صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 31

الموضوع: ccna ولا mcse

عضوية جديدة

ccna ولا mcse

سلام عليكم
    انا خريجة computer science بس معنديش اي خلفيه في مجال ال network و كنت عايزه ادخل المجال و مش عارفه الاحسن اخد ccna ولا mcse و سألت في مركز يات قالو انهم بيدرسو ال upgrade اللي هوه mcitp و انا مش عارفه اعمل ايه ولا اخد ايه و يا ريت حد يقولي علي مكان كويس اخد فيه و يكون ال instructor بيشرحو كويس علي اساس اني لسه جديده في المجال
    برجاء سرعة الرد

عضو الصورة الرمزية ×-BeKoO-×

رد: ccna ولا mcse

انا من رائي الشخصي انك تنزلي قليل من الفيديوهات هنا في الموقع وتشوفي ميولك الى ccna ام mcse وايهما المطلوب في السوق العمل ايضا بداخل بلدك او بالخارج على حسب تخطيتك لمستقبلك ولكني افضل ان تدرسي الاثنان لانهم بدايات الشبكات والشهادتان هيفدوكي كتير واذا زادت حيرتك انصحك بصلاة الاستخاره وهذا هو رائي الشخصي والبسيط وان شاء الله الاخوه واساتذه الموقع يفيدوكي واتمنى لكي التوفيق ان شاء الله
    بسم الله الرحمن الرحيم
    وقُل رَّبِّ زِدْنِي عِلْماً

:ah17:

عضو ذهبي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ×-BeKoO-× مشاهدة المشاركة
    انا من رائي الشخصي انك تنزلي قليل من الفيديوهات هنا في الموقع وتشوفي ميولك الى ccna ام mcse وايهما المطلوب في السوق العمل ايضا بداخل بلدك او بالخارج على حسب تخطيتك لمستقبلك ولكني افضل ان تدرسي الاثنان لانهم بدايات الشبكات والشهادتان هيفدوكي كتير واذا زادت حيرتك انصحك بصلاة الاستخاره وهذا هو رائي الشخصي والبسيط وان شاء الله الاخوه واساتذه الموقع يفيدوكي واتمنى لكي التوفيق ان شاء الله
    اتفق معاك وهذا افضل بكثير وعن تجربه
    واياكى ثم اياكى ثم اياكى انك تاخدى كورس فى اى ماكن فى الدنيا من غير ما تذاكرى المنهج الاول
    مع نفسك وتعرفى محتويات الكورس ايه علشان متنخدعيش فى المركز والانستراكتور
    زى ما حصل معايه انا خدت الccna والحمد لله اتشرحلى 60% من المنهج :D
    وبالتوفيق للجميع
    [CENTER]
    [B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"] [/URL][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"]مراجعة للشاشة الرائعة

[/URL][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"]Samsung SyncMaster S24B750V Series 7 [/URL][/B]

[/CENTER]

عضوية جديدة

اشكر كل اللي ردو عليا....عموما انا من القاهره و محتاجه حد يكون شغال في المجال ده و يقولي مجال العمل يكون محتاج انهي فيهم...و واضح ان مراكز الكورسات معظمها بقت بتدرس ال mcitp فهل ينفع ادرسها من غير ميكون عندي خلفيه عن ال mcse ?

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة marishka مشاهدة المشاركة
    اشكر كل اللي ردو عليا....عموما انا من القاهره و محتاجه حد يكون شغال في المجال ده و يقولي مجال العمل يكون محتاج انهي فيهم...و واضح ان مراكز الكورسات معظمها بقت بتدرس ال mcitp فهل ينفع ادرسها من غير ميكون عندي خلفيه عن ال mcse ?
    من الافضل ان تدرسى الاثنين .. نصيحه لو انتى من القاهره تبداى بشهادة MCSE لانها اكثر طلب فى مجال العمل
    لان كانت غلطتى ان انا بدات ب ccna واكتشفت ان وحدها لا تكفى للحصول على وظيفه فى مصر

Mohamed Elsaih
    زائر

بسم الله الرحمن الرحيم

هو طبعا الافضل تدرسي الاثنين وتبداي بلـ MCSE لان ده هيسهليك كتير ان انتي تفهمي CCNA لان في كورس الـMCSE مثل هيشرحلك بلتفصيل يعني ايه DNS و DHCP لكن في كورس الCCNA هشرحليك ازي تشغلي الخدمه دي علي الروتر مظنش هيشرحه تفصلينا زي كورس MCSE

اما بنسبه لموضوع كورس الMCITP لو هو الموجود حاليا في كل المراكز عادي ممكن تخديه بس يكون هيشرح الكورس من الاول يعني A to Z مش الـ upgrade من MCSE 2003 لل MCITP 2008

MCP - MCSA - MCSE - MCTS - MCITP
    CCNA

مخالف للقوانين

أختى فى الله أنا شايف إنك تبدئ بالفيديو بتاع الأستاذ أحمد سرحان ممتاز جدا وصدقينى مراكز التدريب فى مصر إسم على الفاضى أنا على العمو إنستركتور icdl و A+ , network كنت من أسبوع تقريبا فى مركز يات و إن شاء الله سوف أدرس ypdn هى دبلومة شبكات مبلغ الكورس 1200 بعد الخصم الأن من 1500 و فعلا كورس أستاذ أحمد سرحان جامد جدا و مناسب للمبتدئين والمتقدمين
    برجاء سماع الفيديو الخاص n+ أولا

Mohamed Elsaih
    زائر

و فعلا كورس أستاذ أحمد سرحان جامد جدا و مناسب للمبتدئين والمتقدمين

مع احترامي لحضرتك كورس المهندس احمد سرحان ده مش كورس مبتدئين ده كورس الMCSE كلو يبقا ازي كورس مبتدئين

واضح ان حضرتك مش واخد بالك و افتكرته كورس N+

Mohamed Elsaih
    زائر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة helal_10g مشاهدة المشاركة
    و فعلا كورس أستاذ أحمد سرحان جامد جدا و مناسب للمبتدئين والمتقدمين

مع احترامي لحضرتك كورس المهندس احمد سرحان ده مش كورس مبتدئين ده كورس الMCSE كلو يبقا ازي كورس مبتدئين

واضح ان حضرتك مش واخد بالك و افتكرته كورس N+

عضو الصورة الرمزية ×-BeKoO-×

اشكر الاخ الغالي ellassy لاتفاقه معي في الرائي
    وبالنسبه لكلام الاخوه فهو صحيح مجال العمل في مصر يتطلب mcse اكثر
    وانا شخصيا اعتقد من يدرس mcse و ccna يكون افضل في المعرفه وفرص العمل
    ولكن نصيحه يجب عليكي دراسه mcse اولا من الموقع هنا قبل دخول اي كورس في اي مركز لان مجال الشبكات يفضل دراسته بتأني وليس بأستعجال اذا كنتي لا تملكين اي خبره في مجال الشبكات انصحك بالدراسه الذاتيه في البدايه وتحميل الفديوهات من الموقع جزاهم الله خيرا عما يقدموه لنا
    بسم الله الرحمن الرحيم
    وقُل رَّبِّ زِدْنِي عِلْماً

:ah17:

عضو الصورة الرمزية Mahmoud_Khalil

بسم الله الرحمن الرحيم

فى نقطين عايز اتكلم فيهم بالنسبة لموضوع حضرتك:

**النقطة الاولى : حضرتك بتقولى ان معندكيش خلفية عن مجال الشبكات.

فى رأى ان سواء حضرتك قررتى تدرسى MCSE قبل CCNA او العكس فلازم يكون فى البداية عندك خلفية عن المجال الى حضرتك داخلة علية.

الخلفية دى بقة نجيبها منن:

فية 3 حاجات لو حضرتك عملتيهم هيبقة عندك خلفية علمية محترمة جداا هتساعدك فى فهم اى اتجاة حضرتك هتمشى فية فى مجال الشبكات .

1- حضرتك تزاكرى فيديوهات شهادة Network+ اللى هنا فى المنتدى والذى قام بشرح هذة الشهادة اتنين بصراحة متمكنين ومحترفين جدا الا وهما الاخ الفاضل لومارك والاخ المحترم ياسر رمزى .

2-اول 8 فيديوهات فى شرح شهادة CCNA اللى قام بشرحة المهندس الحترم محمد سمير وهوة فى اول 8 فيديوهات قال انوة لسة مبدأشى شرح ال CCNA ولكن بيشرح فيهم اساسيات الشبكات التى لابد على الدارس انوة يكون عارفها قبل ميدخل على CCNA.

3-كتاب مهندس الشبكات المحترف من شركة ASK PC الكتاب دة على فكرة بالعربى..

دول ال 3 حاجات فى وجهة نظرى لو عملتيهم هيبقة عندك خلفية ممتازة تقدرى بعدها تتدخلى اى قرص سوا MCSE او CCNA وانتى قلبك جااامد لان هيبقة عند حضرتك الاساس العلمى السليم اللى يساعدك تفهميهم..

على فكرة انتى هتفتكرى ان ال 3 حاجات دول كتير او صعبين لا عايز اطمنك واقولك ان الحاجات دى متشابهة فى المضمون بمعنى ان لما حضرتك تشوفى اول 3 فيديوهات فى شرحN+ هتلاقى نفس الكلام فى اول شوية صفح فى الكتاب هتلاقى نفس الكلام فى اول كام فيديو فى شرح CCNA طب السؤال دلوتى انا قلتلك عليهم كلهم لية طالما هما متشابهين بدرجة كبيرة كدة اقولك لانك لما تشوفى الحاجة مشروحة من اكتر من مصدر وباكتر من وجهه نظر هتفهميها اكتر وتحسى ان كان فية حتة ناقصاكى فى الجزء دة الكتاب مثلا كملهالك يعنى الخلاصة هوة نفس المضمون ولكن بكذا طريقة للشرح علشان تقدرى تفهمى المعلومة كويس..

**نيجى بقة للنقطة التانية فى كلامى الناهردة : اللى هيا ابدأ ب MCSE ولا CCNA .

من رأى حضرتك تبدأى بشهادة MCSE الاول لانها لوحدها تقدرى تشتغلى بيها فى مكان محترم وبعائد مادى محترم.

اما شهادة CCNA لو حضرتك بدأتى بيها وبدأتى تدورى على شغل هتتفاجأى انها متنفعشى لوحدها كدة .

على فكرة شهادة MCSE و CCNA من وجهة نظرى ممتازين مع بعض لاى شخص يشتغل فى مجال الشبكات ولكن فى مضوعنا هنا نبدأ بانهى واحدة فيهم الاول.

فى النهاية احب اقول لحضرتك الخلاصة :
    1- تبنى اساس علمى كويس عن علم الشبكات من خلال الفيديوهات والكتاب اللى قلت لحضرتك عليهم..
    2-تبدأى ب MCSE وتتوكلى على الله.

كل هذا مجرد رأى شخصى قد نجد من يتفق معاة او يختلف ولكن انا قلت لحضرتك الطريق اللى انا نفسى بمشى فية ..

اتمنى انى اكون قدرت اوضحلك ولو جزء بسيط من طلبك

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مخالف للقوانين

على فكرة يا جماعة لما قولت إن كورس أستاذ أحمد سرحان كورس للمبتدئين و المتقديمين كنت أقصد هذا الكلام بالفعل لأن الأسلوب سهل على كل من هو مبتدء و مفيد جدا لمن هو متقدم فى الشبكات أولا أستاذ أحمد سرحان ليه فضل كبير عليا جدا فمن خلال هذ الشرح الرائع تقدمت لشركة يات و نجحت بفضل الله ثم الأستاذ العبقرى جدا ألف تحية و شكر وعرفان بالجميل إلى الأستاذ أحمد سرحان و الأستاذ لومارك والأستاذ محمد سمير والأستاد ياسر و الأستاذ تامر و جميع من فى هذا المنتدى الرائع

عضوية جديدة

والله يا جماعه انا مش عارفه اشكركم ازاي...انا مكونتش متوقعه ان يبقه في الاهتمام ده بسؤالي...و بجد كلامكم فادني جدا جدا و انا ان شاء الله همشي علي الخطواتاللي قال عليها fares elahlam و ربنا يباركلكم يا رب...انا كل مشكلتي ان انا كنت في الدراسه باخد مواد network بس مكونتش بهتم بيها و كنت مهتميه اكتر بال database و اخدت كورس oracle DBA بس للأسف اكتشفت ان مجال الاوراكل في مصر مش قوي و بالذات لل dba عشان بيبقو عايزين خبره و انا لسه خريجة السنادي فقولت اغير لحاجه تانيه و ربنا يسهل و بشكركم تاني بجد

مخالف للقوانين

بسم الله الرحمن الرحيم و به نستعين
    أولا : أكبر خطاء التشتيت بمعنى أن حضرتك أخذتى أوراكل ثم بعد ذلك شبكات و السبب عدم توفر فرصة عمل خطاء جدا لأن الشبكات نفس الشئ سوف تجدى صعوبات كثيرة للحصول على فرصة عمل ولزم خبرة أيضا أنصح حضرتك إنك تبحثى بشكل أكثر فاعلية فى مجال الأوراكل و تكملى ما بدئتى بالفعل ممكن لو عندك ميل التدريس مثال تحاولى تدريسى الكورس يوجد كثير من المنتديات التى تهتم بالأوراكل فعلا أرجوكى عدم اليئس بهذه السرعة وحاولى مرة ثانية وثالثة لأن سوف تجدى صعوبات أيضا فى مجال الشبكات

عضو الصورة الرمزية Mahmoud_Khalil

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة helal_10g مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم و به نستعين
    أولا : أكبر خطاء التشتيت بمعنى أن حضرتك أخذتى أوراكل ثم بعد ذلك شبكات و السبب عدم توفر فرصة عمل خطاء جدا لأن الشبكات نفس الشئ سوف تجدى صعوبات كثيرة للحصول على فرصة عمل ولزم خبرة أيضا أنصح حضرتك إنك تبحثى بشكل أكثر فاعلية فى مجال الأوراكل و تكملى ما بدئتى بالفعل ممكن لو عندك ميل التدريس مثال تحاولى تدريسى الكورس يوجد كثير من المنتديات التى تهتم بالأوراكل فعلا أرجوكى عدم اليئس بهذه السرعة وحاولى مرة ثانية وثالثة لأن سوف تجدى صعوبات أيضا فى مجال الشبكات
    اتفق معاك ان الواحد لازم يركز ميبقاش مشتت ولكن احس من كلامك كدة انك بتكرشها من مجال الشبكات عايز اقول لحضرتك هيا ممكن تكون دخلت الاوركل ومحبتوش ملقتشى فرصة مناسبة ايان كان بقة بس مفيش مشكلة انها تجرب مش يمكن تلاقى نفسها فى مجال الشبكات ..عن نفسى محبتشى هذا المجال الا لما جربتة ودخلت فية واكتشفت انوة المجال الى بيستهوينى ...واجب علينا نشجعها.

وهيا لازم تقرر هتكمل فى انهى مجال ومش هتقدر تقرر غير لما تشوف المجال دة هوة اللى بيستهويها وحباة ولا لا...

ولا تنسى انى اتفق معاك فى موضوع لابد من التركيز وعدم التشتيت

والاختلاف فى الرأى لايفسد فى الود قضية يااخى اوعى تزعل منى وانى احبك فى الله..

اخوك محمود

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة