النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: مساعدة عاجلة لو سمحتوا

عضوية جديدة

مساعدة عاجلة لو سمحتوا

سلام عليكم يا شباب يارب تكونوا تمام انا بس عايز اعرف كام حاجة كدة
    1-انا الحمدللة خلصت شهادة ال n+ بالاستماع لفيديوهات المهندس لومارك والمهندس ياسر وبجد شرح هااااايل جدا وانا بشكرهم
    2-انا عايز ادخل فى ال ccna بس انا عايز اعرف هل اسمع شرح المهندس لومارك ولا اسمع شرح شرح مهندس ياسر ولا اسمع شرح مهندس محمد عزت ولا مين بالظبط لانى بصراحة مش فاهم اية النظام بالظبط وعايز اعرف مين من المهندسين المحترمين اللى خلص الكورس كاااااملا دون اى نقص .
    3-يعنى من الاخر قلولى اعمل اية واية موضوع ccna labs هو مش المفروض اثناء الشرح بيكون فى شفل عملى ولا الشفل العملى معمول فى موضوع منفرد عن الكورس واية البرنامج اللى يتم بة شفل ال labs
    4- ياريت حد يقولى اية ال ccna voice واية الفرق

بين ال ccna and ccna voice we ccna security
    انا اسف يا رجالة على الاطالة بس ياريت حد يفهمنى ويجوبنى على الاسئلة دى وشكرا

عضوية جديدة

رد: مساعدة عاجلة لو سمحتوا

يا ريت يا شباب حد يرد على سؤالى بس

عضو

بالنسبة لشرح مين كلهم أساتذة أفاضل بجد لكن عن رأيى الشخصى أنا أكثر واحد استفدت منه الأستاذ ياسر رمزى بجد أسلوبه متحف ف الشرح .. تبقى قاعد كدة متكيف ومبسوط من الكلام وحاسس ان الموضوع سهل وظريف .. كمان جربت شرح الاستاذ لومارك ف تشغيل ال dynamips وكان شرحه عالى اوى برضو بس مجربتش اى حد تانى للأسف .. لانى عرفت المنتدى بعد ما كنت خلصت جزء لا بأس بس من ال ccna ..

موضوع الLABs حتى لو الشرح فيه عملى انت لازم تجرب كل حاجة بنفسك وفى برامج simulation كتير منها Packet Tracer ومنها Dynamips وأعتقد فى برامج كتير تانية بس عن نفسى بفضل دول ولو انت ccna يبقى الأول كفاية لان التانى الحقيقة بشع فى استهلاك الرامات وكدة .. خصوصا لو عندك لاب كبير ..

CCNA Voice دى أول شهادة فى مجال ال Voice Over IP ولكن عشان تاخدها لازم يكون معاك Valid CCNA اللى هيا الشهاة العادية ..

كذلك ال CCNA Security أو ال CCNA Wireless كل واحدة فيهم هى اول شهادة فى مجالها ويشترط للحصول عليها الحصول اولا على ccna 640-802 ..

وموفق ان شاء الله ..
    اللهم صلى على نبينا محمد وعلى آله وصحبه وسلم ..

عضو فضي الصورة الرمزية lumark_s

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng essam مشاهدة المشاركة
    سلام عليكم يا شباب يارب تكونوا تمام انا بس عايز اعرف كام حاجة كدة
    1-انا الحمدللة خلصت شهادة ال n+ بالاستماع لفيديوهات المهندس لومارك والمهندس ياسر وبجد شرح هااااايل جدا وانا بشكرهم
    2-انا عايز ادخل فى ال ccna بس انا عايز اعرف هل اسمع شرح المهندس لومارك ولا اسمع شرح شرح مهندس ياسر ولا اسمع شرح مهندس محمد عزت ولا مين بالظبط لانى بصراحة مش فاهم اية النظام بالظبط وعايز اعرف مين من المهندسين المحترمين اللى خلص الكورس كاااااملا دون اى نقص .
    3-يعنى من الاخر قلولى اعمل اية واية موضوع ccna labs هو مش المفروض اثناء الشرح بيكون فى شفل عملى ولا الشفل العملى معمول فى موضوع منفرد عن الكورس واية البرنامج اللى يتم بة شفل ال labs
    4- ياريت حد يقولى اية ال ccna voice واية الفرق

بين ال ccna and ccna voice we ccna security
    انا اسف يا رجالة على الاطالة بس ياريت حد يفهمنى ويجوبنى على الاسئلة دى وشكرا

هو لومارك شرح حاجة؟؟؟

ياأخي أنا مشرحتش حاجة خالص، كل الشرح تم بواسطة الأخ القدير ياسر، وهو شرح غاية في الروعة.
    CCIE Voice # 26926
    CCIE R&S # loading
    اللهم لك الحمد والشكر حتى ترضى ... ولك الحمد والشكر إن رضيت

عضو الصورة الرمزية sincere

الاخ العزيز eng essam, عشان تبدا الكورس ما اقدر اقل لك المهندس الفلاني احسن من التاني, الحمدلله في جامعة عرب هاردوير والله كلهم ماشاءالله عليهم 10/10, انا ادلك علي طريقتي, يمكن تنفع (
    الاساتذه كلهم مكملين لبعض يعني كل باشمهندس تطرق لجزء معين يكمل للثاني
    مثلا ابدا حلقات الاستاذ القدير لومارك المثبته في هذا القسم بعد الجزء الثاني حتلقي الباش مهندس محمد سمير بيكمل الكورس وهو كمان بشرحه الممتع في البدايه براجع النقاط المهمه من n+ الي انت خلصته فترسخ المعلومات في زهنك اكثر بعدين تخلص السب نت وتركز اوي تصل الحلقه 10 حيحولك م. محمد سمير لحلقات المبدع م. لومارك عن برنامج Dynamips وحلقة VMware عشان تقدر تشتغل علي اللاب وترجع تاني تتابع خطوه بخطوه الرائع م.محمد سمير ( يعني لاتشغل نفسك بالابات الان حتي توصل الحلقه10)
    بعدين تتفرج الاستاذ المبدع م. ياسر رمزي وهو بيركز علي حلقات السكيورتي في ccna انت طبعا اتعودت علي شرحه الشيق في n+ حلقات جمليه وحتفيدك اوي في ccna security وفي باقي الشهادات كمان

ويساعدك شروحات الاعضاء في المنتدي علي الاسئله الصعبه الاخوان في المنتدي بارك الله فيهم ما بيقصرو مع حد
    وتدور العجله. وشويه كتب وقراءة واجتهاد منك انشاءالله تبقي خبير
    وتدعي للاساتذه الافاضل الي بيفيدونا بعلمهم, جزاهم الله خير, وكمان وتدعو لينا احنا زملائك ربنا يوفقنا جميعا

عضو الصورة الرمزية sincere

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lumark_s مشاهدة المشاركة
    هو لومارك شرح حاجة؟؟؟

.
    العفو يا باشا لومارك انت مدير جامعه عرب هاردوير كله من, خيرك بارك الله فيك
    م. ياسر بارك الله فيه مش مخلي حاجه ماشاءالله