صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 36

الموضوع: 3yz Ra2yko Fel Comp Dah

عضو

3yz Ra2yko Fel Comp Dah

يا جامعا أنا بفكر فال كمبيوتر ده بس لسة على ال شهر ال جاي أنا عرف إنو حيبقى غالي بس عايز أعرف رايكو

C.P.U : Intel Core i7 Extreme 975 3.33Ghz 6.4QPI
    M.B : EVGA X58 Classified Liquid Cooled
    Ram : Corsair Dominator GT 1866 (2GB x6) With Cooler
    VGA : EVGA GTX285 Superclocked Edition 2GB FTW Edition (x3) All Liquid Cooled
    EVGA GTX295 CO-OP Edition 1792MB For Physics:D
    Optical Devices : DVD R\RW Sony 22x Light Scribe
    Hard : SSD Corsair 128GB (x2) On Raid 0
    Western Digital 1TB Black Edition (x2) Raid 10
    Chassis :- Cooler Master HAF932 All Fans Are Included
    Liquid Cooling : Cooler Master Liquid Cooling
    P.S.U : Thermaltake Tough Power 1200walt Moldular
    Monitor : 30 Inch Samsung Full HD Monitor Connected With HDMI
    K.B+Mouse : Logitech G19 K.B + G5 Mouse
    Speakers : Logitech 7.1 Surround
    معلش يا جامعا ممكن ال جهاز يكون مبالغ فيه بس أنا من هواة Extreme Hardcore Games W El Extreme Overclocking
    عايز رأيكم علشان يهمني

عضو برونزي

رد: 3yz Ra2yko Fel Comp Dah

اخي من فضلك هناك الكثيرون لا يعرفون ان يقراءو هذه اللغة وخصوصا ان المنتدي به اعضاء من جميع دول العالم العربي فارجو تعديل الموضوع وكتابته باللغة العربية ,وان شاء الله الاعضاء يساعدوك

الجهاز عالي جدا جدا جدا لكن نصيحة ساوفرها علي اعضاء المنتدي انتظر شهرين او ثلاثة حتي تنزل الكروت الجديدة الداعمة لـDX11 وستنزل بقوة عالية جدا وتقنيات اعلي من هذا الكارت.
    [CENTER][COLOR=Blue][B][SIZE=4]سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم[/SIZE][/B][/COLOR]

[SIZE=3][COLOR=Purple]ادعولي بالنجاح والتوفيق.[/COLOR][/SIZE]
    [/CENTER]

عضو

Thnx Awi Mr Khaled Bas Ana El K.B Beta3y Mafihosh 3araby
    Thnx Awi Bas 5alas El Ga7az Haygely Mn Bara Ma3a Wa7ed 2a3rafo Enta Eh R2yak Fel Components

عضو برونزي

ممكن تستخدم الموقع دا للترجمة
    https://www.yamli.com/editor/ar/

الجهاز عالي جدا وكويس جدا جدا لكن الافضل انك تستني كروت الفئة 5XXX من ATI بدل ما تشتري كارت GTX295 وترجع تندم عليه وتبقي عايز تحدثه وهتخسر فيه او ممكن اللي هيشترلك الجهاز من هناك يستني شوية لحد ما الكروت تنزل عنده ويشتري كارت 5870 او 5870X2 علي حسب الميزانية ,او ممكن تلغي الكارت وتشتريه من هنا بس ممكن ينزل متاخر وبسعر اعلي شوية.
    [CENTER][COLOR=Blue][B][SIZE=4]سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم[/SIZE][/B][/COLOR]

[/CENTER]

عضو

أستاذ خالد أنا حجيب GTX295 لل فيسكس و-٣ EVGA GTX285 TRI SLI
    ومش هينفع استنى لحد لم GT300 ينزل علشان أنا مش بحب ATI

عضو برونزي

الافضل لك انك تستني الكروت وكل الاعضاء في المنتدي هينصحوك بكدة لكن زي ما تحب وصدقني الفيزيكس ميستاهلش دا كله
    وانا ملتلكش استني لحد كروت 300GTX لانها هتنزل متاخر عن كروت الفئة الـ5XXX من ATI
    ومش فاهم ازاي يعني مش بتحب ATI مش بالحب لكن بالافضل والتقنيات الاعلي

[/CENTER]

عضو

لأ هي مش تقنيات أعلى هي أسعار أقل لكن البيرفورمانس بتاعة نفيديا أعلى أنا طول عمري شغل نفيديا من أيام RIVA TNT لحد ال-9800GTX + الحمد الله مفيش لعبة ألت لأ بس أنا كمبيوتر مش بحب أعد به كتير علشان ببيع على طول...بس دة رأيي في ATI وباردو هنشوف ال-GT300 نفيديا مش سكتة يعني ؛)

عضو ذهبي الصورة الرمزية Marine

بص يا باشا انت ليه تجيب 975 من كور انا السابع جيب 920 واكسره بسهولة الكروت اتفق مع صديقي خالد هات hd 5*** او gtx 3**

+ مش هاتحتاج تبريد مائي لانه مكلف وعلي الفاضي

عضو فضي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Shata_150 مشاهدة المشاركة
    لأ هي مش تقنيات أعلى هي أسعار أقل لكن البيرفورمانس بتاعة نفيديا أعلى أنا طول عمري شغل نفيديا من أيام RIVA TNT لحد ال-9800GTX + الحمد الله مفيش لعبة ألت لأ بس أنا كمبيوتر مش بحب أعد به كتير علشان ببيع على طول...بس دة رأيي في ATI وباردو هنشوف ال-GT300 نفيديا مش سكتة يعني ؛)
    حضرتك مينفعش تتجادل مع الواقع. كروت ATI أقوى من كروت Nvidia على نفس السعر.
    رأيي في تجميعتك انها مش كويسة لأنك ممكن تجيب جهاز بربع السعر و بأوفركلوك بسيط تتعدى أداء الجهاز ده.
    لو عايز تصرف ممكن تجيب شاشتين بحجم 30", أو طقم سماعات محترم شوية عن الLogitech اللي انت كاتبه ده, أو حتى توفر فلوسك دلوقتي و تحدث بعدين بدل ما تضيعها في حاجات مش هتفيدك نهائي من ناحية الأداء.

عضو

أنا زي مؤلتلكم انتي بحب Extreme Overclocking و Hardcore Gaming ف أنا عيذ Core i7 Extreme علشان أعمل اكسر سرعة لفؤ ال-4 Ghz وعلشان كدة هستخدم تبريد مياه علشان مهسش بالحرارة وكمان رأيي في ATI إن اه السعر مقابل الأداء بس برد نفيديا أداء وتكنولوجيا عليا ومحدش يئدر يئل غير كدة علشان كدة أنا بحب نفيديا مش حب بس بس الكروت إلي أنا كتبها مفيش زيها في ATI حتى ال-HD4890 Atomic من سفير مش أقوى من EVGA GTX285 FTW Edition فعلشان كدة أنا برجح نفيديا وموضوع إني استنى ال-GT300 ممكن بس أنا إنشاء الله أكن جبت الكمبيوتر دة وممكن أكن بعتو وأجيب Core i9 وتكن Chipset جديدة نزلت علشان أكد مش هياف عند X58 وتاني شكراً أوي أستاذ إنفرنل ومارين و خالد ومستني رأي بأت الناس علشان برد ArabHardware أحسن منتدى عربي من نظري...ومستني رئي Hulky و Dr Zero

عضو برونزي

الكروت إلي أنا كتبها مفيش زيها في ATI حتى ال-HD4890 Atomic من سفير
    انت نزلت اوي كدة ليه ؟!!

انت مقتنع ان كروت GTX300 بس هتنزل!! ,كروت ATI5XXX هتنزل قبليها وبقوة اعلي منها ,نصيحة انك تعمل بنصيحة استاذ انفرنال
    وافكر الجملة دي
    ممكن تجيب جهاز بربع السعر و بأوفركلوك بسيط تتعدى أداء الجهاز ده.

وحرف اسمه "ق"ياريت تستخدمه...

[/CENTER]

عضو

منا عرف يا أستاذ خالد إن 5870 هينزل قبل ال-GT300 بس ال-GT300 هيكون له الأولوية فالأخر إن نفيديا مستحيل تكون سكتة كدة و برضو اه رايك فEVGA GTX285 Superclocked Edition 2GB FTW Edition (x3) أحسن من (x2) HD4890 ميت مرة ودة على حسب مشتغلت عليهم عند صحابي علشان فيه ناس كتير بعتت جبت ال-HD4890 Atomic بس أنا شايف كمان النفيديا السبورت بتاعها للدرفيرس أحسن كتير ودة باردو ميئللش ATI وشكراً أستاذ خالد

عضو برونزي الصورة الرمزية BlacK ShaDoW

على فكرة الجهاز دة = مضيعة للفلوس عالفاضي
    ليه تجيب i7 Extreme و انت ممكن تجيب 920 D0 و بيقدر يوصل لـ4.0 مبيقلش لأ و ممكن حضرتك تدور في جوجل و فئة الاكستريم دي مجرد اكذوبة و بيفقد كسر السرعة متعته
    ليه تجيب كارت DX10 و اخر للفيزكس انا راي تستنى GT300 او تجيب كارت واحد حاليا و تبقى تخليه للفيزكس لما تجيب كارت من فئة GT 300
    GTX 285 لشغل الجرافيكس و GTX 295 للفيزكس ليه انا راي تعكس
    ليه SSD انت ممكن تجيب كارت ريد و تجبلك هاردين 1T Black و تعمل Raid 0 هتلاقي اداء رائع مقابل سعر كويس
    و جهاز حضرتك كافي للوقت الحالي و المستقبل
    انا راي تجيب مشتت محترم توصل بالبروسيسور بتاعك لـ3.6 و لو عايز كارت جديد هات البروسيسور على تردد 3.6 مش هيعمل بوتل نك لاي كارت حتى GTX 295
    [CENTER]
    [/CENTER]

عضو برونزي

مبدئياً ممكن حضرتك تجيب Core i7 920 ويكون الD0 كSpecial Order من هناك أو حتى من هنا موجود، وتقدر توصله ل4.0GHz بسهولة إن شاء الله مع تبريد جيد (كثير من الناس وصلوا إلى هذا الرقم على تبريد هوائي)، بالنسبة للتبريد المائي لا أنصحك به إلا إذا جمعته بنفسك، أعتقد غير ذلك لا يستحق في رأيي، بالنسبة أيضاً للGTX 295 كPhysX Processing Unit كثير جداً، ممكن GTX 260 Core 216 كافي إن شاء الله (قد يفيدك بعض الاخوة في هذا الامر ولكن أظن GTX 295 كثير جداً لكي يكون PPU، (بصراحة أنصحك بإنتظار GT300 و HD5xxx (كلاهما) بحيث يكون هناك منافسة و Price Cuts

عضو

أستاذ Razor وأستاذ Crossfire شكراً أوي
    بالنسبة لموضوع كرت الشاشة ممكن استنى لكن المعالج له أجيب Core i7 920 وأنا ممكن أجيب ال-Extreme ومعية Liquid Cooling كويس وأنا إلي هجمع الجهاز وبفكر أجيب Liquid Cooler للرمات علشان الكمبيوتر كلو يبقى Liquid Cooled:cool: وشكراً أوي

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة