النتائج 1 إلى 12 من 12

الموضوع: نصيحة في أفضل بطاقة إظهار مع الألعاب بحدود 600 جنيه (عنوان معدّل)

عضوية جديدة

نصيحة في أفضل بطاقة إظهار مع الألعاب بحدود 600 جنيه (عنوان معدّل)

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    دلوقتي انا جبت جهاز جديد و كل فيه حاجة حلوة ال processor amd quad core 9550 2.2 3 mb cash
    w el ram:2 gb w el hard 7elw 320 gb
    المهم الفيجا built in 1 gb ati hd 2100
    المشكلة بقي مع ان الميموري علية لكن مابتشغلش games جامدة زي assasin creed علشان 2100 انا للاسف ماكونتش اعرف موضوع ان الميموري مش مهمة اوي و طبعا خلاص اتدبست و كمان الفيجا بتسحب من اللرام ف دلوقتي ممكن حد يقولي الحلول الي قدامي انا عن نفسي اعتقد اني لازم اجيب vga تانية بس المشكلة في السعر ف ياريت حد يقولي علي vga حلو تشغل assasin creed w pes 2009 w el games el gmda dih ز سعرها معقول يا ريت ما بين 500-650 جنية و يا ريت لو فيه حل تاني اوفر بدل ماجيب vga تانية و شكرا مقدما و ارجو الرد بسرعة

عضو فضي الصورة الرمزية zero_cold00

رد: الحقوووني

مفيش حل غير انك تشترى كارت خارجى
    وافضل كارت فى السعر اللى انت عايزه هو ati4670

عضو فضي الصورة الرمزية Hisoka DZ

يجب عليك أن تشتري كارت خارجي و أنصحك بNvidia GeForce9500gt

عضو فضي الصورة الرمزية nayef108

بنصحك تشتري nVidia Geforce 9600 GSO بس يا ريت اتزيد فلوسك شوي ....

عضوية جديدة

شكرا علي الرد بس هي ati 4670 تشغل games zy crisis w keda ala la2a و يا ريت حد متخصص يقولي انهو الاحسن في التلت vgat دول و شكرا

عضو ذهبي الصورة الرمزية overclockman

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

والله رايى تجيبلك فيجا اقوى شوية علشان تشعر بقوة البروسسر لان البروسسر ما شاء الله قوى وعايز حاجة تنطقه:D

اقل واجب 4850 علشان تشعر بقوة المعالج لديك
    [CENTER][COLOR=black][SIZE=3][COLOR=indianred][FONT=Traditional Arabic][B]الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنْ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمْ الْفَاسِقُونَ[/B][/FONT][/COLOR] [/SIZE][/COLOR]
    [COLOR=yellow][FONT=Traditional Arabic][B][التوبة:67][/B][/FONT][/COLOR]

[IMG]https://www.arabhardware.net/forum/signaturepics/sigpic147581_8.gif[/IMG]
    [FONT=Arial Black][SIZE=4][COLOR=seagreen][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?p=1121133#post1121133"]antec twelve hundred[/URL][/COLOR][/SIZE][/FONT]
    [FONT=Arial Black][SIZE=4][COLOR=lightblue][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=130446&page=2"]الفئة العمرية لاعضاء المنتدى[/URL][/COLOR][/SIZE][/FONT]
    [IMG]https://img26.imageshack.us/img26/4302/17127.png[/IMG][/CENTER]

عضو بلاتيني الصورة الرمزية DR ! ZERO

هات 4830 ولو فيه 512 ... أو ال 4850 512 بردو
    فضل هذا المنتدى علىَّ -بعد الله- كبير , و أحب أن أقدم الشكر .

فليسامحنى الله أولا ثم كل من قد أكون ارتكبت مثل هذه الأفعال فى حقه , و أعلم أنى طلمتُ كثيرا من الناس بكلامى هذا , فليس أحد هكذا غيرى أنا , و ليس أحد بمثل هذه الصفات غير النبيلة غيرى , فليسامحنى الله إن كنت ارتكبت أياً منها يوماً ..

عذرا إذ أنه لضيق الوقت لا يسعنى تعديل الكلمات أو تنسيقها أو تشكيلها .

عضو

بص يا باشا من الاخر كده .....

...... اولا الباور سبلاى اللى عندك كام وات و نوعه يه .....؟؟؟؟

ده سؤال مهم جدا جدا مادام هاتجيب كارت فيجا قوى

ثانيا بقى انته قدامك 3 اختيارات متخرجش عنهم فى كروت الشاشه

اولهم و ده الاقل سعرا و اداءه جيد جدا وهو

الـ HD 4670 512MB GDDR4 وده سعره دلوقتى حوالى 570 جنيه واحتياجه للباور مش قوى اوى زى الكارتين الجايين

ثانى اختيار وهو اختيار قوى جدا و اقوى من 4670 هو كارت HD 4830 1G GDDR3 و ده سعره دلوقتى حوالى 660 جنيه(( بس خلى بالك من قدرة الباور بتاعك لان الكارت ده بيحتاج باور عالى شويه ))

ثالث اختيار بقى وهو الافضل على الاطلاق فى حدود ميزانيتك وممكن تزود شويه فى الميزانيه .... بس بصراحه يستاهل

هو طبعا الرائع HD 4770 512 MB GDDR5 و هو اقوى اختيار فيهم و هو تقريبا فى نفس اداء الـ 4850 وان كان يقل عنه حاجه بسيطه و الـ 4770 بيتفوق على جى فورس 9600GT و 9800GT و 9800GTX و سعره رائع بالنسبه لقوته وهو فى حدود الـ 770 جنيه (( انصحك بيه بشده .... لانه هايشغلك العاب قويه زى assasin creed w pes 2009 w مرتاااح جدا ))

ربنا يوفقك ...... بس اتاكد من نوع الباور بتاعك و قدره
    قل

(( سبحان الله و بحمده .... سبحان الله العظيم

عدد ما كان و عدد ما يكون ..... و عدد الحركات و السكون ))

قل ذلك كلما رأت عيناك هذا التوقيع ... و يكتب فى ميزان حسناتك و حسناتى بأذن الله

عضوية جديدة

شكرا جدا يا جماعة علي الرد ز خصوصا RED HAWK و انا فعلا كنت سمعت عن ال 4770 HD بس لاقيت ان قيه حاجة تانية اسمها ATI HD 4770 CF (CROSSFIRE) بدل من RADEON و كان فيه شويت احصائيات كدة بتقول انه احسن من ال 4770 و 4890!!!! فياريت حد يقولي سعرها كام و محتاجة POWERSUPPLY الي ولا لا و معلش سؤال تاني هي ال 4770 الي RED HAWK بيقول عاليها محتاجة POWER SUPPLY عالي ولا لا؟؟ و شكرا

عضوية جديدة

و معلش هو ازاي اتاكد من ان ال VGA GDDR5 ولا لا؟؟

عضو بلاتيني الصورة الرمزية DR ! ZERO

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omar_mafia230 مشاهدة المشاركة
    شكرا جدا يا جماعة علي الرد ز خصوصا RED HAWK و انا فعلا كنت سمعت عن ال 4770 HD بس لاقيت ان قيه حاجة تانية اسمها ATI HD 4770 CF (CROSSFIRE) بدل من RADEON و كان فيه شويت احصائيات كدة بتقول انه احسن من ال 4770 و 4890!!!! فياريت حد يقولي سعرها كام و محتاجة POWERSUPPLY الي ولا لا و معلش سؤال تاني هي ال 4770 الي RED HAWK بيقول عاليها محتاجة POWER SUPPLY عالي ولا لا؟؟ و شكرا
    ال 4770 cross fire يعنى كرتين مع بعض من 4770 وما اسمهاش ( بدل من radeon ) بس عشان

بس عشان تشغل كرتين محتاج بورده فيها شقين pci ex وطبعا دى اغلى

والباور عندك نوعه ايه ويفضل HEC 500 WATT لو هتجيب 4870 او الكروت العالية دى

بس انا ارشحلك كارت ال 4670 أو 4770 لو محتاج اداء اعلى

والكروت ال GDDR5 بيبقى مكتوب على العلبة وهى ال 4770 وال 4870 وال 4890 لغاية دلوقتى .
    فضل هذا المنتدى علىَّ -بعد الله- كبير , و أحب أن أقدم الشكر .

فليسامحنى الله أولا ثم كل من قد أكون ارتكبت مثل هذه الأفعال فى حقه , و أعلم أنى طلمتُ كثيرا من الناس بكلامى هذا , فليس أحد هكذا غيرى أنا , و ليس أحد بمثل هذه الصفات غير النبيلة غيرى , فليسامحنى الله إن كنت ارتكبت أياً منها يوماً ..

عذرا إذ أنه لضيق الوقت لا يسعنى تعديل الكلمات أو تنسيقها أو تشكيلها .

إداري سابق

رد: نصيحة في أفضل بطاقة إظهار مع الألعاب بحدود 600 جنيه (عنوان معدّل)

شكرا علي الرد بس هي ati 4670 تشغل games zy crisis w keda ala la2a و يا ريت حد متخصص يقولي انهو الاحسن في التلت vgat دول و شكر
    بخصوص ما إذا كان الكرت قادر على تشغيل Crysis فهو يفعلها بسهولة، لكن المشكلة مع رفع الإعدادات، فما هو حجم الشّاشة لديك، و ما هي الدقّة التي تلعب عليها؟!
    إذا كنت تلعب على دقّة 1680 ستتمكّن من اللّعب على Medium و ربّما تضطرّ لتخفيض Shaders إلى Low.
    أمّا إذا كنت تلعب على دقّة 1280 فبإمكانك اللّعب على High باستثناء Shaders على Med.
    هذا كان بالنّسبة لـ Crysis و كما تعلم تعتبر هذه اللّعبة الأكثر استعصاءً على كروت الشّاشة.
    كما أنّ الأمر يعتمد كذلك على معدّل الإطارات الذي ترتاح لك عيناك، فمثلاً البعض لا مشكلة لديه مع معدّل إطارات من قبيل 25، في حين لا يستطيع البعض الآخر الاستمتاع باللّعب على أقلّ من أربعين إطار..
    الإعدادات السّابقة افترضت أنّك تريد اللّعب على معدّل 30 إطار أو أكثر قليلاً، و هو الذي يعتبر أغلب هواة الألعاب الأكثر ملائمةً.
    بإمكاك رفع الإعدادات في المراحل التي لا تتطلّب جهداً كبيراً من الكرت كذلك.
    كرت 4670 ممتاز و سعره في مصر ممتاز كذلك.
    بالتّوفيق.
    [CENTER][/CENTER]
    [url]https://sayat.me/ramyg[/url]