النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: أرجو الإفادة (تابع الشبكة عندي بالشركة)

عضوية جديدة

أرجو الإفادة (تابع الشبكة عندي بالشركة)

السلام عليكم،،،

سبق ونزلت استفسار بخصوص الشبكة بالشركة عندي وهذا رابط الموضوع القديم
    https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=127921

حبيت اخبركم ايش اخر التطورات وياريت ياريت ياريت تتابعو وتفيدوني (الله يجزاكم كل خير يا رب)

اللي اكتشفته صدفة من أحد الموظفين انه باختصار شديييييد مااااافي لا سيرفر ولا حاجة بالشركة:D
    وللحين مش عارفة ليش كذب علي المدير بهالخصووووص!!!!:mad:
    المهم يعني....الموظف قالي انه الاجهزة كلها شابكة بشكل عاااادي على خط الشركة،،،واليوزرز كلها معمولة لوكالي........واي يوزر يقدر يحط اي ملف في الشبكة عشان تكون ظاهر عند الكل....الخ،،،،يعني الكل عنده صلاحيات الادمن!
    المهم الحين يا اخواني اني ابغى اعرف كيف ارتب هالشبكة....راح اقترح عليه نجيب سيرفر حقيقي مش وهمي:D،،،،بس حابة اعرف الميزانية لعمل ذلك واي خطوات بسيييطة للبدء يهذه الخطوة وشكراااا لكم

عضو ذهبي

رد: أرجو الإفادة (تابع الشبكة عندي بالشركة)

وللحين مش عارفة ليش كذب علي المدير بهالخصووووص!!!!:mad:
    فى ناس كتير لما بيجى حد جديد بيحبو يختبروه او يضحكو عليه ويصغروه قدام الموظفين ( حصل معايه حاجة شبيها بحالتك )

لمهم يعني....الموظف قالي انه الاجهزة كلها شابكة بشكل عاااادي على خط الشركة،،،واليوزرز كلها معمولة لوكالي........واي يوزر يقدر يحط اي ملف في الشبكة عشان تكون ظاهر عند الكل....الخ،،،،يعني الكل عنده صلاحيات الادمن!
    هو فى سؤال صغير هو حضرتك لما قعدتى على الاجهزة بتاعت الموظفين مختيش باللك ان الاجهزة
    جوه دومين ولا ورك جروب

لمهم الحين يا اخواني اني ابغى اعرف كيف ارتب هالشبكة....راح اقترح عليه نجيب سيرفر حقيقي مش وهمي:D،،،،بس حابة اعرف الميزانية لعمل ذلك واي خطوات بسيييطة للبدء يهذه الخطوة وشكراااا لكم
    مع احترامى لحضرتك لازم الاول تحددى امكانياتك وايه هى خبرتك فى الشبكات وايه اللى تقدرى تعمليه
    وياريت لو توضحلينا اكتر عن الشبكة عندك يعنى :
    1 - عدد الاجهزة
    2- نوع السويتشات والرواتر
    3- وايه اللى انتى عايزه تعمليه بالظبط
    [CENTER]
    [B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"] [/URL][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"]مراجعة للشاشة الرائعة

[/URL][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"]Samsung SyncMaster S24B750V Series 7 [/URL][/B]

[/CENTER]

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ellassy مشاهدة المشاركة
    فى ناس كتير لما بيجى حد جديد بيحبو يختبروه او يضحكو عليه ويصغروه قدام الموظفين ( حصل معايه حاجة شبيها بحالتك )

هو فى سؤال صغير هو حضرتك لما قعدتى على الاجهزة بتاعت الموظفين مختيش باللك ان الاجهزة
    جوه دومين ولا ورك جروب

لا لاني الفترة الاولى كنت بستعمل اللابتوب الخاص فيني وزي ما ذكرت انا مش شغالة بقسم ال IT بس هذا هوا تخصصي...

مع احترامى لحضرتك لازم الاول تحددى امكانياتك وايه هى خبرتك فى الشبكات وايه اللى تقدرى تعمليه
    اولا انا من ناحية الشبكات فقربت اخلص كورس ال CCNA ان شاءالله ...ومخلصة كورسات ال MCSE...وبالأساس تخصصي تقنية معلومات بس انتي عارفة الجامعة موادها مظري اكثر من العملي

وياريت لو توضحلينا اكتر عن الشبكة عندك يعنى :
    1 - عدد الاجهزة
    5
    2- نوع السويتشات والرواتر
    3- وايه اللى انتى عايزه تعمليه بالظبط
    انا حابة انه نجيب سيرفر ونصير نتحكم باليوزر من الاكتف دايركتوري...بس مش عارفة ايش الميزانية لعمل ذلك وايش المطلوب بالضبط...يعني عارفة بس مش قادرة اجمع

ردي عليكي اختي فوق بالخط الاحمر...بانتظار ردك ولكي مني جزيل الشكر

عضو فضي الصورة الرمزية internetworld

لبناء دومين واعداده للشركه لابد من تحديد
    1-عدد الاجهزه الموجود بالشركه
    2-عدد الموظفين بالشركه
    3- عدد الادارات الموجوده بالشركه
    4-هل هناك فروع للشركه ام لا
    5-مدى احتياج الموظفين لوجود الانترنت
    6-هل توجد ادارات تعمل خارج النطاق الجغرافى للشركه (بمعنى هل هناك مهندسين مواقع على سبيل المثال او مبرمجين يقومون بالعمل خارج مقر الشركه)
    7-هل للشركه موقع على الانترنت او موقع داخلى يستخدمه الموظفين فى اداء عملهم
    *******وغير ذلك الكثير وكل التحديد يتوقف على طبيعه عمل الشركه وما تراه ضروريا لاداء الموظفين اعمالهم باعلى كفاءه
    اما بالنسبه للميزانيه فيتم تحديده بناء على ما سبق من ناحيه كم عدد السيرفرات وكم عدد الروترات او السويتشات و ما هو موجود حاليا بالشركه ويمكن استغلاله وما هى الميزانيه المتاحه لدى الشركه لبناء الدومين كما تفضل اخى ellassy وقال ذلك