النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: سؤالين فى الccna

عضوية جديدة

سؤالين فى الccna

السلام عليكم يا شباب, انا بادرس الccna من دروس الاستاذ محمد سمير, بس عندى سؤالين مهمين ياريت حد يعرف يجاوب عليهم

1- لما يكون عندى شبكة, و المسافة بين الاجهزة كبيرة يعنى اكتر من200 متر , بنستخدم نفس كابلات الutp و لا بنجيب حاجة تانية, و انا حد قال لى ان فى جهاز اسمة repeater بنوصلة بالكابل, دا جهاز تبع cisco ولا لا ؟

2- نفس السؤال الاول, بس السؤال الاول كان لو فى مكان واحد زى شركة او مصنع مساحتة كبيرة, لكن لو فى شركة ليها اكتر من فرع فى اماكن مختلفة بنوصلهم ببعض ازاى, لان متهيالى مش حنعدى كابلات الutp تحت الارضعلشان توصل مانين القاهرة و اسكندرية مثلا ؟

عضو

رد: سؤالين فى الccna

السلام عليكم ورحمة الله وبركانة
    استاذ happiness2all

فى الحالة الاولى

فعلا بتستخدم ال repeater و كابلات utp
    والجهاز ده موجود فى الاسواق

والحالة الثانية

فعلا مش هنوصل بين القاهرة واسكندرية بكابلات utp
    هنستخدم فى الحالة دى خطوط ال WAN

الشرح ده المختصر جدآآآآآ
    بس انا شاء الله الاساتذة الى موجوده فى المنتدى هيشرحوا احسن منى بكتيييييييييييير

عضو برونزي الصورة الرمزية one-zero
    [CENTER][SIZE=4]{[COLOR=red]وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ[/COLOR]}[/SIZE][SIZE=4]…[/SIZE][SIZE=6][SIZE=4](الأنفال:30)
    [URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"]للتواصل معي عبر الفيس بوك اضغط هنا
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/watch?v=37LoZWjv1HE&feature=player_profilepage"][/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"] صفحتي الخاصه على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/Mentored-Learning-New-Horizons-Dubai/234720379925819"]صفحة التعليم الارشادي على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/user/yasserramzyauda"]قناتي على اليوتيوب
    [/URL][/SIZE][/SIZE][SIZE=3][URL="https://yasserauda.blogspot.com/"]مدونتي الخاصه[/URL][/SIZE][/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية moataz1983

Thanx all , Thanx Wobooo
    [SIZE=3][COLOR=red][CENTER][B][I][COLOR=#000000][FONT=Times New Roman][/FONT][/COLOR][/I][/B] [/CENTER]
    [CENTER][B][I][FONT=Times New Roman][COLOR=#000000]M [COLOR=blue]@[/COLOR][COLOR=royalblue]┴[/COLOR][COLOR=blue]@ [/COLOR]Z[/COLOR][/FONT][/I][/B][B][I][/I][/B][/CENTER]
    [CENTER][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=red]YES WE CAN[/COLOR][/SIZE][/CENTER]

عضو الصورة الرمزية zorro6500

بص يا سيدى الريبيتر هو جهاز كل عمله هو اعادة الاشارة قوية كانها خارجة من مصدرها وده متوفر

اما بالنسبة للسؤال التانى فانت مش بتوصل بالشكل ده انت بتطلب من مزود الانترنت عندك انه يمدك بخط وان وده لو كذا شكل منهم
    1- leased line وده معناه انه بيوصل كونكشن بين موقعين عن طريق كابل كانك موصل الراوترات (باك تو باك) عن طريق كبل سيريال عندك والطرف التانى سيريال برضه بس ف الطرف الاخر وده عيبه انه غالى جدا
    2- نو الكونكشنالتانى وهو الاكثر استخداما وهو Fram relay وده عبارة عن توصيل الطرفين ببعض بس عن طريق السنترالات وطبعا ده بيبقى موفر عن النوع الاول

ارجو انى اكون قد افدتك
    واسف على الاطالة

عضو

شكراً للجميع على الرد ، فقد استفدت كثيراً

ياجماعة أفتقدت المهندس محمد سمير

عضوية جديدة

الف الف شكر يا جماعة على الاهتمام و الردود الجميلة, بس انا كان لية استفسار بالنسبة لل wan يعنى المفروض انى باوصل بالسنترال و هو الى بيعمل الشبكة الى ما بينى و بين اى فرع بعيد عن طريق ال frame relay طيب لو المسافة بينى و بين اقرب سنترال كبيرة كذا كيلو مثلا , هل باستخدم كابلات الutp علشان اوصل لحد السنترال ولا حاجة تانية, معلش يا جماعة بس انا عايز اعرف الموضوع بيحصل ازاى بالضبط فى الحقيقة علشان مايباش كلام نظرى و بس, و شكرا--

عضوية جديدة

السؤال الاول فعلا بتستخدم repeater و هو و الجهاز دة بيعيد ارسال الاشارة من تاني
    السؤال التاني عن طريق الWAN

عضو

طيب لو المسافة بينى و بين اقرب سنترال كبيرة كذا كيلو مثلا , هل باستخدم كابلات الutp علشان اوصل لحد السنترال ولا حاجة تانية, معلش يا جماعة بس انا عايز اعرف الموضوع بيحصل ازاى بالضبط فى الحقيقة علشان مايباش كلام نظرى و بس, و شكرا--
    انا مش متمرس اوى فى مواضيع الwan لكن هقول اللى اعرفه ولو غلط ياريت حد يصححه ..

انت بتتصل بالسنترال من خلال جهاز modem او csu/dsu وغالبا بيكون المودم ده متصل بخط التليفون العادى الجاى لك من السنترال .. اما لو بتسال ازاى السنترال بيوصل خطوط التليفون للمشتركين فده بيكون من خلال underground cables وفى بعض الدول زى مصر وبعض المنطاقط فيها بيستخدم البث اللاسلكى بتقنية cdma .. هذا والله أعلى وأعلم ..
    اللهم صلى على نبينا محمد وعلى آله وصحبه وسلم ..