صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 26

الموضوع: النصب العلنى لشركة " العربية للشبكات Arabian Link" بالمنصورة. أفيدونى يا جماعة كيف ..

عضو

النصب العلنى لشركة " العربية للشبكات Arabian Link" بالمنصورة. أفيدونى يا جماعة كيف ..

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فى الاول أحب أقول لا حول ولا قوة الا بالله فى الذى يستبيح اموال الناس بغير وجه حق ويستغل مركز قوته فى انه يقول للى مش عجبهم "اخبطوا دماغكوا فى الحيط" الحكاية ففى يوم 13/6/2009 قامت هذه الشركة بعمل اعلان مفاده أن من يقوم بالتعاقد على شهر " اشتراك انترنت" يحصل على شهر هدية مجانا.. وقد قمت فعلا فى نفس اليوم بالاشترك لمدة شهرين سرعة 256 ودفعت مبلغ 170 جنيه وايضا اشترتيت روتر بقيمة 110 جنية وكل ذلك فى سبيل اننى سأظل مشتركا لمدة 4 أشهر " شهرين اشتراك + شهرين مجانا " وظلت الخدمة سارية على هذا النحو حتى يوم 1/8/2009 فتم رفع سرعتى الى 512 بناء على القرار الوزارى وهذا يعتبر أمر مشجع جدا لكل المصريين فى تحديث اشتراكاتهم وزيادة أعداد المستخدمين فى مصر والقضاء على ظاهرة "الوصلة". فوجئت اليوم بانقطاع الخدمة 16/8/2009 فاتصلت بالشركة.. فتحججوا بان هذا العرض الجديد وهو "ضعف السرعة" يلغى جميع ما قبله من عروض "اشترك شهر+شهر مجانى" وبذلك ضاعت على باقى المدة.. المشكلة الحقيقية ان هناك الكثير من الاصدقاء اشتركوا لمدة 6 اشهر واخرون لمدة عام كامل فى سبيل انهم سيحصلون على ضعف المدة ودفعوا مبالغ تقارب الالف جنيه ... ولكن للأسف تقول الشركة لهم "العروض الجديدة تلغى باقى العروض" فلا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم بصوا بقا معايا .... 1- الشركة دى بالذات عاملة تعاقدت مع جميع شركات النت " تى اى داتا ولينك " على انها تصبح هى فقط المزود الوحيد للنت فى منطقتنا الريفية فى محافظة الدقهلية ( قرى ميت عنتر وشرنقاش والطويلة وكفر الطويلة وبطرة و.... ) محتكرة جميع الخدمات وبأسعار أغلى مما أعلنت عليه الدولة بخمسة او عشر جنيهات " على حسب شطارة المندوب وخيابة العميل" ... ولا توفر لنا الخطوط الـمحدودة مجبرة ايانا عند الاشتراك فقط الاشتراك فى الخطوط المفتوحة الذى لا يقل سعر ادنى فئه فيها عن 95 جنيه كما تعرفون.... 2- العقد اللى بينى وبينهم لا ينص بأى حال من الاحوال على ما يدعونه من ان عرض يلغى عرض وهذا الكلام الفارغ ... وسئلتهم عن هذا الادعاء قالولى " هوه ده الكلام اللى ماشى فى السوق " !!!! لأ وبقى تعالوا شوفوا الحل اللى توصلت اليه معاهم " حاجه تضحك يا جدع " 1- الشركة هتتعطف وتتكرم على وتفتحلى خط 256 محدود " بما ان الشركة مش موفرا لمنطقتناا انترنت محدود" وانا اللى هذفه الاشتراك ايضا وهو 50 جنيه فى الشهر. 2- اشترك من جديد كأنك مشترك عادى خالص وانسى اللى فات وانا بعت هذه الرسالة الى العاشرة مساءا ويرنامج 90 دقيقة والى جهاز حماية المستهلك والى الهيئة القومية لتنظيم الاتصالات ... جايز الاقى الرد فانا كل اللى عايزة منكم هل فيه نصيحة ممكن حد يقدمهالى فى سبيل رجوع حقى وحق الناس ويا جماعة ارجوكم عدم الوثوق فى هذه الشركة بتاتا لان تعاملهم فى اى مشكلة يتبع سياسة " هو ده اللى ماشى واخبط دماغك فى الحيط " الفرع الرئيسى للشركة امام بوابة استاد الجامعة المنصورة ولا حول ولا قوة الا بالله والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عضو

رد: النصب العلنى لشركة " العربية للشبكات Arabian Link" بالمنصورة. أفيدونى يا جماعة كي

أهم حاجة الوقتى يا جماعة...... يا ريت لو حد يفيدنى فى الناحية القانونية لهذا الكلام.... ولو صادف ان يكون حد من الاعضاء وقع فى نفس الفخ ده يا ريت يكلمنى على eng.ahmednour@yahoo.com عشان نشوف هنتصرف ازاى

عضو ذهبي الصورة الرمزية The King2

رد: النصب العلنى لشركة " العربية للشبكات Arabian Link" بالمنصورة. أفيدونى يا جماعة كي

المشكله إن شركات الإنترنت منزله باند فى شروط عقدها وينص على الأتى :-
    للشركه حق تغير أى باند وإتخاذ أى القرار دون الحاجه لموافقه العميل
    فإذا كان للشركه اللى إنت موصل منها موقع أو عقد فيه شروط الخدمه للشركه وماكنشى فيه هذا الباند اللى باللون الأحمر فممكن إن إنت تقاضيهم بتعويض مع إنى لا أنصحك بقبول عوض من إنسان ( العوض على الله أخى ) بس ماتسيبشى حقك
    [CENTER][SIZE=4][FONT=Arial][COLOR=Green]إضغط هنا وإستمتع أثناء تصفحك[/COLOR][/FONT]
    [URL="https://www.tvquran.com/"]The Knigh[/URL] [/SIZE]
    [SIZE=1]PC1
    [/SIZE][/CENTER][CENTER][SIZE=1]GA P55-USB3+ Intel Core I5 750 > Power Coolor 5850 1G DDR5 + Samsung BX2331 23 Inch >
    2*2 G.B CORSAIR DDR3 1333MHZ >
    WD 1T Black aaks >Case C M Elite + Thermaltik Cable Manegment 850 Wat >Sound Card X-FI Xtreem Gamer With Logitech X-530
    PC2
    MSI 770-G45 + Phenom555BE 3.2/7M > ATI Saphire 4770 512 DDr5 + Benq 22 >
    2*2 G.B KingStone DDR3 CL9 1333MHZ >
    Samsung 1 Tera > Case Jumpo With HEC 650 Wat > Phantom 4.1 Model 2003[/SIZE]
    [/CENTER][CENTER][FONT=arial black][SIZE=4] " لا حيلة فى الرزق ولا شفاعة فى الموت "[/SIZE][/FONT]

[COLOR=#006400][SIZE=4][FONT=arial]كنت هنا دوماً ، ، ، وسأعود يوماً[/FONT][/SIZE][/COLOR]
    [/CENTER]

عضو

لأ مفيش اى كلام من ده نهائى فى العقد

عضو فضي الصورة الرمزية wild cat

'طيب متلغي عقد اشتراكك معاهم

واشتريلك USB بتاع فودافون او موبينيل او اتصالات

https://www.vodafone.com.eg/ar/Perso...odem/index.htm

والله هيبقى احسن من الشركه النصابه دي

عضو

هى فكرة الـ stick دى حلوة والله بس تن شاء الله هعملها بعد ما اخد حقى من حبابى عنيهم " زى ما بيقولول "

عضوية جديدة

الشركة دي مزاج اوي كانت مره نزلت اعلان وظائف اهبل جدا زيهم
    سياستهم زي الزفت
    انا بقولك الحل قانونا برده
    تاجرلك بتاع 7 عيال فاقدين
    وبالشوم تدغدغوها والله
    ده الحل الامثل للعربية للشبكات
    وتغير الاسم
    العربية للوفيات
    ههههههههه
    هو ده الحل يابرنز

عضو

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

مخالف للقوانين

السلام عليكم

أمامك طريقين يا أخي الكريم:

الأول هو : الشكوى في فرع الشركة في المنصورة شارع المشاية. ثم رفع الشكوى إلى إدارة الموزعين إيميل: partners @tedata.net

والثاني هو أن تفتح عليهم السنترال وهو أن قضى على احتكار هذه الشركة بأن تتيح لجميع الموزعين البيع فيها وستتمكن من الاشتراك بنفسك أنت وغيرك من العملاء عن طريق مباشر مع الشركة وليس عن طريق وسطاء. لكني أحتاج منك بعض المعلومات.

عضو

بالنسبة الى الخيار الثانى :

ماذا تقصد بان افتح عليهم السنترال ؟؟

ارجو التوضيح للأهمية

حضرتك بس افيدنى تقصد ايه وانا جاهز با معلومة

عضو

ارجوك يا استاذ era ايضاح ماذا تقصد
    :confused::confused::confused::confused::confused: :confused::confused::confused::confused::confused:

مخالف للقوانين

ممكن تكلمني عالخاص.

عضو

حاضر
    تحت امرك

عضوية جديدة

السلام عليكم ورحمة الله وبركات
    اخي الكريم انا مهندس في الشركة العربيه للشبكات واسمي هيثم فؤاد وقد قرئت مقالتك اللتي لم تلتمس فيها للشركة ادني الاعذار وانا والله لااكدب عليك فيما اقوله لك وما حملني علي هذا إلا من اجل فهمك للقضيه لا لغير واعلم كل العلم اني لو كنت اريد ان ابرئ الشركة مما انسته اليها ما قلت لك اني اعمل بها حتي لا اكون عندك وعند اي قارئ لرسالتي صاحب مصلحة المهم انا علي علم انك ستاخذ الموضوع وتنظر اليه من زاويه اخري
    لما حضرتك اشتركت معنا كنا شغالين نظام باند ويتس يعني واخدين من شركة نيل اون لين band widthتاخد تمنة وبس وملهاش تعوه بالبورتات يعني نبيع البورت ب 95 او 90 او 100 هي ملهاش دعوة هي لها مبلغ معين تخده في الشهر
    وحرصا من الشركة وتشجيعا منا لعملائنا بنزل العروض الجميله اللي حضرتك اشتركت فيها وكانت المفاجئه لنا قبلك بعد القرار الوزاري بتاع ضعف السرعة ان شركة نيل اون لين اللي حاضرتك كنت واخد الخدمة منها طلبت تسليم الوحدة اليها يعني هي اللي هتبيع البورتات مش احنا
    ولو تلاحظ اخي الحبيب في العقد اللي معاك من الشركة تلاحظ فيه بند فيما معنا ان الشركة تعفي من المسئوليه القانونيه اذا اخلت بما في العقد في حالة الطوارئ الخارجة عن ارادتها (مثل القرار الوزاري ومثل تحديد سعة التحميل ومثل ماحدث معك ) اخي الحبيب ما كتبت اليك الا من اجل ان ارح لك بالك وان اطيب لك نفسك وان تعلم اننا نعيش في دنبا الناس وليسنا في دنيا الوحوش ..... وجزاك الله خيرا

عضو

يا جماعة اوعدكم بمفاجئة كبيرة جدا
    لكن لا استطيع كشف اوراقى لانى بصدد رفع شكوى

لذلك لا تنخدعوا بهذا الكلام
    ويا استاذ هيثم شكرا على مداخلتك

ولكن ارجو من اخواننا
    ان يرجئوا حكمهم النهائى لحين كشف اوراقى قى خلال 72 ساعة

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة