السلام عليكم ورحمة الله وبركانة

بعد فحص رهيب على النت وانتظار سنتنين تقريبا قررت انى اشترى جهاز جديد ان شاء الله بمواصفات جديدة تقعدمعاى فتره كويسة ، فمحتاج اعرف ارئكم بها وبمدى كافئتها خاصة فى الالعاب الحديثة ( والميزانية 3500 جنية بدون الفيجا والكيس والديفيدى وده اعلى ميزانية وضعتها لجهاز فى حياتى واستغرقت وقت طويل جدا جدا لتجميعها ممكن زود 100 جنية لا اكثر )

** ملحظة: انا عايز انتل لانى لم اجرب AMD وليست مستعداً الان للتغير ، ولما الجهاز يبقى قديم انتقل الى I7 ان شاء الله فى المستقبل **
وهو كالاتى :

processor : Intel Core2Quad Q9550 2.83GHz / 12MB cache / 1333 bus

Motherboard : GIGABYTE GA-EP45-UD3R

RAM :OCZ DDR2 GOLD Series4GB (2 x 2GB) DDR2 1066 CL5 (PC2 8500) Dual Channel Kit

Hard : Western Digital Caviar Black WD1001FALS 1TB 32M Cache

Power Supply : HEC 500w

vega : GIGABYTE HD 4670 512 MB GDDR3 وموجوده بالفعل ولن استطيع تغيرها الان

Case : Gamma small with out HEC 300 وموجدة بالفعل ول استطيع تغيرها الان

DVD : Sony NEC Optiarc موجود بالفعل وكنت ناوى اجيب ان شاء الله ASUS X20 LightScribe
لما يبقى معى فلوس ،فما رايكم به ؟!

** ملوحظة 2: انا اخترت الماذر دى بدل GIGABYTE GA-P43-DS3L لانها افضل فى كسر السرعة
وللتبريد ولدعهم للرامات اكثر فهى تصل الى 1366 وبالنسبة للمعالج فهى تصل الى 1600
مع انى لم اتعلم كسر السرعة بعد ولكن اذا احتجت اليه فهحاول اتعلمه

فهل انا فكرت صح فى الموضوع ده و اخترت الماذر الافضل للمستقبل ( بالنسبة لى، وزى ما قلت فوق ، لو فكرت احدث تانى يبقى احدث كارت الشاشة الاول لما يتعب ، ولو الجهاز جاب اخره ، ابقى احول على ال Core i7 ووقتا يكون سعره رخص بكتير اوى )

وانا متشكر جدا جدا ، واسف جدا جدا على الاطالة وربنا يجزى كل خير لمن يرد على :ah7: