صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 31

الموضوع: اريد تجميعه بميزانية 6000 جنيه

عضو فضي

رد: اريد تجميعه بميزانية 6000 جنيه

رأيي تغير الشاشة. لو مش ناوي تغيرها فمش لازم تصرف مبلغ كبير زي ده لأنك مش هتستفيد منه.

عضو الصورة الرمزية neoman007

رد: اريد تجميعه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DR ! ZERO مشاهدة المشاركة
    يا ريت تجاوب على اسئلة استاذ انفرنال

و اتفضل دى برضو

Core I7 920 >>>> 1700
    GA-X58-UD3R >>>> 1270 ~ 1300
    OCZ XMP DDR3 1600 6G 3x2 >>>> 900
    PowerColor HD 4870 1G PCS + >>>> 1075
    WD 500 GREEN >>>> 290
    OCZ GameXstream 700 w >>>> 670
    Case Setto 1000 >>>> 270

المجموع 6125 جنيه

لو مش محتاج ال i7 ممكن تجيب ال q9550 مع بوردة p45 و يوفرلك جامد أو توفر أكتر و تجيب ال X4 940 بس ياريت تجاوب الأسئلة اللى فوق الأول

البوردة يبقى أحسن لو تجيب ال P6T Deluxe V2 ب 1700 جنيه تقريبا
    راي الشخصي ديه احسن تجميعة ممكن تلقيها في المنتدي كله تناسب مطالبك دلوقتي و كمان5 سنين

مخالف للقوانين

لا با عم لا خمس سنين و لا حاجة دا فى جيل جديد نازل هايشغل dx 11 يعنى كلها 6 شهور بالكتير و اللعب الجديدة الى هاتهل هاتقولك عاوزة dx11و يبقى الواد اتحسر على الفلوس الكتير الى دفعها حرام يعنى دول 6000 جنية و شوية و تيجى تكنولوجيا جديدة تركب لية يعنى عاوز خمس سنين يستنى جيل الخمسات من ATI احسن
    راجع مشاركاتى فى الصفحة السابقة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Incubus_miz مشاهدة المشاركة
    لا با عم لا خمس سنين و لا حاجة دا فى جيل جديد نازل هايشغل dx 11 يعنى كلها 6 شهور بالكتير و اللعب الجديدة الى هاتهل هاتقولك عاوزة dx11و يبقى الواد اتحسر على الفلوس الكتير الى دفعها حرام يعنى دول 6000 جنية و شوية و تيجى تكنولوجيا جديدة تركب لية يعنى عاوز خمس سنين يستنى جيل الخمسات من ATI احسن
    راجع مشاركاتى فى الصفحة السابقة

ببساطة كل مرة بنقول جيل قادم قادم و الجهاز المحترم يصمد.

مخالف للقوانين

يعنى اية مش فاهم حاجة

يعني شركات الكمبيتر اللي بتصنع مش عايزين يطلعوا كل حاجة للجمهور بالسرعة اللي انت متخيلها اولا و ثانيا كروت ال10.1 هتقدر تسعمل 11 بسهولة وده مكتوب علي موقع amd و كمان شوف سعرها هيبقي كام يا برنس لما تنزل .:cool:

مخالف للقوانين

اوكى يا معلم بس الكروت الجديدة بردو هتبقى اقوى و هاتنزل تاخد سعر 4870 و هو يرخص ييعنى من الاخر هاينزل ما بين 2000ل2500و انا فى التجميعة قلتلة يجيب كل حاجة بما فيها البور سبلاى و كارت تعبان لحد مالجيل ينزل و يرخص حبة كمان او يأجل الموضوع كلة لحد الكروت ما تنزل و لا انت اية رأيك ام بالنسبة لموضوع ال i7 فلحد دلوقتى الاداء فى اقسى الالعاب بين I7 و Q9550لم يتعدى 15 % يعنى الفرق فى السعر مش هايفيد اوى و الافضل تحويشة للكارت الجديد برضو راجع مشاركاتى فى الصفحة السابقة

عضو فضي

مفيش جهاز يقدر يقعد معاك 5 سنين. مهما صرفت هتلاقيه بدأ يبطأ معاك بعد سنتين تلاتة بالكتير. أنا رأيي صاحب الموضوع يقلل الميزانية دلوقتي و يسيب ميزانية يحدث بيها بعد كده.

عضو بلاتيني الصورة الرمزية DR ! ZERO

نفس رأى انفرنال

و يا شباب الجهاز هيكمل معاه فترة كويسة عادى بس ممكن يحتاج يغير الكرت بعد سنة و نص ولا سنتين

و لسة DX11 عقبال ما الكرروت تنزل مصر و بعدين أسعارها تتظبط شوية و بعدين ينزل ألعاب داعمة يكون عدى سنتين رأيى اللى عايز يشترى جهاز دلوقتى ميستناش خالص أو على الأقل يجيب كرت على قده زى ال HD 4770 يشتغل بيه سنة و نص و يبقى يغيره و ساعتها مش هيكون خسر كتير

و بلاش الكلام العاد ده يا شباب لسة بدرى على ما نكلم على DX11 بلاش نخلى الراجل يشتت أكتر
    فضل هذا المنتدى علىَّ -بعد الله- كبير , و أحب أن أقدم الشكر .

فليسامحنى الله أولا ثم كل من قد أكون ارتكبت مثل هذه الأفعال فى حقه , و أعلم أنى طلمتُ كثيرا من الناس بكلامى هذا , فليس أحد هكذا غيرى أنا , و ليس أحد بمثل هذه الصفات غير النبيلة غيرى , فليسامحنى الله إن كنت ارتكبت أياً منها يوماً ..

عذرا إذ أنه لضيق الوقت لا يسعنى تعديل الكلمات أو تنسيقها أو تشكيلها .

:ah2:
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DR ! ZERO مشاهدة المشاركة
    نفس رأى انفرنال

و يا شباب الجهاز هيكمل معاه فترة كويسة عادى بس ممكن يحتاج يغير الكرت بعد سنة و نص ولا سنتين

و لسة DX11 عقبال ما الكرروت تنزل مصر و بعدين أسعارها تتظبط شوية و بعدين ينزل ألعاب داعمة يكون عدى سنتين رأيى اللى عايز يشترى جهاز دلوقتى ميستناش خالص أو على الأقل يجيب كرت على قده زى ال HD 4770 يشتغل بيه سنة و نص و يبقى يغيره و ساعتها مش هيكون خسر كتير

و بلاش الكلام العاد ده يا شباب لسة بدرى على ما نكلم على DX11 بلاش نخلى الراجل يشتت أكتر
    بوب.

مخالف للقوانين

م انا قلت كدة فى الصفحةالى فاتت لو هو مستعجل يجيب الحاجة كلها دلوقت و يجيب كارت شاشة 4550 يمشى بية نفسة لحد ما الجديد ينزل و يرخص و خلاص و هيبقى ظاهريا خسر 325 ثمن 4550 لكن فى الحقيقة دة احسن مايجيب كارت غالى دلوقت و هبا ينزل الجديد و ياخد سعرة و البس يا معلم الاحسن استنى و غير كلة لوكشة و احدة

بص انا رأيى انك تستنى شوية و تجيب الحاجة مع كارت شاشة بلت ان تمشى بية نفسك او تأجل موضوع الجهاز شوية لحد الجيل الجديد من كروت الشاشة ماينزل عشان ماتباقش اشتريت حاجة جديدة و غالية و بعدها بشهر و شوية نزل جيل جديد بيشغل dx 11
    فالاحسن ياتصبر على الجهاز كلة ياما تجيب الحاجة من غير الكارت و تمشى نفسك باى حاجة usedاو بلت ان لحد ما الجيل الجديد ينزل وانا رأيى هات ال quad9550 و حوش من ثمن ال i7 و بوردتة الغالية للكارت الجديد احسن
    انت قللت البروسيسور هو ده اللي انا كنت بتكلم فيه.

مخالف للقوانين

انا مش عارف انا قلت الكلام دة هنا و لا فى موضوع تانى لكن هاقولة تانى الفرق بين Q9550 و الi7فى الالعاب لا يتعدى 15% لسة قوة ال i7 ماظهرتش ومش هاتظهر دلوقت و حرام ادفع ادكدة فى البروسيسور و البوردة و مش هاخد فرق فى الاداء كبير هايظهر قدامى

انا مش عارف انا قلت الكلام دة هنا و لا فى موضوع تانى لكن هاقولة تانى الفرق بين Q9550 و الi7فى الالعاب لا يتعدى 15% لسة قوة ال i7 ماظهرتش ومش هاتظهر دلوقت و حرام ادفع ادكدة فى البروسيسور و البوردة و مش هاخد فرق فى الاداء كبير هايظهر قدامى
    15% دلوفتي لكن كمان كام سنة لما تنزل حجات توريك الفرق الحقيقي هتبقي مش اقل من 50% و الراجل حر و انت حر في ارائك و انا بحب العب شطرنج و كبر ال ج يا مان و هتلاقي الموضوع طري.

عضو بلاتيني الصورة الرمزية DR ! ZERO

م انا قلت كدة فى الصفحةالى فاتت لو هو مستعجل يجيب الحاجة كلها دلوقت و يجيب كارت شاشة 4550 يمشى بية نفسة لحد ما الجديد ينزل و يرخص و خلاص و هيبقى ظاهريا خسر 325 ثمن 4550 لكن فى الحقيقة دة احسن مايجيب كارت غالى دلوقت و هبا ينزل الجديد و ياخد سعرة و البس يا معلم الاحسن استنى و غير كلة لوكشة و احدة
    انت شايف كرت 4550 هيشتغل معاه كويس حاليا أو لفترة قدام ؟ :confused:

+ ان ال 4770 سعره مش مرتفع أوى يعنى

الفرق أقل من 15% كمان و الفرق بين ال I7 و ال Q9550 مش قليل أوى و هتلاحظ انه كبير فى معظم التطبيقات ال I7 اقوى بفرق يستحق فعلا بفضل المعمارية و خاصية ال HyperThreading اللى بتخلى ال4 أنوية فى ال I7 يشتغلوا كأنهم 8 أنوية و ده طبعا له تأثير كبير فى الأداء

https://www.anandtech.com/bench/default.aspx?p=47&p2=50

و خلى بالك ان منصة ال Core I7 عمرها طويل برضو على عكس منصة ال Core 2 مش زى ما ناس كتير بتقول العكس لأن فى أخبار بتقول ان ال I9 ممكن يشتغل على X58 chipset يعنى لسه فى أمل

و رأيى لصاحب الموضوع ان لو معاه فلوس يقدر يجيب ال I7 يجيبه اما لو ده هيأثر على اى قطعة تانية فى الجهاز زى الكرت مثلا فساعتها يجيب ال Q9550 أحسن
    فضل هذا المنتدى علىَّ -بعد الله- كبير , و أحب أن أقدم الشكر .

فليسامحنى الله أولا ثم كل من قد أكون ارتكبت مثل هذه الأفعال فى حقه , و أعلم أنى طلمتُ كثيرا من الناس بكلامى هذا , فليس أحد هكذا غيرى أنا , و ليس أحد بمثل هذه الصفات غير النبيلة غيرى , فليسامحنى الله إن كنت ارتكبت أياً منها يوماً ..

عذرا إذ أنه لضيق الوقت لا يسعنى تعديل الكلمات أو تنسيقها أو تشكيلها .

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة