النتائج 1 إلى 11 من 11

الموضوع: ما هي المشكله في هذه الشبكه

عضو

ما هي المشكله في هذه الشبكه

عملت دومين اسمه abc.local والكمبيوتر الذي يلعب دور الكنترولر اسمه win2003
    ضفت علي هذا الدومين جهاز xp عادي جدا اسمه winxp وعملت يوزر اسمه ahmed علشان ادخل بيه من علي ال xp علي الدومين . تمام لغايه دلوقتي
    لما بدخل علي الدومين واروج لجهاز ال xp وادوس عليه كليك يمين ثم اختار manage تظهر لي هذه الرساله
    computer\\ xp.abc.local cannot be managed.the network path was not found. [choose'connect to another computer' from the action menu to manage a different computer]
    ما معني هذه الرسااااله
    السوال التانلما باجي اكتب اليوز نيم ahmed والباسورد واختار الدومين علشان ادخل علي الدومين من علي جهاز ال xp بيطلعلي رساله تقول
    the local policy in this system does not permit you to login interactively
    ما معني هذا الرساله ايضا
    في انتظاركو اخواني

عضو فضي الصورة الرمزية internetworld

رد: ما هي المشكله في هذه الشبكه

بالنسبه للمشكه الاولى فى مشكله جهاز xp
    الحل كالتالى
    نروح على السيرفر وتبع الخطوات
    start------>admin tools------->Active directory user and computer----container computer ---->select xp machine and delete
    كدا تم الغاء المكنه اللى اسمها xp
    نروح على جهاز xp and log in locally with adminstrator account تمام كدا ونعمل join to domain abc.local وقبل عمليه اضافه الجهاز نتاكد من اعدادات tcp\ip ونراعى ان الجهاز يكون فنفس subnnet اللى فيه الدومين ونتاكد اننا كاتبين dns ip بشكل صحيح عشان مش تحصل مشاكل
    طيب اتاكدنا وكله تمام نبدا بقي نعمل عمليه الاضافه للدومين
    اول ما نغير من workgroup الى domain abc.local هيطلب منك الشخص اللى ليه صلاحيات اضافه الجهاز للدومين
    هنكتب administrator account and password
    هيقول تم الاضافه واهلا وسهلا بيك واعمل ريستارت عشان ندخل الدومين بعد الريستارت
    نروح على السيرفر هنلاقى الجهاز اضاف نفسه الى computer OU كليك يمين manage ونتاكد ان الجهازين شغالين السيرفر وال xp
    وان شاء الله هيدخل عادى بدون اى مشاكل
    اما بالنسبه User Account اللى اسمه احمد
    الحل كالتالى
    اولا مش اى يوزر مضاف للدومين يبقي ليه صلاحيه انه يدخل على السيرفر locally بمعنى ان عشان احمد يدخل ويقعد على السيرفر يبقي لازم ال admin يصرح له بكدا ودا عن طريق log on tap الموجوده فى proparites الخاصه باليوزر دا وهيتحدد الكمبيوتر اللى مسموح لاحمد انه يدخل عليه locally
    طبعا دا حل من ضمن الحلول فى حلول اخرى ولكن دا ابسط واسرع حل متاح
    طيب لو عايزين بقي نتحكم فالسيرفر واحنا على جهاز xp والمستخدم احمد هو اللى شغال على الجهاز نعمل ايه؟؟؟؟؟
    ببساطه شديده
    نروح على start ------->all programes------------------------>accessories ------>command prompt
    هندوس كليك مره واحده عليها ونعملها drag and dorp على desktop يعنى هنسحبها على الديسك توب as short cut
    كدا تمام
    ندوس كليك يمين ونختار run as ونغير user name الى domain administrator account and type password
    هيتفتح cmd على جهاز xp ولكن الاوامر هتكون بصلاحيات الدومين ادمن وليست صلاحيات احمد
    بكدا نقدر نتحكم فالسيرفر بدون اى مشكله ولما تتقفل cmd هترجع صلاحيات احمد على الجهاز ومش هيقدر يعمل اى حاجه من الاوامر اللى تمت تحت صلاحيات الدومين ادمن
    كمان نقدر نعمل install لحاجه اسمها admin pak ودى علشان تخلى جهاز xp بيحتوى على admin tools مثل السيرفر تماما
    وبردو مش اى يوزر يقدر يستخدمها غير اللى محددين له الصلاحيات وهيدخل بنفس الطريقه اللى هى run as
    طيب عشان نعملها install هنعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟
    ندخل اسطوانه server 2003 فجهاز xp ونستعرض محتويات الاسطوانه ونروح لفولدر i386 هتلاقى ملف اسمه admin pak .msi
    شكل ايقونته زى ايقونه add/remove programs هنسطب الملف دا عادى جدا
    هتلاقى admin tools نزلت على جهاز xp
    طيب فى مشكله بقي اننا مش لاقيين كلمه run as لما بندوس كليك يمين على اى اداه من ادوات admin tools
    الحل قبل ماندوس كليك يمين على اى اداه بندوس على shift ونخلي ايدنا على المفتاح وندوس معاه كليك يمين هنلاقى run as ظهرت ونبدا نكتب user name and password عادى جدا
    ملحوظه اخيره
    لما نجى نكتب user name and password يجب مراعاه اننا نكتب اسم الدومين علشان يقدر الكمبيوتر يحدد الادمن دا ادمن على جهاز ويبقي كالتالى حسب المثال
    abc\administrator
    password
    اتمنى انى اكون وفقت فى توصيل المعلومه ولو استمرت المشكله يبقي نراجع even viewer وتكتبى error code
    وان شاء الله نتابع معك حل المشكله فاسرع وقت
    هذا ما اعلمه والله تعالى اعلى واعلم

عضو

بجد عضو محترف فعلا
    ربنا يزيدك يارب
    بالنسبه للمشكله الاولي مش انا طبيعي اصلا لما بدخل علي الكمبويتر بتاعي وهو في وركجروب بيكون بال administrator؟

بس بالنسبه للمشكله التانيه انا مقصدش اني عايز ادخل احمد locally علي السيرفر
    لا انا اقصد لما باجي ادخله من جهازه علي الدومين عادي
    بتطلعلي الرساله ديه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saraaa مشاهدة المشاركة
    بجد عضو محترف فعلا
    ربنا يزيدك يارب
    بالنسبه للمشكله الاولي مش انا طبيعي اصلا لما بدخل علي الكمبويتر بتاعي وهو في وركجروب بيكون بال administrator؟

بس بالنسبه للمشكله التانيه انا مقصدش اني عايز ادخل احمد locally علي السيرفر
    لا انا اقصد لما باجي ادخله من جهازه علي الدومين عادي
    بتطلعلي الرساله ديه
    هو طبيعي لو كان لسه الويندوز نازل جديد فلما بيطلب اسم المستخدم اثناء عمليه تنزيل الويندوز بيكون دا هو الادمن على الجهاز
    بس فى حالات بتكون الاجهزه عليها اكتر من مستخدم وبالتالى مش بيكونوا كلهم لهم نفس الصلاحيات يعنى فى منهم ادمن وفى لاء فالمفروض اننا نتاكد من اليوزر دا له صلاحيات الادمن ولا لاء ودا قبل اضافه الجهاز للدومين
    لكن لما بنكتب اسم الدومين وبيطلع رساله اضافه الجهاز للدومين وبيطلب user name and password بنكتب الادمن على الدومين والباسورد الخاصه به
    اما المشكله التانيه
    فالرساله كدا بتطلع علشان احمد ليس له صلاحيات الدخول على السيرفر واللى مانعه ال local group policy
    وحلها بانك تعدل فى log in locally group policy
    الخطوات وشرحها على الرابط التالى
    https://www.info-adv.com/helpdesk/in...kbarticleid=31
    بعد التعديل نكتب الامر التالى (على جهاز السيرفر فيcmd
    gpupdate /force
    الامر هيعمل refresh للبوليسي
    جرب دخول احمد مره اخرى هيدخل عادى باذن الله

عضو

شكرا ليك يا اخ internetworld
    جزاك الله خيرا ومزيد من التقدم انشاءالله

عضو

أخ Internetworld

ما شاء الله عليك

شرح منسق و منظم ووافي و مبسط مع مراعاة مستوى الطرف مقدم السؤال

زادك الله من علمه

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة internetworld مشاهدة المشاركة
    لكن لما بنكتب اسم الدومين وبيطلع رساله اضافه الجهاز للدومين وبيطلب user name and password بنكتب الادمن على الدومين والباسورد الخاصه به
    طيب lعني كلام حضرتك ان اي حد عايز يعمل join للدومين هيكتب الباسورد الخاص بال admin تبع الدومين ودا طبعا غلط ,, ولا معني كلامك ان لما اي حد يعمل join لدومين اروح انا اعمله ؟؟؟

عضو

طيب lعني كلام حضرتك ان اي حد عايز يعمل join للدومين هيكتب الباسورد الخاص بال admin تبع الدومين ودا طبعا غلط ,, ولا معني كلامك ان لما اي حد يعمل join لدومين اروح انا اعمله ؟؟؟
    اختي في الاصل اذا لم يكن حسابك ضمن قائمة الـ Administrators لن تكون ميزة اضافة جهاز للدومين متاحه لك

لكن ايضا عند محاولة اضافة الجهاز للدومين يطلب منك اسم مستخدم يكون ضمن قائمة Domain Administrator و ليس Local Administrator لكي تتمكني من اضافت الجهاز للدومين

عضو الصورة الرمزية elganny

بسم الله الرحمن الرحيم

طبعا كلامك صح مش ممكن تعطى حد الادمن
    بس ممكن تعمل delegation لاى مستخدم عشان يعمل join لجهازه على الدومين وتكون انت creat new computer in computer counter يعنى تدخلى وتنشئ اكونت للجهاز فى الاكتف ديريكتورى

والله الموفق
    MCP

عضو الصورة الرمزية elganny

بسم الله الرحمن الرحيم

1- لا يمكن اعطاء كلمة سر الادمن الى احد
    2- يمكن عمل delegation مؤقت لجعل المستخدم يعمل join على الدومين

والله الموفق
    MCP

بارك الله فيكم يا اخوانى وفى ردودكم العطره
    انا عايز بس اوضح نقطه طبعا حكايه ان حضرتك توزعى الباسورد الخاصه بالادمن دا كلام مش ينفع ومش دا كان قصدى انا اقصد ان حضرتك الادمن وبالتالى لازم هتكتب الباسورد الخاص بالادمن بس فى حاله اضافه الجهاز للدومين نكتب الباسورد الخاصه بالادمن للدومين دا مش الباسورد الخاصه بالادمن على الجهاز local اتمنى ان يكون الكلام واضح
    بالنسبه لحكايه الاضافه حضرتك من مكانك فالمقر الرئيسي للشركه وعلى الدومين نعمل creat new computer account ونكتب اسم الكمبيوترات الموجوده فالفروع واى مستخدم هيجى يدخل من على اى جهاز من الفروع دى كل اللى عليه انه يضيف الجهاز للدومين بتغيره من workgroup الى domain وهو فالحقيقه مش بكدا بيضيف الكمبيوتر لاء دا مالا بيدخل نفسه بالجهاز المضاف مسبقا على الدومين عشان يعرف يشتغل يعنى بيفعل الاختيار اللى الادمن بتاع الدومين قرره مسبقا
    ولما يطلب من المستخدم كلمه المرور واسم المستخدم هيكتب حسابه الموجود فالدومين والباسورد الخاصه به يعنى مش هيحتاج كلمه المرور الخاصه بالادمن ولا حاجه طالما االادمن اضاف الجهاز مسبقا
    اهم حاجه يكون كاتب DNS صح

اتمنى انى اكون وضحت وجهه نظرى
    وشكرا لكم على ردودكم الجميله والمشجعه
    بالتوفيق للجميع