النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: ازاى اخلى الهارد العادى ماستر و الساتا للتخزين فقط

عضو

ازاى اخلى الهارد العادى ماستر و الساتا للتخزين فقط

عندى هارد م العادى 80 جيجا و ان شاء الله نازل اشترى هارد ساتا w d (WD3200aajs) 320GB, 8MB Buffer, sata

الماذر اللى عندى gigabyte 945 gzm و دى صورة للماذر

512 ميجا سعة الرام عندى
    128 كارت شاشة مدمج مع الماذر
    بروسيسور Celeron (R) CPU 2.66GHz

السؤال الاول يا ترى الهارد هايشتغل كويس عندى و للا هايتقل الجهاز :ah49: :ah42:المنتقم:D
    السؤال الثانى زى ما حضراتكم شايفين الماذر فيها 4 فتحات لكابل الساتا يا ترى احط كابل الهارد فى انهى واحدة فيهم و للا مافيش فرق

السؤال الثالث و الاخير :D معلش استحملونى :D انا ان شاء الله ناوى اخلى الويندوز على الهارد العادى يعنى هاخليه ماستر و عايز اخلى الهارد الساتا لتخزين البيانات فقط لو ممكن حد يشرحلى الخطواط لعمل ذلك و هل الهارد الساتا بيتركب له جمبر ليتعرف على انه سلاف :confused: وللا احط جمبر للهارد العادى ليتعرف على انه ماستر او من خلال البيوس و لو من خلال البيوس يبقى يا ريت حد يشرحلى ازاى لانى بصراحة ماليش تعامل مع البيوس نهائيا

و فى الاخر احب اشكركم جميعا لسعة قلوبكم اخيكم فى الله احمد

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

عضو

رد: ازاى اخلى الهارد العادى ماستر و الساتا للتخزين فقط

بالله عليكم ارجو المساعدة مش ناوى اشترى الهارد قبل ما اعرف حل للمشاكل دى

عضو فضي الصورة الرمزية wessam-pro

عليكم السلام

بص يا باشا . بالنسبة لاول سؤال طالما البوردة عندك بتدعم الساتا يبقى مفيش اى سبب يتقل الجهاز متخافش من الموضوع ده .

تانى سؤال اجابته سهله اوى ههههههههه حطها فى اى واحده ياعم مش هتفرق اقولك اعمل حادى بادى

تالت سؤال انا مش مقتنع خالص انك تخلى الوندوز على هارد داتا ابطأ من الهارد الساتا وتخليه كمان ماستر ... الافضل انك تخلى الساتا ماستر ولوحده زى منا شايف انك هتجيب 320 يعنى هيكفى ويزيد . لو مصمم تركب الهاردين يبقى الاحسن والاسرع تخلى الساتا ماستر والداتا slave وظبطها بجمبرات . ومبروك مقدما

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wessam-pro مشاهدة المشاركة
    عليكم السلام

بص يا باشا . بالنسبة لاول سؤال طالما البوردة عندك بتدعم الساتا يبقى مفيش اى سبب يتقل الجهاز متخافش من الموضوع ده .

تانى سؤال اجابته سهله اوى ههههههههه حطها فى اى واحده ياعم مش هتفرق اقولك اعمل حادى بادى

تالت سؤال انا مش مقتنع خالص انك تخلى الوندوز على هارد داتا ابطأ من الهارد الساتا وتخليه كمان ماستر ... الافضل انك تخلى الساتا ماستر ولوحده زى منا شايف انك هتجيب 320 يعنى هيكفى ويزيد . لو مصمم تركب الهاردين يبقى الاحسن والاسرع تخلى الساتا ماستر والداتا slave وظبطها بجمبرات . ومبروك مقدما
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اخى wessam-pro جزاك الله كل خير و جعله فى ميزان حسناتك و انا اقتنعت برأيك

انا ان شاء هاخلى الساتا لوحده و مع الايام لو احتجت مساحة ابقى اركب التانى

و سؤال تانى بعد اذنك انا سمعت ان هاردات الساتا مابيركبلهاش جمبر هل هذا صحيح

و لو كان بيركبلها يا ترى انا هاحتاج اركب جمبر للهارد الساتا لو خليته لوحده و للا هو هايتعرف بدون مشاكل من غير الجمبر
    و شكرا جزيلا لحضرتك

امحى ذنوبك فى دقيقتين باذن الله تعالى
    https://www.shbab1.com/2minutes.htm

عضو فضي الصورة الرمزية wessam-pro

جزانا واياك كل خير اخى الكريم

من مزايا عدم تركيب هاردين مع بعض برده انك هتقلل من درجة الحرارة بشكل عام جوة الكيسة والبوردة مش هيبقى عليها حمل برده او بطء او تعليق او او .. افضل performance يبقى مع هارد واحد

ومتقلقش خالص اخى الهارد الساتا هيتعرف من غير اى مشكلة ومن غير اى جمبرات انا بصراحة عمرى ما استخدمت جمبر فى هارد ساتا يعنى لما حد بيجيبلى هارد ننقل حاجات الاتنين بيتعرفوا لوحدهم وبنغير الماستر والسليف من البايوس نفسه

إداري سابق
    محرر مجلة عرب هاردوير

مش محتاج تظبط الجمبرات الا اذا عندك ديفيدي درايف وهتشبكه مع الهارد الداتا على نفس الكيبل , فقط من البيوس تحدد اي من الدرايفات الي هيبوت (يقلع منه الجهاز) .

:)

والله زمـــان

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wessam-pro مشاهدة المشاركة
    جزانا واياك كل خير اخى الكريم

من مزايا عدم تركيب هاردين مع بعض برده انك هتقلل من درجة الحرارة بشكل عام جوة الكيسة والبوردة مش هيبقى عليها حمل برده او بطء او تعليق او او .. افضل performance يبقى مع هارد واحد

ومتقلقش خالص اخى الهارد الساتا هيتعرف من غير اى مشكلة ومن غير اى جمبرات انا بصراحة عمرى ما استخدمت جمبر فى هارد ساتا يعنى لما حد بيجيبلى هارد ننقل حاجات الاتنين بيتعرفوا لوحدهم وبنغير الماستر والسليف من البايوس نفسه
    اخى الكريم wessam-pro مرة اخرى جزاك الله كل خير لا اعرف كيف اعبر لك عن شكرى و لكن شكرا جزيلا لسعة صدرك و سرعة تجاوبك الحقيقة هى انى اول مرة اطلب مساعدة من خلال المنتديات و لم اتوقع سرعة الاجابة و لكن اول ما احتجت للمساعدة لم الجأ الا لهذا المنتدى لانى اثق فى قدرات اعضاءه و اخلاقهم العالية و دائما ما يبذلون قصارى جهدهم لمساعدة الغير للأسف انى لم اتعرف بالمنتدى الا خلال الايام الاخيرة و لكن فى هذه الايام القليلة و من خلال متابعتى للمنتدى وجدت فيه روح التعاون و خصوصا الذين يبذلون جهدهم فى جمع اسعار الهاردوير و يضعونه فى كتاب الكترونى بشكل متقن جزاهم الله خيرا و اياكم بصراحة فى الايام القليلة منذ معرفتى بالمنتدى استفدت كتير و نفسى اقدر اساعد انا كمان ان شاء الله سأبذل قصارى جهدى على فكرة نسيت اقولك انى عملت بنصيحتك :D الحادى بادى :D و طلع كابل الساتا من نصيب الفتحة العلوية من الجهة اليمنى ههههههه و فى الاخر احب ان اشكرك مرة اخرى جزاك الله كل خير

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alayoubi مشاهدة المشاركة
    مش محتاج تظبط الجمبرات الا اذا عندك ديفيدي درايف وهتشبكه مع الهارد الداتا على نفس الكيبل , فقط من البيوس تحدد اي من الدرايفات الي هيبوت (يقلع منه الجهاز) .

اخى alayoubi لك جزيل الشكر للمعلومة حقيقة ليس لدى الخبرة فى مجال الهاردوير و لكن ان شاء الله ما دمت معكم سأصبح مهندس فى يوما ما ههههههههه شكرا اخى الكريم