النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: مشكلة بطأ في الجهاز ...

عضو

مشكلة بطأ في الجهاز ...

السلام عليكم اخوتي .. انا في جهازي 2 هارد واحد 640 من WD الاساسي و مكملش 3 اشهر على بعض و التاني برضه من WD بس 250
    المشكلة بدأت لما فكيت الهارد الـ250 لواحد صحبي و لما رجع حسيت ان الجهاز مش مظبوط يعني انا كنت مخلي ال250 للdownload بس فلما رجعت كل الدوونللود عليه و شغلت برنامج ال MICRO TORRENT و بيعمل الCHECK بتاعه " علشان يعرف ايه اللي اتحمل من اللي لسه " بياخد وقت اكبر من المعتاد و بعد فترة بيطلعلي رسالة من جنب الساعة بتقولي ان الداتا مش ادرة تتخزن على البارتشن "اي ال250" فأدخل على MYCOMPUTER فألاقي ان الهارد ال250مش موجود . فأحاول أعمل ADD HARDWARE فيقولي انه كل حاجة تمام
    و علشان الهارد يتأري لازم اعيد التشغيل .

حاولت كل حاجة من اوامر الCHECK DISK لكل البارتشنات "250+640" و مفيش فايدة نهائي مفيش حاجة لطلع مع اني باعمل scan على السطح المغناطيسي للهارد . فقلت ممكن تكون مشكلة ويندوز فافرمت الالجهاز و صتبته من جديد و يارتني مع معملت كده الجهاز مرضيشيصتب اي نسخة "معايا 4 نسخ XP و نسخة VISTA " المهم اتصرفت و نقلت الحاجة على الهارد ال250 ثم عدت تقسيم الهارد ال640 حوالي 6 او 7 مرات و برضه مفيش فايدة الجهاو مش راضي يحمل اي ويندوز .

فأخدت الهارد ال640 و رحت بيه لCYPER جنبنا و خليته يسطب الوويندوز و فعلا اتسطب فاستغربت لدرجة اني مختش بالي اني دفعتله 20 ج. م على التسطيب :confused: وروحت ووصلت الهارد ال250 و بدأت انقل الحاجة ولما خلصت بدأت اتفرج على الأفلام و المسلسلات اللي على الهارد ولكن بتكون بطيئة لدرجة الشللللللل

قلت يمكن علشان انا مشغلها و مشغل برامج التصميم sap في نفس الوقت فأفلت الsap وشغلتها على اخف برنامج عندي KMP و برضه لسه المشكلة موجودة .

فحبيت اجرب اني العب COD 4 فسطبت اللعبة و لكن كل ما أجي العب الاقي ان اللعبة تقيلة جدا جدا جدا و تنهج و تتنيل و كل حاجة بطيئة . فجربت لعبة تانية هيه Tom.Clancys.Rainbow.Six.Vegas.2-RELOADED و برضه نفس القصة لكن باختلاف ان الجهاز بيعيد التشغيل .

فجربت ادخل على النت و جبت برناج WD LIFEGURD و مطلعليش حاجة و كل ماجي اعمل سؤشى على الbad sector فالبرنامج بيديني ETA خيالي حوالي 82 ساعة فاكنسل . جربت اغير الكابلات و فكيت الجهاز كله و ركبته و بدلت الرامات مع بعض و مفيش فايدة .

الاأدهى من كده ان الهاردات بتعتي لما تتركب على جهاز تاني بتبقى كويسة جدا .
    فهل معنى ذلك ان البوردة هي السبب ام الDVD أو الهارد هو السبب ارجوكم افيدوني ..

عضو ذهبي الصورة الرمزية The King2

رد: مشكلة بطأ في الجهاز ...

ممكن تنزل برنامج فيروسات جيد أولاً مثل النود وتحديثه بتاريخ اليوم وعمل إسكان كامل للهاردين
    إنتقل إلى إسطوانة هيرين بوت ثم قم بالدخول على أدوات الإختبار ثم إختبر الهارديسك من الباد سيكتور ستأخذ المرحله فى الهارد 640 أكثر من ساعتين بس هانعرف إيه المشكله بالظبط إن شاء الله
    وماهى الرساله التى كانت تظهر لك عند تحميلك لاى ويندوز
    [CENTER][SIZE=4][FONT=Arial][COLOR=Green]إضغط هنا وإستمتع أثناء تصفحك[/COLOR][/FONT]
    [URL="https://www.tvquran.com/"]The Knigh[/URL] [/SIZE]
    [SIZE=1]PC1
    [/SIZE][/CENTER][CENTER][SIZE=1]GA P55-USB3+ Intel Core I5 750 > Power Coolor 5850 1G DDR5 + Samsung BX2331 23 Inch >
    2*2 G.B CORSAIR DDR3 1333MHZ >
    WD 1T Black aaks >Case C M Elite + Thermaltik Cable Manegment 850 Wat >Sound Card X-FI Xtreem Gamer With Logitech X-530
    PC2
    MSI 770-G45 + Phenom555BE 3.2/7M > ATI Saphire 4770 512 DDr5 + Benq 22 >
    2*2 G.B KingStone DDR3 CL9 1333MHZ >
    Samsung 1 Tera > Case Jumpo With HEC 650 Wat > Phantom 4.1 Model 2003[/SIZE]
    [/CENTER][CENTER][FONT=arial black][SIZE=4] " لا حيلة فى الرزق ولا شفاعة فى الموت "[/SIZE][/FONT]

[COLOR=#006400][SIZE=4][FONT=arial]كنت هنا دوماً ، ، ، وسأعود يوماً[/FONT][/SIZE][/COLOR]
    [/CENTER]

عضو محترف الصورة الرمزية شلاع العتر

رد: مشكلة بطأ في الجهاز ...

يمنع تكرار المواضيع ...
    https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=132916

يغلق ...