صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 19

الموضوع: قبل أن تشترى هارد من أى حجم ونوع (نصيحة لوجه الله)

عضو

قبل أن تشترى هارد من أى حجم ونوع (نصيحة لوجه الله)

* الرجاء قراءة جميع مشاركات الموضوع ما أمكن نظرا لوجود عدد من الردود والتوضيحات وإختلاف الآراء
    السلام عليكم
    تحياتى لأعضاء المنتدى الكرام . طبعا مساحات الهاردات كل يوم فى ازدياد وبقت الهاردات التيرابايت منتشرة. والواحد بيشترى الهارد بالمساحات الضخمة دى ويقعد يجمع عليه داتا بأنواعها من خلال وقت ومجهود و تحميلات طويلة على مدار شهور ويمكن سنوات . بس المشكلة الكبيرة جدا هل تعرف ان الداتا دى ممكن تطير كلها فى لحظات ؟ لأن الهاردات للأسف هى مكونات لا يمكن الإعتماد عليها على الإطلاق ومشاكلها كتير جدا جدا .
    يا ريت تقروا الموضوع ده :-
    https://www.arabhardware.net/forum/s...23#post1044723
    خلاصة تجربتى مع الهاردات (لأن كان فيه عندى هاردات تانية حصل فيها مشاكل أخرى قبل كده):-
    1- عدم شراء أى هارد بمساحة تزيد عن 500 جيجا (لا تضع البيض كله فى سلة واحدة ) ، ولكن شراء اكثر من هارد بمساحات متوسطة
    2- وضع جزء فى ميزانية الجهاز لهارد خارجى (هارد USB 2.0) يخصص لعمل نسخة احتياطية Backup بشكل دورى مستمر لمحتويات الهاردات الداخلية للجهاز ، وذلك يدويا او بمساعدة البرامج المتخصصة فى ال Backup

3- وضع جزء فى ميزانية الجهاز لمثبت تيار Stabilizer (ويسمى كذلك Surge Protector) وذلك لحماية جميع مكونات الجهاز وليس الهارد فقط من تقلبات التيار الكهربى (وما أدراك ما تقلبات التيار الكهربى فى مصر) ، وان امكن شراء UPS
    (Uninterrupted Power Supply يكون أفضل طبعا .
    4 - الهاردات عمرها الأفتراضى (وكذلك الفعلى بالتجربة العملية) لايزيد عن ثلاث سنوات فى حالة الإستخدام المكثف ، وممكن تمتد لخمس سنوات فى حالة الأستخدام العادى أو أقل . وبحثت فى الحكاية دى فى منتديات أجنبية لقيت فعلا ان رقم 3 سنوات ده متكرر مع ناس كتير ، ومش من قبيل المصادفة أبدا ان مصنعى الهاردات زى ويسترن ديجيتال بتضع ضمانة 3 سنوات على الهاردات ، فيعنى اذا كنت بتستخدم الجهاز بشكل مكثف (مفتوح فترات طويلة لعمل تحميلات كبيرة مثلا من الانترنت) وعدى على الهارد سنتين معاك يبقى توقع بداية ظهور باد سكتورز عليه قريبا

- الهارد على فكرة مجرد انه متوصل بالجهاز وواخد كهربا منه (حتى لو مفيش أى كتابة أو قراية منه) بيبقى فيه استهلاك فيه برضه والفترة دى محسوبة من حسابات عمره الإفتراضى ، ولذلك الهاردات الخارجية يتوقع لها إن عمرها يكون أطول من الهاردات الداخلية لأنك بعد ما بتعمل ال Backup عليها بتفصلها من الجهاز .

- لا تعتمد على تقنية SMART بشكل كامل (هى تقنية موجودة فى معظم الهاردات والهدف منها التنبؤ بقرب انتهاء العمر الإفتراضى للهارد ، عشان المستخدم يلحق ينسخ الداتا على هارد جديد ، وبيتم تفعيلها من خلال ال BIOS ) فهذه التقنية تستخدم للإثبات فقط وليس للنفى . بمعنى ان لو ال SMART Status بتقول ان الهارد فيه مشاكل يبقى أكيد الهارد فيه مشاكل وعمره الإفتراضى قرب . لكن لو ال SMART Status بتدى 100% OK فممكن برضه الهارد يكون فيه مشاكل وعمره الأفتراضى قرب (حصلت معايا شخصيا ان هارد ابتدى يعمل باد سكتوزر بشدة و فيه كل مظاهر انتهاء عمره الأفتراضى ومع ذلك كانت ال SMART Status بتدى 100% OK )
    - الباد سكتورز لها أسباب كثيرة ، لكن ما اتحدث عنه هنا هو انك بتبقى محافظ على هاردك وجهازك تمام ، وفجأة تلاقى مشاكل فى الهارد ، ولما تعمل سكان تلاقى باد سكتورز . فنظام التشغيل فى الحالة دى بيعلم على الباد سكتورز دى عشان يتجنبها فى القراية والكتابة والمفروض بعد كده الهارد بيكمل شغل عادى ، لكن تفاجئ بعد يومين بظهور بادات جديدة .ففى هذه الحالة يبقى تأكد ان الهارد ده عمره الإفتراضى انتهى وإلحق فورا إنقل الداتا على هارد جديد (أو اذا كنت عامل Backup دورى بالفعل للداتا اللى عليه يبقى انت كده ماشى صح).

عضو ذهبي الصورة الرمزية The King2

رد: قبل أن تشترى هارد من أى حجم ونوع (نصيحة لوجه الله)

موضوعك جميل ونيتك طيبه جزاك الله خير كل خير عليها
    إلقى نظره على هذا الموضوع سيفيدك لشراء نوعية جيده للقرص الصلب
    https://www.arabhardware.net/forum/s...ad.php?t=98088
    [CENTER][SIZE=4][FONT=Arial][COLOR=Green]إضغط هنا وإستمتع أثناء تصفحك[/COLOR][/FONT]
    [URL="https://www.tvquran.com/"]The Knigh[/URL] [/SIZE]
    [SIZE=1]PC1
    [/SIZE][/CENTER][CENTER][SIZE=1]GA P55-USB3+ Intel Core I5 750 > Power Coolor 5850 1G DDR5 + Samsung BX2331 23 Inch >
    2*2 G.B CORSAIR DDR3 1333MHZ >
    WD 1T Black aaks >Case C M Elite + Thermaltik Cable Manegment 850 Wat >Sound Card X-FI Xtreem Gamer With Logitech X-530
    PC2
    MSI 770-G45 + Phenom555BE 3.2/7M > ATI Saphire 4770 512 DDr5 + Benq 22 >
    2*2 G.B KingStone DDR3 CL9 1333MHZ >
    Samsung 1 Tera > Case Jumpo With HEC 650 Wat > Phantom 4.1 Model 2003[/SIZE]
    [/CENTER][CENTER][FONT=arial black][SIZE=4] " لا حيلة فى الرزق ولا شفاعة فى الموت "[/SIZE][/FONT]

[COLOR=#006400][SIZE=4][FONT=arial]كنت هنا دوماً ، ، ، وسأعود يوماً[/FONT][/SIZE][/COLOR]
    [/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية anistoona

جزاك الله كل خير يا أخي

عضو ذهبي الصورة الرمزية Coolman4now

- متهيألى الموضوع دة محصلش بسهولة معايا قبل كدة ، طول عمرى من مشجعى المساحات الضخمة جدا.

- الهاردات كنت بسيبها شغالة ليل نهار وأقل هارد عاش معايا ستة سنين على الأقل.

- الشركات المصنعة للهاردات بتدى ليهم عمر أفتراضى MBTF حوالى 50 ألف ساعة وبحسبة بسيطة هتلاقى الهارد عدى ال خمس سنين من الأستخدام المتواصل ، هل أنت هتسيب جهازك أكتر من خمس سنين متواصلة شغال ؟؟؟ أشك فى كدة وبالطريقة دى هيزيد عمر الهارد عن الخمس سنين بالتأكيد ، وعلى أفتراض أن الكلام دة خاطئ يبقى أقل واجب هيعيش معاك خمس سنين برة ، الأ أذا كنت أنت من هواه فك الهارد عشر مرات فى الأسبوع عشان تنقل بيه داتا ، ساعتها مش هيكمل معاك أكتر من ثلاث سنين.

- أنا معاك تماما فى نقطة تذبذب التيار الكهربى فى مصر وويلاته :mad: وبنصح بالمثبت فعلا.

- الأعمار بيد الله! الهارد لو جديد لانج ممكن يبوظ منك فى حخلال شهرين تلاتة :D فمش هضيع وقتى فى القلق عليه ، هو عمره انتهى هعمل أيه يعنى ، ولا فائدة من البكاء على اللبن المسكوب.
    [CENTER][B][SIZE=2]You think that you're strong, but you're weak[/SIZE][/B]
    [/CENTER]

عضو فضي

شكرا على الموضوع و لكن اسمح لي أقول شوية تعليقات.

1- عدم شراء أى هارد بمساحة تزيد عن 500 جيجا (لا تضع البيض كله فى سلة واحدة ) ، ولكن شراء اكثر من هارد بمساحات متوسطة
    أنا شخصيا مش مقتنع بكده لأن:
    1) البيانات اللي هتضيع هتكون النص, و لكن على حساب ان فرص التلف هتتضاعف (انهم هاردين)
    2) سعر هارد 1TB أرخص من هاردين 500GB
    3) تعدد الهاردات هياخد حيز تخزين أكبر من الكيس و يحمل أكتر على مزود الطاقة.
    2- وضع جزء فى ميزانية الجهاز لهارد خارجى (هارد USB 2.0) يخصص لعمل نسخة احتياطية Backup بشكل دورى مستمر لمحتويات الهاردات الداخلية للجهاز ، وذلك يدويا او بمساعدة البرامج المتخصصة فى ال Backup
    فكرة كويسة و لكن مش لازم يكون خارجي و مش لازم ينقل كل البيانات.
    3- وضع جزء فى ميزانية الجهاز لمثبت تيار Stabilizer (ويسمى كذلك Surge Protector) وذلك لحماية جميع مكونات الجهاز وليس الهارد فقط من تقلبات التيار الكهربى (وما أدراك ما تقلبات التيار الكهربى فى مصر) ، وان امكن شراء UPS
    (Uninterrupted Power Supply يكون أفضل طبعا .
    أكيد طبعا. و لكن أهم من كده يجب شراء مزود للطاقة أو باور سبلاي جيد لأنه لو من نوعية تجارية أو رديئة هيوصل تيار غير ثابت للهارد طول فترة تشغيل الجهاز و يأثر على عمره الافتراضي.
    4 - الهاردات عمرها الأفتراضى (وكذلك الفعلى بالتجربة العملية) لايزيد عن ثلاث سنوات فى حالة الإستخدام المكثف ، وممكن تمتد لخمس سنوات فى حالة الأستخدام العادى أو أقل . وبحثت فى الحكاية دى فى منتديات أجنبية لقيت فعلا ان رقم 3 سنوات ده متكرر مع ناس كتير ، ومش من قبيل المصادفة أبدا ان مصنعى الهاردات زى ويسترن ديجيتال بتضع ضمانة 3 سنوات على الهاردات ، فيعنى اذا كنت بتستخدم الجهاز بشكل مكثف (مفتوح فترات طويلة لعمل تحميلات كبيرة مثلا من الانترنت) وعدى على الهارد سنتين معاك يبقى توقع بداية ظهور باد سكتورز عليه قريبا
    الMTBF مش 50 ألف ساعة أو 5.7 سنين زي ما أستاذ Coolman4now قال, و لكنه 500 ألف ساعة أو 57 سنة. أنا عارف ان الرقم ده مبالغ فيه و لكنه على الأقل أكبر بكتير من 3 سنين.

- الهارد على فكرة مجرد انه متوصل بالجهاز وواخد كهربا منه (حتى لو مفيش أى كتابة أو قراية منه) بيبقى فيه استهلاك فيه برضه والفترة دى محسوبة من حسابات عمره الإفتراضى ، ولذلك الهاردات الخارجية يتوقع لها إن عمرها يكون أطول من الهاردات الداخلية لأنك بعد ما بتعمل ال Backup عليها بتفصلها من الجهاز .
    اسمح لي برضه أصحح المعلومة دي. لو الجهاز في وضع Sleep, أنا على حد علمي الهارد بيتقفل. حتى لما بيتعمل له Wake Up أنا بسمع الهارد بيبتدي يلف تاني.

- لا تعتمد على تقنية SMART بشكل كامل (هى تقنية موجودة فى معظم الهاردات والهدف منها التنبؤ بقرب انتهاء العمر الإفتراضى للهارد ، عشان المستخدم يلحق ينسخ الداتا على هارد جديد ، وبيتم تفعيلها من خلال ال BIOS ) فهذه التقنية تستخدم للإثبات فقط وليس للنفى . بمعنى ان لو ال SMART Status بتقول ان الهارد فيه مشاكل يبقى أكيد الهارد فيه مشاكل وعمره الإفتراضى قرب . لكن لو ال SMART Status بتدى 100% OK فممكن برضه الهارد يكون فيه مشاكل وعمره الأفتراضى قرب (حصلت معايا شخصيا ان هارد ابتدى يعمل باد سكتوزر بشدة و فيه كل مظاهر انتهاء عمره الأفتراضى ومع ذلك كانت ال SMART Status بتدى 100% OK )
    كلام صحيح.
    - الباد سكتورز لها أسباب كثيرة ، لكن ما اتحدث عنه هنا هو انك بتبقى محافظ على هاردك وجهازك تمام ، وفجأة تلاقى مشاكل فى الهارد ، ولما تعمل سكان تلاقى باد سكتورز . فنظام التشغيل فى الحالة دى بيعلم على الباد سكتورز دى عشان يتجنبها فى القراية والكتابة والمفروض بعد كده الهارد بيكمل شغل عادى ، لكن تفاجئ بعد يومين بظهور بادات جديدة .ففى هذه الحالة يبقى تأكد ان الهارد ده عمره الإفتراضى انتهى وإلحق فورا إنقل الداتا على هارد جديد (أو اذا كنت عامل Backup دورى بالفعل للداتا اللى عليه يبقى انت كده ماشى صح).
    أنا شخصيا شايف ان ظهور الBad Sector في حد ذاته ناقوس للخطر و مش لازم أستنى مرة تانية عشان أتأكد. ده مش معناه اني ارمي او أبيع الهارد, و لكن عالأقل محطش عليه بيانات تهمني.

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TheInfernal مشاهدة المشاركة

1) البيانات اللي هتضيع هتكون النص, و لكن على حساب ان فرص التلف هتتضاعف (انهم هاردين)
    أكيد طبعا. و لكن أهم من كده يجب شراء مزود للطاقة أو باور سبلاي جيد لأنه لو من نوعية تجارية أو رديئة هيوصل تيار غير ثابت للهارد طول فترة تشغيل الجهاز و يأثر على عمره الافتراضي.
    الMTBF مش 50 ألف ساعة أو 5.7 سنين زي ما أستاذ Coolman4now قال, و لكنه 500 ألف ساعة أو 57 سنة. أنا عارف ان الرقم ده مبالغ فيه و لكنه على الأقل أكبر بكتير من 3 سنين.

اسمح لي برضه أصحح المعلومة دي. لو الجهاز في وضع Sleep, أنا على حد علمي الهارد بيتقفل. حتى لما بيتعمل له Wake Up أنا بسمع الهارد بيبتدي يلف تاني.

كلام صحيح.
    أنا شخصيا شايف ان ظهور الBad Sector في حد ذاته ناقوس للخطر و مش لازم أستنى مرة تانية عشان أتأكد. ده مش معناه اني ارمي او أبيع الهارد, و لكن عالأقل محطش عليه بيانات تهمني.

شكرا لصاحب الموضوع و ياريت التنبه في طرح مثل هذه المواضيع بدون التأكد من بعض المعلومات الهامة كعمر الهارد الافتراضي لاني قرأت الموضوع و كنت رايح اقفل و اروح انام لولا اني كملت و قرأت باقي الردود و فهمت بالضبط و ارجوا تعديل الموضوع او الغاءه و عمل موضوع مصحح للفائدة العامة
    [CENTER]

[FONT=Fixedsys]أستغفر الله العظيم الذي لا إله إلا هو الحي القيوم وأتوب إليه..
    [COLOR=SeaGreen]
    [/COLOR] [/FONT][/CENTER]
    [CENTER]--------------------
    [/CENTER]
    [CENTER][FONT=Tahoma][SIZE=2][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=99686"]-اذا كنت تملك كرت HD 4850 .. فانتبه:ah46: الى منطقة تراكم الغبار في كرتك[/URL][/SIZE][/FONT]
    [/CENTER]

[CENTER][FONT=Tahoma][SIZE=2][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?p=968943&posted=1#post968943"] -ضع سيارتك المفضلة في [COLOR=DarkRed]GTA IV[/COLOR][/URL]

[URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=107552"][COLOR=Red]-تم التحديث : [/COLOR][/URL][COLOR=black][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=107552"]:ah17:[/URL][/COLOR][COLOR=black][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=107552"]العب GTA_IV و انت مرتاح = " 24 ساعة بدون مشاكل "[/URL][/COLOR][/SIZE][/FONT] [FONT=Tahoma][SIZE=2]

[/SIZE][/FONT]
    [/CENTER]

عضو فضي الصورة الرمزية LoAy FaYeZ

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TheInfernal مشاهدة المشاركة

كلام صحيح.

فعلا كلام infernal صحيح

وأنا كان عندي هارد عاش معاي حوالي عشر سنين وكان بكل فخر 8GB :D

لكن عندي سؤال أنا الأن شغال بالجهاز 24/7 download فهل كده ضغط على هاردسكيس الي عندي

سؤال كمان : ما هو الـ Bad Sector

لا اله إالا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
    أسألكم الدعاء

عضو

شكرا جدا يا جماعة على اهتمامكم بالموضوع لنشر الفائدة .
    شكرا لصاحب الموضوع و ياريت التنبه في طرح مثل هذه المواضيع بدون التأكد من بعض المعلومات الهامة كعمر الهارد الافتراضي لاني قرأت الموضوع و كنت رايح اقفل و اروح انام لولا اني كملت و قرأت باقي الردود و فهمت بالضبط و ارجوا تعديل الموضوع او الغاءه و عمل موضوع مصحح للفائدة العامة
    شكرا على اهتمامك بالموضوع لكن كل ما ذكرته هو ما حدث معى بالفعل من واقع تجربتى الشخصية . أنا من كام سنة كنت شارى هارد ويسترن ديحيتال 120 GB واستخدمته لمدة 3 سنين كنت فيهم محافظ عليه بشكل جيد (من ساعة ما اشتريته رابطه فى الجهاز مكانه ما اتنقلش ، والغرفة عندى مكيفة والحمد لله). وبعد 3 سنين تقريبا (حتى انا فاكر انى خرجت يومها فاتورة الشراء بتاعته عشان افتكر بالظبط كنت شاريه امتى ) فوجئت ببداية الظهور المتكرر للباد سكتورز . وأنا عارف ان فيه هاردات بتقعد مع ناس مدد طويلة وانا وقت ما اشتريت الهارد ده كنت بسمع ناس بتتكلم عن هاردات قعدت معاهم 10 سنين ، وانا نفسى أول هارد جبته من 8 سنين (هارد Seagate 2 GB ) لسه شغال لغاية دلوقت ، بس السؤال "هل إن الهارد يقعد معاك أكتر من خمس سنين وانت طالع هل دى القاعدة (العادى يعنى) ولا دى استثناءات ؟ . وهل إن هارد يبتدى يعمل باد سكتورز بعد 3 سنين على الرغم من إنك محافظ عليه كويس هل دى حاجة نادرة الحدوث جدا ؟ (يعنى حصلت معايا أنا بس لوحدى على مستوى العالم ؟). وطبعا كل ده فى إطار إن من الطبيعى ان يختلف العمر الإفتراضى من هارد للتانى تبعا للماركة والموديل وتكنولوجيا التصنيع وجودة الوحدة . وكذلك نلاحظ ان 3 سنين استخدام عند شخص معين ممكن يكون فيها إجهاد للهارد وكثافة تشغيل تعادل 10 سنين عند شخص آخر .(انا الهارد ال120 ده كنت بأشغله بشكل مكثف لأنى كنت مرات كتير باسيب الجهاز مفتوح 48 ساعة متواصلة عشان باعمل دونلود من النت فوق استخدامى المكثف للجهاز بصفة عامة وكمان كان هو الهارد الوحيد فى الجهاز يعنى كان عليه الويندوز والبرامج والملفات التانية كلها . على عكس الهارد ال Seagate 2 GB اللى استخدامه كان خفيف ) .

* يا ربت تقرأ الصفحتين دول :-
    https://www.pcguide.com/ref/hdd/perf...pecMTBF-c.html

حتلاقى فى آخر الصفحة
    Overall, MTBF is what I consider a "reasonably interesting" reliability statistic--not something totally useless, but definitely something to be taken with a grain of salt. I personally view the drive's warranty length and stated service life to be more indicative of what the manufacturer really thinks of the drive. I personally would rather buy a hard disk with a stated service life of five years and a warranty of three years, than one with a service life of three years and warranty of two years, even if the former has an MTBF of 300,000 hours and the latter one of 500,000 hours.
    In the real world, the actual amount of time between failures will depend on many factors, including the operating conditions of the drive and how it is used; this section discusses component life. Ultimately, however, luck is also a factor, so keep those backups current
    .
    لاحظ الربط بين عمر الهارد الفعلى ومدة الضمانة .وده اللى كنت استنتجته بنفسى لما الهارد ال 120 عمل اللى حكيته ، فلما دورت على النت ساعتها وقريت المقالة دى ومقالات أخرى إتأكدت إن استنتاجى صحيح. ، وإقرأ الصفحة دى كمان
    https://www.pcguide.com/ref/hdd/perf...pecLife-c.html

حتلاقى فى أولها
    The service life of a modern hard disk is usually about three to five years. In my opinion, what the manufacturer is telling you with this number is this: "If your drive gives you good service for this length of time without any trouble, you've gotten good value from it and you should consider getting a new drive if reliability is important to you; the drive isn't going to fail the instant it hits this age, but the chances of it failing will increase significantly the longer you use it past this point
    "

و خد بالك من دى كمان
    Interestingly, the claimed service life is often longer than the warranty period for the drive. For example, the service life might be five years but the warranty period only three years. Think about what this means. ;^) Basically, it says that the manufacturer thinks the drive should last five years, but they aren't going to bet on it lasting more than three! I personally think the warranty period is a better indication of a drive's true useful life--to a point--because the warranty period is where the manufacturer "puts their money where their mouth is".
    وللحديث بقية .........

عضو برونزي الصورة الرمزية nidal9000

مشكور اخي صاحب الموضوع وبارك الله فيك

انا جربت هارد 40 جيجا اشتغل معي اكتر من 3 سنوات بدون اي مشاكل وبعتوا وجيبت 80 برضو اشتغلت عليه تقريبا سنتين وبعتوا وجيبت 160 اشتغلت عليه سنه بدون اي مشاكل
    وبعدين اشتريت هارد 500 جيجا قعد عندي 6 اشهر وضرب وراحت بعض الدتا الي عليه وبدلتوا على الكفاله وجبت واحد تاني 500 ضرب تقريبا من حوالي 10 ايام وراحت كل الداتا الي كانت عليه والان جيبت هارد 750 والله يستر مش عارف كم ممكن يصمد
    [COLOR=red][B][SIZE=3][COLOR=black][URL="https://www.0zz0.com"][IMG]https://www14.0zz0.com/2010/05/10/17/813216099.jpg[/IMG][/URL][/COLOR][/SIZE][/B][/COLOR]

عضو ذهبي الصورة الرمزية The King2

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nidal9000 مشاهدة المشاركة

انا جربت هارد 40 جيجا اشتغل معي اكتر من 3 سنوات بدون اي مشاكل وبعتوا وجيبت 80 برضو اشتغلت عليه تقريبا سنتين وبعتوا وجيبت 160 اشتغلت عليه سنه بدون اي مشاكل
    وبعدين اشتريت هارد 500 جيجا قعد عندي 6 اشهر وضرب وراحت بعض الدتا الي عليه وبدلتوا على الكفاله وجبت واحد تاني 500 ضرب تقريبا من حوالي 10 ايام وراحت كل الداتا الي كانت عليه والان جيبت هارد 750 والله يستر مش عارف كم ممكن يصمد

الله يكون فى عونك وعون الوكيل بتاعك هههههه زمانه بطل يستورد هاردات

ممكن تقول لينا على النوعيه اللى كنت بتجيبها ؟ ورقم الموديل

حد فيكوا سمع أخبار جديده عن شركه ماكستور Maxtor ومنتجاتها
    [CENTER][SIZE=4][FONT=Arial][COLOR=Green]إضغط هنا وإستمتع أثناء تصفحك[/COLOR][/FONT]
    [URL="https://www.tvquran.com/"]The Knigh[/URL] [/SIZE]
    [SIZE=1]PC1
    [/SIZE][/CENTER][CENTER][SIZE=1]GA P55-USB3+ Intel Core I5 750 > Power Coolor 5850 1G DDR5 + Samsung BX2331 23 Inch >
    2*2 G.B CORSAIR DDR3 1333MHZ >
    WD 1T Black aaks >Case C M Elite + Thermaltik Cable Manegment 850 Wat >Sound Card X-FI Xtreem Gamer With Logitech X-530
    PC2
    MSI 770-G45 + Phenom555BE 3.2/7M > ATI Saphire 4770 512 DDr5 + Benq 22 >
    2*2 G.B KingStone DDR3 CL9 1333MHZ >
    Samsung 1 Tera > Case Jumpo With HEC 650 Wat > Phantom 4.1 Model 2003[/SIZE]
    [/CENTER][CENTER][FONT=arial black][SIZE=4] " لا حيلة فى الرزق ولا شفاعة فى الموت "[/SIZE][/FONT]

[COLOR=#006400][SIZE=4][FONT=arial]كنت هنا دوماً ، ، ، وسأعود يوماً[/FONT][/SIZE][/COLOR]
    [/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية nidal9000

حياك الله اخي The King2
    الهارد مكفول سنتين بدلتوا مرتين على الكفاله والان الهارد 750 كفلي اياه صاحب المحل سنه كامله
    النوع سيجيت Seagate 500GB 7200.11 RPM 32 Cashe

عندي سوال اخواني هل من الممكن تحويل الهارد السيجيت من 7200.11 الى 7200.12 عن طريق التحديث اشي بل الهارديسك
    [COLOR=red][B][SIZE=3][COLOR=black][URL="https://www.0zz0.com"][IMG]https://www14.0zz0.com/2010/05/10/17/813216099.jpg[/IMG][/URL][/COLOR][/SIZE][/B][/COLOR]

عضو الصورة الرمزية bigboss_215

أنا عندي هارد 40 جيجا شغال من حوالي 9 سنين بس على خفيف
    Segate

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nidal9000 مشاهدة المشاركة

اخي شيء عادي انه يخرب معاك لان اكثر من شخص اشتكى من ماركة ويترن ديجيتال في الهاردات ال 500 وان فيها مشاكل و اكثر من واحد هنا في المنتدى وضع مشكلته بأنه الهارد به مشاكل و واحد حاطط ملفات مهمة عليه و خرب فشيء اكيد انه نوعية الهارد نفسه فيها مشكلة لانها اتكررت اكثر من مرة مع اشخاص كثيريين , و حتى ال 500 جيجا من سيجيت فقد اعلنت الشركة ان هارداتها بها مشاكل من هذه النوعية موديل 7200.11 و حجم 1 GB ايضا و ان النسخ موديل 7200.12 هي معدلة بشكل احسن و قد تم تجنب المشاكل في الموديل الاقدم
    [CENTER]

[FONT=Fixedsys]أستغفر الله العظيم الذي لا إله إلا هو الحي القيوم وأتوب إليه..
    [COLOR=SeaGreen]
    [/COLOR] [/FONT][/CENTER]
    [CENTER]--------------------
    [/CENTER]
    [CENTER][FONT=Tahoma][SIZE=2][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=99686"]-اذا كنت تملك كرت HD 4850 .. فانتبه:ah46: الى منطقة تراكم الغبار في كرتك[/URL][/SIZE][/FONT]
    [/CENTER]

[CENTER][FONT=Tahoma][SIZE=2][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?p=968943&posted=1#post968943"] -ضع سيارتك المفضلة في [COLOR=DarkRed]GTA IV[/COLOR][/URL]

[URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=107552"][COLOR=Red]-تم التحديث : [/COLOR][/URL][COLOR=black][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=107552"]:ah17:[/URL][/COLOR][COLOR=black][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=107552"]العب GTA_IV و انت مرتاح = " 24 ساعة بدون مشاكل "[/URL][/COLOR][/SIZE][/FONT] [FONT=Tahoma][SIZE=2]

[/SIZE][/FONT]
    [/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية moataz1983

جزاكم الله كل خير على الافادة
    طب الفلاشة 128 احسن ولا الهارد200 بما اني اعمل بنصيحة وحدات تخزين متعددة علشان لو خرب ما ضعيش كل الداتا نص العمى يعني بالمصري
    [SIZE=3][COLOR=red][CENTER][B][I][COLOR=#000000][FONT=Times New Roman][/FONT][/COLOR][/I][/B] [/CENTER]
    [CENTER][B][I][FONT=Times New Roman][COLOR=#000000]M [COLOR=blue]@[/COLOR][COLOR=royalblue]┴[/COLOR][COLOR=blue]@ [/COLOR]Z[/COLOR][/FONT][/I][/B][B][I][/I][/B][/CENTER]
    [CENTER][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=red]YES WE CAN[/COLOR][/SIZE][/CENTER]

عضو الصورة الرمزية bigboss_215

الفلاشات غالية قوي

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة