صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 21

الموضوع: مواصفات الجهاز هذه تكفى لتشغيل الالعاب بكفاءه

عضو

مواصفات الجهاز هذه تكفى لتشغيل الالعاب بكفاءه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

احبائى فى المنتدى انا كنت نازل اشترى جهاز جديد وجمعت الامكانيات دى من على المنتدى الرائع منتدانا عرب هارد وير وحبيت استعين براى الخبراء فى امكانيته وياريت اخد رايكم

انا حدود الفلوس المتاحه ليا فى حدود 1600 جنيه وممكن اكتر ب 100 كمان مصرى ودى المواصفات

GIGABYTE GA-MA78GM-DS2H - AMD 780G

او
    Gigabyte GA-MA780G-UD3H

مش عارف انهى احسن نوع مازر فى الاتنين بس متهايلى حسب مراجعتى فى المنتدى للمواضيع الاولى احسن بس مش متوفره فى مصر او قليله فممكن اخد التانيه وكمان قريت فى المنتدى ان الجيجا بايت فيها مشاكل كتير فى الفئه المتوسطه فهل اللوحتين دول من الفئات المتوسطه ولا الفئات العاليه فياريت يا جماعه حد يرشحلى لوحه كويسه لو دول مش حلوين للالعاب اللى بتشغتل على المعالجات amdاكمل بقية المواصفات

Athlon64 X2 7750 2.7GHz 2MB/2MB 3600MT/s

HD 4650 1GB Hyper Memory DDR2

Kingston 2GB DDR2 bus 800MT/s CL6

بالنسبه للبور سبلاى هل البور العادى اللى بيبقى فى الكيس الجامبو ينفع مع المواصفات دى ولو مش هاينفع ياريت حد يرشحلى واحد ومش يكون سعره عالى ويكون مناسب بحيث مش ياثر على كفاءه الجهاز

دى المواصفات اللى اخترتها من ودورت عليها على المنتدى وشوفت انها انسب سعر وجهاز يعتبر حلو لتشغيل الالعاب ياريت ياجماعه رايكم فيه عشان انا خبرتى قليله بالنسبه للمعالجات ايه ام دى وكمان البوردات بتاعتها وياريت يا جماعه اى حد عنده اقتراح يكون مراعى الميزانيه اللى انا محددها فى انتظار رايكم

عضو

رد: مواصفات الجهاز هذه تكفى لتشغيل الالعاب بكفاءه

يا جماعه انا محتاج مساعدتكم ياريت حد يرد عليا فى الموضوع دا

عضو

مواصفات جهازك حلوه بس كرت الشاشة عندك مابينفعك للألعاب أنا أنصحك تجيب أقل شي كرت ATi HD4670 1GB
    الميزانية بتزيد عشان كذا جب مذربورد MSI K9A2GM V3 بدل اللي انت حطيتها عشان توازن الميزانية
    والباور بيكفيك باور 400 واط

عضو الصورة الرمزية Night-Wish

مواصفات الجهاز قوية ولكن إذا كان هدفك الرئيسي هو الألعاب فأنصحك بكرت الشاشة تكون شريحته NVIDIA فهي أقوى في مجال الألعاب و ATI أقوى في مجال الرسم والتصميم الثنائي والثلاثي الأبعاد . بالنسبة للبور ف 300 واط كافية جدا شرط أن تكون البور من شركة محترمة مثل بورات FSB .

عضو

شكرا ليك اخى ALLSAIL999 على المساعده بس هل تعتقد ان المازر MSI K9A2GM V3 هاتبقى كويسة مع الامكانيات دى خصوصا لو جيبت كارت الفيجا زى ما حضرتك بتقول ATi HD4670 1GB وحضرتك مش ردييت عليا فى سؤال هل المازر اللى انا كاتبها دى من الفئات المتوسطه ولا العاليه

عضو

شكرا ليك يا اخى Night-Wish على الرد والمساعده كان اختيارى فى الاول كارت شاشه من شريحة NVIDIA بس المشكله ان انا مرشح مبلغ حوالى 500 جنيه لكارت الشاشه ولقيت ان الكارت المناسب للمبلغ دا من شرائح نفيديا هو 9500GT 512 mb ddr2 وبمقارنة قوة الكاررت دا مع كارت الشاشه HD 4650 1GB Hyper Memory DDR2 وجدت ان كارت ati اقوى فى الفئة دى ياريت يا جماعه لو انا غلط فى المقارنه دى حد يصلحلى الخطأ بتاعى وانا فى انتظار الردرود لانى مستعجل وعايز اشترى الجهاز

عضو

المذربورد اللي حطيتها انت تعتبر من الفئات المتوسطة ولا تخاف المذربورد هذي ممتازة وماعليها كلام وبالنسبة لسؤالك عن المذربود هذي اللي انا حطيتها كمان ممتازة
    ومقارنتك لكروت الشاشة صحيحة وافضل كرت لك لميزانيتك هذي هو ATi HD4670 اللي تقريب يوازي كرت nVIDIA 9600GT

عضو ذهبي الصورة الرمزية shaker3

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنسا مشاهدة المشاركة
    شكرا ليك يا اخى Night-Wish على الرد والمساعده كان اختيارى فى الاول كارت شاشه من شريحة NVIDIA بس المشكله ان انا مرشح مبلغ حوالى 500 جنيه لكارت الشاشه ولقيت ان الكارت المناسب للمبلغ دا من شرائح نفيديا هو 9500GT 512 mb ddr2 وبمقارنة قوة الكاررت دا مع كارت الشاشه HD 4650 1GB Hyper Memory DDR2 وجدت ان كارت ati اقوى فى الفئة دى ياريت يا جماعه لو انا غلط فى المقارنه دى حد يصلحلى الخطأ بتاعى وانا فى انتظار الردرود لانى مستعجل وعايز اشترى الجهاز
    كلامك على صواب ولو تقدر تجيب ال hd4670 يكون افضل بالنسبة للوحات هي من الفئات المتوسطة لكن جيدة وادائها مرضي
    اللوحة الاولى ga-ma 780gm-ds2h لاتدعم تقنية كروس فاير وتدعم ذواكر ddr2 1066
    اللوحة الثانية تدعك كروس فاير وتردد ذواكر حتى 1200
    وبالنسبة لطقم الرقاقات اللوحتين على نفس الرقاقة
    ودعم المعالجات متشابه
    [CENTER][B][SIZE="4"][COLOR="SeaGreen"]سورية اقوى من فبركاتكم واعلامكم وتأمركم عندما تصلون لاقصى قمم حقدكم ستكتشفون انكم تحت قدميها[/COLOR][/SIZE][/B][/CENTER]
    [CENTER][SIZE="3"][B][COLOR="Red"]شاهد عيان: رؤية فيل يطيروسط عاصفة مطرية دون ان يصيبه البلل[/COLOR][/B][/SIZE][/CENTER]

عضو الصورة الرمزية mr.kago

اخوى انصحك بالنسبة لميزانيتك هذه الامكانيات

M.B MSI 780G CPY 7740 BALCK RAM 2G K.S H.D 640 W.D DVD R/W LIHAT SCRIB 20X LG CAS DOLPHEN
    وان كنت من الاسكندرية انا اعمل فى شكرة كمبيوتر وممكن ادلك على الاماكن الى تجيب منها بسعر ممتاز
    اما بالنسبة لكارت الفيجا فانا جربت الكرت المدمج وكان ممتاز وهوه من فائة 3200 ولاكن ما حكم شاشتك ولو حجمها 17 او 19 ممكن تجيب ATI HD 3450 وكروس فاير مع الكارت المدمج بتدتى اداء مقبول جدا بل ممتاز

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shaker3 مشاهدة المشاركة
    كلامك على صواب ولو تقدر تجيب ال hd4670 يكون افضل بالنسبة للوحات هي من الفئات المتوسطة لكن جيدة وادائها مرضي
    اللوحة الاولى ga-ma 780gm-ds2h لاتدعم تقنية كروس فاير وتدعم ذواكر ddr2 1066
    اللوحة الثانية تدعك كروس فاير وتردد ذواكر حتى 1200
    وبالنسبة لطقم الرقاقات اللوحتين على نفس الرقاقة
    ودعم المعالجات متشابه
    كلامك رائع يا اخى وشكرا على مساعدتك يعنى اخد البورده التانيه من جيجابايت اللى هى Gigabyte GA-MA780G-UD3H مع الكارت hd4670 هايبقى افضل على اساس كلامك ان التانيه تعتبر اقوى من الاولى رغم انها اقل فى السعر

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr.kago مشاهدة المشاركة
    اخوى انصحك بالنسبة لميزانيتك هذه الامكانيات

M.B MSI 780G CPY 7740 BALCK RAM 2G K.S H.D 640 W.D DVD R/W LIHAT SCRIB 20X LG CAS DOLPHEN
    وان كنت من الاسكندرية انا اعمل فى شكرة كمبيوتر وممكن ادلك على الاماكن الى تجيب منها بسعر ممتاز
    اما بالنسبة لكارت الفيجا فانا جربت الكرت المدمج وكان ممتاز وهوه من فائة 3200 ولاكن ما حكم شاشتك ولو حجمها 17 او 19 ممكن تجيب ATI HD 3450 وكروس فاير مع الكارت المدمج بتدتى اداء مقبول جدا بل ممتاز
    شكرا ليك يا اخى على ردك وعلى المساعده طيب ايه رايك لو جيبت الكارت hd 4670 مع المازر بورد Gigabyte GA-MA780G-UD3H ويبقى فيه كروس فاير مع الكارت المدمج فى اللوحه دى متهايلى الاداء هايبقى ممتاز جدا مستنى ردك ورايك

عضو

فين اراء الخبراء والاعضاء عايز اشترى الجهاز يا جماعه ومش عارف هل كدا الجهاز يبقى كويس للجيمز ولا لا

عضو برونزي

بالنسبة للمذربورد Gigabyte GA-MA780G-US2H جيدة
    بالنسبة لكرت الشاشة ممكن أيضاً تزود شوية وتجيب HD 4670 أفضل بفارق جيد ولكن إذا لم تستطع إذاً ف4650 جيد ، بالنسبة للباور الكرتين استهلاكهم قليل ولكن إذا استطعت شراء باور HEC 300W أو HEC 350W يبقى أفضل
    الأولوية في الزيادة لكرت الشاشة وليس للمذر إذا كنت مستعد تزود شوية

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Night-Wish مشاهدة المشاركة
    مواصفات الجهاز قوية ولكن إذا كان هدفك الرئيسي هو الألعاب فأنصحك بكرت الشاشة تكون شريحته NVIDIA فهي أقوى في مجال الألعاب و ATI أقوى في مجال الرسم والتصميم الثنائي والثلاثي الأبعاد . بالنسبة للبور ف 300 واط كافية جدا شرط أن تكون البور من شركة محترمة مثل بورات FSB .
    أرجو عدم تشتيت الأعضاء وتغيير ارائهم بدون أدلة علمية، الشركتان جيدتان في الألعاب والأمر يعتمد على السعر، فمثلاً ATi أفضل في بعض الشرائح السعرية وnVIDIA أفضل في البعض الأخر
    مع احترامي وأسف إذا كنت زعلتك

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaledelkhawaga مشاهدة المشاركة
    بالنسبة للمذربورد Gigabyte GA-MA780G-US2H جيدة
    بالنسبة لكرت الشاشة ممكن أيضاً تزود شوية وتجيب HD 4670 أفضل بفارق جيد ولكن إذا لم تستطع إذاً ف4650 جيد ، بالنسبة للباور الكرتين استهلاكهم قليل ولكن إذا استطعت شراء باور HEC 300W أو HEC 350W يبقى أفضل
    الأولوية في الزيادة لكرت الشاشة وليس للمذر إذا كنت مستعد تزود شوية
    شكر ليك يا اخى khaledelkhawaga على نصيحتك الغاليه يعنى اتوكل واشترى الكارت hd4670 متهايلى هايكون احسن من الكارت 9500gt خصوصا ان كدا الكارت الاول اقل فى السعر واعلى والمازر بورد اللى حضرتك رشحتها معاهم هايبقى تمام

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنسا مشاهدة المشاركة
    شكر ليك يا اخى khaledelkhawaga على نصيحتك الغاليه يعنى اتوكل واشترى الكارت hd4670 متهايلى هايكون احسن من الكارت 9500gt خصوصا ان كدا الكارت الاول اقل فى السعر واعلى والمازر بورد اللى حضرتك رشحتها معاهم هايبقى تمام
    الفارق بين ال4650 وال4670 يستحق السعر وأكيد أحسن بكتير من ال9500GT هو أصلاً ال4670 بينافس ال9600GT واداء ال4670 أقل منه بنسبة بسيطة مع إن ال9600GT أغلى في السعر
    وألف مبروك مقدماً

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة