النتائج 1 إلى 2 من 2

الموضوع: استفسار عن بعض المعلومات عن بعض الوحدات

عضو الصورة الرمزية Mohammad Saad

استفسار عن بعض المعلومات عن بعض الوحدات

السلام عليكم يا شباب ..........
    اود معرفة بعض المعلومات عن بعض قطع الكومبيوتر ........

1- هل من الضرورى ان يتناسب حجم الـ RAM مع الـ Processor بمعنى لو انا عندى pro 3/512 وحطيت رامات 4G هاحس بالفرق من لما يكون عندى RAM 2G فقط ......

2- وهل من الضرورى ان يتوافق الـ BUS الخاص بالـ RAM مع الخاص بالـ Processor والخاص بالـ MB ..... ام لا ؟
    بمعنى انى عندى الـ MB gigabyte 945 bus 557 ولما اشتريتها البائع قالى انى ممكن اعمل update للـ BIOS واخليها 1066 وعندى الرام برده elexire 577 2*1 GB والـ Processor كما ذكرت بالأعلى .... هل من الممكن انى اجيب RAM جديد 4GB bus 800 or 1066 واحصل على اداء عالى .... حيث انى اشتغل Oracle على الجهاز بتاعى ده وكمان بعمل شغل Virtualization يعنى بعمل اكتر من جهاز داخل الجهاز الاساسى بتاعى .....

فانا طالب النصيحة وايه هى افضل الحلول المتاحة ليه لعمل update باقل التكاليف .......

شكراً مقدماً
    محمد سعد

عضو بلاتيني الصورة الرمزية DR ! ZERO

رد: استفسار عن بعض المعلومات عن بعض الوحدات

1- هل من الضرورى ان يتناسب حجم الـ RAM مع الـ Processor بمعنى لو انا عندى pro 3/512 وحطيت رامات 4G هاحس بالفرق من لما يكون عندى RAM 2G فقط ......
    لو البروسيسور P4 زى ما هو واضح كده يبقى ولا 8 جيجا هيأثروا فى أداء الجهاز لان بكل بساطة الرامات دى فايدتها انها بتوسعلك دايرة شغلك انك تفتح تطبيقات كتير فى نفس الوقت و شغل جامد على الجهاز و بالطبع ده ميورهوش بروسيسور P4

- وهل من الضرورى ان يتوافق الـ BUS الخاص بالـ RAM مع الخاص بالـ Processor والخاص بالـ MB ..... ام لا ؟

لأ و ده مالهوش أى علاقة بده لان فى بروسيسورات بباص 800 وشغال عليها رامات باص 1066 و ممكن كسر سرعتها

بس لو ماذر 945 مش هتشغل رامات 1066 مثلا و ممكن ولا بروسيسور باص 800 زى ال E5200 مثلا

فانا طالب النصيحة وايه هى افضل الحلول المتاحة ليه لعمل update باقل التكاليف .......
    لو عايز تغير ال P4 و ال 945 يا اما تجيب بروسيسور E5200 مع بوردة G31 أسوس يبقى المجموع 645 جنيه و الرامات تشتغل لانها DDR2 بس النوع ممكن تحدده أكتر أو لينك حتى !

و ممكن تجيب AMD بروسيسور X2 7750 مع بوردة 740 يبقى المجموع 660 جنيه

و دول يدوك أداء ممتاز جدا بالنسبة لسعرهم بروسيسور ثنائى النواة

و ممكن أقل من كده بس هيبقى AMD بس يا ريت تحدد ميزانيتك بالظبط
    فضل هذا المنتدى علىَّ -بعد الله- كبير , و أحب أن أقدم الشكر .

فليسامحنى الله أولا ثم كل من قد أكون ارتكبت مثل هذه الأفعال فى حقه , و أعلم أنى طلمتُ كثيرا من الناس بكلامى هذا , فليس أحد هكذا غيرى أنا , و ليس أحد بمثل هذه الصفات غير النبيلة غيرى , فليسامحنى الله إن كنت ارتكبت أياً منها يوماً ..

عذرا إذ أنه لضيق الوقت لا يسعنى تعديل الكلمات أو تنسيقها أو تشكيلها .