حصلت معايا مشكله غريبه جدا يا جماعه عايزه اخد فيها رايكو
عملت RAS Server ( remote access server ) علشان في ناس بتبقي محتاجه ت access حاجات معينه جوه ال network (يعني تاكسس resource معينه بداخل الشبكه ) ف انا عملت accounts للناس ديه في الاكتف ديركتري
واديتهم control access through remote access policy .. المهم جيه ال vpn client وهو علي جهازه عمل vpn connection وكتب الاكونت بتاعه ف ظهرت الكونكشن بجوار الساعه (جمب ال lan connection ) وكمان عمل join للدومين (عن طريق change from workgroup to domain ثم كتب اسم الدومين واتقله welcome to domain كمان ) لغايه دلوقتي كلام جميل وعادي
جيه بقي واحده من ال vpn client وراح ماسح ال vpn connection من علي جهازه خالص وراح عمل log off وكاتب الاكونت الخاص به لاقيته دخل علي جهازه وهو جوووووه الدومين
السوال الاول (مش هو عمل join to domain من خلال ال vpn conection . ليه لما مسح الكونكشن وكتب الاكونت بتاعه ليه دخل علي الدومين بردووووو .. مش المفروض ان اللي بيربط بينه وين الدومين اتشال خلاص فميدخلش علي الدومين؟؟؟؟؟؟؟؟؟))
السوال التاني (لما هذا ال vpn client عمل join to domain لاقيت الكمبيوتر بتاعه بقي في ال computer container اللي في الاكتف ديركتري روحت انا عملتله move جوه OU وروحت مطبقه بوليسي عليه انه مثلا ميشفش ال RUN لاقيت ان البوليسي مطبقتش عليه ليييييييه؟؟؟؟؟))
السوال التالت ( لما هو مسح الكونكشن بتاع ال VPN ودخل بالاكونت بتاعه مش المفروض ان هو كده يبقي ليه اكونت علي علي LOCAL MACHINE .. طيب لو هيبقي ليه ااكونت علي LOCAL MASHINE ليه لما طبقت LOCAL POLICY لاقيتها مطبقتش عليه ؟؟؟؟)))
لو سمحتو حد يساعدني انا محتاره جداااااا في التلات اسئله دولاا ياريت اللي يعرف حاجه فيهم يقولي ولا يبخل عليا
وانا تحت امركو في اي توضيح وفي انتظار ردوكو ومساعدتكو جزاكو الله خيرا
شكرا