صفحة 5 من 6 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 الأخيرةالأخيرة
النتائج 61 إلى 75 من 88

الموضوع: dns problem

عضو فضي الصورة الرمزية internetworld

رد: dns problem

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة essam_116 مشاهدة المشاركة
    بصراحة اسوأ طريقة لعرض مشكله يعنى كله عمال يخمن

ياجماعه لازم يكون فى عرض صح للمشكله عشان نعرف المشكلة فين بالظبط مش كل واحد يقعد يخمن فى رواتر لا ده فى فايرول المفروض اول حاجه تعملها الاخت انها تبين network setup علشان نعرف الدنيا ماشيه ازاى وكمان يبقى فى متابعه من صاحب المشكله عشان كله يستفيد يعنى الاخت قطعت مره واحده لا عرفنا المشكله اتحلت ولا ايه اللى حصل بالظبط متهيالى كلنا بنشوف المنتديات الاجنبيه وازاى بيتم النقاش فيها وحل المشاكل والكل بيستفيد وبيبقى المنتدى مرجع قوى لحل المشاكل اعتقد ان ده من سوء ادارة المنتدى انا اسف بس طريقة المناقشه وعرض المشكلة استفزتنى بصراحه ياريت المشرفين يعملوا ضوابط للموضوع ده وياريت يبقى فى قسم خاص للمشاكل وحلولها لان دى اهم حاجه لاكتساب الخبرة

وشكرا
    اخى الحبيب اسمح لى ان اختلف معك وارجو ان يستع صدرك لكلامى
    كل واحد بيصادف مشكله مش بيعرف سببها ايه بيبتدى يتكلم عنها على حسب ما يصادفه من مشكله وما يصادفه من رسائل خطا وليس على حسب الترتيب العلمى او العملى او حتى المنهجى لطريقه عرض المشكله لانه لو علم الترتيب الصحيح لطريقه عرض المشكله اذن هو يعلم تماما ان يحصر المشكله فى اضيق نطاق وان علم ذلك لن يكون صعبا عليه البحث بنفسه عن حل المشكله او السؤال عن جزء معين اذا كانت هذه الجزئيه قد اغفل عنها او لم يتعرض لها من قبل وهذه الاشياء ترجع الى خبره مواجهه المشكلات وطريقه التعامل معها وتختلف من شخص الى اخر على حسب خبرته وطريقه تعامله اليومى مع مثل هذه المشاكل ............هذا بالنسبه لمن يتعرض للمشكله
    اما بالنسبه لمن يحاول ان يتوصل الى حل او من تعرض عليه المشكله بيقوم بتحليل الاسباب المؤديه لحدوث المشكله طبقا لما تعلمه وما صادفه من مشاكل وخبراته السابقه ويبتدى بوضع عده اسباب للمشكله ومن خلالها يطرح الاسئله على من صادفته المشكله لاستبعاد بعض الاسباب من نطاق البحث والتحرى ولتضييق نطاق المشكله الى اقصى حد ممكن
    طيب ان كانت المشكله متشعبه نتيجه تراكم حدوث اكتر من خطا نقوم بالبحث عن اساس الخطا واحتماليه تاثيره على سائر النظام ونقوم بوضع عده حلول للمشكله وهكذا
    تجد ان الحاصل او الناتج عن كل هذا هو عباره عن مجموعه من التخمينات او من الافتراضات نقوم بحل ما يصيب منها ونستبعد ما قد يكون غير وارد فى هذه المشكله بناءا على اجابه من يواجه المشكله
    مفاد كل ما قلته انه لاسبيل سوى اننا نعرض ما نعلمه من احتمالات وبناء على الاجابه نرجح احدى الاحتمالات على الاخرى
    اما عن قول حضرتك ان طريقه العرض سيئه او هى اسوا ما رايته على الاطلاق وان ذلك بسبب سوء الاداره
    فاقول يا اخى هل الاداره مسئوله عن تحديد طريقه عرض الاعضاء للمشاكل هل يقوم احد من الاداره بتعديل مشاركه قام بها احد الاعضاء الا اذا كانت مخالفه لقوانين المنتدى
    فطالما لم تكن مخالفه ليس من حق الاداره التدخل ولا التعديل على طريقه او اسلوب اى عضو طالما انه متقيد بقوانين المنتدى
    هل وجدت فالمنتديات الاجنبيه يوما احد يقول مثل كلامك او يقول اصل المشاركه استفزتك وطريقه عرضها لم يعجبك
    هل وجدت فالمنتديات الاجنبيه مشرف يقوم بتعديل كود خطا كتبه عضو او قاله لاحد الاعضاء انت كتبت الامر خطا راجع اسلوبك والا حذفت مشاركتك او انك لم تفلح فى عرض مشكلتك على النحو الصحيح لذا الموضوع مغلق وروح اتعلم تعرض المشكله ازاى قبل ما تيجي تسال عن الاجابه
    طبعا انا لن اتطرق لقولك ان هذه اسوا مشاركه رايتها فهذا رايك الخاص وانت حر فيه
    كل ما اعتب عليه انك حكمت على الاداره بانها سيئه لمجرد ان مشاركه واحده لم توافق هواك
    اخيرا تقول لماذا لا تقوم الاداره بعمل قسم خاص للمشاكل وحلولها اقول لك هل تعلم يا اخى هل هناك مساحه data base كافيه لموقع عرب هاردوير تسمح بعمل قسم جديد ام لا ان كنت تعلم ان هناك مساحه خاليه ولم تقم الاداره باستغلالها يكون لك الحق ان تطالب ان لم تكن تعلم فالافضل ان تسال اولا قبل ان ترمى الناس بالباطل وتتهمهم بالتقصير وبسوء الاداره وهذا ما لا نقبله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saraaa مشاهدة المشاركة
    شكرا ليك
    بشمهندس internetworld في استفسار مهم جدا لو سمحت
    وهو سيبك حضرتك من الموضوع اللي فوق وهو الدخول عن طريق ras و vpn والكلام ده
    انا عملته والدنيا تمام دلوقتي
    بس دلوقتي انا عايزه اي جهاز يدخل الدومين عن طريق كليك يمين ثم my computer ثم properties ثم يغير من workgroup الي domain يكتب اسم الدومين ecc.com تظهره رساله welcome to domain ecc.com
    الكلام ده بيحصل من اي جهاز جوه الشركه وبديخل الدومين عادي
    لكن لو من اي فرع مختلف عن range الايبهات اللي في الشركه بتحصل حاجه غريبه جدا
    وهو اني لما بدوس علي كليك يمين ثم my computer ثم properties ثم يغير من workgroup الي domain يكتب اسم الدومين ecc.com بتظهره رساله اليوزرنيم والباسورد (اللي المفروض يدخلهم علشان يقوله welcome to domain ecc.com ) واول مابكتب اليوز نيم والباسورد بتظهره الرساله ديه
    https://up4.m5zn.com/9bjndthcm6y53q1.../sosvnrvnf.bmp
    مع اني فاتحه جميع البورتات علي الروتر اللي عندي
    واي جهاز جوه الشبكه بتاعه الشركه بيدخل الدومين عادي معني كده ان ال dns شغال تمام
    علما بان كمان كل الفروع اللي عايز ادخل الدومين واللي بتظهرلها الرساله اللي في الرابط فوق لها ريل اي بي
    وكمان لما باجي اعمل nslookup من علي جهاز خارج الشركه بيكون شايف السيرفر اللي عليه الدومين وادي الرد
    https://up4.m5zn.com/9bjndthcm6y53q1.../rkixnb7tu.bmp
    وكمان البينج تمام اوي ومفهوش مشكله من علي جهاز خارج الشبكه للسيرفر اللي عليه الدومين وده الرد
    https://up4.m5zn.com/9bjndthcm6y53q1.../9prquzdt8.bmp
    يعني من وجهه نظري كله تمام
    ف من ايه المشكله بقي؟؟؟؟
    اعتقد اننا اتكلمنا فالموضوع دا وقلنا مش ينفع جهاز بيدخل vpn يضاف للدومين علشان بيكون اولا واحد static ip ودا سيكورتى غلط يضاف للدومين تانى حاجه لما يجي اليوزر يدخل على الجهاز وعايز يدخل من شاشه log on ويقوله انا عايز ادخل على الدومين اللى اسمه ecc.com وانا اسمى كذا والباسورد كذا مين اللى هيرد عليه مش dns طيب ال dns اخد local ip هيجيبه منين من غير ما يعمل اتصال vpn هيفضل يقوله apply network connection لغايه ما يطلع عينه وبعد كدا يقوله اسف مش قادر اوصل للدومين ecc.com شوف الادمن بتاعك خليه يحل المشكله ودا لان مفيش اتصال vpn تم اصلا وطالما مفيش اتصال يبقي مفيش dns
    نرجع نقول طيب يبقي كدا نقوم نركب كارت نتورك على dns server اللى هو domain controler كمان ونديله static ip بحيث لما يروح المستخدم يسال يلاقى ال dns ويرد عليه ويقوله اتفضل
    كدا بقي السيكورتى عوضنا على الله فيه والدومين بقي اى حد جاى من الشارع مجرد انه عرف ال ip ال dns يرد عليه ويقوله اتفضل البيت بيتك وفاقل من يومين يكون الدومين راح وادمر
    ياريت لو فى سبب للاصرار على اضافه الجهاز للدومين حضرتك توضحيه يمكن يكون فى بديل عنه

عضو

ببساطه جدا يا بشمهندس عصام انا كنت ممكن اعمل موضوع جديد بالمشكله بس انا مردتش علشن ف احد الاعضاء دخل في الموضوع هنا وقال انه موضوع جميل ومرجع كويس لكذا مشكله مع بعض
    ف قلت اتناقش في كذا فكره للربط
    عرفنا منها طريقه ال RAS وطبقتها وكتر خير اعضااااااء كتير وعلي راسهم استاذ INTERNETWORLDاللي ساعدني كتير ولم يتاخر.
    بالنسه للمنتديات الاجنبيه بندخلها وبتكون المشكله بنفس طريقتي بس بالانجلش وراجع المنتديات الاجنبيه اللي بتدخلها وانت تشوف كلامي صح ولا غلط .
    ثالثا انا لو اعرف حل المشكله كنت دخلت قلت شرح موضوع الربط بين الفروع وافدت بها الاعضاء اللي ميعرفوش زي ماعملت في منتدي تاني من الافضل المواقع الي مثل هذا المنتدي .
    وشكرا استاذ INTERNETWORLD علي سعه صدرك للنقاش

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة internetworld مشاهدة المشاركة
    ياريت لو فى سبب للاصرار على اضافه الجهاز للدومين حضرتك توضحيه يمكن يكون فى بديل عنه
    السبب ان ال VPN مش هيبقي بنفس قوه طريقه لو ضغته من خلال كتابه اسم الدومين
    من خلا بوليسي والتحكم في جهازه كليا

الحاله هى اللى بتحكمنا بمعنى ان ظروف الشركه عند حضرتك كدا يعنى مش معقول انى اجيب سيرفر واحطه فكل فرع عشان خاطر جهاز واحد ومستخدم واحد
    وبعدين الجروب بولسي علشان تتطبق بشكل سليم لازم نمنع المستخدم انه يدخل locally وفحالتنا دى مش ينفع لانه لازم يعمل اتصال الاول وبعد كدا يدخل الدومين يعنى كدا كدا لازم يدخل locally وبالتالى مش هيتطبق عليه بولسي ويقدر يغير اى حاجه
    المهم لحل الموضوع دا خلى المستخدم دا user عادى يعنى مش فجروب administrators وبكدا صلاحياته تكون محدوده
    دا غير اننا نعمله بولسي عليه مثل
    profile
    redirection to my document
    share permission & ntfs permission
    hide local partition like system partition
    وغيره من البولسي التى تطبق على المستخدم

عضو

طيب لو انا عايزه اي جهاز يدخل الدومين عن طريق كليك يمين ثم my computer ثم properties ثم يغير من workgroup الي domain يكتب اسم الدومين ecc.com تظهره رساله welcome to domain ecc.com

يبقي محتاجه ايه؟هل سيرفر في كل فرع
    ولا محتاجه ان ال infrastracture بين الفروع من الاول تكون عباره عن توصيلهم ب leased line ؟؟؟؟

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة internetworld مشاهدة المشاركة
    اخى الحبيب اسمح لى ان اختلف معك وارجو ان يستع صدرك لكلامى
    كل واحد بيصادف مشكله مش بيعرف سببها ايه بيبتدى يتكلم عنها على حسب ما يصادفه من مشكله وما يصادفه من رسائل خطا وليس على حسب الترتيب العلمى او العملى او حتى المنهجى لطريقه عرض المشكله لانه لو علم الترتيب الصحيح لطريقه عرض المشكله اذن هو يعلم تماما ان يحصر المشكله فى اضيق نطاق وان علم ذلك لن يكون صعبا عليه البحث بنفسه عن حل المشكله او السؤال عن جزء معين اذا كانت هذه الجزئيه قد اغفل عنها او لم يتعرض لها من قبل وهذه الاشياء ترجع الى خبره مواجهه المشكلات وطريقه التعامل معها وتختلف من شخص الى اخر على حسب خبرته وطريقه تعامله اليومى مع مثل هذه المشاكل ............هذا بالنسبه لمن يتعرض للمشكله
    اما بالنسبه لمن يحاول ان يتوصل الى حل او من تعرض عليه المشكله بيقوم بتحليل الاسباب المؤديه لحدوث المشكله طبقا لما تعلمه وما صادفه من مشاكل وخبراته السابقه ويبتدى بوضع عده اسباب للمشكله ومن خلالها يطرح الاسئله على من صادفته المشكله لاستبعاد بعض الاسباب من نطاق البحث والتحرى ولتضييق نطاق المشكله الى اقصى حد ممكن
    طيب ان كانت المشكله متشعبه نتيجه تراكم حدوث اكتر من خطا نقوم بالبحث عن اساس الخطا واحتماليه تاثيره على سائر النظام ونقوم بوضع عده حلول للمشكله وهكذا
    تجد ان الحاصل او الناتج عن كل هذا هو عباره عن مجموعه من التخمينات او من الافتراضات نقوم بحل ما يصيب منها ونستبعد ما قد يكون غير وارد فى هذه المشكله بناءا على اجابه من يواجه المشكله
    مفاد كل ما قلته انه لاسبيل سوى اننا نعرض ما نعلمه من احتمالات وبناء على الاجابه نرجح احدى الاحتمالات على الاخرى
    اما عن قول حضرتك ان طريقه العرض سيئه او هى اسوا ما رايته على الاطلاق وان ذلك بسبب سوء الاداره
    فاقول يا اخى هل الاداره مسئوله عن تحديد طريقه عرض الاعضاء للمشاكل هل يقوم احد من الاداره بتعديل مشاركه قام بها احد الاعضاء الا اذا كانت مخالفه لقوانين المنتدى
    فطالما لم تكن مخالفه ليس من حق الاداره التدخل ولا التعديل على طريقه او اسلوب اى عضو طالما انه متقيد بقوانين المنتدى
    هل وجدت فالمنتديات الاجنبيه يوما احد يقول مثل كلامك او يقول اصل المشاركه استفزتك وطريقه عرضها لم يعجبك
    هل وجدت فالمنتديات الاجنبيه مشرف يقوم بتعديل كود خطا كتبه عضو او قاله لاحد الاعضاء انت كتبت الامر خطا راجع اسلوبك والا حذفت مشاركتك او انك لم تفلح فى عرض مشكلتك على النحو الصحيح لذا الموضوع مغلق وروح اتعلم تعرض المشكله ازاى قبل ما تيجي تسال عن الاجابه
    طبعا انا لن اتطرق لقولك ان هذه اسوا مشاركه رايتها فهذا رايك الخاص وانت حر فيه
    كل ما اعتب عليه انك حكمت على الاداره بانها سيئه لمجرد ان مشاركه واحده لم توافق هواك
    اخيرا تقول لماذا لا تقوم الاداره بعمل قسم خاص للمشاكل وحلولها اقول لك هل تعلم يا اخى هل هناك مساحه data base كافيه لموقع عرب هاردوير تسمح بعمل قسم جديد ام لا ان كنت تعلم ان هناك مساحه خاليه ولم تقم الاداره باستغلالها يكون لك الحق ان تطالب ان لم تكن تعلم فالافضل ان تسال اولا قبل ان ترمى الناس بالباطل وتتهمهم بالتقصير وبسوء الاداره وهذا ما لا نقبله

انا اسف لو خانى التعبير بكلمة سوء الادارة انا مش قصدى سوء الادارة بالمعنى العام بالعكس المنتدى من اقوى المنتديات العربية والناس بصراحة بيعملوا شغل جامد جدا

المقصود ان فى مثلا مشرف او عضو محترف زيك انت مثلا لما بيشوف الموضوع علطول بيطلب من اللى بيسال يوضح النتورك بتعته فيها ايه بس . اعتقد اى واحد شغال فى مجال ال IT مش صعبه عليه يقول النتورك فيها ايه. مسألشى من النهايه

مثلا الموضوع ده بدأ من 7 يوليو لحد دلوقتى فى حين لو بس اترسم ديجرام للنتورك او بس وضحت النتورك ماشيه ازاى كانت وفرت وقت كتير وكانت العملية بقت سهله

بالنسبة للتنظيم مش لازم قسم خاص بس يتعمل مقال زى مقال التبريكات للنجاح فى امتحان . بس يبقى اللى عنده مشكله يدخل يكتب المشكلة بتعته ارجوا تكون فكرتى وصلت صح واسف جدا مرة تانيه
    Eng Essam Badr

CCNA , MCSE-Security2003,MCTS Exchange 2007,MCITP:Enterprise Administrator,

عضو

بشمهندس internetworld معلش استفسار تاني احتجته في الوقت ده

هو الجهاز اللي هيدخل vpn connection ده هل انا وانا في ال lan اقدر ادخل علي الجهاز ده (يعني هل يعتبر هذا الجهاز عندي في الشبكه اللي من range 192 ولا لاء)
    معلش انا اسفه بس عايزه اعرف

اثناء اعداد ال vpn server بنقوم بتحديد range ip اما بتحديد عدد من IPs يدويا او ترك تحديد هذه IPs للسيرفر dhcp وهو يقوم باعطاء اى مستخدم داخل على الشبكه vpn connection باعطاءه ip يوافق نفس range الشبكه الداخليه يعنى كانه موجود in the internal network وبالتالى بيقدر يدخل على الملفات ويشوف الاجهزه الموجوده بالشبكه الداخليه

عضو

شكرا جدا ربنا يخليك

عضو الصورة الرمزية vip1982

حاول أخي تضع ip السيرفر وليس الأسم
    ومن يبتغ غير الإسلام دينا فلن يقبل منه وهو في الآخرة من الخاسرين

عضو

شكرا ليك بشمهندس vip بس فعلا اي جهاز هيدخل علي الشبكه vpn لاقيت انه هيبقي داخل شبكتي عادي
    شكرا ليك

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vip1982 مشاهدة المشاركة
    حاول أخي تضع ip السيرفر وليس الأسم
    قصد حضرتك اني لو عايزه ادخل علي اي جهاز داخل vpn علي شبكتي وانا عايزه ادخل عليه
    اكتب في الران ال ip بتاعه علشان اقدر ادخل عليه؟

عضو

السلام عليكم
    ممكن يابشمهندسه ساره توضحى اخر ديزين وصلتى ليه فى ربط الفروع
    وحل بعض المشكلات الى قبلتك على شان انا شايف حلول كتير من جانب بعض الاعضاء وطبعا بعضها صح و البعض ملوش علاقه بالموضوع
    وعايز اعرف الحل الصحيح لكل مشكله قبلتك من باديه ربط الفروع وكمان عايز اعرف انتى ربطه الفروع عن طريق dsl عادى ولا ليزد لين
    شكرا ليكى على الموضوع

عضو

رسمة صغيرة توضحي فيها ال (network topology) بالايبيهات و الوضع النهائي و بإذن الله يكون في امل للحل لان الموضوع تشعب

صفحة 5 من 6 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 الأخيرةالأخيرة