السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

احبائى فى المنتدى انا كنت نازل اشترى جهاز جديد وجمعت الامكانيات دى من على المنتدى الرائع منتدانا عرب هارد وير وحبيت استعين براى الخبراء فى امكانيته وياريت اخد رايكم

انا حدود الفلوس المتاحه ليا فى حدود 1600 جنيه وممكن اكتر ب 100 كمان مصرى ودى المواصفات

GIGABYTE GA-MA78GM-DS2H - AMD 780G

او
Gigabyte GA-MA780G-UD3H

مش عارف انهى احسن نوع مازر فى الاتنين بس متهايلى حسب مراجعتى فى المنتدى للمواضيع الاولى احسن بس مش متوفره فى مصر او قليله فممكن اخد التانيه وكمان قريت فى المنتدى ان الجيجا بايت فيها مشاكل كتير فى الفئه المتوسطه فهل اللوحتين دول من الفئات المتوسطه ولا الفئات العاليه فياريت يا جماعه حد يرشحلى لوحه كويسه لو دول مش حلوين للالعاب اللى بتشغتل على المعالجات amdاكمل بقية المواصفات

Athlon64 X2 7750 2.7GHz 2MB/2MB 3600MT/s

HD 4650 1GB Hyper Memory DDR2

Kingston 2GB DDR2 bus 800MT/s CL6

بالنسبه للبور سبلاى هل البور العادى اللى بيبقى فى الكيس الجامبو ينفع مع المواصفات دى ولو مش هاينفع ياريت حد يرشحلى واحد ومش يكون سعره عالى ويكون مناسب بحيث مش ياثر على كفاءه الجهاز

دى المواصفات اللى اخترتها من ودورت عليها على المنتدى وشوفت انها انسب سعر وجهاز يعتبر حلو لتشغيل الالعاب ياريت ياجماعه رايكم فيه عشان انا خبرتى قليله بالنسبه للمعالجات ايه ام دى وكمان البوردات بتاعتها وياريت يا جماعه اى حد عنده اقتراح يكون مراعى الميزانيه اللى انا محددها فى انتظار رايكم