صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 31

الموضوع: خواطر حول core i7 vs Phenom II

عضو الصورة الرمزية د . جليبيب الانصاري

خواطر حول core i7 vs Phenom II

كثرت في الاونه الاخيره مواضيع " مين افضل" او عبارات توازيها عن احدث جيلين من العملاقتين انتل و اي ام دي.......وانا شايف ان معظم مشرفينا وزوي الخبره بيفضلوا phenom 2 علي اعتبارات مهنيه " واخري تاريخيه لمصلحه شركه اي ام دي ".........وده مش عيب فلكل منا شركه بيحب يجيب منها هدومه او عربيته او ...الخ
    انا للعلم منتمي لعالم الهاردوير من حوالي سنتين ودخلت لقيت انتل متربعه مع جيل C2Q و C2D ثم جاء جيل i7.....
    المهم بلاش رغي كتير....انا شايف ان مقارنه الجيلين ببعض بتفكرنا شويه " بقول شويه" بالخلاف اللي كان دائر زمان....اجيب e8400 ولا q6600 .....وكان الرد بايه استخداماتك مع الوضع بالاعتبار امكانيه كسر سرعه q6600 التي لا يستهان بها.....
    وده اللي انا داخل اقوله.....مقارنه i7 Q920 مع PHENOM Q940 او Q955 تعتبر مجحفه باهمال عامل كسر السرعه الرهيب لل i7 ...انا تقريبا مشفتش اي حد جابه من اعضاء اي منتدي اجنبي الا وكاسر سرعته ل4.....انا يكفيني مراجعه لتومز هاردوير " اظن ده موقع محترم مش واحد من بتوع بير السلم هههههه" كسر سرعه الاثنين "وهناك تحذير من حته في الريفيو هيجي وقتها بعدين".....تم كسر i7 Q920 الي 3.8 بتبريد هوائي وتم كسر phenom Q940 الي 3.64 ...اكيد طبعا هيطلعلنا واحد محترم يقول "من اولها التحيز اشتغل هههه " ولكن هذا السبب علي لسان تومز....
    We very effortlessly achieved a 3.8 GHz overclock on the i7 920 by bumping its Bclk up to 190 MHz and keeping all other settings in place. Knowing that our own German lab was able to reach 3.8 GHz stably on air (and AMD’s lab team said to expect frequencies up to 3.9 GHz at 1.55 V), we pushed our X4 940 extremely hard. While we were able to boot at up to 3.8 GHz, benchmarks wouldn’t finish consistently until we had dropped down to 3.64 GHz—and that was still at 1.6 V. Anything less and even that speed wasn’t 100% solid. Given the speeds we were able to achieve, Intel’s entry-level Core i7 walked away from AMD’s fastest Phenom II in every single one of our tests
    وخلي بالك اوي من الخط الاحمر.....هتقوللي بس مش اي حد يقدر يكسر السرعه للحد ده......والدليل علي سهوله كسر I7

حيث تم كسره الي 3.33 بدون اي تغيير في البيوس ولا الفولت الا لل BCLK واظن مفيش اسهل من كده في العالم اوفركلوك....

نيجي للاختبارات.......باستخدام اكثر برامج تستفيد من تعدد الانويه

:eek: :ah46::eek:

اما بخصوص الالعاب...........علما بان الكرت المستخدم 4870X2 "وده مهم وهيجي تعقيب عليه بعدين".............

مين كان يتخيل ان عنق الزجاجه قبل خروج CORE i7 كان من البروسيسور مع الكروت العاليه مع ربطها ببعض.....ولو اعتبرنا ان QX9770 " مش احسن بس يساوي" PHENOM 2 Q955 فتخيل معي حجم الفارق في الالعاب عند ربط 280 TRI SLI GTX

Crysis Warhead

Far Cry 2

وفي النهايه الخلاصه اللي وصلت ليها كالاتي.....CORE i7 باذن الله تجميعتي القادمه.........

انا اقبل بارائكم الكريمه واسال الله ان يستخرج منا كل ما هو طيب....ومعلش ليه " مش شروط" بس قواعد للمناقشه.....

1-عند مقارنه الاداء في الالعاب يرجي اختيار التقارير المعده علي دقات عاليه "1680*1050 " مع تفعيل كافه الفلاتر " ان امكن"...وتجنب الكروت الاحاديه المتوسطه الاداء".....وده سبب التحذير من الريفيوهات اللي بتستخدم كرت احادي زي 260gtx لبيان فارق الاداء.....ليه بقول كده ....لان اي واحد هيشتري تجميعه من اي الشركتين هيتكلف مبلغ وقدره ومش هيغير الا بعد سنتين او ثلاثه علي القليل.....وانتوا عارفين كروت DX 11 علي الابواب والكرت الواحد منها ممكن يتفوق علي كرتين من نفس الشركه مشبوكين sli او cf
    2-قصه فارق السعر مقابل الاداء......انا معاكوا فيها بس احنا بنتكلم مين الافضل....و CORE i7 مش بالدرجه اللي محدش عارف يجيبه.....انا بدات الاحظ كام عضو هنا في المنتدي كتبينه في مواصفات اجهزتهم....." عقبالي"......فاذا كنت ترضي بفارق في الاداء ليس بالهين مقابل سعر ارخص.......فلولا اختلاف الاذواق لبارت السلع.....ولكن احنا هنا بنتكلم بالورقه والقلم "ههههه".
    3-موضوع ان انتل " حرام " نشتري منها.......فاعتقد ان موضوعه في القسم العام......مع فتوي مرفقه بذلك ....وانا حاضر للنقاش في المساله دينيا.

ارجوا اني اكون وفقت في التعبير عن رايي" من غير مزعل حد".....وصدري مفتوح ان شاء الله لاي نقاش من حبايبي واخواني الاعضاء الكرام......دمتم بود .....اخوكم محمد

https://www.tomshardware.com/reviews...m-ii,2119.html

https://www.guru3d.com/article/core-...ance-review/19
    " الله صلي على محمد وعلى آل محمد كما صليت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم انك حميد مجيد وبارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم انك حميد مجيد "

كيف نصلي ؟! " صحح صلاتك ..... مرئي "

صحح عقيدتك " العقيده الطحاويه ..... مرئي "

عضو

رد: خواطر حول core i7 vs Phenom II

نعم اخي إنتل حالياً متفوقة بجيلين وهما quad core بدقة تصنيع 45 نانوميتر حيث انه يتفوق علي الفينوم 2 بفارق من 400 ل 500 ميجا هيرتز
    ثم الكور i7 والذي أضعف معالج في فئته علي الإطلاق يزيد علي أقوي معالجات الفينوم 2 علي الإطلاق ب 14% تقريبا أداء
    رغم فارق التردد الكبير بينهما
    لو كسرنا الأول كسر بسيط ليصير بنفس التردد يتجاوز فارق الأداء ال 30% وهو مستريح

نعم بحق المقارنة بينهما فيها إجحاف عظيم
    وتفوق الفينوم في الألعاب لان الألعاب تستفيد بكثرة من التردد وبمجرد كسر تردد ال core i7 لنفس تردد الفينوم في المقارنة ستجد انه قد أبتلعه حتي في الألعاب

ولكن تبقي مشكلة فارق السعر
    ويبقي العاطفة الجياشة هنا لشركة amd حيث يتم من الكثيريين تمرير الأمور من تحت الترابيزة لبعضهم وأي كلام من أي شخص للحقائق يتم بلعه للأسف
    كأن يتم وضع مقارنات بين أقوي معالج فينوم وبين أضعف معالج core i 7 في إختبار واحد فقط أ أثنين يعتمد علي التردد ثم يضع له ان الفينوم أفضل والجميع خلفه يمررها بدون إعتراض إن لم يكن تأكيد علي الكلام والجميع يعلم ولكن .........

عضو الصورة الرمزية hani2008

amd p2 955 and 940 vs c2q 9400 and 9550 not i7

عضو فضي الصورة الرمزية Salem AL Fituri

Arrow رد: خواطر حول core i7 vs Phenom II

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة &المجروح& مشاهدة المشاركة
    نعم اخي إنتل حالياً متفوقة بجيلين وهما quad core بدقة تصنيع 45 نانوميتر حيث انه يتفوق علي الفينوم 2 بفارق من 40 ل 50 ميجا هيرتز
    .........
    هذا إختبار بين معالجات Phenom II و Core2 Duo

شاهد نتيجة كل من Phenom II X4 810 بتردد 2.6GHz و Core 2 Quad Q8200 بتردد 2.33GHz
    تلاحظ فرق الاداء 11% تقريباً وفرق التردد نفس النسبة تقريباً
    لا اريد ان ادخل معالجات Phenom II X3 في الحسبة ..لأنك تلاحظ تفوقهم الكبير على معالجات Core2 Duo الاعلى سعراً منهم بكثير ..
    حتى في مجال الالعاب الفرق لن يكون حاسما حيت بعض اللعاب تتعامل مع معالجات AMD بشكل افضل وبعضه يعمل على معالجات انتل بشكل افضل وهكذا
    فارق السعر ليس في صالح انتل على الإطلاق

{وَالَّذِينَ جَاؤُوا مِن بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ } الحشر آية(10).

عضو الصورة الرمزية almoha

ضع كذلك ف حسبانك ان الفينوم II هوه رباعي النواه و ال i7 هو ثماني النواه

اليس من الاجحاف مقارنه اربع ب 8 وتفوق ال 4 انويه ع نظيره الثماني ولو حتي ف بعض الالعاب ولو حتي ايضا بفوارق هامشيه والمفارقه السعرية هوه شئ افخر بيه ف AMD

لكني ارجع واقول ع حسب تطبيقاتك واحتياجك لهذا الكم الهائل من المعلومات هوه فقط ما يبرر اقتنائك لمثل هذا المعالج

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة almoha مشاهدة المشاركة

اليس من الاجحاف مقارنه اربع ب 8 وتفوق ال 4 انويه ع نظيره الثماني ولو حتي ف بعض الالعاب ولو حتي ايضا بفوارق هامشيه والمفارقه السعرية هوه شئ افخر بيه ف AMD
    ماهو مصدر معلومة ان core i7 ثماني النواة؟

جهازي السابق كان pentium4 3.2 GHZ HT هل معنى ذلك انه ثنائي النواة؟

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hitman.1stGame مشاهدة المشاركة
    هذا إختبار بين معالجات Phenom II و Core2 Duo

شاهد نتيجة كل من Phenom II X4 810 بتردد 2.6GHz و Core 2 Quad Q8200 بتردد 2.33GHz
    لا اريد ان ادخل معالجات Phenom II X3 في الحسبة ..لأنك تلاحظ تفوقهم الكبير على معالجات Core2 Duo الاعلى سعراً منهم بكثير ..
    حتى في مجال الالعاب الفرق لن يكون حاسما حيت بعض اللعاب تتعامل مع معالجات AMD بشكل افضل وبعضه يعمل على معالجات انتل بشكل افضل وهكذا

ليتك تضع لنا المعالج المنافس ل Q9550 ثم يتلوه Q9650

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة almoha مشاهدة المشاركة

لكني ارجع واقول ع حسب تطبيقاتك واحتياجك لهذا الكم الهائل من المعلومات هوه فقط ما يبرر اقتنائك لمثل هذا المعالج
    core i7 هو معالج رباعي النواة ولكنه يعمل بتقنية الهايبر ثريدنج وهي تظهر النواة كأنها أثنين ولكنه في الحقيقة مجرد 4 انوية حقيقية

عضو محترف

تسلم عالمراجعة ويعطيك العافيه ..

core i7 هو معالج رباعي النواة ولكنه يعمل بتقنية الهايبر ثريدنج وهي تظهر النواة كأنها أثنين ولكنه في الحقيقة مجرد 4 انوية حقيقية
    100%
    :ah7:
    كن مع الله ولا تبالي

The Ωverclocker

عضو

ويبقي العاطفة الجياشة هنا لشركة amd.........
    :D
    لكن بصراحة العاطفه دي موجوده لكل الشركات, Intel AMD ATi nVidia الخ
    و هذا شيء لاحطته على فترة سنه و نص تقريبا, و ما اظن بيتغير :rolleyes:
    سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ, وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ, وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

https://folding.extremeoverclocking....ai%20&t=155660

Software Engineering Bachelor Degree - February 2010 -KFUPM

نعم اخي إنتل حالياً متفوقة بجيلين وهما quad core بدقة تصنيع 45 نانوميتر حيث انه يتفوق علي الفينوم 2 بفارق من 400 ل 500 ميجا هيرتز
    ثم الكور i7 والذي أضعف معالج في فئته علي الإطلاق يزيد علي أقوي معالجات الفينوم 2 علي الإطلاق ب 14% تقريبا أداء

وتفوق الفينوم في الألعاب لان الألعاب تستفيد بكثرة من التردد وبمجرد كسر تردد ال core i7 لنفس تردد الفينوم في المقارنة ستجد انه قد أبتلعه حتي في الألعاب
    بارك الله فيك اخي الجروح......وشكرا علي المساهمه.

amd p2 955 and 940 vs c2q 9400 and 9550 not i7
    ده اللي انا بحاول اوضحه.....شكرا لحضرتك.

انا بصراحه مش فاهم فين الشاهد من المقرانه اللي حضرتك حاططها......حضرتك حتي مجبتش سيره C2Q ??.....ويكفيني رد حضرتك علي موضوعي....ويعلم الله قدر عضو بيثري المنتدي زي حضرتك عندي.

اقتباس:
    المشاركة الأصلية كتبت بواسطة almoha

ماهو مصدر معلومة ان core i7 ثماني النواة؟

جهازي السابق كان pentium4 3.2 GHZ HT هل معنى ذلك انه ثنائي النواة؟
    شكرا علي تصحيح المعلومه لاخوك.....بس مقولتلناش رايك في الموضوع والمقارنات.....منتظر تعقيب حضرتك.

دمتم بود........سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم.

" الله صلي على محمد وعلى آل محمد كما صليت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم انك حميد مجيد وبارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم انك حميد مجيد "

تسلم عالمراجعة ويعطيك العافيه
    الحمد لله انها عجبت حضرتك........وانا متابع لنقاشاتك في قسم الوسائط المتعدده.....والله الموفق....دمت بود.

لكن بصراحة العاطفه دي موجوده لكل الشركات, Intel AMD ATi nVidia الخ
    و هذا شيء لاحطته على فترة سنه و نص تقريبا, و ما اظن بيتغير
    انا مع حضرتك.....بس العاطفه " او الاعجاب" بشركه معينه امر مسلم بيه......بس مش لدرجه اتخاذ قرارات خاطئه بدافع الحب فقط......انا معنديش ادني مشكله ان لو اي ام دي نزلت دلوقتي معالج مثلا HEXA CORE وبتردد مثلا 5 ج.هرتز هشتريه وانا مغمض......انا بجيب الافضل من غير النظر للعواطف......." بس هبقي زعلان هههههههههههه......بهزر طبعا ".......ويلا هانت علي WESTMERE

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MD.MIDO مشاهدة المشاركة
    انا مع حضرتك.....بس العاطفه " او الاعجاب" بشركه معينه امر مسلم بيه......بس مش لدرجه اتخاذ قرارات خاطئه بدافع الحب فقط......انا معنديش ادني مشكله ان لو اي ام دي نزلت دلوقتي معالج مثلا HEXA CORE وبتردد مثلا 5 ج.هرتز هشتريه وانا مغمض......انا بجيب الافضل من غير النظر للعواطف......." بس هبقي زعلان هههههههههههه......بهزر طبعا ".......ويلا هانت علي WESTMERE
    اتحفظ بشدة على الرد هنا كوني خرجت عن نطاق الموضوع,
    لكن ما قصدته هو ان العاطفه يجب ان لا تسود على الرأي بحيث يتم ترجيح منتج او شركه على اخرى بشكل مطلق بالاعتماد على مجرد نتيجة واحده او اثنتين (او امجرد محبه تلك الشركه) كدعامه لمحاولة الاثبات

مثلا اقول انتل افضل من AMD, جمله ليس لها معنى, لكن اقول AMD phenom II 940 افضل من Intel Core2 Quad 8400,
    هنا انا مطالب بتقديم ادله تدعم كلامي, او على الاقل احدد نطاق المقارنة, فلو كان النطاق يشمل
    الالعاب فقط, اناقش في نتائج الالعاب و كفى, من دون جلب نتائج من هنا و هناك و تكذيب النتائج
    فقط لأقول "لا كلامك غير صحيح"!

عموما, عذراً خرجت عن الموضوع, لكن اردت تجنب اي سوء فهم و حبيت ابين رأيي لصاحب الموضوع,
    موفقين جميعا :o
    سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ, وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ, وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

https://folding.extremeoverclocking....ai%20&t=155660

Software Engineering Bachelor Degree - February 2010 -KFUPM

عضو ذهبي الصورة الرمزية shaker3

ولكن تبقي مشكلة فارق السعر
    ويبقي العاطفة الجياشة هنا لشركة amd حيث يتم من الكثيريين تمرير الأمور من تحت الترابيزة لبعضهم وأي كلام من أي شخص للحقائق يتم بلعه للأسف
    كأن يتم وضع مقارنات بين أقوي معالج فينوم وبين أضعف معالج core i 7 في إختبار واحد فقط أ أثنين يعتمد علي التردد ثم يضع له ان الفينوم أفضل والجميع خلفه يمررها بدون إعتراض إن لم يكن تأكيد علي الكلام والجميع يعلم ولكن .........
    السلام عليكم
    اعزائي اذا شركة AMD تقول ان معالجات PHENOM II موجهة لمنافسة معالجات انتل الرباعية CORE2QUAD ونحن نأتي ونقحمها في نزال مع ال I7 ومع ذلك خرج من هذه المقارنة المجحفة ببعض التفوق :ah35:
    وبالنسبة لكسر سرعة المعالج وعدم تخطيه سرعة 3600 :confused::confused: اذن كيف تم كسر سرعته في عدة اختبارات ومنها ما كتب عنه بعض الواضيع في هذا القسم اذكر احدهم وصل فيه لسرعة 6000 وراجع القسم اكيد حتلاقي هذه المواضيع المثبتة اللي تظهر نتائج كسر سرعة ال PHENOM II وحتلاقي من الاعضاء اللي اقتنوا هذا المعالج من يعمل عليه بسرعة 4000 :ah40:
    دمتم بود
    [CENTER][B][SIZE="4"][COLOR="SeaGreen"]سورية اقوى من فبركاتكم واعلامكم وتأمركم عندما تصلون لاقصى قمم حقدكم ستكتشفون انكم تحت قدميها[/COLOR][/SIZE][/B][/CENTER]
    [CENTER][SIZE="3"][B][COLOR="Red"]شاهد عيان: رؤية فيل يطيروسط عاصفة مطرية دون ان يصيبه البلل[/COLOR][/B][/SIZE][/CENTER]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MD.MIDO مشاهدة المشاركة
    شكرا علي تصحيح المعلومه لاخوك.....بس مقولتلناش رايك في الموضوع والمقارنات.....منتظر تعقيب حضرتك.

دمتم بود........سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم.
    رأيي في الموضوع كالتالي:

الفرق في سعر معالج i7 و phenom II قليل نسبيا .. عندنا في البحرين الأول بـ 115 دينار و الثاني بـ 85
    و لكن عند حساب السعر الكلي للجهاز يتسع الفارق بـ شكل كبير.
    نقطة تجاهلها الكاتب سواء عن قصد أو بدون قصد.

من ناحية الأداء لا تصح المقارنة لأن "حسب معلوماتي" معالجات ال i7 أحدث.

لكن عموما اذا قلنا ال i7 أفضل من ال phenom II لا بد لـ محبي ال AMD بالأعتراف بـ ذلك. ال i7 افضل من كل النواحي تقريبا "حسب الأختبارات" اذا صرفنا النظر عن موضوع السعر.

مثلا اقول انتل افضل من AMD, جمله ليس لها معنى, لكن اقول AMD phenom II 940 افضل من Intel Core2 Quad 8400,
    هنا انا مطالب بتقديم ادله تدعم كلامي, او على الاقل احدد نطاق المقارنة, فلو كان النطاق يشمل
    الالعاب فقط, اناقش في نتائج الالعاب و كفى, من دون جلب نتائج من هنا و هناك و تكذيب النتائج
    فقط لأقول "لا كلامك غير صحيح"!

عموما, عذراً خرجت عن الموضوع, لكن اردت تجنب اي سوء فهم و حبيت ابين رأيي لصاحب الموضوع,
    موفقين جميعا
    انا والله ما كنت اقصد اعاتب حضرتك خالص......وفعلا نقطه المحبه دي احد اسباب الجدال الدائر في المنتدي.......وانا شاكر ليك كلامك المهذب وده اللي انا منتظره من باقي الاعضاء......دمت بود.

السلام عليكم
    اعزائي اذا شركة AMD تقول ان معالجات PHENOM II موجهة لمنافسة معالجات انتل الرباعية CORE2QUAD ونحن نأتي ونقحمها في نزال مع ال I7 ومع ذلك خرج من هذه المقارنة المجحفة ببعض التفوق
    شكرا لمداخلتك وتفاعلك معانا......بس مش انا اللي بقحم phenom .....لو حضرتك بصيت علي المواضيع الاخري في هذا القسم ......هتلاقي احتدام الاراء حول افضليه penom 2 علي core i7 " من بعض الاعضاء" وده اللي انا بحاول اثبت عكسه......وبعدين فين بعض التفوق اللي حضرته تقصده؟؟؟؟

وبالنسبة لكسر سرعة المعالج وعدم تخطيه سرعة 3600 اذن كيف تم كسر سرعته في عدة اختبارات ومنها ما كتب عنه بعض الواضيع في هذا القسم اذكر احدهم وصل فيه لسرعة 6000 وراجع القسم اكيد حتلاقي هذه المواضيع المثبتة اللي تظهر نتائج كسر سرعة ال PHENOM II وحتلاقي من الاعضاء اللي اقتنوا هذا المعالج من يعمل عليه بسرعة 4000
    دمتم بود
    ده مش كلامي ..ده تومز....وبعدين احنا هنا بنتكلم علي كسر باستعمال مشتت هوائي مع استقرار كامل..... ال 6 ج.هرتز اللي تقصدها كانت مه نيتروجين سائل !!!
    وانا اذكر ان استاذنا الخلف معاه المعاج q940 وكسره الي 3.6 .....وطبعا مشرفنا لا تنقصه الخبره لكي يزيد....ولكن الاستقرار فوق كل شئ.....احترامي لراي حضرتك.

الفرق في سعر معالج i7 و phenom II قليل نسبيا .. عندنا في البحرين الأول بـ 115 دينار و الثاني بـ 85
    و لكن عند حساب السعر الكلي للجهاز يتسع الفارق بـ شكل كبير.
    نقطة تجاهلها الكاتب سواء عن قصد أو بدون قصد.
    بارك الله فيك....ولكني لم اتجاهلها انا ذكرتها في القاعده الثانيه من طريقه النقاش.

من ناحية الأداء لا تصح المقارنة لأن "حسب معلوماتي" معالجات ال i7 أحدث.
    اظن اني رديت علي النقطه دي لسه حالا " فوق شويه ههههه".

لكن عموما اذا قلنا ال i7 أفضل من ال phenom II لا بد لـ محبي ال AMD بالأعتراف بـ ذلك. ال i7 افضل من كل النواحي تقريبا "حسب الأختبارات" اذا صرفنا النظر عن موضوع السعر.
    وهو ده مربط الفرس......ويا ريت الباقي يبقى واخد باله من النقطه دي......بارك الله فيك.

والله انا فرحان جدا لاسلوب النقاش الحضاري حتي الان.....مشكورين اخوتي.

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة