النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: QOS

عضو الصورة الرمزية qobtan_3005

QOS

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يا جماعة لو حد ممكن يفهمنى ايه فائدة الانواع الاربعة ل DSCP PHB وامتى استخدم كل واحد فيهم

واللى هم كالتالى

class selector PHB

default PHB

assured forwarding PHB

expedited forwarding PHB
    الحمد لله finally CCNP

عضو الصورة الرمزية mhouba

رد: QOS

PHB DSCP , هو marking اللي بيكون في field الخاص ب dscp وهو 3 انواع :
    default PHB : ببساطة لما يكون " dscp = "000000 , يعني default اي انو اي ترافيك في هذه class لن تطبق فيه QOS وهو مخصص ل best effort trafic .
    class selector PHB :
    لما يكون DSCP = "xxx000 اي انو 3 bits اللي في الاخر يكونوا 0 مع xxx = من 000 الى 111. CS عملوها حتى تكون COMPATIBILITY بين dscp و ip precedence . يعني مثلا CS1 = IP PRECEDENSE 1 = 001000 و CS2 = IP PRECEDENSE 2 010000 الى غاية CS7 = IP PRECEDENSE 7 = 111000 .
    مع ايضا CS0 = IP PRESEDENCE 0 = 000000 = DEFAULT PHB

assured forwarding PHB

ببساطة اننا عملنا اربع AF 1 , AF 2 , AF3 , AF4 , مع العلم انو AF 4 > AF 3 > AF 2> AF 1 . من ناحية PRIORIY . لكن الجميل في الامر انوا عملو لينا subclass داخل class نفسها مثلا في AF 1 تجد AF 11 , AF 12 , AF13 مع العلم ان AF11 > AF 12 > AF 13 من حيت priority

ساعطي مثالا بسيطا تخيل انو عندك TRAFFIC اسمو DATA بيتكون من WEB , EMAIL , FTP . تم TRAFFIC اخر اسموا APPLICATION بها مثلا ORACLE , SQL SERVER . انت عارف انو APPLICATION اكتر اهمية من DATA . اذا ستعمل MARKING لي APPLICATION وتعطيها AF 2 . و داخل AF2 تعطي لي ORACLE متلا AF 21 و SQL تاخد AF 22
    نيجي لي DATA ستعطي مثلا AF 11 ل EMAIL تم AF 12 لي WEB واخيرا AF 13 لي FTP . طيب فرضا انوا حصل لينا CONGESTION في الشبكة و ROUTER حيبدى يعمل DROP . اول TRAFFIC يبدأ به هو DATA لانو PRIORITY بيتاعوا اقل من (APPLICATION
    ( AF 1 < AF 2 . ولكن مش حيعمل DROP لكل TRAFFIC OF DATA لكن حيبدأ بللي عندو PRIORITY اقل في DATA نفسها يعني FTP . لما يلاحظ انو لسه هناك CONGESTION يمشي ليتانية اللي هية WEB ويشوف هل زالت CONGESTION ام لا . لو بقيت سوف ينتقل الى EMAIL لانها اكتر PRIORIYT يعني اخر حاجة يعمل لها DROP .

اما الخيرة اللي هي expedited forwarding او EF هي اللي تساوي DSCP 46 وتكون خاصة ب TRAFFIC الاكتر PRIORITY و اهمية ك VOICE
    CISCO: CCNA , CCNA SECURITY,CCNP; CCIP

JUNIPER NETWORKS : JNCIA-ER ; JNCIA-EX

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

جزاك الله خيرا كثيرا وجعلها الله فى ميزان حسناتك

الحمد لله انا فهمت كل اللى حضرتك شرحته باستثناء class selector PHB

امتى اقدر اقول انا لازم هنا اعمل MRAKING لل TRAFFIC بال CS1 OR CS3

الحمد لله finally CCNP

عضو الصورة الرمزية mhouba

لما يكون router الاخر مستعمل ip precedense وانت بتشتغل في الراوتر بيتاعك ب dscp حتى تكون هناك compability بين routers و يفهموا بعض من جهة
    ومن جهة اخرى لما تكون ممحتاج تعمل sub class في class مثلا class data اعطيها CS 2 و CLASS APPLICATION اعطيها CS 3

لكن لما تكون CONGESTION حيعمل DROP ل CLASS DATA كلها في مرة واحدة و لن بختار بين WEB او EMAIL او FTP .
    الخلاصة تعمل AF او CS على حساب كل CASE عندك
    CISCO: CCNA , CCNA SECURITY,CCNP; CCIP

JUNIPER NETWORKS : JNCIA-ER ; JNCIA-EX

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

ربنا يكرمك اخى m.houba ويزيدك من علمه
    الحمد لله finally CCNP

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات