النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: إستفسار بخصوص تحديث الجهاز للمعالج E8400

عضوية جديدة

إستفسار بخصوص تحديث الجهاز للمعالج E8400

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاخوة الكرام , ارغب في تحديث جهازي إن شاء الله بشراء المعالج E8400 بدلاً من المعالج الحالي Pentium D 935
    فهل سيعمل المعالج E8400 علي المازر بورد الحالية GIGABYTE 945G-S3 ولا هضطر لتغيير المازربورد
    و اذا كنت سأضطر لتغييرها فما هي اقل مازر بورد في السعر يمكن ان يعمل عليها المعالج E8400 ؟
    وايضاً ارغب بشراء شاشة LCD 19 فما هي افضل شاشة 19 يمكن شراؤها وسعرها كام ؟

و شكراً مقدماً علي المساعدة

عضو بلاتيني الصورة الرمزية DR ! ZERO

رد: إستفسار بخصوص تحديث الجهاز للمعالج E8400

بالنسبة للمعالج انت تجيب ال Q8200 أفضل و هينفعك مستقبلا لأنه رباعى وحاليا كمان

البوردة لازم تتغير و أقل بوردة ممكن تجيبها ال P5KPL-CM أو ال GA-EP31-DS3L والاولانية ب 270 والتانية ب 355

وال 2 نفس الشيبست الاولى G31 والتانية P31 أنصحك بالأولى طبعا

و تجيب Samsung 933BW ب 730 مش هتغلى عن كده بس انت حسب الموجود فى السوق

https://www.newegg.com/Product/Produ...82E16824001307

و ممكن تبيع البوردة والبروسيسور بتوعك ب 250 جنيه
    فضل هذا المنتدى علىَّ -بعد الله- كبير , و أحب أن أقدم الشكر .

فليسامحنى الله أولا ثم كل من قد أكون ارتكبت مثل هذه الأفعال فى حقه , و أعلم أنى طلمتُ كثيرا من الناس بكلامى هذا , فليس أحد هكذا غيرى أنا , و ليس أحد بمثل هذه الصفات غير النبيلة غيرى , فليسامحنى الله إن كنت ارتكبت أياً منها يوماً ..

عذرا إذ أنه لضيق الوقت لا يسعنى تعديل الكلمات أو تنسيقها أو تشكيلها .

عضوية جديدة

اشكرك اخي العزيز علي سرعة الرد
    بالنسبة للمعالج Q8200 انا شايف ان الميزة الوحيدة فيه هي دقة التصنيع و درجات الحرارة الاقل فقط
    اما المعالج E8400 فهو افضل منه بكثير في الاداء حالياً
    فاعتقد ان E8400 مناسب جداً دلوقتي
    خصوصاً ان في امكانية بالنسبة لي للتحديث علي اخر العام بعد نزول كروت الجيل الجديد
    انا بس عايز حاجة تمشيني لحد ما اجيب جهاز جديد مش اكتر لان المعالج بتاعي اصبح ضعيف جداً الان

شكراً علي نصيحتك بالنسبة للمزر بورد و الشاشة و إن شاء الله سيتم شراؤهم G31 / samsung933BW مع E8400
    جزاك الله خيراً اخي العزيز

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Viper5 مشاهدة المشاركة
    اشكرك اخي العزيز علي سرعة الرد
    بالنسبة للمعالج Q8200 انا شايف ان الميزة الوحيدة فيه هي دقة التصنيع و درجات الحرارة الاقل فقط
    اما المعالج E8400 فهو افضل منه بكثير في الاداء حالياً
    فاعتقد ان E8400 مناسب جداً دلوقتي

انا بس عايز حاجة تمشيني لحد ما اجيب جهاز جديد مش اكتر لان المعالج بتاعي اصبح ضعيف جداً الان

شكراً علي نصيحتك بالنسبة للمزر بورد و الشاشة و إن شاء الله سيتم شراؤهم G31 / samsung933BW مع E8400
    جزاك الله خيراً اخي العزيز
    دقة التصنيع هى هى 45 نانو و الفرق فى الالعاب مش هيظهر نهائى يعنى انت عايز تقولى ان فى لعبة هتقطع أو مش هتشتغل على ال Q8200 و هتشتغل كويس على ال E8400 لأ أبدا معظم الالعاب دلوقتى بتستفيد من تعدد الانوية و البرامج شوف GTA IV و Crysis وشوف استهلاك البروسيسور

خصوصاً ان في امكانية بالنسبة لي للتحديث علي اخر العام بعد نزول كروت الجيل الجديد
    ممكن توضحلى النقطة دى عشان مش فاهمها صراحة :confused:

يعنى الكروت الجديدة هتشتغل على ال E8400 و مش هتشتغل على ال Q8200 :confused::eek: و مين اللى قالك كده ؟

صدقنى الفرق ى الالعاب مش هتحس بيه خالص ده لو كان لصالح ال E8400 أصلا :rolleyes:

و اسأل دلوقتى اللى عندهم ال E8400 عايزين يغيروا بحاجة رباعى زى ال Q9550 أو حاجة تانية

و أخر حاجة هقولها بدام هتغير البوردة والبروسيسور يبقى ممكن تجيب ال Phenom X3 720 و بوردة 780 أو 770

و هيديك نفس الاداء وأعلى و كمان 3 أنوية بس ( يعنى مسكنا العصاية من النص ) :D

و كسر سرعة أفضل و معاه مشتت أفضل و بأقل من 840 جنيه و سرعته 2.8

https://www.newegg.com/Product/Produ...82E16819103649

فليسامحنى الله أولا ثم كل من قد أكون ارتكبت مثل هذه الأفعال فى حقه , و أعلم أنى طلمتُ كثيرا من الناس بكلامى هذا , فليس أحد هكذا غيرى أنا , و ليس أحد بمثل هذه الصفات غير النبيلة غيرى , فليسامحنى الله إن كنت ارتكبت أياً منها يوماً ..

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DR ! ZERO مشاهدة المشاركة
    دقة التصنيع هى هى 45 نانو و الفرق فى الالعاب مش هيظهر نهائى يعنى انت عايز تقولى ان فى لعبة هتقطع أو مش هتشتغل على ال Q8200 و هتشتغل كويس على ال E8400 لأ أبدا معظم الالعاب دلوقتى بتستفيد من تعدد الانوية و البرامج شوف GTA IV و Crysis وشوف استهلاك البروسيسور
    انا لما قولت ان ميزة q8200 هي دقة التصنيع و الحرارة الاقل كانت رداً علي جملة حضرتك

بالنسبة للمعالج انت تجيب ال Q8200 أفضل و هينفعك مستقبلا لأنه رباعى وحاليا كمان
    فانا كنت اقصد ان الميزة الوحيدة في Q8200 كونه معالج رباعي
    هي دقة التصنيع 45nm مقارنة مع بقية المعالجات الرباعية 65nm القريبة منه في السعر زي q6600 مثلاً
    واستهلاكه للطاقة اقل و بالتالي بتنج منه حرارة اقل
    بخلاف ذلك انا شايف اداء المعالج اضعف من E8400 سواء مع الاداء العام للجهاز او الاداء في الالعاب
    اكيد بكل المقاييس الاتنين افضل من المعالج الحالي Pentium D بس E8400 افضل حالياً من Q8200
    --------------
    نعم هناك العديد من الالعاب تستفاد بتعدد الانوية و لكن حتي مع ذلك مازال E8400 متفوق علي Q8200
    believe me i've read tons of reviews, almost every review out there
    وكنت بفكر في اختيار من 3 : E8400 vs Q6600 vs Phenom II X3 720
    وبعد قراءة العديد من الريفيوهات لاقيت ان المعالح E8400 بيتفوق علي كثير من المعالجات الرباعية و الثلاثية حالياً
    علي سبيل المثال موقع Xbitlabs

General Performance

Gaming Performance

موقع اخر Anandtech

General Performance

Gaming Performance

E8400 حتي بيتفوق علي i7 في بعض الاختبارات
    و افضل من معالجات رباعية و ثلاثية كتير حتي في الالعاب التقيلة زي Crysis مثلاً
    او في الالعاب اللي بتدعم المعالجات الرباعية زي Left4dead

حتي التطبيقات العادية اللي المفروض تظهر فيها قوة المعالجات متعددة الانوية برضه E8400 بيتفوق علي Q8200 فيها

انا شايف بصراحة ان المعالج Q8200 معالج متدني الاداء جداً
    كونه معالج رباعي المفروض يبقي احسن من كدة بكتير
    مش مهم كام نواة .. معالج رباعي او سداسي او ثماني مش هتفرق
    الفاصل هو في الاداء فيما هو موجود من تطبيقات و العاب حالياً
    ديه اول نقطة و هي سبب تفضيلي للمعالج E8400 علي Q8200/Phenom720

----------------------------

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DR ! ZERO مشاهدة المشاركة
    ممكن توضحلى النقطة دى عشان مش فاهمها صراحة :confused:

يعنى الكروت الجديدة هتشتغل على ال E8400 و مش هتشتغل على ال Q8200 :confused::eek: و مين اللى قالك كده ؟
    انا عايز اعرف انت فهمت كدة ازاي بس من كلامي :D:D
    انا بقول

يعني انا في امكانية مادية ان انا احدث لجهاز جديد تماماً بعد حوالي 6 او 7 شهور يعني علي اخر السنة
    و ده هيتزامن و يتصادف مع توقيت نزول كروت الجيل الجديد Pixel shader 5 and DX11
    وساعتها ممكن انتقل للـ i7 ( ده لو كان لسا موجود ) او للـ i5 مع احد كروت الجيل الجديد
    الامكانية المادية ديه مش متوفرة دلوقتي و الا لو كانت متوفرة كنت جبت الـ i7 دلوقتي
    بس هتتوفر إن شاء الله يعني كمان 6 ~8 شهور
    فـ في خلال فترة الـ 6 او الـ 8 شهور دول انا عايز اجيب حاجة كويسة بغض النظر عن انها رباعية و هتبقي احسن مستقبلاً و ... الخ
    لان انا كدة كدة هغيرها فمش هتفرق لو كان رباعي او ثنائي او احادي او حتي من غير نواة اصلاً :D
    المهم الاداء و طبعاً باين ان E8400 افضل بكتير في الاداء العام و الالعاب و حتي التطبيقات العادية
    لكن انا مقولتش خالص ان الكروت الجديدة مش هتشتغل علي Q8200 و هتشتغل علي E8400 او العكس
    ايه العلاقة بين المعالج و الكروت .. الكروت الجديدة هتشتغل علي كلاهما سواءاً و تشتغل علي اي معالج
    ----------

بس كدة .. اتمني اني اكون وضحت متطلباتي المرة ديه و جهة نظري كاملة او My Criteria
    و انا اسف جداً لو كان في غموض او اي نوع من اللبس في اول مشاركة او حاجة مش مفهومة
    انا بس كتبت الموضوع بسرعة جداً بدون تفاصيل كتير عشان كنت نازل امتحن ومتأخر علي الامتحان :D
    وكنت عايز افادة هل لوحتي الام هتدعم E8400 ولا لأ
    و حضرتك مشكوراً تفضلت و افدتني في النقطة ديه و في موضوع الشاشة جزاك الله خيراً اخي الكريم علي متابعتك وردك

شكرا على ايه بس بدام حضرتك عارف كل ده ومش محتاج تسأل بتسأل ليه و خلاص بدام كده كده كام شهر وتغيره يبقى هات ال E8400 و خلاص أو ال X3 720 و على فكرة الفرق بين ال Q6600 وال Q8200 قليل جدا ممكن تجيبه بشوية OC بس

و يا رب يوفقك فى امتحاناتك

عضوية جديدة

لا لا انا كنت محتاج اسأل لاني فعلاً مكنتش اعرف المزربورد بتعتي بتدعم معالجات Core2Duo ولا لأ
    مع انه مكتوب في اول صفحة علي موقع جيجابايت انها بتدعم معالجات Core2Duo و Core2Extreme
    و لما كنت بخش علي CPU Support من نفس الموقع بلاقي مكتوب قصاد E8400 انه Not Supported
    فانا كنت في حيرة هي بتدعم ولا مش بتدعم و حضرتك فعلاً افدتني انا مش بهزر انا متشكر جداً لحضرتك

وربنا يوفقنا جميعاً و كل الناس اللي بتمتحن