النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: مشكلة بطيء حاد في تجاوب الجهاز معي ...

عضو

مشكلة بطيء حاد في تجاوب الجهاز معي ...

السلام عليكم اخوتي .. انا في جهازي 2 هارد واحد 640 من WD الاساسي و مكملش 3 اشهر على بعض و التاني برضه من WD بس 250
    المشكلة بدأت لما فكيت الهارد الـ250 لواحد صحبي و لما رجع حسيت ان الجهاز مش مظبوط يعني انا كنت مخلي ال250 للdownload بس فلما رجعت كل الدوونللود عليه و شغلت برنامج ال MICRO TORRENT و بيعمل الCHECK بتاعه " علشان يعرف ايه اللي اتحمل من اللي لسه " بياخد وقت اكبر من المعتاد و بعد فترة بيطلعلي رسالة من جنب الساعة بتقولي ان الداتا مش ادرة تتخزن على البارتشن "اي ال250" فأدخل على MYCOMPUTER فألاقي ان الهارد ال250مش موجود . فأحاول أعمل ADD HARDWARE فيقولي انه كل حاجة تمام
    و علشان الهارد يتأري لازم اعيد التشغيل .

حاولت كل حاجة من اوامر الCHECK DISK لكل البارتشنات "250+640" و مفيش فايدة نهائي مفيش حاجة لطلع مع اني باعمل scan على السطح المغناطيسي للهارد . فقلت ممكن تكون مشكلة ويندوز فافرمت الالجهاز و صتبته من جديد و يارتني مع معملت كده الجهاز مرضيشيصتب اي نسخة "معايا 4 نسخ XP و نسخة VISTA " المهم اتصرفت و نقلت الحاجة على الهارد ال250 ثم عدت تقسيم الهارد ال640 حوالي 6 او 7 مرات و برضه مفيش فايدة الجهاو مش راضي يحمل اي ويندوز .

فأخدت الهارد ال640 و رحت بيه لCYPER جنبنا و خليته يسطب الوويندوز و فعلا اتسطب فاستغربت لدرجة اني مختش بالي اني دفعتله 20 ج. م على التسطيب :confused: وروحت ووصلت الهارد ال250 و بدأت انقل الحاجة ولما خلصت بدأت اتفرج على الأفلام و المسلسلات اللي على الهارد ولكن بتكون بطيئة لدرجة الشللللللل

قلت يمكن علشان انا مشغلها و مشغل برامج التصميم sap في نفس الوقت فأفلت الsap وشغلتها على اخف برنامج عندي KMP و برضه لسه المشكلة موجودة .

فحبيت اجرب اني العب COD 4 فسطبت اللعبة و لكن كل ما أجي العب الاقي ان اللعبة تقيلة جدا جدا جدا و تنهج و تتنيل و كل حاجة بطيئة . فجربت لعبة تانية هيه Tom.Clancys.Rainbow.Six.Vegas.2-RELOADED و برضه نفس القصة لكن باختلاف ان الجهاز بيعيد التشغيل .

فجربت ادخل على النت و جبت برناج WD LIFEGURD و مطلعليش حاجة و كل ماجي اعمل سؤشى على الbad sector فالبرنامج بيديني ETA خيالي حوالي 82 ساعة فاكنسل . جربت اغير الكابلات و فكيت الجهاز كله و ركبته و بدلت الرامات مع بعض و مفيش فايدة .

الاأدهى من كده ان الهاردات بتعتي لما تتركب على جهاز تاني بتبقى كويسة جدا .
    فهل معنى ذلك ان البوردة هي السبب ام الDVD أو الهارد هو السبب ارجوكم افيدوني ..

انا هاكتب الموضوع ده في قسم التخزين برضه لعل اي حد مر بالمشكلة دي يفدني ....

عضو

رد: مشكلة بطيء حاد في تجاوب الجهاز معي ...

قصه طويله وممتعه

بس مكانها غلط المفروض تحطها في قسم القصص والروايات :p

امزح معاك

لكن الموضوع مكانه غلط في قسم اسمه وسائط التخزين

حاليا اذا شغلت هارد واحد يمشي تمام ولا ؟

دخلت على البايوس وشفت الوضع هناك كيف ؟

وبالنسبه لكود4 انت لعبتها من قبل وكانت تمام ؟ لان يمكن المشكله في الكرت

عضو محترف الصورة الرمزية Brigadier

احتمال كرت الشاشه لديك ضعيف
    او احتمال الرامات لديك حجمها قليل لذلك الالعاب تكون بطيئه جدا ً

عضو

شكرا اخواني على الرد لكن زي ماانا موضح فوق اني فكيت الجهاز حته حته و برضوه مفيش فايدة