صفحة 3 من 6 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 88

الموضوع: dns problem

عضو فضي الصورة الرمزية internetworld

رد: dns problem

البورت 88 مش هيبقي موجود على جهاز الكلاينت دا امر طبيعي لان مفيش سيرفس على جهاز الكلاينت بتستخدم البورت دا ودى مش مشكله دى اول نقطه
    اولا الايزا لو هنستخدمه عشان حل المشكله دى هيبقي حل مكلف ولو مشكله راوتر مش هتتحل المشكله لان الراوتر هيكون قبل الايزا يعنى بالتالى عملنا رول عملنا الف رول مش هتتاثر طول ما الراوتر قافل الدنيا
    طيب لو شيلنا الراوتر وخلينا الايزا هى اللى تاخدReal IP وتشتغل شغل الراوتر ممكن تنحل المشكله بس الحل دا Not Recommended
    لان مينفعش ابدا ابدا الدومين ياخد Real IP ودا حل Not Secure بالمره حتى لو الايزا مع الدومين فدا مش معناه ان كدا الدومين عليه حمايه
    غير كدا المشاكل الرهيبه لما الايزا يهيس او الاكتف يتعمله Restore لاى سبب من الاسباب الدنيا كلها هتقف وهيبقي Trouble Shoot مش بينتهى وبدل ما كانت مشكله دومين ونقعد نحدد بورتات وجروب بولسي هتبقي دومين وايزا وحوار حضرتك فغنى عنه
    كمان التكلفه للايزا يعنى عشان احل مشكله اشترى ايزا والمفروض ان الناس اللى مش عندها ايزا شغاله عادى وبتدخل على الدومين سواء كانت من نفس الشبكه او من خارجها
    كمان الايزا لازم يكون على سيرفر لوحده ودا فحد ذاته تكلفه على الشركه وشي يتحسب على الناس اللى شغاله فقسم ال IT انهم بيزودوا التكلفه لمجرد مشاكل ممكن تتحل باقل تكلفه وبدون زياده سيرفرات وزياده تكاليف
    فى حلول كتير للمشكله بس مش ينفع اننا نقعد نخمن ممكن تكون ايه ونقول سؤال ونرد على نفسنا
    اكيد لما الكلاينت بيترفض دخوله بتطلع رساله خطا دا شي طبيعي
    الرساله دى فيييييييييييييين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    فين تقارير event viewer هتساعد كتير جدا بدل ما نقعد نلف حولين المشكله التقارير دى هتحدد المشكله بالزبط فين؟؟؟؟؟؟؟؟
    المشكله عليها كتير من علامات الاستفهام وممكن تكون ابسط بكتير من اللى احنا متخيلينه
    ممكن حل ابسط اننا نعمل VPN client ونعمل VPN Connection بينه وبين الدومين هيدخل عادى
    فى حلول كتير بس الاهم تحديد المشكله فين بالزبط
    ودا مش هيتحدد غير بالتقارير event viewer

عضو

طيب حضرتك ازاي ارقع التقارير ديه
    دخلت علي ال event viewer اللي في السيرفر لاقيت فيه حاجات كتير جدا ولما بفتح اي حاجه بلاقي جواها كميه information و error كتير جداا
    ازاي ارفعهم؟

طيب ال error كتير جدا عشان كان فى مشاكل قبل كدا كتيره جدا عند حضرتك على السيرفر بخصوص DNS record and active directory record in DNS مش مشكله
    خلينا نشوف الاسهل الاول وبعدين نبقي نرجع لevent viewer وطريقه تصفيه الاحداث او filter
    لما بنروح على جهاز الكلاينت وبنعمل join to domain بيوصل لغايه مرحله user name and password لغايه كدا تمام جدا
    بعد كتابتهم بيحصل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    لو بتطلع رساله error طيب يبقي تمام اوى بيكون مكتوب فالرساله دى ايه-مجرد نسخ محتويات الرساله فقط- دى نقطه
    خلينا نمشي واحده واحده
    انا عشان ادخل على شبكه واشوف الاجهزه لازم اكون مزبط اعدادت الجهاز انه يكون فنفس range ip )the same subnett) طيب الجهاز دا داخل من شبكه تانيه ازاى وصل للدومين
    وصل عن طريق dns تمام عشان كدا الدومين رد علي الجهاز وطلب الصلاحيات طب هشوف بقي الدومين ازاى وهو فشبكه تانيه غير اللى الجهاز اللى عايز يدخل على الدومين (جهاز الكلاينت يعنى ) موجود فيها
    كدا عندنا اتنين subnet وبالتالى مش هيشوفوا بعض عشان كدا احنا عايزين نحجز IPs تكون فنفس local subnet الموجود فيه الدومين طب دا يحصل ازاى
    دا عن طريق VPN clien and VPN server ونحجز للمستخدمين اللى جايين من برا الشبكه الداخليه الموجود فيها الدومين IPs ويكون فنفس subnet اللى موجود فيه الدومين كنترولر اما اننا نحدد الايبهات دى بادينا او نخلى ال DHCP يوزعهم بمعرفته عليهم
    طيب الكلام دا يحصل فين ؟؟؟؟؟؟
    حاله من اتنين (لاننا هنستبعد الراوتر من الحكايه دى )
    اما فى سيرفر ايزا وشغال VPN server
    او متفعل خاصيه RAS or RADIUS على جهاز سيرفر ودا ممكن اى جهاز بمواصفات عاديه عليه ويندوز سيرفر 2003 انه يشتغل الحكايه دى بعكس الايزا عايز جهاز يكون بمواصفات اعلى من RADIUS
    الكلام دا بقي موجود على الشبكه ولا لاء ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عضو

ادي الرساله اللي بتظهر لما بكتب الباسورد واليوزنيم
    the following error occurred attempeting to join the domain "ecc.com"
    the network path was not found
    ثانيا انا عامله الدومين علي سيرفر به كارتين شبكه
    الاولinternal وواخد الاي بي 192.168.2.14
    والتاني ال wan وواخد الاي بي 81.12.86.14
    دا بالنسبه للسيرفر اللي عليه الدومين
    انا بقي بحاول اني اعمل join لجهاز في فرع من روفع الشركه واخد الاي بي 196.216.20.18
    بتظهرلي الرساله ديه

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة internetworld مشاهدة المشاركة
    كدا عندنا اتنين subnet وبالتالى مش هيشوفوا بعض عشان كدا احنا عايزين نحجز IPs تكون فنفس local subnet الموجود فيه الدومين طب دا يحصل ازاى
    دا عن طريق VPN clien and VPN server ونحجز للمستخدمين اللى جايين من برا الشبكه الداخليه الموجود فيها الدومين IPs ويكون فنفس subnet اللى موجود فيه الدومين كنترولر اما اننا نحدد الايبهات دى بادينا او نخلى ال DHCP يوزعهم بمعرفته عليهم
    طيب الكلام دا يحصل فين ؟؟؟؟؟؟
    حاله من اتنين (لاننا هنستبعد الراوتر من الحكايه دى )
    اما فى سيرفر ايزا وشغال VPN server
    او متفعل خاصيه RAS or RADIUS على جهاز سيرفر ودا ممكن اى جهاز بمواصفات عاديه عليه ويندوز سيرفر 2003 انه يشتغل الحكايه دى بعكس الايزا عايز جهاز يكون بمواصفات اعلى من RADIUS
    الكلام دا بقي موجود على الشبكه ولا لاء ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    انا مش عندي ايزا
    وحكايه ال ras ديه اللي فهمته من حضرتك قبل كده ان الجهاز اللي هيدخل الدومين مش هيبقي سيطرتي كليا وانا مش عايزه كده .. انا عايزه اسيطر علي اي جهاز يدخل الدومين
    ومش عندي dhcp
    في انتظار حضرتك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saraaa مشاهدة المشاركة
    ادي الرساله اللي بتظهر لما بكتب الباسورد واليوزنيم
    ثانيا انا عامله الدومين علي سيرفر به كارتين شبكه
    الاولinternal وواخد الاي بي 192.168.2.14
    والتاني ال wan وواخد الاي بي 81.12.86.14
    دا بالنسبه للسيرفر اللي عليه الدومين
    انا بقي بحاول اني اعمل join لجهاز في فرع من روفع الشركه واخد الاي بي 196.216.20.18
    بتظهرلي الرساله ديه
    اول حاجه طبعا حكايه ان الدومين كنترولر ياخد Public IP دا شىء فحد ذاته غريب جدا لان كدا مفيش سيكورتى بالمره
    بالنسبه للمشكله دى ان الجهاز الموجود فالفرع المراد ضمه للدومين مش قادر يوصل للسيرفر ودا طبعا عشان فى اتنين كارت نتورك وطبعا احنا عشان نحل المشكله عايزين public ip يكلم private ip يبقي محتاجين حاجتين
    اول حاجه يكون فى Routing بين الكرتين الموجودين فالدومين كنترولر
    تانى حاجه لازم vpn connection علشان الجهاز اللى يدخل يقدر يعمل access to resources يبقي لازم ياخد رينج ايبهات 192.168.2. عشان يبقي مثل اى جهاز داخل الشبكه الداخليه
    طيب دى الاساسيات
    عشان يبقي فى حل نموذجى ونتحكم فكل حاجه يبقي علينا اننا نشيل الكارت الموجود بالدومين كنترولر ونحطه على اى جهاز تانى ونخليه الجهاز التانى يلعب RAS server وياخد ال public ip على كارت و private ip على كارت تانى بنفس السيرفر ونعمل بينهم routing
    نعمل install IAS على الدومين كنترولر ونخلى ال RAS server كلاينت في RADUIS server
    بالنسبه لحكايه التحكم فكل حاجه
    بسهوله هنتحكم فالاتصال VPN عن طريق RADIUS policy نتحكم فطريقه الاتصال وكل حاجه ومواعيد دخوله والجهاز اللى يدخل منه والاى بي المستخدم عشان تتم عن طريقه الاتصال ولو غير الاى بي مش يقدر يتصل
    اما التحكم فاليوزر فدا عن طريق active directory policy هنتحكم فالمستخدمين عن طريق تطبيق بولسي عليهم
    كل فرع نحطه ف ou ونعمل علي كل فرع بولسي تحدد كل الشروط
    يعنى كل حاجه تحت السيطره
    من غير VPN مش هيدخل اليوزر ابدا طالما الاتنين فشبكتين مختلفتين
    لابد اما Hardware Router support VPN زى سيسكو راوتر مثلا
    او RAS server
    او ايزا سيرفر
    من غير vpn مش هينفع اصلا انه اى مستخدم خارج الشبكه يقدر يشوف اى resource in local subnet

عضو

طيب اوكي
    انا سطبت ras server عن طريق manage ur server then select REMOTE ACCESS AND VPN SERVER ونيكست نيكست لغايه ماسطبته
    وعملت ENABLE لل IAS عن طريق control panel ----->add\remove programes------>windows componant ------->networksrvices ----->internet Authentication service
    وروحت علي الكلينت اللي خارج الشبكه ( 196.216.20.18 ) وعملت VPN CONNECTION
    دلوقتي بقي اكتب ايه في اليوزر نيم والباسورد علشان ادخل الكلينت الدومييييييييين؟

نعمل user name and password ونديله صلاحيات انه يدخل vpn ونطبق عليه بولسي نتحكم فطريقه دخوله نروح على user properties ونروح على DIAL-IN tap ونتحكم فطريقه دخوله عن طريق Group policy الاختيار التالت
    نروح على RAS policy ونبتدى بقي نتحكم فطريقه دخوله عايزين نوع الاتصال ايه وعايزين مواعيد دخوله تكون امتى .................الخ
    نجى على المستخدم دا ونحطه ف OU ونعمل عليه بولسي تتحكم فالبرامج اللى تنزل على جهازه والحاجات اللى يقدر يدخلها على السيرفر عشان يشوف شغله نعمله home folder ونعمله كمان redirection للملفات الخاصه بشغله ونخليها تتحفظ على السيرفر
    بدل من ان الشغل يتحفظ على الجهاز الخاص بالفرع نروح كمان نعمله profile عشان نحدد الخلفيه الخاصه بالديسك توب وايه اللى يشوفه على جهاز ه وايه لاء
    نروح على جهازه ونشيل الاكونت بتاعه من اللوكال ادمن جروب عشان مش يدخل على الجهاز ويسطب برامج وكدا نخليه يوزر عادى
    وكل اللى يعمله لما يقعد على الجهاز انه يتصل vpn بالسيرفر عشان يشتغل وبس
    لا يقدر يشوف control panel ولا يقدر يشغل العاب ولا حتى يغير اعدادات TCP\IP وكل دا بالصلاحيات والبولسي
    بكدا التحكم فاليوزر كله فايدك

عضو

طيب لما باجي اكتب اليوزر نيم والباسورد علشان ادخل الدومين بعد لما عملت ال vpn connection بيظهر الاتي
    https://rapidshare.com/files/2552481...itled.bmp.html

طيب لما باجي اكتب اليوزر نيم والباسورد علشان ادخل الدومين بعد لما عملت ال vpn connection بيظهر الاتي
    https://rapidshare.com/files/2552481...itled.bmp.html
    هو احنا بنعمل vpn عشان الكلاينت يتصل بالسيرفر و لا العكس
    انا شايف ان الاتصال كان على الكلاينت مش السيرفر وطبيعى ان تطلع رساله خطا تقول انه مش قادر يوصل vpn لان جهاز الكلاينت مصرح ليه بالاتصال مش اننا نتصل من السيرفر عليه

عضو

طيب وانا هعمل vpn connection علي السيرفر ليه
    انا عايزه الكلينت هو اللي يدخل الدومين لذلك عملت vpn conn. عليه هو
    ولا انا فاهمه غلط ولا ايه

طيب وانا هعمل vpn connection علي السيرفر ليه
    انا عايزه الكلينت هو اللي يدخل الدومين لذلك عملت vpn conn. عليه هو
    ولا انا فاهمه غلط ولا ايه
    الكلاينت عايز يدخل على الدومين بالزبط زى الموظف الصغير وصاحب الشركه مين اللى يروح للتانى مدير الشركه يروح للموظف مكتبه عشان يديله شغله ولا الموظف يروح للمدير عشان ياخد التعليمات منه
    نفس الفكره الكلاينت بيروح للدومين كنترولر مش العكس دى اول نقطه
    تانى حاجه اساسيات vpn connection هى ان بيتكون من اتنين
    vpn client
    vpn server
    مين الكلاينت ومين السيرفر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    واحنا عملنا RADUIS server ليه من الاصل مش عشان اى موظف من برا الشركه يقدر يدخل على المقر الرئيسي للشركه واللى موجود فيه domain controler ولا كل موظف عايز يدخل على ملفات الشركه يتصل بالمدير يقوله لو سمحت اتصل vpn من السيرفر على جهازى عشان اقدر اشوف شغلى ؟؟؟؟؟؟؟؟
    علشان كدا بنعمل vpn على جهاز الكلاينت كل وظيفته انه يعمل اتصال على السيرفر اللى واخد IP كذا يقوم هو يتصل يقوله ماشي ياعم انا هتصل بس قولى انت مين عشان لما اروح هناك عند السيرفر ويسالنى انا مين اعرف ارد
    علشان كدا بندخل اسم المستخدم ورقم المرور password ونقوله روح بقي خلى السيرفر يدخلنى
    يروح للسيرفر يقوله انا فلان وعايز ادخل على السيرفر ممكن تسمح لى
    يدور بقي عنده ويشوف مسموح لفلان دا انه يدخل ولا لاء وان كان فى شروط يطبقها عليه لغايه ماتتم عمليه الاتصال ويشوف المستخدم دا شغله زى ما اتكلمنا فالموضوع دا قبل كدا
    https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=121630

عضو

شكرا يا بشمهندس ربنا يخليك ويزيدك يارب
    شكرا علي تعبك لغايه حل المشكله

عضو

انا من وجهه نظرى ان مشكلك فى DNS DELEGATIONحاولى تعملى INSTALL DNSعلى اى سيرفر من الموجودين عندكخلى السيرفر DNS بسوجربى تعملى JOLIN لالاجهزه على الدومين ولو DNS الجديد اشتغل كويس الغى القديم وربنا يعينك

عضو

ممم
    شكرا يا موني وهجرب اناءالله
    بالتوفيق

صفحة 3 من 6 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 الأخيرةالأخيرة