النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: لو سمحت اريد اعرف ازاى احط ال ios

عضو

لو سمحت اريد اعرف ازاى احط ال ios

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

انا باستخدم برنامج packet racer or gns3

اريد اعرف ازاى احط ios للوتر كانة روتر حقيقى مش انى ياديلة اللينك بتاعها بعد كدة اشتغل لا عايز احط ios كانها روتر حقيقى هل ينفع وما الطريقة

عضو

رد: لو سمحت اريد اعرف ازاى احط ال ios

ممكن توضح سؤالك اكثر اخى لان المعروف بان برنامج gns تحط له لينك ل ios وبعد ذلك يصبح البرنامج

يشتغل على الاوامر الممكنه فى تلك ios وطبعا ال ios اللى انت تستخدمها مع البرنامج هى اصلا لراوتر

حقيقى .

اما بالنسبه لبرنامج packettrace فلا يدعم اى نسخه حقيقيه للراوتر الا اللى متبرمجه فيه .

اتمنى وضحتلك حاجه

عضو

شكر اخى على الرد

فعلا اخى الكلمة دة تمام بس انا قصدى احنا دلوقتى لما نحب نجيب روتر هل بيجى بال ios يعنى بيكون جوة ولا احنا الى بندخلة ت ازاى احنا نعمل لة ادخال وهل يوجد برنامج يعمل نفس الموضوع ولا لا بنقوم بنفس طريقة ادخال للروتر الحقيقى

يعنى احنا لما نحب ندخل الios لازم ندخل remoan هل ينفع نعمل كدة فى الروتر فى برنامج ال gns3 or dynm dyab

ياريت اكون عرفت اوضح الى انا عايزة

عضوية مزدوجة

بجاوبك على حسب فهمي لسؤالك

عندك نسحه ios روج لمجلد GNS3 بعدين بتحصل مجلد Dynamips احفظ IOS في هذا المجلد وبيشتغل الرواتر

على حسب فهمي لسؤالك جوابتك والله اعلم

عضو برونزي الصورة الرمزية ahmed magdy

بص يا ريس زي ما الاخوه قالو بخصوص ال GNS3 , طب لو عندي Packet Tracer او Router حقيقي,

كل اللي هتعمله انك هتجيب ال router بتاعك و توصله بTFTP server عن طريق cross cable, طبعا نسخه ال IOS هتكون موجوده على ال TFTP .

بعد كدا تمسح النسخه القديمه من الrouter عن طريق الامر delete flash:the image name لايوجد مسافه بين ال: وال image name
    و بعد كدا تعمل reload , هتدخا على ال rommon,
    هتكتب الامر دا tftpdnld , بعد كدا هيطلب منك انك تدخل شويه حاجات زي ال ip , mask, default gateway, tftp ip, image name

بس لاحظ ان الطلبات تتكتب زي ما هو عايز يعني مثلا IP_Subnet_Mask=, وان ال default gatewayهي ال IP بتاع ال server
    و بعد ما تدخل الحاجات دي تكتب tftpdnld تاني و بعد كدا تعمل reset , وماتنساش تكون عامل backup لل configuration بتاعتك,
    [SIZE=5][FONT=comic sans ms][B]عَنْ عُمَرَ بْنِ الخَطَّابِ رَضِيَ الله عَنْهُ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: "[COLOR=#cc0066][COLOR=#cc0066]مَنْ رَأَى صَاحِبَ بَلَاءٍ فَقَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي عَافَانِي مِمَّا ابْتَلَاكَ بِهِ وَفَضَّلَنِي عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقَ تَفْضِيلًا إِلَّا عُوفِيَ مِنْ ذَلِكَ الْبَلَاءِ كَائِنًا مَا كَانَ مَا عَاشَ[/COLOR][/COLOR]"[/B][/FONT][/SIZE]

عضو

فهمت قصدك اخى بس للاسف انا ماجربت اعمل تنزيل ios على راوتر باستخدام gns or dynamips

اتمنى احد الاخوه يفيدك اكثر اذا عمل هالطريقه فى احد البرامج المحاكيه

عضو برونزي الصورة الرمزية one-zero

[CENTER][SIZE=4]{[COLOR=red]وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ[/COLOR]}[/SIZE][SIZE=4]…[/SIZE][SIZE=6][SIZE=4](الأنفال:30)
    [URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"]للتواصل معي عبر الفيس بوك اضغط هنا
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/watch?v=37LoZWjv1HE&feature=player_profilepage"][/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"] صفحتي الخاصه على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/Mentored-Learning-New-Horizons-Dubai/234720379925819"]صفحة التعليم الارشادي على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/user/yasserramzyauda"]قناتي على اليوتيوب
    [/URL][/SIZE][/SIZE][SIZE=3][URL="https://yasserauda.blogspot.com/"]مدونتي الخاصه[/URL][/SIZE][/CENTER]

عضو

شكرا يا اخوة على الرد بالسرعة دية اخى احمددة بزبط الى انا كنت عايزة

انت قلت 90% ناقص عشرة فى المية بقى وكمل جميلك معايا هوة ينفع اعمل نفس الحاجات الى عملتها فى الروتر على ال Gns3 بنفس طريقة الروتر مش بانى احددلة المكان لا انى امسحها من الروتر واخش الريمن وشتغل ولا اية الحوار يا بوب
    اما الاخ ياسر رمزى بقى دة انا حصلى الشلاف يا بشمهندس انى حضرتك ترد عليا تبعا انا استفدت كتتتتير من شرحك عن السيكيورتى

وكانت دروس جامدة جدا بس انا اعتقد المفروض نتعلم الهكر ازاى علاشان نعرف اية نقط الثغرات عندنا وجارى الاطلاع على الفيديو

عضو برونزي الصورة الرمزية ahmed magdy

بص يا ريس هوا بالنسبه لل GNS3 انت مضطر تشتغل بالطريقه اللي قال عليها الاخوه, يعني انت اللي بتحط ال IOS في المجلد بتاع ال dynamips .

عندك ال packet tracer ممكن تجرب عليه الكلام دا.

salamz
    [SIZE=5][FONT=comic sans ms][B]عَنْ عُمَرَ بْنِ الخَطَّابِ رَضِيَ الله عَنْهُ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: "[COLOR=#cc0066][COLOR=#cc0066]مَنْ رَأَى صَاحِبَ بَلَاءٍ فَقَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي عَافَانِي مِمَّا ابْتَلَاكَ بِهِ وَفَضَّلَنِي عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقَ تَفْضِيلًا إِلَّا عُوفِيَ مِنْ ذَلِكَ الْبَلَاءِ كَائِنًا مَا كَانَ مَا عَاشَ[/COLOR][/COLOR]"[/B][/FONT][/SIZE]

عضو

الف شكر يا ابو حميد