بسم الله الرحمن الرحيم

احب اوجة شكر للقائمين على هذا المنتدى و الاساتذة اللذين نهلنا من علمهم و ارجو ان اكون مضيف شئ و لو بسيط فى وسط هذا الخضم الكبير من الاساتذة و المهندسن

فكرة الموضوع هوة تجميع المشكلات و عمل مكتبة للمشكلات علشان الى عندة مشكلة ممكن من غير ما يقول عنها تتحل و دة هيجى مع الوقت و علشان كدة برجو المشرفين لهذا القسم انهم يثبتوا الموضوع

كل من لة مشكلة و عايز لها حل فى الهاردوير بتاع حهازة يشرحها و يا ريت لو بالتفصيل و يا ريت اكتر لو فية صور يدعمها بالصور و ان شاء الله نعد مع بعض و نحاول نحلها

و يا ريت لو فية حد عندة معلومة فى مشكلة تفيد فى الموضوع يا ريت ميبخلش علينا بيها

و انا هبدا بمشكلة فى الظاهر بنحس انها كبيرة و لكنها فى الاساس صغيرة

ساعات كتير الجهاز بيقف و ميجبش اى حاجة على الشاشة و دية مشكلة كتير منا بيقول ان ممكن تكون البوردة اتحرقت او ان الرامة فيها مشكلة او كارت الشاشة بايظ او الشاشة فيها مشكلة

بص يا سيدى اولا لو الشاشة هية الى فيها مشكلة هتلاقى الجهاز يفتح و تسمع صوت الويندوز بيفتح و فى الاول هاتلاقى صوت رنة ( تيت ) فى بداية تشغيل الجهاز فكدة اعرف ان الشاشة بتاعتك فيها مشكلة و مش هنشرح مشكلة الشاشات دلوقتى علشان دية انا عايز اعملها موضوع لوحدة لا موضوع الشاشات موضوع كبير جدا يمكن يكون اكبر من شغل البى سى نفسة لان مشاكلة كلها هاردوير و مفيهاش جزئيات السوفت وير بتاعت البى سى العادى

ثانيا لو الجهاز مفتحش و معملش ( تيت ) الى فى الاول يبقى عندك تلت حاجات

اولهم الرامة فك الرامة و جرب تشغل الجهاز لو زمر الجهاز زمارة و وقف و رجع زمر نفس الزمارة و وقف اعرف ان المشكلة فى الرامة يا ريت تنضف الرامة فية سائل تنظيف اسمة اسبراى جاف ( و بقولها جاف ) لان فية فى السوق اسبراى زيت و دة للمكن و لشغل المسكانيكا عامة و لو انت ايدك كويسة فى مسك المادة فية سنفرة ناعمة انعم سنفرة فى السوق و تعلاى على سنان الرامة النحاس ممكن يكون فية جنزرة نحاس او بعض الاتربة الملتصقة و ابدا سنفر الرامة من الوجهين براحة و بحرص و نضف سوكت الرامات بفرشة اى فرشة صغيرة ممكن بتاعت الرسم لان التراب بيعمل عازل

تانيهم لو فى زمارة طويلة اوى ارعف انها من كارت الشاشة فتعمل فية زى ما عملت فى الرامة

اما لو مدتلكش زمارة خالص او اديتك زمارة و كانت عاملة زى ما تكون زمارة ملتوية او مختلفة فى النغمات بتاعتها يبقى البوردة فيها مشكلة و اول حاجة تفكر فيها هية جنبر ال ( cmos ) هاتلاقى فية جدول مكتوب فية ( clear cmos ) و هاتلاقى الجدول بيقولك ان مثلا 1و 2 لما تعملهم شورت يعملوا enable و لما تعمل شورت فى 2 و 3 يبقوا clear المقصود بكدة انك تعمل مس للزاكرة الثابتة للبوردة الى هية فى مقام الهارد بالنسبة للنسخة و بيبقى علية ملفات لعمل بوت و تشغيل البوردة و نقل الجهاز من العمل من على ال cmos الى السيستم الى نازل على الجهاز

اة و فية حاجة مهمة جدا و هية انك تتاكد من الباور سبلاى انة شغال و لزيادة التاكد اعلم فية شورت فى السوكت علشان يشتغل لوحدة بعيدا عن البوردة علشان تعرف ان المشكلة فية و لا فى حاجة من الى فاتت

ارجو ان اكون وفقت لما يحبة الله و يرضاة و ارجو ان اكون صديق لكل مرتادى المنتدى الكرام
اخوكم عامر
صيانة كمبيوتر