *مشكله هتقابلها وانت بتدور على الكتب ان فى كتب جديده مش هتقدر تشتريها ومش هتحملها اوك
    بص ياسيدي الحل دا جوجل عملت موقع متميز جدا جدا جدا
    بيتعرض فيه الكتاب الجديد مجانا من غير تحميل يعنى تتصفح فيه على النت
    https://books.google.com/books?id=vY...ooks&lr=&hl=ar
    وادى عينه لو مش مصدق كلامى
    كدا بقي معاك كل حاجه مش تخليك طالب لا دانت لو مشيت على الخطوات دى تبقي محترف وتشرح لنا فالمنتدى كمان
    بعد ما تزاكر كويس وتحل الاسئله الموجوده فى كتب مايكروسوفت ولو كان فى فيدو عربي تزاكره ولقيت حاجه مش واضحه او مش فاهمها كويس كل اللى عليك انك تعمل موضوع وتكتب فيه استفسارك والاعضاء هنا ربنا يبارك فيهم محدش بيبخل بمعلومه يعرفها
    بكدا انت متميز بمجالك وواثق فالله انك تعبت وكافحت وحصلت على المعلومه بعد جهد وعمرك ما هتنساها ابدا
    خلى عندك ثقه بالله وتوكل على الله وادخل امتحن وباذن الله تنجح وتحصل على اعلى الدرجات
    (من يتق الله يجعل له مخرجا ويرزقه من حيث لا يحتسب )
    دمت بخير تقبل مرورى اخى الحبيب ولا تجزع ولا تياس ولا تنقنط من رحمه الله
    ان ربك عليم خبير هو الذى يمن علينا بنعمه العلم ولا احد سواه
    وتذكر دائما (عليك بذر الحب لاقطف الجنى )
    ابدا وخذ باسباب العلم وعلى الله قصد السبيل وهو المستعان

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة internetworld مشاهدة المشاركة
    اخى الكريم بارك الله فيك وفى سائر اعضاء المنتدى الكريم واسال الله العظيم رب العرش الكريم ان يرفع عنك البلاء وان يزيل همك ويفرج كربك وان يسدد خطاك انت وسائر اعضاء المنتدى وجميع المسلمين اللهم امين
    لحل المشكله من الممكن ان تقوم بشراء كتاب ms press وتبدا على بركه الله بالمزاكره منه ويكون البديل لشروحات الاسطوانات التالى
    اولا :هناك مواقع مجانيه متاح التحميل منها للكتب كل ماعليك هو معرفه محتوى المنهج وتحميل الكتب التى تقوم بشرح الموضوعات الموجوده بالمنهج بشكل متخصص مثلا نفترض انك تدرس كورس 291-70 محتويات المنهج من ضمنها على سبيل المثال dns فى كتب متاح التحميل مجانا خاصه بهذه الخاصيه ولكن شرحها يكون بتفصيل اكبر هتتعامل مع الشرح ازاى
    بص ياسيدي
    انت اساس منهجك موجود فى ms press او training kit اللى حضرتك هتشتريهم من النت ويفضل انك تشترى نسخه الخاصه للتحميل من المواقع المتاحه مثل امازون وغيرها بيكون السعر ارخص وبيكون التعامل عباره عن ارسال لينك التحميل على ايميلك وبالطبع النسخه بتكون ارخص بكتير من النسخه اللى بتشتريها hard copy
    طيب كويس لغايه كدا
    هتقوم بتحميل الكتب المجانيه اللى بتتكلم عن السيرفز دى وهتتعامل معاها على اساس انها بحث مطلوب منك تلخيص المعلومات
    الموجوده فيها وتفريغها في اجندتك
    طبق اللى اتعلمته على vmware وتابع الصور الموجوده فالكتب وشوف انت ماشي صح ولا لاء
    نفذ كل مثال يتشرح فالكتاب على الاجهزه الوهميه
    فى اخر كل chapter اسئله ودا موجود فى training kit &MS Press حل اسئلتهم وطبقها عملى كويس جدا
    بعد ما تخلص الكتاب
    فرغ كل اللى انت فاهمه عن كل سيرفز باسلوبك الخاص وكانك بتشرح للناس فالمعمل مثلا بس بالكتابه وبعد ما تخلص شرح كل سيرفز على حدى راجع الكتاب وشوف اذا كان عندك حاجه غلط او لاء
    كله كدا تمام
    تدور على شرح عربي اذا كان متوافر اسمعه وشوف اسلوبه فالشرح هل انت ناقصك حاجه ولا لاء
    كله تمام بعد كدا
    تدخل على موقع youtube وتكتب فال search اسم الكورس او رقمه هتلاقى فى فيديوهات كتيره جدا بتشرح السيرفز على سبيل الدعايا لمنتجاتها حملهم على جهازك واتفرج عليهم فيهم شرح حلو ومفيد هتلاقى اكتر من شركه عامله كدا وبتتكلم فموضوع مختلف عن الشركه اللى بتنافسها -ودا عشان اللى بيتدرب مش يقارن بينهم - فهيكون عندك مقدمه عن كل جزء فالمنهج بشكل عام وفالغالب بيكون كيفيه تنزيل السيرفز وكمان عمل الاعدادات الخاصه بها
    لغايه كدا جميل جدا
    انت دلؤتى معاك فيديوهات اجنبي فيها معلومات رئيسيه ومعاك التفصيل ليها بالصور ومعاك شرحها فالكتاب ومعاك تفصيل عربي
    باقى انك تعرف شويه حاجات صغيره
    *مشكله هتقابلها وانت بتدور على الكتب ان فى كتب جديده مش هتقدر تشتريها ومش هتحملها اوك
    بص ياسيدي الحل دا جوجل عملت موقع متميز جدا جدا جدا
    بيتعرض فيه الكتاب الجديد مجانا من غير تحميل يعنى تتصفح فيه على النت
    https://books.google.com/books?id=vY...ooks&lr=&hl=ar
    وادى عينه لو مش مصدق كلامى
    كدا بقي معاك كل حاجه مش تخليك طالب لا دانت لو مشيت على الخطوات دى تبقي محترف وتشرح لنا فالمنتدى كمان
    بعد ما تزاكر كويس وتحل الاسئله الموجوده فى كتب مايكروسوفت ولو كان فى فيدو عربي تزاكره ولقيت حاجه مش واضحه او مش فاهمها كويس كل اللى عليك انك تعمل موضوع وتكتب فيه استفسارك والاعضاء هنا ربنا يبارك فيهم محدش بيبخل بمعلومه يعرفها
    بكدا انت متميز بمجالك وواثق فالله انك تعبت وكافحت وحصلت على المعلومه بعد جهد وعمرك ما هتنساها ابدا
    خلى عندك ثقه بالله وتوكل على الله وادخل امتحن وباذن الله تنجح وتحصل على اعلى الدرجات
    (من يتق الله يجعل له مخرجا ويرزقه من حيث لا يحتسب )
    دمت بخير تقبل مرورى اخى الحبيب ولا تجزع ولا تياس ولا تنقنط من رحمه الله
    ان ربك عليم خبير هو الذى يمن علينا بنعمه العلم ولا احد سواه
    وتذكر دائما (عليك بذر الحب لاقطف الجنى )
    ابدا وخذ باسباب العلم وعلى الله قصد السبيل وهو المستعان

جزاك الله خيراً ---- ولكن إن سمحت قول لى أين تباع الكتب فى مصر لإنى لا أحب أن اقرا من الكمبيوتر وقول لى على إسم كتاب واحد حضرتك ترشحه ليه ويكون شامل نماذج الإمتحانات وقول لى أجيبه من أين فى مصر ؟ وأنا سمعت عن كتاب إسمه master mcse فإيه رأيك فيه ؟
    وكنت عاوز أسالك فى حاجة كمان -- هل أسئلة ال testinside حقوق الطبع بتاعتها محفوظة ولا لا ؟ لانى دخلت اشوف فى الملفات اللى عندى لل testinside ملقتش كلمة all right reserved وده معناه إن ليه الحق إنى أستخدمها فياريت تبلغنى ضرورى --- وجزاك الله خيرا على تعبك اللى أنت بتتعبه عشان واحد مسلم وخلى الواحد يتصرف معاك بما يرضى رب العباد (يارب تكون فهمنى !!!!!!! هههههههههه) .

منتظر ردك ورد أى حد عنده علم (قدامى يومين ومسافر الجيش وهرجع بعد أسبوع إن شاء الله تعالى بالمناسبة انا الجيش بتاعى فى السيدة عيشة بمصر) .

master mcse ؟؟؟؟؟؟
    لم اسمع عنه قبل اليوم من مؤلفه او المسئول عن محتوياته
    training kit Or MS press
    افضل كتابين للمذاكره ms press متاح على موقع مايكروسوفت ممكن تشتريه من الموقع اما training kit متوافر بالمكتبات ولكن احرص دائما على ان يكون اخر اصدار منه -اما عن العنوان تحديدا فالتمس لى العذر انا لا اعلمه - وسوف اسال عن العنوان بالتحديد وافضل الامكان التى تباع فيها الكتب وارد عليك فى اقرب وقت متاح ان شاء الله
    بالنسبه ل test inside فانا لم اتعامل معه او مع غيره من الامتحانات الا نادرا ولكن لاحظت على الموقع ان له اصدارين واحد تجريبي
    (demo) والاخر للشراء فانا اعتقد ان النموذج اللى معاك هو تجريبي متاح لاى شخص ولا توجد به حقوق طبع او غيره
    هذا ما اعلمه والله تعالى اعلى واعلم
    نسالك صالح الدعاء

عضوية جديدة

الرجاء المساعدة

اريد اسئلة P4S لامتحان 070-293 لو سمحتم اخر نسخة.

شكرا