صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 30

الموضوع: Cisco Call Recording

  1. #1
    عضو الصورة الرمزية qobtan_3005
    تاريخ التسجيل
    Sep 2006
    المشاركات
    475
    معدل تقييم المستوى
    0

    Cisco Call Recording



    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


    انا عندى فى الشبكة
    three cisco call manager 4.1
    one publisher and two subscribers
    and two voice gateways 3845

    المطلوب هو تسجيل المكالمات التى تتم على ال cisco ip phones
    او مبين ip phones معينة

    ازاى اعمل الموضوع ده


    جزاكم الله خيرا

    الحمد لله finally CCNP



  2. #2
    عضو برونزي الصورة الرمزية ahmed magdy
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المشاركات
    551
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: Cisco Call Recording

    معلش مش فاهم أوي, هل قصدك انك عايز تسجل للناس و هما بيتكلمو يعني تسجيل صوتي؟ :confused:, ولا عايز تعرف مين كلم مين؟:confused:
    [SIZE=5][FONT=comic sans ms][B]عَنْ عُمَرَ بْنِ الخَطَّابِ رَضِيَ الله عَنْهُ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: "[COLOR=#cc0066][COLOR=#cc0066]مَنْ رَأَى صَاحِبَ بَلَاءٍ فَقَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي عَافَانِي مِمَّا ابْتَلَاكَ بِهِ وَفَضَّلَنِي عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقَ تَفْضِيلًا إِلَّا عُوفِيَ مِنْ ذَلِكَ الْبَلَاءِ كَائِنًا مَا كَانَ مَا عَاشَ[/COLOR][/COLOR]"[/B][/FONT][/SIZE]

  3. #3
    عضو الصورة الرمزية ah_khairy
    تاريخ التسجيل
    Feb 2007
    المشاركات
    546
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: Cisco Call Recording

    لا مينفعش فى الفيرجن ده لازم تعمل ابجراد لفيرجن 7 و يبقى فى Recording Server موجود عشان تقدر تعمل الموضوع ده
    اقصى حاجه ممكن تعملها بالفيرجن 4.1 هو انك تضيف ال IPCC و ممكن تعمل تسجيل لمكالمات الكول سنتر بس برضه محتاج سيرفير للتسجيل و ممكن تخللى ال Supervisor هو اللى يسجل لل Agent و التسجيل ده ممكن يكون on demand .


    Eng. Ahmed Khairy
    CCVP & MCSE(Messaging) Certified



  4. #4
    عضو برونزي الصورة الرمزية ahmed magdy
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المشاركات
    551
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: Cisco Call Recording

    ازيك يا باشمهندس خيري, فينك انت كنت غايب بقالك يومين لعله يكون خير , و عايزين نبدأ في الموضوع اللي قلت لك عليه.

    بس هوا اصلا ينفع اسجل مكالمات الناس مش دا يبقى اختراق لل privacy؟:eek:
    [SIZE=5][FONT=comic sans ms][B]عَنْ عُمَرَ بْنِ الخَطَّابِ رَضِيَ الله عَنْهُ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: "[COLOR=#cc0066][COLOR=#cc0066]مَنْ رَأَى صَاحِبَ بَلَاءٍ فَقَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي عَافَانِي مِمَّا ابْتَلَاكَ بِهِ وَفَضَّلَنِي عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقَ تَفْضِيلًا إِلَّا عُوفِيَ مِنْ ذَلِكَ الْبَلَاءِ كَائِنًا مَا كَانَ مَا عَاشَ[/COLOR][/COLOR]"[/B][/FONT][/SIZE]

  5. #5
    عضو الصورة الرمزية qobtan_3005
    تاريخ التسجيل
    Sep 2006
    المشاركات
    475
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: Cisco Call Recording

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed magdy مشاهدة المشاركة
    معلش مش فاهم أوي, هل قصدك انك عايز تسجل للناس و هما بيتكلمو يعني تسجيل صوتي؟ :confused:, ولا عايز تعرف مين كلم مين؟:confused:
    جزاك الله خيرا

    اقصد تسجيل صوتى للمكالمات
    بحيث اقدر فى اى قت ارجع للمكالمات replay
    الحمد لله finally CCNP



  6. #6
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المشاركات
    664
    الدولة: England
    معدل تقييم المستوى
    10

    رد: Cisco Call Recording

    اذا اردت ان تعمل Recording في طريقه استخدمتها من فتره تتجاوز الثلاثه اشهر ولكن كان الاستخدام لتسجيل مكالمه واحده ولا ادري كيف سيكون اداه في تسجيل عشرات او مائات المكالمات.

    استخدمت الـwireshark وهي عن طريق عمل التالي.

    1- على السويتش الي شابك الـتلفونات كلها ركب جهاز يكون عليه wireshark بحيث ان الـport الذي عليه الجهاز تخليه SPAN Port.
    2- عند عمل الـSPAN port كل الترافيك المحدد في الـSPAN configuration (سواء كان VLAN او بورتات معينه) سيكون هناك نسخه لجميع الـTraffic لهذا البورت.

    3- شغل الـwireshark واعمل capture وبعدين اتبع الـRTP Packets واستمع للمكالمه.

  7. #7
    عضو الصورة الرمزية qobtan_3005
    تاريخ التسجيل
    Sep 2006
    المشاركات
    475
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: Cisco Call Recording

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ah_khairy مشاهدة المشاركة
    لا مينفعش فى الفيرجن ده لازم تعمل ابجراد لفيرجن 7 و يبقى فى Recording Server موجود عشان تقدر تعمل الموضوع ده
    اقصى حاجه ممكن تعملها بالفيرجن 4.1 هو انك تضيف ال IPCC و ممكن تعمل تسجيل لمكالمات الكول سنتر بس برضه محتاج سيرفير للتسجيل و ممكن تخللى ال Supervisor هو اللى يسجل لل Agent و التسجيل ده ممكن يكون on demand .

    السلام عليكم ازيك يابشمهندس احمد

    جزاك الله خيرا على الرد

    طيب هو ال recording server هو بس مكان موجود لتخزين المكالمات الصوتية المسجلة وعملية التسجيل نفسها بتم عن service معينة على cisco unified call manager 7
    الحمد لله finally CCNP



  8. #8
    عضو الصورة الرمزية qobtan_3005
    تاريخ التسجيل
    Sep 2006
    المشاركات
    475
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: Cisco Call Recording

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة takiadeen مشاهدة المشاركة
    اذا اردت ان تعمل Recording في طريقه استخدمتها من فتره تتجاوز الثلاثه اشهر ولكن كان الاستخدام لتسجيل مكالمه واحده ولا ادري كيف سيكون اداه في تسجيل عشرات او مائات المكالمات.

    استخدمت الـwireshark وهي عن طريق عمل التالي.

    1- على السويتش الي شابك الـتلفونات كلها ركب جهاز يكون عليه wireshark بحيث ان الـport الذي عليه الجهاز تخليه SPAN Port.
    2- عند عمل الـSPAN port كل الترافيك المحدد في الـSPAN configuration (سواء كان VLAN او بورتات معينه) سيكون هناك نسخه لجميع الـTraffic لهذا البورت.

    3- شغل الـwireshark واعمل capture وبعدين اتبع الـRTP Packets واستمع للمكالمه.


    السلام عليكم

    يعنى انت بالطريقة ديه بس قدرت تسمع مكالمة معينة صوت

    هل ال wireshark فيه امكانية بعد ما اتتبع RTP streams انه يقدر يعمل playing or replaying لهذه المكالمة
    الحمد لله finally CCNP



  9. #9
    عضو الصورة الرمزية ah_khairy
    تاريخ التسجيل
    Feb 2007
    المشاركات
    546
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    0

    Thumbs up رد: Cisco Call Recording

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed magdy مشاهدة المشاركة
    ازيك يا باشمهندس خيري, فينك انت كنت غايب بقالك يومين لعله يكون خير , و عايزين نبدأ في الموضوع اللي قلت لك عليه.

    بس هوا اصلا ينفع اسجل مكالمات الناس مش دا يبقى اختراق لل privacy؟:eek:

    الحمد لله كويس يا أبو حميد متشكر جداً على السؤال بس انا فعلاً كنت اليومين دول مشغول جداً فى كذا حاجه لكن انا على طول بتابع المنتدى و مواضيعه و الردود المختلفه.

    بالنسبه للتسجيل و كونه اخلاقى أو لا أخلاقى

    فانا شايف انه على حسب الحاله اللى بيستخدم فيها التسجيل

    يعنى مثلاً لو فى كول سنتر عادة فى كل الأماكن الكبيره بيكون فى تسجيل للمكالمات اللى بتتم عن طريق الكول سنتر (كلها أو بعضها و ممكن يكون اختيار المكالمات عشوائى) يعنى تلاقى فى الشركات الكبيره فى رساله بتقول ( جميع المكالمات التى تتم عن طريق خدمه العملاء قد تكون مراقبه ) أو ( جميع المكالمات مسجله)
    و ده ليه عدة فوائد و منها :-

    1- فى ناس ساعات بتستظرف و بتتصل بالكول سنتر بتاع اى شركه كبيره عشان يعاكس و خلاص.
    2-ممكن ال Supervisor بتاع الكول سنتر يقدر يسجل لل Agent و يقدر يسمع المكالمات و يقدر يقيم مستواه من خلال الردود.
    3-ممكن لو حصلت مشكله بين customer و Agent بيكون اللجوء للتسجيل اهم حاجه لحل المشكله.


    Eng. Ahmed Khairy
    CCVP & MCSE(Messaging) Certified



  10. #10
    عضو الصورة الرمزية ah_khairy
    تاريخ التسجيل
    Feb 2007
    المشاركات
    546
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    0

    Arrow رد: Cisco Call Recording

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة qobtan_3005 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ازيك يابشمهندس احمد

    جزاك الله خيرا على الرد

    طيب هو ال recording server هو بس مكان موجود لتخزين المكالمات الصوتية المسجلة وعملية التسجيل نفسها بتم عن service معينة على cisco unified call manager 7


    لا انا بصراحه مجربتهاش لكن انا شوفت اوبشن فى كول مانجر 7 للتسجيل لكن انا حاولت اجرب انى اعمل مكالمه و يرمى على shared folder لكنها مشتغلتش لما سألت عرفت انه تقريباً محتاج Recording Server


    Eng. Ahmed Khairy
    CCVP & MCSE(Messaging) Certified



  11. #11
    عضو الصورة الرمزية ah_khairy
    تاريخ التسجيل
    Feb 2007
    المشاركات
    546
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    0

    Arrow رد: Cisco Call Recording

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة takiadeen مشاهدة المشاركة
    اذا اردت ان تعمل Recording في طريقه استخدمتها من فتره تتجاوز الثلاثه اشهر ولكن كان الاستخدام لتسجيل مكالمه واحده ولا ادري كيف سيكون اداه في تسجيل عشرات او مائات المكالمات.

    استخدمت الـwireshark وهي عن طريق عمل التالي.

    1- على السويتش الي شابك الـتلفونات كلها ركب جهاز يكون عليه wireshark بحيث ان الـport الذي عليه الجهاز تخليه SPAN Port.
    2- عند عمل الـSPAN port كل الترافيك المحدد في الـSPAN configuration (سواء كان VLAN او بورتات معينه) سيكون هناك نسخه لجميع الـTraffic لهذا البورت.

    3- شغل الـwireshark واعمل capture وبعدين اتبع الـRTP Packets واستمع للمكالمه.
    اه فعلاً انا جربت الموضوع ده فى اللاب و فعلاً اشتغلت لمكالمه واحده

    لكن على فكره تقدر توقف الموضوع ده من الكول مانجر عن طريق انك تعمل disable لل PC Voice Vlan Access
    و دى طريقه من طرق عمل Cisco IP phones Hardening و ده جزء من السيكيوريتى اللى ممكن تتعمل على ال Cisco IP Telephony system


    Eng. Ahmed Khairy
    CCVP & MCSE(Messaging) Certified



  12. #12
    عضو الصورة الرمزية ah_khairy
    تاريخ التسجيل
    Feb 2007
    المشاركات
    546
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    0

    Arrow رد: Cisco Call Recording

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة qobtan_3005 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

    يعنى انت بالطريقة ديه بس قدرت تسمع مكالمة معينة صوت

    هل ال wireshark فيه امكانية بعد ما اتتبع RTP streams انه يقدر يعمل playing or replaying لهذه المكالمة

    أنا اللى اعرفه عن ال wire Shark أنه اساساً برنامج بيستخدم لعمل Sniffing على الترافيك بغض النظر هو فويس أو لأ و هو كمان برنامج Real Time و هو بيعمل Capture لل Packets .


    Eng. Ahmed Khairy
    CCVP & MCSE(Messaging) Certified



  13. #13
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المشاركات
    664
    الدولة: England
    معدل تقييم المستوى
    10

    رد: Cisco Call Recording

    نعم تقدر تعمل Replay للـvoice من الـwireshark وحفظها وعلى مااذكر هي صيغتين تقدر تحفظ الملف الصوتي بها اما wav او au.

    اما عن طريقة عمل الـreplay للـ RTP شوف هذا الشرح
    http://www.markwilson.co.uk/blog/200...-wireshark.htm

    والله اعلم

  14. #14
    عضو الصورة الرمزية ah_khairy
    تاريخ التسجيل
    Feb 2007
    المشاركات
    546
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    0

    Arrow رد: Cisco Call Recording

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة takiadeen مشاهدة المشاركة
    نعم تقدر تعمل Replay للـvoice من الـwireshark وحفظها وعلى مااذكر هي صيغتين تقدر تحفظ الملف الصوتي بها اما wav او au.

    اما عن طريقة عمل الـreplay للـ RTP شوف هذا الشرح
    http://www.markwilson.co.uk/blog/200...-wireshark.htm

    والله اعلم

    شكراً ليك يا تقى الدين لينك ممتاز لعمل تسجيل من خلال الواير شارك


    Eng. Ahmed Khairy
    CCVP & MCSE(Messaging) Certified



  15. #15
    عضو الصورة الرمزية qobtan_3005
    تاريخ التسجيل
    Sep 2006
    المشاركات
    475
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: Cisco Call Recording



    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ah_khairy مشاهدة المشاركة

    أنا اللى اعرفه عن ال wire Shark أنه اساساً برنامج بيستخدم لعمل Sniffing على الترافيك بغض النظر هو فويس أو لأ و هو كمان برنامج Real Time و هو بيعمل Capture لل Packets .

    هل حضرتك تقولى بعد معمل capturing لل RTP streams اعمل ايه علشان اسمع المكالمة فعلا
    الحمد لله finally CCNP



صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. سؤوال عن ال Recording في ال Call Manger
    بواسطة الفذ في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 04-03-2013, 22:03
  2. how install cisco call call manger and unity and contct center on ucs 210 m2
    بواسطة hissam في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 17-11-2012, 08:39
  3. cisco call manager
    بواسطة newdragon في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 11
    آخر مشاركة: 10-02-2011, 19:22
  4. Cisco call Manager
    بواسطة eng_3laa2 في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 25-01-2011, 13:39
  5. searching Cisco call Manager 4.3
    بواسطة mmmm_mmmm656 في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 16-10-2008, 19:08

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •