النتائج 1 إلى 2 من 2

الموضوع: مشكله بالجهاز بعد تغيير مزود الطاقه التالف (عنوان معدل)

العرض المتطور

المشاركة السابقة المشاركة السابقة   المشاركة التالية المشاركة التالية
    عضوية جديدة

Question مشكله بالجهاز بعد تغيير مزود الطاقه التالف (عنوان معدل)

أنا عضوة جديدة في المنتدي واشتركت فية علشان كنت عاملة حساب اليوم دة .. يوم ما جهازي يحصلة حاجة ألاقي حد يحل المشكلة ...
    دلوقتي أنا جهازي والحمد لله فرقع وطلع شياط كمان .. سألت قالولي يبقي الباور سبلاي :cool: .. أشتريت واحد جديد .. أشتغل عادي بس يدوبك يفتح يعد 10 دقايق ويفصل ويفضل يعمل ريستارت لنفسة كذا مرة وميرضاش يفتح مع انة واصلة باور ؟؟ وديتة يتصلح قالولي محتاج ويندوز غيرت الويندوز واشتغل بس برضو حصلت نفس المشكلة بس المرة دي دقيقة ويقفل .. وديتة لمهندس تاني خالص .. قالي دة محتاج أي سي يتغير .. غيرة واشتغل بس جية ينزلة ويندوز جديد مش بيرضي يكمل تسطيب ابدا وفي الاخر قالي انة الهارد علية باد سيكتور ولازم يتفرمت كلة ويايشتغل ويا ميشتغلش مبقتش عارفة اعمل ايه ؟؟ قولتلة فرمتة .. فرمت الجهاز كلة برغم انة كان علية شوية لعب وافلام وحاجات مهمة حصيلة داونلود 5 سنين :ah46:بعد مافرمت ونزل ويندوز جديد فضل الجهاز شغال عادي شوية بس مكنتش اعدة علية .. مجرد مارحت اعرف كرت الصوت واعرف الانترنت وكدة فصل تاني وبرضو مقامش غير بعد فترة كبير ة جدااا بعد مااعدت اشيل في كابل الباور واحطة ويعمل ريستارت كتير وحاجات غريبة عجيبة :ah42:دلوقتي انا يأست وتعبت ومحدش عارف يحليلي المشكلة دي فأرجوكم تساعدوني بلييييييييييييييز :ah8: علشان انا خلاص هتجنن من غير كمبيوتر :ah38:

عضو بلاتيني الصورة الرمزية DR ! ZERO

رد: هتجنن من غير كمبيوتر

طيب هو الاحتمال الاول الباور أكيد كان باور حمادة من أبو 50 جنيه صح ؟
    ولما غيرتيه جبتيه برضو حمادة و ده أكيد السبب فى الشياط ده

فحتى لما غيرتيه كان خلاص حاجة فى الجهاز اتحرقت وباين من كلامك انها البوردة لأن المهندس صلح أى سى و كده ولما بتيجى تعرفى كرت الصوت اللى هو تبع البوردة بيرسترت وكده برضو

يبقى كده العيب فى البوردة الاول وقبل أى حاجة قوليلى الباور بتاعك ايه لو حمادة ب 50 جنيه أو 60 جنيه لازم تغيرى بحاجة نضيفة ولو جهازك مكوناته عادية يعنى بوردة وبروسيسور وهارد وكدة يعنى مافيش فيجا يبقى تجيبى باور HEC 300 WATT و كده تبقى فى الامان وبعد كده تغيرى البوردة عشان لو غيرتيها الاول ممكن تبوظ أو يحصلها حاجة و نعيد المتش ده كله من الاول تانى :D

يبقى أحسن تجيبى باور جديد لو اللى عندك حمادة مثلا وأقل حاجة HEC 300 لو معندكيش فيجا أو الفيجا ما بتسحبش باور زى ال 4670 أو ال 4650 والحاجات اللى بعد كده أو الحاجات الضعيفة عند انفيديا مثلا

غير كده تجيبى باور HEC 500 WATT

بس يا ريت تقوليلى مكونات جهازك بالظبط
    :confused:
    فضل هذا المنتدى علىَّ -بعد الله- كبير , و أحب أن أقدم الشكر .

فليسامحنى الله أولا ثم كل من قد أكون ارتكبت مثل هذه الأفعال فى حقه , و أعلم أنى طلمتُ كثيرا من الناس بكلامى هذا , فليس أحد هكذا غيرى أنا , و ليس أحد بمثل هذه الصفات غير النبيلة غيرى , فليسامحنى الله إن كنت ارتكبت أياً منها يوماً ..

عذرا إذ أنه لضيق الوقت لا يسعنى تعديل الكلمات أو تنسيقها أو تشكيلها .