صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 16

الموضوع: استفسار من الخبراء (تشغيل بروسيسور Q9550 علي مازر بورد P31-ES3G) عاجل عاجل

عضو

Question استفسار من الخبراء (تشغيل بروسيسور Q9550 علي مازر بورد P31-ES3G) عاجل عاجل

بسم الله الرحمن الرحيم
    طبعا الموضوع باين من العنوان
    ارجوكم استفسار عن امكانيه تشغيل البروسيسور الكواد 9550 بكامل سرعته وباستقرار علي مازر بورد المحدوده P31-ES3G (المعدله ببويس 16/4/2009 )
    انا عارف ان البعض هيستغرب من شراء بروسيسور بهذه الامكانيات والسعر مع مازر بود متواضعه مثل هذه
    المشكله ان المازر اضطريت لشرائها من ايام قليله لتلف المازر السابقه وكنت مستعجل ولم اجد غيرها متاح ورايت عليها دعم الكواد والكور 2 ديو وامكانيه قرائه FSB حتي 1333 ومدخلين رامات فقط لكن محلوله ب 2*2 جيجا وطبعا تغييرها مره اخري بمازر جديده في فتره قصيره خساره كبيره والبروسيسور عاجبني جدا
    ياريت الخبراء يفيدوني عن علم وخبره وليس مجرد اراء لاني لن استطيع ترجيعه واخشي من تركيبه بالعافيه فيخرب او تخرب المازر بورد (ارجو الرد سريعا)
    تحياتي لكم ورمضان كريم
    وكل سنه وانتم طيبين

عضو بلاتيني الصورة الرمزية Stone

رد: استفسار من الخبراء (تشغيل بروسيسور Q9550 علي مازر بورد P31-ES3G) عاجل عاجل

البورد اللي عندك GA-P31-ES3G تقبل المعالج Q9550 بدون اي مشاكل مع البيوس رقم F2.

اصدارات البيوس للوحه:

المعالجات التي تدعمها المذربورد

الف مبروك مقدمــــا

:D

YouTube : intel 2600k with Noctua NH-D14

Case
    : Cooler Master High Air Flow 932 (Painted) || Display : ASUS VE276Q Black 27 inchs || Sound Card : Creative Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty
    Headphones : ATH-AD700 || Mouse : Logitech G9 Laser || Mouse pad : Steelseries Fnatic || Keyboard : Logitech G15 || CPU Cooler : Noctua NH-D14

عضو

شكرا علي ردك اخي الكريم وبارك الله فيك
    انا قريتها في موقع انتل وحبيت اتاكد من خبراء مثلكم
    ولزياده التاكيد ادي مواصفات المازر بالكامل ببيوس F6

رد اخر واقوم بتاكيد عمليه الشراء (متابع معكم وفي انتظار ارائكم)
    بارك الله فيكم

عضو بلاتيني الصورة الرمزية DR ! ZERO

انا عارف ان البعض هيستغرب من شراء بروسيسور بهذه الامكانيات والسعر مع مازر بود متواضعه مثل هذه
    أقولك حاجة أنا مش مستغرب ،، أعضاء هنا كتير مشغلين ال Q9550 على ماذر P31-DS3L و أنا كنت هشتريه على الماذر ال G31 بتاعتى .

اعمل زى ما قالك الأخ Stone و نزل أخر بيوس و ان شاء الله كله هيبقى تمام ، متقلقش ^_^ .

رد اخر واقوم بتاكيد عمليه الشراء (متابع معكم وفي انتظار ارائكم)
    وصل الرد الأخر ، البروسيسور سعره 1325 جنيه متجيبهوش بأكتر من كده لو 1350 جنيه عادى .
    فضل هذا المنتدى علىَّ -بعد الله- كبير , و أحب أن أقدم الشكر .

فليسامحنى الله أولا ثم كل من قد أكون ارتكبت مثل هذه الأفعال فى حقه , و أعلم أنى طلمتُ كثيرا من الناس بكلامى هذا , فليس أحد هكذا غيرى أنا , و ليس أحد بمثل هذه الصفات غير النبيلة غيرى , فليسامحنى الله إن كنت ارتكبت أياً منها يوماً ..

عذرا إذ أنه لضيق الوقت لا يسعنى تعديل الكلمات أو تنسيقها أو تشكيلها .

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DR ! ZERO مشاهدة المشاركة
    أقولك حاجة أنا مش مستغرب ،، أعضاء هنا كتير مشغلين ال Q9550 على ماذر P31-DS3L و أنا كنت هشتريه على الماذر ال G31 بتاعتى .

اعمل زى ما قالك الأخ Stone و نزل أخر بيوس و ان شاء الله كله هيبقى تمام ، متقلقش ^_^ .

وصل الرد الأخر ، البروسيسور سعره 1325 جنيه متجيبهوش بأكتر من كده لو 1350 جنيه عادى .
    شكرا لك اخي العزيز علي تاكيد الرد
    والبيوس اصلا محدث من المصنع ل F6 المازر بورد من الاصدارات الجديده وقمت باعاده التحديث ببرنامج البيوس المرفق في الاسطوانه وكله تمام وجاهز للبروسيسور الجديد اعمل ايه مالقتش غيرها وطلب الشحن هياخد وقت وانا مش هقدر اعيش من غير كمبيوتر :comp21: ههههههههه :ah16:
    هو معروض ب 1375 جنيه لظروف الشحن لاني مش من القاهره واكيد مش هيجي بنفس السعر بالاضافه لمكسب الشركه ايه رائيك وانا هأكد الشراء وتوكلنا علي الله
    وفي انتظار بقيه الردود لمن يحب الاضافه وانا سوف اقوم بتحديث الموضوع عند تركيبه وتجربته
    بارك الله فيكم
    دائما عند حسن الظن بكم وانا عاجز عن الشكر
    تحياتي لكم

عضو تقني سابق الصورة الرمزية masklove

* Because of chipset limitations, when using FSB 1333 MHz CPU with populating all DIMM sockets, memory frequency will be reduced from the original, and system instability or incorrect detection of memory module may be occur.
    ولأن انا عندي نفس الماذر ممكن اسأل عن موضوع ال limitation ده ؟؟؟
    [CENTER][FONT=Tahoma][B][SIZE=4][COLOR=Red]يارب استر [/COLOR][/SIZE][/B][/FONT]
    [IMG]https://www7.0zz0.com/2011/05/16/18/645564013.jpg[/IMG]
    [/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية HeRoZ

* Because of chipset limitations, when using FSB 1333 MHz CPU with populating all DIMM sockets, memory frequency will be reduced from the original, and system instability or incorrect detection of memory module may be occur.

ولأن انا عندي نفس الماذر ممكن اسأل عن موضوع ال limitation ده ؟؟؟ __________________
    يحدث عدم استقرار للنظام في حالة استخدام معالج بباص 1333 وتركيب 4 شرائح رامات ( في كل بنك شريحة)
    باص الرمات بيقل
    يفضل وضع الرامات في وضع dual channel ( قطعتين )
    يعني لو عندك 2X1 Giga او 2X2 Giga يبقى في المدخل الاول والتالت او التاني والرابع
    مشكلة يمكن التغلب عليها بسهولة
    [CENTER][FONT=Comic Sans MS][URL="https://www.flashquran.com/ar/"]FlashQuran.Com[/URL]

[U][URL="https://www.tvquran.com/"][IMG]https://www.tvquran.com/banr/tvquran_20.gif[/IMG][/URL][/U]

[SIZE=3][I][FONT=Palatino Linotype][B][COLOR=RoyalBlue][URL="https://www.quranflash.com/"]QuranFlash.Com[/URL]

[/COLOR][/B][/FONT][/I][/SIZE]

[/FONT] [/CENTER]

عضو

المازر اصلا مافيهاش غير مدخلين رامات dual channel يعني اعتقد مافيهاش المشكله اصلا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة qamar_EL_DEN مشاهدة المشاركة
    شكرا لك اخي العزيز علي تاكيد الرد
    والبيوس اصلا محدث من المصنع ل F6 المازر بورد من الاصدارات الجديده وقمت باعاده التحديث ببرنامج البيوس المرفق في الاسطوانه وكله تمام وجاهز للبروسيسور الجديد اعمل ايه مالقتش غيرها وطلب الشحن هياخد وقت وانا مش هقدر اعيش من غير كمبيوتر :comp21: ههههههههه :ah16:
    هو معروض ب 1375 جنيه لظروف الشحن لاني مش من القاهره واكيد مش هيجي بنفس السعر بالاضافه لمكسب الشركه ايه رائيك وانا هأكد الشراء وتوكلنا علي الله
    وفي انتظار بقيه الردود لمن يحب الاضافه وانا سوف اقوم بتحديث الموضوع عند تركيبه وتجربته
    بارك الله فيكم
    دائما عند حسن الظن بكم وانا عاجز عن الشكر
    تحياتي لكم
    1375 جنيه بالشحن سعر كويس اتوكل على الله .

فليسامحنى الله أولا ثم كل من قد أكون ارتكبت مثل هذه الأفعال فى حقه , و أعلم أنى طلمتُ كثيرا من الناس بكلامى هذا , فليس أحد هكذا غيرى أنا , و ليس أحد بمثل هذه الصفات غير النبيلة غيرى , فليسامحنى الله إن كنت ارتكبت أياً منها يوماً ..

عضو ذهبي الصورة الرمزية Marine

باذن الله سيعمل عليها بكامل قوته
    [URL="https://dvd4arab.maktoob.com/redirectLink.php?link=http%3A%2F%2Fup.haridy.org%2F"][/URL]

عضو

شكرا لكم وبارك الله فيكم
    تم تركيب البروسيسور بنجاح والحمد الله ويعمل بكامل كفائته علي البورده وودعت بلا عوده بانتيوم D رفيق الكفاح و انظمه ال 32 بت
    فقط لي استفسار من اهل الخبره
    البروسيسور بعد كذا محاوله لتركيب المروحه بشكل صحيح تمام تصل درجه حراراته بعد فتره من التشغيل الي
    Cpu 48
    وقلب الانويه بين 42/55/59/60 وتزيد وتنقص
    تقييم EVEREST
    وضع idle سطح المكتب الانتي فايرس والبرامج العاديه والايميل والمتصفح فقط
    في حين ال Gpu تكون 57
    والهاردات 40
    والغرفه مكيفه والكيسه بها مروحه شفاط بجوار البروسيسور ومروحه في باب الكيسه تدخل الهواء والباي نصف مفتوح لضمان تهويه جيده مع العلم ان في المره الاولي لتركيب المروحه كانت الحراره تصل من البيوس الي 65 وتزيد حتي تصل 80 وفي مره وصلت 90 بدون تشغيل علي (Setup Bios) وطبعا تم تدارك الموقف فورا
    هل الحراره الاولي طبيعيه ام ان هناك مشكله ما يجب تداركها او خطا في تركيب وصله في المازر بورد او سوكت البروسيسور يجب تنظيفه بطريقه ما (عانيت نفس المشكله مع البانتيوم D مع هذه المازر بورد لكن علي مشتت ومروحه ماركه 2B )
    شكرا لكم وفي انتظار ردكم الكريم
    وبارك الله فيكم

عضو فضي الصورة الرمزية wessam-pro

استعمل برنامج افيرست مع اى برنامج للضغط زى prime 95 او orthos للاطمئنان على درجات الحرارة

درجات الحرارة فى الخمول المفضل متزيدش عن 40-45 للنواة ولا تزيدعن 35 لسطح المعالج

ودرجات الحرارة مع الضغط الكامل ( وهى الاهم) الا تزيد حرارة النواة ( قلب المعالج) عن 70 درجة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة qamar_EL_DEN مشاهدة المشاركة
    شكرا لكم وبارك الله فيكم
    تم تركيب البروسيسور بنجاح والحمد الله ويعمل بكامل كفائته علي البورده وودعت بلا عوده بانتيوم D رفيق الكفاح و انظمه ال 32 بت
    فقط لي استفسار من اهل الخبره
    البروسيسور بعد كذا محاوله لتركيب المروحه بشكل صحيح تمام تصل درجه حراراته بعد فتره من التشغيل الي
    Cpu 48
    وقلب الانويه بين 42/55/59/60 وتزيد وتنقص
    تقييم EVEREST
    وضع idle سطح المكتب الانتي فايرس والبرامج العاديه والايميل والمتصفح فقط
    في حين ال Gpu تكون 57
    والهاردات 40
    والغرفه مكيفه والكيسه بها مروحه شفاط بجوار البروسيسور ومروحه في باب الكيسه تدخل الهواء والباي نصف مفتوح لضمان تهويه جيده مع العلم ان في المره الاولي لتركيب المروحه كانت الحراره تصل من البيوس الي 65 وتزيد حتي تصل 80 وفي مره وصلت 90 بدون تشغيل علي (Setup Bios) وطبعا تم تدارك الموقف فورا
    هل الحراره الاولي طبيعيه ام ان هناك مشكله ما يجب تداركها او خطا في تركيب وصله في المازر بورد او سوكت البروسيسور يجب تنظيفه بطريقه ما (عانيت نفس المشكله مع البانتيوم D مع هذه المازر بورد لكن علي مشتت ومروحه ماركه 2B )
    شكرا لكم وفي انتظار ردكم الكريم
    وبارك الله فيكم
    حرارته لو فى حدود 50 ~ 60 فى الضغط تبقى كويسة جدا و ما تنساش ان ده QUAD لكن موضوع الحرارة انها بترتفع جدا لفوق 80 ده حصل مع أكتر من عضو و نفس المشكلة برضو مع نفس البروسيسور ( Q9550 ) ، منهم

Soteer

اسأله و هيفيدك فى الموضوع ده ان شاء الله ، و هو كاسر البروسيسور ل 3.1 على المشتت العادى مع حرارة كويسة .

عضو

DR ! ZERO
    عضو ماسي

wessam-pro
    عضو فعال

شكرا لكم الف الف شكر
    علي تنبيهكم ليا لانه
    خلاني فكيته مره اخري وقمت بتنظيف قلب المعالج وقلب سوكت المازر والسوكت نفسه بقطعه قطن وكحول ([بصراحه مالقتش تنر حطيت ريحه هههه)
    وقمت بتعديل وضع المشتت والمروحه (بحيث يمكن قرائه كلمه Intel معدوله (اللي علي المروحه) من جانب الكيسه )
    وعرضت الجهاز بشكل مباشر لتكييف وهواء مباشر
    الحمد الله مثل ما تفضل الاخ وسام
    الانويه في الوضع العادي للويندوز بدون ضغط 40/45/49/44 وتقل او ثابته وسطح المعالج 38 وتقل او ثابته
    معلش علي التطويل بس حبيت انقل الحل بشكل كامل لكي افيد من هم تعرضوا لنفس مشكلتي والحراره الغريبه التي وصلت ل 90 99 80 في الوضع العادي للسطح والانويه
    لكن الله سلم ^_^
    (تقييمات الحراره من ايفريست علي ويندوز اكس بي X64 Sp2 )
    تقبلوا تحياتي

عضو فضي الصورة الرمزية Soteer

مين بيجيب في سيرتي

شكرا يا زيرو

بص يا عم بعد الفحص الكتير والجوجله علي راي هالكي

لقيت ان البروسيور اساسا ممكن يشتغل علي اقل فولت ممكن 1.1 قولت ولو اقل كمان مفيش مشاكل
    انا شغال علي 1.1 وكاسر السرعه ل 3.1
    لان البروسيور ده استهلاكه قليل
    انا حاليا اعلي درجه بتبقي 60 ما عدا كور رقم 1 بيبقي 64
    وده بالمشتت الاصلي وفي اوضه -جهنم حاره 5 الدور التالت شارع الفرن الكبير -
    انا درجه الحراره في الاوضه 32 -35

قلل الفولت بس وماتقلقش البروسيور ده جبار مع الفولت

كثيرا ما تكلمت فندمت اما عن السكوت فما ندمت قط™
    إذا كنتَ لا تقرأ إلا ما توافق عليـه فقط، فإنكَ إذاً لن تتعلم أبداً
    لو عندك استفسار عن البروسيسور اللي ناوي تشتريه

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة