صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 45

الموضوع: جهاز ب 12 الف جنيه مصرى

  1. #1
    عضو الصورة الرمزية mohasafwat
    تاريخ التسجيل
    Jan 2008
    المشاركات
    37
    معدل تقييم المستوى
    0

    جهاز ب 12 الف جنيه مصرى



    لو سمحنوا كنت عايز اجمع جهاز عالى سعر 12 الف جنيه ولو فيه اعلى ممكن لغاية 15 الف جنيه ممكن تساعدونى

    وانا عايز الجهاز لتشغيل الالعاب

  2. #2
    عضو برونزي الصورة الرمزية BlacK ShaDoW
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    المشاركات
    3,291
    معدل تقييم المستوى
    28

    رد: جهاز ب 12 الف جنيه مصرى

    انصحك بلاش تدفع المبلغ دة كله في حاجة زي الكمبيوتر لان كل يوم بينزل جديد
    عالعموم دي تجميعة انتل
    Intel Core i7 920 + Gigabyte GA-EX58-EXTREME + Kingston 6GB (3x2GB) DDR3 bus 1333MT/s = 4600 EGP
    VGA :
    MSI GTX 295 (N295GTX-M2D1792) = 3600 EGP
    H.D.D : 2X W.D640GB BLACK WD6401AALS = 920 EGP
    CASE : ANTEC 1200 = 1150 EGP
    PSU : GIGABYTE ODIN PRO 1800W = 1950 EGP
    DVD : SAMSUNG 22X = 120 EGP
    TOTAL = 12340

    و لو عايز AMD هتديك اداء مقارب جدا بس بسعر اقل بكتير
    و ياريت تفتكر نصيحتي بالاعلى

    [CENTER]
    [/CENTER]

  3. #3
    عضوية جديدة
    تاريخ التسجيل
    Mar 2009
    المشاركات
    38
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: جهاز ب 12 الف جنيه مصرى

    بص , هو فيه حاجات مش عارف أسعارها فى مصر و كمان مش متأكد ممكن تلاقيها و لا لا
    corei7 920 2.67GHZ cache 8 MB 1600 EGP
    GIGABYTE GA-EX58-EXTREME LGA 1366 Intel X58 ATX (Support SLI) 2300 EGP
    VGA Card XFX GTX 295 3950 EGP
    Power Supply: Antec 850 Watt 140 USD
    SAMSUNG Toc T220HD Rose Black 22" 5ms HDMI Widescreen HDTV Monitor 1500 EGP
    Hard Disk Western Digital 1 TB 7200 RPM 580 EGP
    Case Server(ش عارف أنواع محددة بس بتبقى فى حدود ) 800 EGP
    CORSAIR Dominator GT 6GB (3 x 2GB) 240-Pin DDR3 SDRAM DDR3 2000 (PC3 16000) Triple Channel (لو لقيتهم فى مصر ال 3 رامات هيعدوا ال 2000)
    و كارت صوت creative نظيف 550 جنيه
    و شوفلك سماعات subwoofer قوية دة غير ال keyboard و mouse
    الليلة دى فى حدود 15 ألف

  4. #4
    عضو الصورة الرمزية mohasafwat
    تاريخ التسجيل
    Jan 2008
    المشاركات
    37
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: جهاز ب 12 الف جنيه مصرى

    مشكور يا باشا بس البروسيسور والبوردة وكرت الشاشة والكيسة تمام بس الرامات عايزها 8 والدى فى دى عادى والهارد عايز حاجة اعلى وشكرا لردك

  5. #5
    عضو الصورة الرمزية mohasafwat
    تاريخ التسجيل
    Jan 2008
    المشاركات
    37
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: جهاز ب 12 الف جنيه مصرى

    شكرا يا باشا على ردك بس انا رفعت الميزانية 20 الف ايه الاخبار كده

  6. #6
    عضوية جديدة
    تاريخ التسجيل
    Mar 2009
    المشاركات
    38
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: جهاز ب 12 الف جنيه مصرى

    بالنسبة للهارد مافيش مشكلة حط كمان هارد 1 TB زى اللى معاك و بالنسبة للرامات عايز افهمك حاجة, دة core i7 يعنى عنده triple channel فياريت تكون الرامات عندك تلاتات مثال (3,6,9,....) عشان تديك كفاءة أعلى لو عايز رامات اكتر ممكن تحط عليهم زيهم و يبقى معاك 12 جيجا رامات , و كمان انا اسف نسيت اقول على dvd drive لو عندك استعداد لكماليات اضافية جيب blu ray burner فى حدود 1500 جنيه يا اما تجيب العادى 150
    بس كدة الميزانية ممكن تقرب ل 20 الف و ربنا يباركلك فيه

  7. #7
    عضو الصورة الرمزية mohasafwat
    تاريخ التسجيل
    Jan 2008
    المشاركات
    37
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: جهاز ب 12 الف جنيه مصرى

    كده تمام يا باشا بس ممكن كده تكتبلى المواصفات كاملة بالشاشة والاكسسوار وتقولى اشتريه منين عشان محدش يضحك على
    وجهازى الحالى عايز ابيعه هيجيب ايه

  8. #8
    عضو برونزي الصورة الرمزية BlacK ShaDoW
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    المشاركات
    3,291
    معدل تقييم المستوى
    28

    رد: جهاز ب 12 الف جنيه مصرى

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhsedky مشاهدة المشاركة
    بص , هو فيه حاجات مش عارف أسعارها فى مصر و كمان مش متأكد ممكن تلاقيها و لا لا
    corei7 920 2.67GHZ cache 8 MB 1600 EGP
    GIGABYTE GA-EX58-EXTREME LGA 1366 Intel X58 ATX (Support SLI) 2300 EGP
    VGA Card XFX GTX 295 3950 EGP
    Power Supply: Antec 850 Watt 140 USD
    SAMSUNG Toc T220HD Rose Black 22" 5ms HDMI Widescreen HDTV Monitor 1500 EGP
    Hard Disk Western Digital 1 TB 7200 RPM 580 EGP
    Case Server(ش عارف أنواع محددة بس بتبقى فى حدود ) 800 EGP
    CORSAIR Dominator GT 6GB (3 x 2GB) 240-Pin DDR3 SDRAM DDR3 2000 (PC3 16000) Triple Channel (لو لقيتهم فى مصر ال 3 رامات هيعدوا ال 2000)
    و كارت صوت creative نظيف 550 جنيه
    و شوفلك سماعات subwoofer قوية دة غير ال keyboard و mouse
    الليلة دى فى حدود 15 ألف
    انا لية تعليق عالكلام اللي فوق دى
    *اولا اهارد ال 1t مش موجود غير الجرين و دة يعتبر زبالة و بطيئ جدا و انا كاتبلك هاردين 640 بلاك اسرع من الجرين و البلو و اكبر في المساحة من الواحد تيرا

    *كارت الشاشة مش موجود غير MSI و GIGABYTE الاتنين بنفس السعر و مفيش فرق جيب اللي يريحك عالعموم انا بفضل MSI علشان كدة كتبتهالك

    *الكيس اللي انا كاتبهالك FULL TOWER و يعني اكبر و اوسع من الSERVER و دي تعتبر من افضل الكيسات في تهويتها في العالم مش في مصر بس

    *الرامات الCORSAIR مش موجودة و اللي موجود A-DATA و KINGSTON و الرامات 6 جيجا كفاية

    *الشاشة جيب حاجة 30" LCD فما فوق و دي معنديش فكرة عنها و معرفش اذا كان ممكن تلاقيها لانه حرام تجيب كارت شاشة جبار زي دة و تكتمه بشاشة 22" - 19" او حتى 24"

    الحاجات كلها موجودة عن mAXIMUM HARDWARE في سوق العصر الدور التاني محل رقم 203 و دة السايت بتاعهم http://www.***************.net/ عليه ارقام التليفونات و العنوان بالتفصيل
    [CENTER]
    [/CENTER]

  9. #9
    عضوية جديدة
    تاريخ التسجيل
    Mar 2009
    المشاركات
    38
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: جهاز ب 12 الف جنيه مصرى

    بالنسبة لكارت الشاشة لو رحت وكالة xfx هتلاقى ال gtx 295 و كمان طالما هيحط فى الجهاز ميزانية كبيرة حرام يجيب رامات 1333و الكروسير اللى انا قايل ملقتش احسن و لا اغلى منها فى newegg.com دى من ضمن الحاجات اللى قلت مش ضامن نلاقيها فى مصر و اتمنى تكون موجودة

  10. #10
    عضو برونزي الصورة الرمزية BlacK ShaDoW
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    المشاركات
    3,291
    معدل تقييم المستوى
    28

    رد: جهاز ب 12 الف جنيه مصرى

    انا اللي شفته 285 GTX بس مشفتش 295 قبل كدة
    على فكرة MSI متقلش حاجة عن XFX بالعكس انا بفضلها على اخص اف اخص
    طالما الكارت موجود شوف الارخص و جيبه طالما كلها نسخ ستوك بنفس التبريد و كله
    [CENTER]
    [/CENTER]

  11. #11
    مخالف للقوانين
    تاريخ التسجيل
    Apr 2008
    المشاركات
    6,438
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: جهاز ب 12 الف جنيه مصرى

    خلينا نقولها تاني :

    ال ATI HD4870X2 أفضل من ال GTX295 في الأداء على الإعدادات العالية وفي الأداء عموماً بالنسبة للسعر

    ال Sapphire HD4870X2 ب 3100 جنيه

    ال XFX GTX295 ب 3950 جنيه

    ال HD4870X2 أقوى من ال GTX295 على دقة 1680x1050 مع فلاتر 8XAA/16XAF وأيضاً مع أعلى دقة وهي 2560x1600 مع فلاتر 4XAA/16XAF :



    يعني لو هيجيب شاشة 30 بوصة هيبقى ال HD4870X2 أعلى في الأداء وأقل في السعر ب850 جنيه


    بالنسبة للهارد

    أنا شايف ان هاردين 640GB Black أفضل من أي حاجة تانية دلوقتي

  12. #12
    عضو الصورة الرمزية mohasafwat
    تاريخ التسجيل
    Jan 2008
    المشاركات
    37
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: جهاز ب 12 الف جنيه مصرى

    الف شكر يا جماعة على الردود هاشترى الجهاز وارد عليكم ان شاء الله

  13. #13
    عضو الصورة الرمزية mohasafwat
    تاريخ التسجيل
    Jan 2008
    المشاركات
    37
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: جهاز ب 12 الف جنيه مصرى

    Intel Core i7 920 + Gigabyte GA-EX58-EXTREME + Kingston 6GB (3x2GB) DDR3 bus 1333MT/s = 4600 EGP
    VGA : MSI GTX 295 (N295GTX-M2D1792) = 3600 EGP
    H.D.D : 2X W.D640GB BLACK WD6401AALS = 920 EGP
    CASE : ANTEC 1200 = 1150 EGP
    Power Supply : GIGABYTE ODIN PRO 1800W = 1950 EGP
    dvd : sony bluray = 1500 EGP
    screen : SAMSUNG ToC T240HD Rose-Black 24 = 1760 EGP
    sound card " creative X-Fi XtremeGamer = 820 EGP
    total : 16300

    فى اى ملاحظات يا شباب قبل ما اشترى مستنى الردود

  14. #14
    عضو برونزي الصورة الرمزية | raZor |
    تاريخ التسجيل
    Oct 2008
    المشاركات
    980
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    21

    رد: جهاز ب 12 الف جنيه مصرى

    في بعض التعديلات

    Core i7 920 ---> 1700
    ASUS Rampage II Extreme ---> 2400 (أو 2500)
    Mushkin Radioactive XP3-12800 1600Mhz 6GB ---> 1150
    2x Sapphire HD 4890 OC (in CrossFire) ---> 3600
    2x WD Caviar Black 640GB WD6401AALS (in RAID 0) ---> 920
    Antec 1200 ---> 1200
    Antec TruePower Quattro 850W ---> 1120
    Samsung T240HD ---> 1760
    -----------------------------------------------------------------------------
    Total: 13850 EGP أو لو البوردة ب2500 يبقى 13950
    الSound Card الزيادة في الحالة دي ملهاش لازمة لأن الRampage II Extreme بيجي معها كرت صوت خارجي SupremeFX X-Fi
    بالنسبة للPSU بلاش الOdin (على فكرة إلي حضرتك كاتب سعره ده 1200W مش 1800W بس ما يزال كافي جداً) سمعت من أحد الإخوة هنا إن فيه مشاكل مع البوردات الX58
    واضمن حاجة حالياً هي الAntec TruePower Quattro 850W وما يزال كافي، لو حضرتك عايز تزود يبقى HEC Cougar 1200W بس حتى لو الHEC أعلى في الWattage ما زلت بفضل الAntec
    بالنسبة للODD حضرتك فعلاً محتاج Blu-Ray؟؟ أنا شايف إنه حالياً ملوش لازمة، عموماً حضرتك حر لو حضرتك عايزه تقدر تزوده على التجميعة دي
    و التجميعة دي أقوى من الي حضرتك كاتبها، ومبروك مقدماً
    [CENTER][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=127326"][COLOR="Green"][B]شرح وإيضاح[/B][/COLOR] لمسميات لوحات GIGABYTE المختلفة[/URL]

    [URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=138667"][COLOR="Green"][B]المتغيرات المحيطية[/B][/COLOR]٬ ما هي وما فائدتها؟ و ما علاقتها بالأداء في الطي؟[/URL]

    [URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=142269"][B][COLOR="Green"]مراجعة[/B][/COLOR] شاملة لبطاقة Sapphire HD 5870 Vapor-X 1GB[/URL]

    [URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=123989"][COLOR="Green"][B]تقرير[/B][/COLOR] مفصل وشامل لإختلاف أداء المعالجات مع الألعاب[/URL]

    [URL=http://fah-web.stanford.edu/cgi-bin/main.py?qtype=userpage&teamnum=155660&username=raZor][IMG]http://www.hardfolding.com/fhtag.php/mem/1782593/253/5.png[/IMG][/URL][/CENTER]

  15. #15
    عضو الصورة الرمزية THE PRO KING
    تاريخ التسجيل
    Apr 2009
    المشاركات
    256
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    9

    رد: جهاز ب 12 الف جنيه مصرى



    والله حرام عليك تدفع 12 ألف جنيه فى كمبيوتر طب ليه وعلشان ايه ولو أنت بتحسب أنك بعد ماتجيب الكمبيوتر ده هيعيش معاك بال 10 سنين فلأ يا حلو أنت هتجيب الجهاز ده وبعد 3 او 4 شهور هتلاقى كروت الشاشة الداعمة ل Directx 11 وهتلاقى حاجات كتير أوى اتغيرت فلو أنت عاوز نصيحتى أنصحك أنك تجيب كمبيوتر فى حدود 4 آلاف جنيه وتحدث الكمبيوتر كل سنة أو سنتين...
    ولو أنت فعلا جبت كمبيوتر ب 12 ألف جنيه فأنت هتعمل زى المثل اللى بيقول:
    اللى معاه قرش محيره.يجيب حمام ويطيره

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. (مصر)جهاز( 5000 جنيه مصرى ) للالعاب
    بواسطة hythamlion في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 29-10-2011, 21:40
  2. تجميعه جهاز فى حدود 4.000 ~5.000 جنيه مصرى
    بواسطة zeroo91 في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 18
    آخر مشاركة: 20-08-2011, 12:13
  3. جهاز جديد بــ 2500 جنيه مصرى
    بواسطة ellassy في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 9
    آخر مشاركة: 30-12-2010, 15:20
  4. جهاز i7 بسعر 5000 جنيه مصري فقط لا غير
    بواسطة tamora في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 11
    آخر مشاركة: 26-09-2010, 18:33
  5. طلب تجميع جهاز بـ 1500 جنيه مصرى
    بواسطة eino9 في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 15-03-2009, 02:37

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •