السلام عليكم شباب و كل عام وانتم بخير و رمضااان كريم
اسف علي العنوان ممكن يكون ميدلش علي المضمون بس انا بصراحه مش محترف كتابت مواضيع زيكم هن:oا
انا بالطبع امتلك الكارت الرائع 4770 علي الاقل من وجهه نظري و الحمد لله راضي تماما علي اداء الكارت و جميع الالعاب بتعمل و احمد لله علي اعلي الاعدادات:ah7:
المهم مش هطول عليكم :p
انا عجبتني جدا موضوع عمل اختبارات لاداء كروت الاشاشه و المعالج و معرفش ليه الموضوع حاسس ان بجد شيق:ah17:
اداء الكارت عندي و الحمد لله رائع جدا في جميع الالعاب و منهم اتقل الالعاب ك كريسس و gta4 و cod4 و غيرهم بالاضافه للعبه فاركراي 2 و جميع هذه الالعاب بتعمل جيده و الحمد لله علي اعلي الاعدادات الا gta و لا اعلم السبب ربما من المعالج:o
المهم هنا لعبه فار كراي و برنامج البنمارك التابع لها وجدت شيء غريب و عايز تفسيره
اللعبه علي dx9 بتدي اداء قليل جدا مع البنمارك مقارنته بdx10
يعني علي و يندوز اكس بي بيكون فريماتها اقل بكثير جدا من فيستا رغم المفروض ان dx10 بيقلل في الاداء و ده اللي اعرفه
يعني مثال
اللعبه عندي علي
xp(ultara high-0aa-1024*1280
بتديني 36 فريم في الثانيه:eek:
فيستا بنفس الاعدادات بتديني
50 فريم في الثانيه:eek:
فارق غريب جدا و بصراحه دفعني للبحث و التنقيب في النت و معرفه السبب و التاكد من عدم و جود مشكله عندي في الكارت او الجهاز ككل:ah34:
لغايه لما و جدت الموقع ده و موضح الفروق اللي بجد حيرتني جدا جدا برغم انها طمنتني علي اداء الكارت و ان الحمد لله مفيش مشكله عندي و تقريبا نتايجي نفس نتايج الموقع اللي بجد عجبني جدا جدا بس تعالو نشوف الصور و الفروق الغريبه اللي بجد محتاجه شرح
اولا الموقع هنا
https://www.hardwarecanucks.com/foru...review-13.html
طيب تعالو نشوف بقي المقارنه بين فاركراي 2 مع dx9 و dx10 و ادء الكارت معهم
1-مع dx9

4x

2- مع dx10

4x

طبعا مع التحليل للنتايج نجد
1-الحمد لله زي عندي نتايج ال dx10 اكبر من dx9 و ده اللي طمني بجد مع العلم ان دي اللعبه الوحيده اللي و جدت فيها ده
2-اعتقد نتايج الموقع منطقيه جدا جدا و بدون اي تحيز و كمان لما قرنتها بنتايجي لا يوجد فروقات و ده يبين ان الموقع علي ما اعتقد حيادي و ممتاز
3-نيجي بقي للمهم هو تفسير ال كلام ده
الكارت
1-يودي اداء جيد جدا مع الdx10 افضل من 9 بس بدون تفعيل ال AA و الغريب انه تفوق علي كارت مفروض انه اجمد منه زي ال hd4850 حتي ال جيجا منه و ده شيء غريب جدا (ده اقرب من ال 4870:D
2-الكارت هبط اداء بشكل مفاجيء جدا مع تفعيل ال 4xaa ,و ال ادري ما السبب رغم تفوقه في الاول لدرجه ان كروت المفروض انها اقل منه تفوقت عليه زي ال :o9800gt
3- رجع الكارت و تفوق مره اخري بس مع زياده الرزيليوشن الي 1920*1200:ah40:

و كده يكون الكارت تقريبا رجع لوضعه الطبيعي في التصنيف :err:
طيب ايه الكلام ده و ياريت لو حد اقدر يفسره لينا و مستني ردودكم ( و منتظر رد الاستاذ مينا و بقيه الخبراء)
شكرا و اسف علي الاطاله و علي ممكن يكون الموضوع ملخبط شويه بس انا علي اقد ما اقدر حولت انظمه
كل عام و انتم بخير