ازيكووو
كل سنه وانتو طيبين بمناسبه رمضان يارب يكون خير علينا كلنا يارب ويكون محدش زعلان من حد واللي زعلان من حد يروح يصالحه علشان الشهر الكريم
طبعا الموضوع ده يهم ناس كتير جدا .. نااااااس كتير بتبقي عايزه تدخل علي ويندوز xp في مكان اخر عن طريق ال remote desktop ولكن بتستني لغايه مالمستخدم الجالس حاليا علي هذا الجهاز حتي ينتهي من عمله علشان ميتعملوش log off ...
ويا سلام بقي لو المستخدم ده administrator هتروله رساله ان في حد عايز يعمل remote ولو قبل الرساله وقال yes هيروح معموله log off ..:cool:

لا احنا ننسي الكلام ده خالص علشان من دلوقتي هنقدر نخلي ويندوز اكس بي يقبل كذا session في نفس الوقت بدون ما اي يوزر يعمل log off

نبدا بقي الشرح
1) حمل ال files ديه الموجوده في الرابط ده علشان هنحتاجها في شغلنا
https://www.mediafire.com/download.php?wmlgm0nm2nm
2)افتح ال run واكتب %windir%\System32
3)في الفولدر هتلاقي file اسمه termserv.dll خده كوبي وحطه في المكان اللي فتحته بواسطه ال run في خطوه 2 (هيقولك انت عايز تسبتدل قوله yes )
4)حد اسطوانه الويندوز في ال cd rom بتاعك ثم اكتب في ال run الاتي
%windir%\ServicePackFiles\i386
5)كرر خطوه 3 مره اخري بس المرادي ضعه في المكان السابق
6)ثم افتح ال run واكتب %windir%\system32\dllcache
هتلاقي ال file اللي اسمه termserv.dll امسحه من هنا
7)ثم افتح الفولدر اللي حضرتك حملته من الرابط اللي فوق هتلاقي باتش اسمه
Concurrent Remote Sessions SP2.reg اضغط عليه لغايه مايقولك success
قم بفتح Control Panel ثم اختر User Accounts وأضغط على Change the way users log on or off
وتأكد من وجود علامة صح على use fast user Switching ثم Apply
9) قم بفتح Run ثم اكتب gpedit.msc ثم روح علي Limit number of connection واعمل enable ثم حدد حضرتك عدد ال sessions اللي عايز الويندوز يقبلها في نفس الوقت
10) قم بعمل Restart للجهاز ثم جرب الدخول اليه بيوزر اخر Remotely وسوف ترى انه دخل بطريقة عادية بدون ان يقوم بعمل Log off
10-اذا حدث اى خطأ قم باستبدال الملف الذى قمت بنسخه بالملفtermserv_sp2.dll الموجود في الفولدر اللي حضرتك حملته من الرابط اللي فوق وهو الملف الاصلى للويندوز مع تغيير اسمه بالطبع

لو حصل اي مشكله اعمل الخطوات وانت في ال safe mode
انا جربت الطريقه ونفعت معايا:ah7:
ربنا يوفقنااا
سلام