صفحة 1 من 5 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 61

الموضوع: هل ال ccie خدعة وزى ما كنا بنسمع ان مش هنلاحق على الوظائف

عضو

هل ال ccie خدعة وزى ما كنا بنسمع ان مش هنلاحق على الوظائف

كونت عايز اول ما اعدى الاب اكتب انى بقيت ccie بس قلت اصبر لاحسن اى زميل يسالنى انت شغال فين كونت هرد واقول انى (فى البيت ) سبت شغلى دفعت كل ما املك انتحرت فى المزاكرة صبرت علشان ابدا اكتب زى ما باقى الزملاء كتبو عن التجربة الخاصة بهم ولاكن لغاية امتى مفيش شغل اقدم ومفيش جديد - خبرة والحمد لله خبرة طيب وبعدين بردو قاعد فى البيت ياترى دى خدعة انا وقعت فيها خلاص دلوقتى من ساعة ماسبت شركتى بقالى حوالى 3شهور و 18 يوم قاعد فى البيت والى متى هفضل فى البيت قدمت على مواقع كتير جدا دخلت على شركات كتير جدا وبعت ياترى الوقت مش مناسب ولا دى غلطة انى ضحيت بشغلى علشان ابقى ccie ولما خلصت وحصلت عليها بقت خدعة
    اولا واخير الحمد لله
    هذا من فضل ربى سبحان الله والحمد لله والله اكبر
    لا تجعل الحياة تقودك بل كن انت القائد

يارب ارحمنى وسامحنى وارحم ابى وامى فى الدنيا والاخرة
    الهم انى استغفرك واتوب اليك
    It's not about the number of certifications you have, it's all about the knowledge behind them
    CCIE#244XX R&S

عضو ذهبي الصورة الرمزية warior10

رد: هل ال ccie خدعة وزى ما كنا بنسمع ان مش هنلاحق على الوظائف

يا عمي ولا خدعة ولا حاجة
    اولا دية ارزاق مالهش دعوة بالشهادة
    ثانيا انا اخدت ccna واشتغلت بعده اباقل من اسبوع وما زلت بيها
    اصبر ربك كاتبلك اكيد حاجة كبيرة
    وبعدين انا سمعت ان الى باخد ccie سيسكة مجبرة انها توظفه فى اوروبا لو هو عايز
    اهم حاجة الصبر منك والرزق على ربنا مش منك
    وحاول تشوف حد يكون معرفة ليك فى الشركات الكبيرة المعارف بتقصر الطرق
    واحبك اعرفك حاجة شركتنا رفضت 4 واخدين ccnp واخدوني انا بدلا منهم
    الشركات دلوقتى بتوقل بدل ما اجيب واحد ccnp يا خد مبلغ وقدره اجيب واحد صغير وادربه فى شهرين ولا تلاتة وراتبه هيكون صغير ولو اخ بعد كده ccnp هيزيد الف ولا حاجة وهية الكسبانة
    اصل بصراحة الشركات تخاف من راتبك لاني اسمع ان ccie بيكون راتبه اكتر من 25 الف ريال
    على العموم اصبرررررررررررررررررررر انت عملت الى عليك معدش حاجة الا توفيق ربنا
    [SIZE=3][COLOR=red]الحــــر يعـــرف مــــــا تــريـــد المحـــــــكمة [/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=red]وقضــــاتها سلفا قـــــد ارتشفوا من دمــــه [/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=red]لا يرتجي دفعا لبهتــــــان رماه به الطغــــاة [/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=red]المجرمون الجالسون فوق كراسي القضاة[/COLOR][/SIZE]

عضو برونزي الصورة الرمزية Nightspy

هذا رزق يا اخ امووووووون

انت افضل من كثير ولاكن اذا نظرت بطريقة صحيحة للامور

ومبارك عليك الCCIE
    [SIZE=1][B][B]..||..[/B][/B][/SIZE][SIZE=1][B][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=125858"]حمل جميع محاضرات احمد نبيل R&S من رفعى[/URL]..||..[/B][/B][B][B][COLOR=Red][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=119516"]شرح IS-IS[/URL][/COLOR]..||..[/B][/B][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=108310"][B]شرح IPv6,OSPFv3 [/B][/URL][B]..||..[URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=108310"].[/URL][/B][/B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=100662"][B]شرح كامل للOSPF[/B][/URL][B][B]..||..[/B][/B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=91625"][B]حصريا شرح الEigrp[/B][/URL][B][B]..||..[/B][/B][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=93682"]كن خبير لتحليل ترافيك شبكتك مع شرحWireShark[/URL][/B][B][B]..||..[/B][/B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=94484&highlight=iptv"][B]مقال عن تقنية الIPTV[/B][B][B]..||..[/B][/B][/URL][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=93854"]جميع اوامر الروتنجIOS[/URL][/B][B][B]..||..[/B][/B][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=94813"]أفضل برنامج لرسم وتخطيط الشبكات وبدون تنصيب[/URL][/B][B][B]..||..

[/B][/B] [URL="https://badr-call-manager.blogspot.com/"][IMG]https://muslimtech.files.wordpress.com/2010/06/blog-badr-banner.jpg[/IMG][/URL]
    [URL="https://mohammad.islamway.com/"][B]سيرة أشرف من مس هذا الكوكب بقدمه وبجميع اللغات[/B][/URL]

[/SIZE]

عضو

أفهم من كلامك إنك CCIE

مبارك عليك النجاح ومادام تعبت إن شاء الله ربنا هيوفقك

بالنسبة للوظيفة المناسبة اصبر وهذه بعض نصائح للبحث عن عمل

1- الدعاء والصبر

2- خاطب شركات التوظيف فهي التي تتعاقد مع الوزارات والبنوك والشركات الكبرى وغالبا كل الهيئات الكبيرة بتطلب CCIE وبيدفعوا رواتب محترمة حتى مع قلة فرص العمل بالنسبة لوظائف تانية وذلك لندرة الحاصلين على CCIE.

-3 حاول تكلم مزودي خدمة الانترنت في بلدك

4- بالنسبة للوظايف والحالة اللي بيمر بيها العالم فهذا طبيعي ولعل الانفراج في الأزمة قريب.....

5- ممكن تعمل إعلان عن نفسك كمستشار في الشبكات للي عندهم مشاكل في الشبكات..

6- لا تيأس....

7- بعد ما لاحظت مكان الإقامة ( مصر ) بلدي الحبيب ....ممكن تخاطب شركات التوظيف بالخارج......اهرب يبني من البلد دي.. الله يحرق اللي ******...

أدعو الله العظيم أن يوفقك وإياي والجميع إلى ما فيه الخير

.

عضو برونزي الصورة الرمزية ameer_s

ccie ومش لاقي شغل ...

انت هتجيب للناس احباط ,,,

عضو الصورة الرمزية sincere

مبروك عليك الشهاده,
    اصبر انشاء الله ربنا مجهز لك الاحسن اكيد عشان انت اجتهد وعملت الي علي الارزاق بيد الله

عضو الصورة الرمزية cc1397na

مبروك اولا وسوف اروي لك قصه الاخ الباكستاني

كان الولد الباكستاني CCNA في جامعة في السعوديه وقل المسولين عوز ثمن الاختبار بتاع CCNP
    كان يخد خمسه بسعودي رفدو يده ولا مليم جهز نفسه وختبر وصار CCNP بعدين بدا يعد نفسه ل CCIE وشترا لاب قيمته 40 الف
    وجلس في البيت سته شهور ونجح من اول اختبار في الاب بداء يعرض نفسه على الشركات في السعوديه واول عرض كان 17 الف ورفض وكان عايز 20 وانبارح جاني خبره انه وجد مايطمح اليه . جلست معاه كانت خبرته مش كبيره جلس في الاكسس لست يومين وجلس في ADSL يومين فلا تياس
    ونا موافق تديني الشهادة واديك الوظيفة وجلس تحسب ثلاث شهور وكم يوم عطل عن العمل اطلع من مصر وروح الخليج تجد شغل بالهبل ولو حر مستشار لشركات
    لو كان لديك تفاحة ولدي تفاحة مثلها وتبادلناهما فيما بيننا سيبقى لدى كل منا تفاحة واحدة.
    لكن لو كان لديك فكرة ولدي فكرة وتبادلنا هذه الأفكار، فعندها كل منا سيكون لديه فكرتين.

عضو الصورة الرمزية ah_khairy

بص يا امون هو للأسف هنا فى مصر الموضوع فى الشغل مختلف شويه

يعنى مثلا المكان اللى انا بشتغل فيه دلوقتى ال CCIE مش مهمه بالنسبه للمكان

على الرغم من ان معظم النتورك عندنا سيسكو لكن للأسف صعب جدا انهم يقدروا يدفعوا مرتب لواحد CCIE

هو فى بالنسبه لل CCIE فى شركات السيسكو بارتنر فى مصر

لأن الشركات اللى بقت جولدن عندها على الأقل 4 CCIE فى الشركه و بتبقى مطلعاهم على حساب الشركه و بييبقوا

ماضيين انهم ميسيبوش الشركه قبل 3 سنين فمش حيبقى ليه معنى بالنسبه ليهم انهم يجيبوا واحد CCIE و يدفعوله مرتب عالى

الشركات البارتنر الصغيره ممكن تكون مفيده بالنسبه ليها ان واحد CCIE محطوط فى البروفايل بتاعها ممكن يرقيهم فى البارتنر لكن

المشكله فى المرتب برضه و كمان لو اداره الشركه الصغيره دى تكون سيئه او مبتفهمش

فى بقى الأماكن العاديه زى انا شغال فيها دى طبعا بيبقوا عايزين حد خبرته قليله او عاديه و هما يكبروه معاهم

ممكن اللى تكون كويسه و تركز فيها اما شركات البترول أو الموبايل برفايدر زى فودافون و موبينيل و اتصالات

و ممكن البنوك و لو ان فلوسها فيها شك عموما معلش يا أبو حميد اصبر و انت يعنى الحمد لله مقعدتش بقالك كتير

و حاول تقدم و تعمل اللى عليك و سيب الباقى على ربنا و كمان حاول تشوف المكان الكويس اللى يطورك ان شاء الله

اما بالنسبه للمرتب فنصيحه ليك ممكن تتنازل عن جزء بسيط من مرتبك اللى انت تستحقه فى سبيل انك متقعدش فى البيت و تكمل

مشوارك و بدل ما يبقى عندك 1 CCIE يبقى عندك ان شاء الله 2 CCIE

و لازم تعرف ان المشكله مش فيك و لا فى ال CCIE المشكله الحقيقيه فى الشركات اللى بتعتبرك Over Qualified بالنسبه

ليها و على فكره انا برضه مررت بتجربه مشابهه لتجربتك بعد ما خلصت ال CCNA اللى سبت شغلى عشان اخلصها و افهمها كويس

و قدمت فى اماكن كتير و لكن للأسف قعدت فى البيت حوالى 10 شهور تخللهم وفاه والدتى يعنى كانت اصعب ظروف بالنسبه ليا

لكنى برضه قولت انى مش حقعد فى البيت و دخلت المنحه بتاعت وزاره الأتصالات و خلصتها و اخدت ال MCSE اللى بعترف انها

مطلوبه فى السوق المصرى اكثر و تدربت فى شركه بارتنر لسيسكو و ابتديت اشتغل فى الفويس و خدت ال CCVP

عموما انا مش عايز اطول فى الرد لكن تمنياتى بالتوفيق للجميع ان شاء الله

Eng. Ahmed Khairy
    CCVP & MCSE(Messaging) Certified

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد المنصور مشاهدة المشاركة
    7- بعد ما لاحظت مكان الإقامة ( مصر ) بلدي الحبيب ....
    أحمد المنصور اعتقدت انك اخي من اليمن

اخي امون بعد كلام الاخوه وخصوصاً النقطه رقم اربعه من ملاحظات احمد النصور فلا اعتقد بانها حاله غريبه.

اصبر وتابع المسيره والفرج قريب ان شاء الله.

عضو

تقي الدين لو عايزني يمني أكونلك يمني....ههههههه ....أنا مصري وعراقي ويمني ......أنا مسلم الحمد لله هوا ده الأهم..

آمون ...حاول تسافر لو انت من هواة السفر .....الـ CCIE هنا في الخليج فرصته كبيرة بفضل الله ومرتبه معروف مسبقا... ما يعادل بالمصري من 19 لـ 30 ألف جنيه حسب الخبرة وحسب العرض

ربنا هيوفقك عن قريب إن شاء الله لكن انت ما تقعدش في البيت ...كل يوم تخرج من البيت حتى لو هتمشي في الشارع وتروح الشركات وتطرق كل باب وكلك عزة وكبرياء وتواضع (مع بعض) ....قعدة البيت تحبط جبل اسألني أنا...

شركات الخليج متطورة بكتير ( لأن عندهم إمكانية الصرف على شبكة محترمة ) عن مصر وكل وزارة حكومية على الأقل فيها 2 CCIE وبيشتغلوا هوا....

.

عضو الصورة الرمزية المهندس علاء

أولا ألف مبروك أخي الشهادة المحترمة، وأتمنى لك التوفيق في الحصول على عمل يناسبك في أسرع وقت ممكن..

ولكن أخي هل تعرف ما هي الأسباب الحقيقية التي كانت سببا وراء عدم حصولك على العمل (بعد سبب أن الرزق بيد الله طبعا)؟؟
    أنا فهمت من مشاركتك أنك حصلت على هذا الشهادة في 3 شهور فهل كانت هذه الفترة كافية لك بالفعل في فهم كل مواضيع الشهادة بالتفصيل وتطبيقها عمليا على الأجهزة والسهر طوال الليل لحل مشكلة معينة ، أم أنه كان هناك طريق أسرع للحصول على هذه الشهادة؟؟ ياليت تنورنا ياباشا لأني حاليا فرغت نفسي من العمل وأعمل بكل جد لدراسة هذه الشهادة ووضعت في خطتي أن أحصل عليها في فترة لا تقل عن 6 شهور ولا تزيد عن سنه، ولكن كما ذكرت: تفرغ كامل وعمل دؤوب...
    فياليت توضح لنا الطريقة التي استخدمتها للحصول على هذه الشهادة في هذه الفترة القياسية..
    أنا لا أشكك في عملك أبدا، ولكن أتمنى أن توضح لنا كيف استطعت بالفعل ان تحصل على هذه الشهادة في فترة ثلاثة شهوووور !!!

عضو الصورة الرمزية ah_khairy

Arrow رد: هل ال ccie خدعة وزى ما كنا بنسمع ان مش هنلاحق على الوظائف

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المهندس علاء مشاهدة المشاركة
    أولا ألف مبروك أخي الشهادة المحترمة، وأتمنى لك التوفيق في الحصول على عمل يناسبك في أسرع وقت ممكن..

ولكن أخي هل تعرف ما هي الأسباب الحقيقية التي كانت سببا وراء عدم حصولك على العمل (بعد سبب أن الرزق بيد الله طبعا)؟؟
    أنا فهمت من مشاركتك أنك حصلت على هذا الشهادة في 3 شهور فهل كانت هذه الفترة كافية لك بالفعل في فهم كل مواضيع الشهادة بالتفصيل وتطبيقها عمليا على الأجهزة والسهر طوال الليل لحل مشكلة معينة ، أم أنه كان هناك طريق أسرع للحصول على هذه الشهادة؟؟ ياليت تنورنا ياباشا لأني حاليا فرغت نفسي من العمل وأعمل بكل جد لدراسة هذه الشهادة ووضعت في خطتي أن أحصل عليها في فترة لا تقل عن 6 شهور ولا تزيد عن سنه، ولكن كما ذكرت: تفرغ كامل وعمل دؤوب...
    فياليت توضح لنا الطريقة التي استخدمتها للحصول على هذه الشهادة في هذه الفترة القياسية..
    أنا لا أشكك في عملك أبدا، ولكن أتمنى أن توضح لنا كيف استطعت بالفعل ان تحصل على هذه الشهادة في فترة ثلاثة شهوووور !!!

لا يا أخى هو اكيد مش قصده انه خلصها كلها فى 3 شهور

هو اكيد قصده انه تفرغ تفرغ كامل لمده 3 شهور

يعنى ممكن الواحد يكون بيشتغل و بيجهز لل CCIE فى نفس الوقت من تجميعالماتريال

و سماع اخبار عن من دخلوا الأمتحان و طبعا امتحان ال Written و فى أخر 3 شهور بيكون تأجير اللابات

و الأستعداد الحقيقى للأمتحان و بيكون لازم تفرغ كامل

Eng. Ahmed Khairy
    CCVP & MCSE(Messaging) Certified

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المهندس علاء مشاهدة المشاركة

أنا فهمت من مشاركتك أنك حصلت على هذا الشهادة في 3 شهور فهل كانت هذه الفترة كافية لك بالفعل في فهم كل مواضيع الشهادة بالتفصيل وتطبيقها عمليا على الأجهزة والسهر طوال الليل لحل مشكلة معينة ، أم أنه كان هناك طريق أسرع للحصول على هذه الشهادة؟؟ البرواكتور ابن خالتى :D ياليت تنورنا ياباشا لأني حاليا فرغت نفسي من العمل وأعمل بكل جد لدراسة هذه الشهادة ووضعت في خطتي أن أحصل عليها في فترة لا تقل عن 6 شهور ولا تزيد عن سنه، ولكن كما ذكرت: تفرغ كامل وعمل دؤوب...
    اخى الفاضل اولا
    بفضل الله عليا انى حصلت على هذة الشهادة ولو كان هذا الامتحان اصعب عشر مرات من اللى جالى كونت بفضل الله هعدى عارف لية لان الله سبحانة وتعالى يريد لى ذالك
    اولا بدات بشرا جهاز كمبيوتر جديد واخذت من صديقى احمد خيرى الذى رد عليك جهاز اخر واخيرا جهاز الاب توب الخاص بى وبدات التدريب على 3 اجهزة مقسم عليهم دينامبز
    مواصفات كل جهاز
    1- 2 جيجا رام +بروسيسور+ جيجا
    2- 2 جيجا رام + بريسوسور 2 جيجا
    3 - 4 جيجا رام + بريسوسور 2 core

بدات اول 4 شهور من كتب ip expert
    فى تاريخ 1-7-2008
    وبعد ذالك بدات من internetworkexpert
    وبدا ذلك لو انت تعرف او سمعت عن open -ended ودى اربع اسالة نزلت فى تاريخ 1-2-2009
    والاسالة دى مش بتتكرر بمعنى انا لو جالى 4 اسالة مش بيجو لحد تانى بمعى لو فى ناس بتطلع من الامتحان وتعمل share للاسالة فا الاسالة اللى بتيجى ليا مش بتتكر وتيجى لاى زميل اخر لان سيسكو فعلا عندها data base ضخمة جدا من شهر 2 بدات فى يومى اجهز 4 ساعات بدات اقرى فعلى من cisco decumentation اخدت وقت على ما اتعلمت اوصل لكل حاجة وباقى اليوم تدريب عملى (كان بيجى عليا ايام ابكى لانى مش فاهم كونت ادور على المعلومة على الانترنت باكثر من طريقة فىrfc او ieee )
    اخيرا اخر 3 شهور ودى اللى قدمت اجازة فيها من شركتى بدون مرتب بعد 10 ايام بعتولى فصل من الشركة علشان بيقولو مش لزماهم الشهادة
    كونت يعلم الله بنام بالضبط 6 ساعات فى اليوم خلاص البركان ورايا والبحر ادامى وانا اخترت البحر فالازم اعوم وبفضل الله ربنا ادانى هذة الشهادة اخر شهر كونت ماجر لاب لمدة 30 يوم
    وسافرت وامتحنت لما شوفت النتيجة فعلا مقدرتش اقف على رجليا كان زميلى معايا اللى بدانا المشوار مع بعض وربنا نجحنا سوا يعلم الله كانت فرحتى ليها طعم ولما طلعت نتيجة زميلى حسيت فعلا انى نجحت لان دى اول مرة ليا ولية
    وعقبالك اخ علا وعقبال كل الزملاء

It's not about the number of certifications you have, it's all about the knowledge behind them
    CCIE#244XX R&S

عضو

دى مجموعة ملاحظات هتقابل اى حد داخل الامتحان
    1- خد بالك ليك الحق بانك تعمل reload لاى جهاز فى اى وقت (وكمان لازم تعمل reload لكل الاجهزة قبل ما تسيب الامتحان وتعمل test فقط للتاكد من صحة اللى انت عملتة )

2- ليك الحق فى استخدام جميع الكوماند (كان عندى مشكلة فى multicast وسالت سؤال شبة ذالك رد وقلى خد بالك بس من الكوماند اللى هتستخدمة دا ممكن ياثر على حاجة تانية )

3- ليك الحق لو انت فاهم السؤال بطريقة وتسال البرواكتور انا فاهم السؤال بالشكل دة هل انا فاهمة كدا صح ولا غلط انا سالت بالطريقة دى اكتر من مرة خلى اجابت البرواكتور تكون يابنعم يا لا (لانة مستحيل يتناقش معاك )لو اتناقش معاك هيقولك اقرى اللى مكتوب عندك فى الامتحان

4- خد بالك جد Redistributioni وكمان لما يكون فى Summary

5- لو انت كويس فى السيكيورتى حل اسالتة لو انت مش قوى فيها سيبها كل الاسلة لاتتعدى 6 درجات على السيكيورتى

7-اخيرا فعلا دا عن تجربة مثالا بيجيلك فى نقطة 5 خطوات لازم تحل الخمس خطوات يااما بيعتبر حلك غلط على السؤال بالكامل

8-لازم تراجع- لازم تراجع- لازم تراجع- لازم تراجع -لازم تراجع -لازم تراجع- لازم تراجع

9- الاسالة النظرى ودى مهمة جدا جدا جدا اوع تسيب اى سؤال اقرى كويس جدا فعلا decomentation مهمة جدا جدا جدا مش عارف الاجابة او مش واثق فى اجابتك اشرح الموضوع بالكامل اعتبر نفسك انت البرواكتور وانت اللى بتصحح هتفكر اولا ان لازم اللى بيكون بيمتحن فاهم الاسالة النظرى اتعملت علشان يحس انك فاهم اكتب فى موضوع السؤال حسسة فعلا انك فاهم هتتاكد من كلامى دة لما تسالة فى Break هيقولك علشان نتاكد انك فاهم

10 -متصدقش موضوع الdump او باسفورشور والكلام دة الاسالة اللى بتيجى لفرد مبتجيش لفرد تانى انا اعرف اكتر من 4 او خمس اصدقاءccie مفيش الكلام دة الكلام دة كلة اشاعات مفيش سؤال بيتكرر ممكن تستخدم طريقة زى دى
    ادخل على جوجل واكتب
    frequently asked questions
    واكتب فى الاخر ospf او bgp او multicast
    frequently asked questions ospf
    هتتطلعك اسالة على موقع سيسكو زاكر الاسالة دى بيجيلك شبها دا بس علشان بعد ماتزاكر تسيت معلومتك وتوكل على الله

CCIE#244XX R&S

عضو

hi brother

i am ccie written and i am getting 350$ per month

صفحة 1 من 5 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة