صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 20

الموضوع: ممكن حد يفيدنى عن امتحان تويفل

عضوية جديدة

Exclamation ممكن حد يفيدنى عن امتحان تويفل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا .. اود ان اشكر كل من يعمل بمنتداكم ليجعله الافضل .. جزاكم الله خيرا

ثانيا .. انا كنت عايزة حد يفيدنى عن امتحانات TOEFl و IELTS
    ايه الفرق ما بينهم ؟؟ واى شهادة فيهم الافضل فى مجالات العمل ؟؟

وما مدى صعوبة هذه الشهادات ؟؟ ولازم يكون مستوايا باللغة الانجليزية لمستوى معين حتى التحق بها ؟؟

غير انى كمان كنت اود ان التحق بمنحة IT جيل المستقبل لكن يلزمها بجانب شهادة ال ICDL ايضا TOEFL
    لذلك ستأجل بإذن الله العام القادم لانى مش هلحق اقدم فيها بسبب عدم حصولى على شهادة تويفل اكيد دراستها بتاخد شهور

فما رأيكم ؟؟؟

عضوية جديدة

رد: ممكن حد يفيدنى عن امتحان تويفل

معقولة محدش جاوب على اسئلتى
    !!

عضو

Smile رد: ممكن حد يفيدنى عن امتحان تويفل

إنشاء الله هتلتحقي السنة الجاية بالمنحة دي (أنا برضه ضاعت مني سنة من الجامعة بسبب التوفل والآيلتس )

بصي يا ست الكل، الفرق ما بين شهادة الآيلتس البريطانية وشهادة التوفل الأمريكية كالتالي:
    1) امتحان الآيلتس بيتجزأ لأربع أجزاء (التحدث - السمع - القراءة - التعبير الكتابي).

2) امتحان التوفل بيتجزأ لثلاث أجزاء (السمع - القراءة - التعبير الكتابي).

أما بالنسبة للصعوبة فأنا بقولك الآيلتس أصعب ولكن أقوى من التوفل على ما اعتقد ومجال عمله ممكن يكون أوسع وخاصة في في مجال الطيران، بس مش هيفرق أوي عن التوفل.

بس عندك نوعين من التوفل، التوفل المحلي ITP والتوفل الدولي، طبعا التوفل المحلي أسهل عن التوفل الدولي، والفرق كالتالي:
    1) التوفل المحلي يستخدم للقبول في الجامعات أو بعض المدارس وده للطلبة، وممكن يقبلوه في مجال العمل بس بشكل قليل.

2) التوفل الدولي، ده هو الكل في الكل، كل المجالات بتطلب النوع ده.

تجربتي:
    أنا مقيم في الإمارات، وطبعاً الجامعات في الإمارات ما بتقبلش أي طالب إلا وكان معاه شهادة من الشهادتين اللي قولتلك عليهم، توفل أو آيلتس، وأنا حضرت للآيلتس و الدورة أخدت مني شهر بس للأسف امتحنت الآيلتس وماجبتش النتيجة المطلوبة للجامعة اللي هي (5.0)، وجبت 4، السبب يعود لإني عندي مشاكل في النطق ومع إني معايا عذر بس مراعوش العذر وطلبت إعادة التصحيح وهيردو عليا وطنشوا الموضوع، ما علينا.
    قلت أجرب بقى التوفل المحلي لإني سمعت إنه أسهل ومفهوش امتحان تحدث، وفعلاً قدمت عالامتحان وبكرة إنشاء الله همتحن، يارب استرها وخليني أعدي اليوم ده على خير .

ملاحظ: الأيلتس والتوفل مش لازم تاخدي فيهم دورة، تقدري تمتحني على طول لو انتي حاسة إنك شاطرة في الإنجليزي، لإن الشهادات دي تعتمد على قدراتك في اللغة الإنجليزية، ولو انتي مش أوي في اللغة ممكن تاخدي دورات متواصلة لحاد ما تبقي أوكي وممكن تاخدي دورة كمراجعة (يعني دورات سريعة) ده لو انتي أوكي في الإنجليزي.

في النهاية، اتمنالك التوفيق وإنشاء الله ربنا يعملك اللي فيه الخير، واتمنى إني أكون أفدتك بمعلوماتي.

عضوية جديدة

جزاك الله خير thebigzezo على الرد
    وإن شاء الله تجيب درجة عالية فى الامتحان
    انا سألت عن المنحة ودرجة امتحان التويفل اللى المفروض اجتازها كانت 400
    والمفروض انها تكون Pre-Intermediate LOCAL TOEFL ولسه قدامى حوالى شهر على التقديم فى المنحة
    يعنى ممكن الحق امتحنها والشهر ده هيكون مناسب على ما تطلع الشهادة واقدم فى المنحة السنة دى
    بس صعب طبعا اقدم فى اى كورسات ( اقل كورس سألت عنه كان لمدة شهرين )
    علشان كده هحاول اعتمد على كتب وعلى النت واذاكر بنفسي

شكرا لك جدااا وعلى الافادة
    بالتوفيق إن شاء الله

ملاحظة
    معنى الفعل إنشاء أي إيجاد ومنه قوله تعالى ( إنا أنشأنهن إنشاءً..) أي اوجدناها إيجادا...

فمن هذا لو كتبنا ( إنشاء الله ) يعني:أننا نقل والعياذ بالله إننا أوجدنا الله.. تعالى شأنه عز وجل عن هذا علواً كبيراً... وهذا غير صحيح كما نعلم...

أما الصحيح هو أن نكتب (إن شاء الله)... فإننا بهذا اللفظ نحقق هنا إرادة الله عز وجل

عضو

Talking رد: ممكن حد يفيدنى عن امتحان تويفل

هو فعلا صعب إنك تحصلي على الشهادة في خلال شهر، عالعموم أنا هديلك سي دي لبرنامج جامد أوي عن امتحان التوفل، ده برنامج فيه كل اللي انتي عايزاه من تدريبات بكل المستويات وامتحانات بالتصحيح بكله، البرنامج اسمه:
    Longman Student CD-Rom 3.0 For The Computer-Based TOEFL Test

حجم البرنامج 407 ميجابايت، يا ترى النت عندك سريع ولا لأ؟ :ah40::ah17::rolleyes:

روابط التحميل عبارة عن 100 ميجابايت لكل رابط عداً الأخير 7 ميجا:
    https://www.mediafire.com/?g5wgyelyzmw
    https://www.mediafire.com/?ymzmyhodojm
    https://www.mediafire.com/?ytynujdzqtw
    https://www.mediafire.com/?lhwonzifed1

اتمنالك التوفيق إنشاءالله ، شدي حيلك

عضوية جديدة

جزاك الله خيرااا
    ربنا يكرمك يارب
    هو فعلا كبير شوية بقالى يوم كامل بحمل فيه وحملته تانى من الاول
    بسبب ايرور حصل فى الكمبيوتر فبيتحمل من الاول
    وجارى التحميل لسه
    شكرا لك ولإهتمامك

عضو

((العفــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــو) )

عضو

هو ممتاز لكن في حالة إنك خلصت الامتحانات اللي عليه ممكن تعمل تنزيل لأي مجموعة من الامتحانات عن طريق التورنت
    جرب البحث في www.torrentz.com على toefl وهاتلاقي مواد كثيرة.. 400 درجة مش معجزة المهم التركيز.
    نصيحة: حاول الاستماع يومياً لمدة ساعة مثلاُ لنشرة أخبار ناطقة بالانجليزية CNN مثلا ها تلاقي فرق ملحوظ خصوصا في الجزء الاستماعي Listening
    ربنا يوفقك

عضوية جديدة

Question رد: ممكن حد يفيدنى عن امتحان تويفل

جزاك الله خيرا" thebigzezo موضوع هيفيد ناس كتير
    الحمد لله النت عندى كويس ونزلت ال 4 ملفات

بس المشكله الكبيره انى مش عارفه افك الضغط بتاع الملفات خالص!!!!!!!!!!!! وانا محتاجها ضرورى علشان المنحه برده

ياريت لو تكمل جميلك وتساعدنى فى حل المشكله دى

عضو

Unhappy رد: ممكن حد يفيدنى عن امتحان تويفل

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amina Mostafa مشاهدة المشاركة
    جزاك الله خيرا" thebigzezo موضوع هيفيد ناس كتير
    الحمد لله النت عندى كويس ونزلت ال 4 ملفات

بس المشكله الكبيره انى مش عارفه افك الضغط بتاع الملفات خالص!!!!!!!!!!!! وانا محتاجها ضرورى علشان المنحه برده

ياريت لو تكمل جميلك وتساعدنى فى حل المشكله دى

أنا آسف أوي عالتأخير وأرجو إنك تعذريني، حملي برنامج winrar بعدين فكي الضغط بتاع الملفات.

الطريقة كالتالي:
    حددي على الملفات الأربعة كلهم ودوسي Right Click وبعدين Extract Here، بعد فك الضغط هتلاقي ملف تصويري اسمه Longman Student، انسخيه عن طريق برنامج Ashampoo Burning Studio أو Nero أو أي برنامج نسخ، وممكن وتقدري برضه تعملي Extract Here للملف التصويري Longman Student ببرنامج الـ WinRAR.

حملي الـ WinRAR من هنا:
    https://www.softpedia.com/progDownload/WinRAR-Download-2461.html

آسف كمان مرة عالتأخير لإن المشكلة إني مباخودش بالي من الردود ، وأي استفسار منك ومن كل الأعضاء الكرام، أنا جاهز.

عضوية جديدة

you are the best######## i finished download and i will go on
    thanks alot

عضو

الموضوع مليء معلومات هامة
    شكراً على البرنامج (وشكر خاص على رفعه على الميديا فاير)
    وشكرا على المعلومات الأساسية

عضوية جديدة

شكرااااااااااا ع المجهود
    بس من فضلك ممكن تشرحلى ازاى اوصل للامتحانات انا حملت الملفات وفكيت الضغط
    وشغلت البرنامج Longman Student
    بس دا شرح
    فين الامتحانات نفسها ؟
    ياريت تشرحى ازاى استخدمه
    وشكرا لتعبك

عضو برونزي الصورة الرمزية Sh@rk

أنا لم آتي لأرشدك مع برامج التدريب, لكن مع خبرتي في الـ TOEFL (تلفظ توفل بالمناسبة)
    لن أشرح عن الامتحان و لكن سأعطيك نصائح

أولا تفضلي هذا الموقع, موقع امتحان توفل كامل لتجربي نفسك فيه (ليس CBT بل النوع المحلي)
    https://mickey.homelinux.net/~u-ryo/TOEFL

الامتحان ليس بمعجزة, و علامة 400 يجب أي شخص تعلم انجليزي في المدرسة الحصول عليها
    400 = اساسيات جدا باللغة الانجليزية و ليست حتى مستوى جامعي
    المستوى الجامعي لمعظم الجامعات هو 500-550
    العلامة الكلية من 700

الامتحان يتدرج من السهل للصعب, طبعا كأي لغة الامتحان لا يأتي من كثرة الدورات بل من التدريب الفعلي
    التدريب الفعال للسماع يأتي بشكل أساسي من "نشرات أخبار, أفلام, أغاني, الاستماع لمحادثة جدية" طبعا كلها من غير ترجمة
    استمعي مثلا للأغنية (ليست أغاني الشوارع, و خارج اطار حرام أو حلال, و ليس شرطاً أن فيها موسيقى) طوال النهار و أكيد أنك لن تعرفي كل الكلمات التي فيها, ارجعي للـ Lyrics في الانترنت و تعرفي على الكلمات بشكل صحيح ثم استمعي للاغنية و اقرأي النص (ليس مجرد استماع ألحان و نغمات)

بالنسبة لفقرة الاستماع, لأنها أكثر ما تخيف الممتحن, نصيحتي بسيطة: فتح ودانك!
    و لا تأخذها "عباطة زيادة" الامر اسهل مما تتخيل, و المحادثات التي تجري كلها عن "مضمون الحديث", و سيكون فيها تعبيرات لم تسمعها مثل ما عندنا في العربية, يعني مثلا تعبير "محتاج فت عدس كثير" لو كان واحد خارج المنطقة لن يفهم ما معناها, و المعنى أنه يحتاج الى الكثير من التدريب

قسم الأسئلة المكتوبة سهل و يمكن التغلب عليه بكثرة القراءة و الحل (بشكل فعال طبعاً)
    بالنسبة لقسم المحادثة فهذا يعتمد على المركز, مع أنه موجود بشكل رسمي في الامتحان iBT (على الانترنت) إلا أن كثيرا من المراكز و خاصة الجامعات تختار حذف هذا القسم من الامتحان (لا اعرف كيف يحسبون العلامة بعده), يعتمد على امتحانك ورقي أم حاسوبي

قسم الانشاء هذا يحتاج الى قراءة الكثير من الكتب و لا يأتي فجأة من الكورسات قبل الامتحان, لكن بشكل عام المصحح يركز على النقاط الاساسية التي يريدونها
    مثلا: اكتب عن مدينتك, هذا سؤال بسيط على قدر المستطاع
    "انا اسكن في مدينة كذا, و هي مدينة جميلة. فيها الكثير من الحدائق, و الاشجار فيها جميلة. الشوارع واسعة و نظيفة, و أحب الركض فيها فترة الصباح قبل الذهاب الى العمل...."
    و الشيء المهم هو أن تلتزمي بعدد الكلمات تماماً او وسط المدى اذا اعطى "300 - 350 كلمة" مثلا

كما قلت, علامة 400 شيء جدا سهل خاصة ان علامة "الصفر" هي 310 (يعني لو سلمت الورقة فاضية تحصلي على هذه العلامة)
    أهم ما في الموضوع هو عدم التوتر, و النقطة الاخرى هي الاكل و الشرب, لو تحبي تاكلي او تشربي اي شيء خلال الدراسة يمكنك ذلك (بل يجب عليك, الامتحان 3 ساعات) لكن نصيحتي لا تأكلي الكثير من الشوكولاتة ولا تشربي كثيرا من القهوة (اشريي قهوة قبل الامتحان بـ 40 دقيقة, الابحاث تظهر أنها تزيد نسبة الانتباه و التركيز بعد هذه المدة من شربها) ولا تشربي الكثير من المياه لأنه لا مجال للخروج (يمكنك الخروج من القاعة و لكن الأسئلة التي مرت لا تعاد و تحسب صفر)

موفقة ان شاء الله
    [CENTER][COLOR=#800000]عضو متقاعد[/COLOR]
    [/CENTER]

عضوية جديدة

ميررررررررررررسى اوى ع الرد والمعلومات والامتحان
    انا متشكرة جدااااااااااااا

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة