شكراً لدكتور زيرو ودكتور هاردوير وشلاع العتر ومارين وخليفة 14 :ah4: و وزاانفرينال و واسلام باور كلر
وكل الناس الجميلة التانية اللى ساهمت ولو برد بسيط .. فالردود دى هية اللى كان ليها ليها الفضل بعد ربنا فى انى وصلت لقرار الشراء السليم بإذن الله
بس فى كام مشكلة بسيطة كده ارجو ان تكملوا جميلكم وتساعدونى على حلها عشان الحلو يكمل بإذن الله

الاول اقولكم على مكونات الجهاز

Gigabyte GA-MA780G-UD3H
Athlon II X2 245 2.9GHz, 2MB Total Cache, 4000MT/s Bus
OCZ GOLD Series 2 GB
PowerColor ATI HD 4670 1GB GDDR3
GAMMA small 350W
Western Digital Green 500GB 32M Cache SATAII

اول مشكلة بقى هى ان الجهاز بطىء فى الدخول .. بيعد من 6 ل 8 عدات فى صفحة الويندوز , ده غير ان الاكس بى نزل فى 25 دقيقة وهو نفس الوقت اللى كان بينزل فيه الويندوز فى جهازى القديم وبرضه نفس زمن الفتح .. بالنسبة للشغل على الجهاز جوه بقى فحاسس بفرق ايجابى بس موضوع البطىء اللى بره ده مقلقنى

تانى مشكلة بقى هى انى مش عارف اعمل تحديث البايوس بتاع البوردة ازاى .. نزلت الملف الصغير من موقع الجيجا بس مش عارف اعمل بيه ايه ؟ , وبرضه مش عارف ازاى اقلل فولت البرويسور يدوى ازاى ؟!!!
وياريت يارجالة المشكلة ديه بالذات تحطولى حلولها بالتفصيل وبالصور ان امكن عشان صاحبكم ضايع خالص فى موضوع التحدثيات والحاجات ديه واخاف اعك الدنيا والفرحة ماتكملش

تالت حاجة خاصة بالكيسة .. هى فيها مروحة كده على الباب الجانبى المفروض تبقى مواجهة للبروسيسور بس المشكلة انها مش شغالة برغم ان الكابل بتاعها راكب فى مكان بس غالباً المكان غلط وكنت عايز من الناس اللى عندها الكيسة الجاما ديه تقولى على المكان الصح عشان المروحة ديه اكيد حتظبط موضوع الحرارة شوية

رابع حاجة هية استفسار مش مشكلة
انا قسمت الهارد عن طريق سدهاية الويندوز اكس بى البوتابول اضطريت طبعا بعد ماالويندوز دخل انى افرمط البارتشينين التانيني - غير السى - على البطىء عشان يرضوا يفتحوا وعلى فكرة برضه خدوا وقت طويل جدا ومش عارف ده عشان مساحة كل واحد منهم اللى بتعدى 200 جيجا ولا ده استمرار لمسلسل البطء .. اللى انا عايز اسأله فى الجزئية ديه .. هل الاسلوب اللى قسمت وفرمت بيه الهارد الجديد شغال ولاحيبقى ليه اثاره السلبية اللى حتظهر بعد كده عكس لو كنت استخدمت البرامج المعدة اساسا لهذا الغرض

انا عارف انى طولت عليكم بس عشمى فيكم كبير جدا , ومتاكد انكم مش حتستريحوا غير لما تريحونى عشان ديه شيم الكبار وانتوا طول عمركم كبار