صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 26

الموضوع: دعوه الى القائمين على المنتدى اين نحن من شرح نظام المايكروتك

عضو

دعوه الى القائمين على المنتدى اين نحن من شرح نظام المايكروتك

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    فى الاونه الاخيره انتشرت فى معظم المنتديات شرح لنظام المايكروتك لاهميته الشديده اللى ما شاء الله بدأ معظم الناس يتركوا ويندوز سيرفر 2008 و 2003 من اجله ولكن اين منتدنا العظيم من السبق لتوفير المعرفه بكل شئ جديد طبعا كعاااااااادته فى توفيرها لكل العرب
    ===============================================
    ندااااء
    ياريت ان حد من المسئوليين يتجاوب وانا بقترح ان احد المسئولين القائمين على منتدنا الكبير يقوم بعمل قسم خاص بالمايكروتك لاهميته وكثره ما فيه من امكانيات يجهلها معظمنا من العرب
    ==============================================
    ياريت ان حد من الخبراء يقومو بشرح سيرفر المايكروتك من تسطيب واعدادات
    وحد يبدأ ينفذ الشرح ده لكى تكتمل انجازات منتدىعرب هاردوير فى متابعه كل ما هو جديد ومفيد ... وياريت لما حد يجى ينفذ الشرح ينفذه بالطريقه اللى عودنا عليها منتدانا الحبيب يعنى ان حد يقوم بالشرح بأسم المنتدى وليس ان ينقل مواضيع من منتديات اخرى طبعا عادى انه يقتبس ....بس ياريت ان حد من اعضاء المنتدى الكرام يقوم بنفسه بعمل فيديو توضيحى لتنصيب واعداد هذا السيرفر ... وطبعا ده مش صعب على منتدنا العزيز ........وفى انتظار جواب القائمين والمحبين للمنتدى....والسلام عليكم

عضو محترف الصورة الرمزية Brigadier

رد: دعوه الى القائمين على المنتدى اين نحن من شرح نظام المايكروتك

قدمت فقط لاجيب على رسالتك الخاصه .

للأسف ليس لدي اي تعليق على هذا الموضوع , وليس لدي خبرات بهذا الصدد التي تؤهلني للخوض في خضم تفاصيله.

المعذرة.

عضو ذهبي الصورة الرمزية Marine

للاسف انا ايضا ليس لدي خبرة واخشي اقول شيء يكون خطأ من الممكن ان يضر البعض

ارجو منك تقبل اسفي الشديد
    [URL="https://dvd4arab.maktoob.com/redirectLink.php?link=http%3A%2F%2Fup.haridy.org%2F"][/URL]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amarantine مشاهدة المشاركة
    قدمت فقط لاجيب على رسالتك الخاصه .

للأسف ليس لدي اي تعليق على هذا الموضوع , وليس لدي خبرات بهذا الصدد التي تؤهلني للخوض في خضم تفاصيله.

المعذرة.

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة marine;1055968[B
    ]للاسف انا ايضا ليس لدي خبرة واخشي اقول شيء يكون خطأ من الممكن ان يضر البعض

ارجو منك تقبل اسفي الشديد
    شكرا اي جماعه على سرعه التفاعل ... طب انا كنت عايز اعرف رأيكم فى ان المنتدى ينشئ قسم خاص بالمايكروتك

[/b]

عضو محترف الصورة الرمزية Brigadier

طب انا كنت عايز اعرف رأيكم فى ان المنتدى

انتظر رد احد الاداريين فهم صاحبو القرار .

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amarantine مشاهدة المشاركة
    انتظر رد احد الاداريين فهم صاحبو القرار .
    ياريت احد الداريين يرد علينا ويقولنا رأيه

عضو بلاتيني الصورة الرمزية DR ! ZERO

انتظر رد الادارة كما قال الأخ نادر و بالرغم من انى لا أعرف ما هو هذا النظام الا انى أجده ان شاء الله سيكون مفيدا للكثيرين ..

تعديل : وجدت الموضوع مكرر فى أكثر من قسم ما الداعى لذلك :confused: .
    فضل هذا المنتدى علىَّ -بعد الله- كبير , و أحب أن أقدم الشكر .

فليسامحنى الله أولا ثم كل من قد أكون ارتكبت مثل هذه الأفعال فى حقه , و أعلم أنى طلمتُ كثيرا من الناس بكلامى هذا , فليس أحد هكذا غيرى أنا , و ليس أحد بمثل هذه الصفات غير النبيلة غيرى , فليسامحنى الله إن كنت ارتكبت أياً منها يوماً ..

عذرا إذ أنه لضيق الوقت لا يسعنى تعديل الكلمات أو تنسيقها أو تشكيلها .

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DR ! ZERO مشاهدة المشاركة
    انتظر رد الادارة كما قال الأخ نادر و بالرغم من انى لا أعرف ما هو هذا النظام الا انى أجده ان شاء الله سيكون مفيدا للكثيرين ..

تعديل : وجدت الموضوع مكرر فى أكثر من قسم ما الداعى لذلك :confused: .

والله الهدف من ذالك ان مش كل الاعضاء بيدخلو القسم هنا وانا فقط اريد ان معظم الاعضاء يقرأ الموضوع لاهميته ولانه عنصر هام وناقص من منتدانا الحبيب فأعذرنى اخى على التكرارا وانا طلبت انه يحذف بعد فتره ولكن يترك ولو لمده 3 ايام او 4 لضمان ان معضم الاعضاء يقرأو الموضوع ولكى يهتم به القائمون على المنتدى

================================================== ======

لا أعرف ما هو هذا النظام
    انا قرأت عنه فى قليل من المنتديات واللى عرفته ان
    * النظام ده سيرفر يعمل فى بيئه اللينكس وكلنا يعرف ان بيئه اللينكس نسبه الحمايه فيها اكثر من الويندوز وحتى اكثر من ويندوز سيرفر نفسه سواء 2003 او 2008

* لا يحتاج الى جهاز امكانياته عليه علشان تحوله لسيرفر يعنى انت لو عندك جهاز بنتيام 3 ورامات 256 تقدر تنزل السيرفر ده عليه وحيعمل بكفائه

* طبعا بيمنع برامج النت كت اللى معظمنا بيشتكى منها فى الشبكات المتعدده الاشخاص
    * انك ممكن تطبق فيها نظام ان كل مستخدم ليه يوزر وباسورد ( دى موجوده فى اكثر من سيرفر)
    وانك تطبق نظام الكاش يعنى المواقع اللى تزورها بتتحفظ فى جزء من الرام او الهارد وبعد كده تيجى تدخل على الموقع ده تلقيه سريع جدااا شوف به انت حتوفر وقت اد ايه

* طبعا اكيد فيه انك تحدد الدونلود للاشخاص اللى معاك علشان محدش ياخد سرعه حد لو بيستخدم برامج زى idm
    * وممكن تقفل منه التحميل ببرامج التورنت وبرامج المشاركه زى ال emule وغيرها

وفى حجاااااااااااااااات كتير ايضا بس انا ده اللى عرفته من القليل من المواضيع اللى قرئتها عنه زز بس انا يدوب خبرتى فيه قليله

=======================================
    علشان كده انا بناشد الاعضاء ان يكون فيه قسم خاص بالسيرفر ده لاهميته فى مجال الشبكات وكثره امكانياته
    والدليل ان معظم المنتديات الاخرى وفرت اقسام خاصه بالسيرفر ده وليس منتدانا الحبيب بأقل منهم ولكنه متخصص عنهم كالمعهود فأرجو ان الاعضاء يهتمو بالموضوع دا ويوفرولنا كالعاده المعرفه والعلم .. وشكرا

Mohamed Elsaih
    زائر

شيئ جميل طبعا ان يكون في النتدي قسم لشرح نظام المايكروتك

فكره اكثر من رائعه

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed_Elsai7 مشاهدة المشاركة
    شيئ جميل طبعا ان يكون في النتدي قسم لشرح نظام المايكروتك

فكره اكثر من رائعه
    ارجو ان الاداره تتفاعل مع الفكره وينفذوها ان شاء الله

عضو فضي الصورة الرمزية adam black ice

طبعا المايكرو تك من الانظمه المستخدمه بكثره ولكن لما لا تستخدم بروكسى قوى مثل squid فهو فيه كل هذه المميزات واكثر مما تتخيل .. مع العلم بانه مجانى والتعامل معه سهل ...

Knowledge is belong to human

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adam black ice مشاهدة المشاركة
    طبعا المايكرو تك من الانظمه المستخدمه بكثره ولكن لما لا تستخدم بروكسى قوى مثل squid فهو فيه كل هذه المميزات واكثر مما تتخيل .. مع العلم بانه مجانى والتعامل معه سهل ...
    انا الصراحه متعاملتش معاه بس سمعت عنه وعن انه قوى ولكن ليس فى قوه سيرفر المايكروتك كما قال كل من جربوه فى شبكاتهم وقد كانو استخدموا squid من قبل وهم ليسوا بقليلون ... بس مش دى المشكله . المشكله ان ده سيرفر قوى وكفائه عاليه وكل النسخ المتكركه منه موجوده وبتعمل بكل كفائه وبشهاده كل من جربوها ولكن المشكله ان منتدانا الحبيب لم يأتى على ذكرها بالتفصيل بالرغم من اهميتها والدليل الاخر على كده ان معظم المنتديات الاخر وبدون اساءه ليها مش متخصصه فردت قسم كامل للمايكروتك .. فما بالك اذا قام منتدى متخصص كمنتدانا هنا بعمل قسم خاص بها اكيد حيكون على مستوى قوى بكل المقاييس من حيث السهوله والشموليه وبالتالى كل الناس حتقدر تفهم السيرفر ده .. وده مش صعب على المنتدى هنا لان اكيد هنا من يتقن هذا السيرفر على مقدره انه يتكفل به ويقوم بشرحه للعرب .. وان شاء الله ننتظر الرد على هذا الطلب

عضو

بداية رمضان كريم على اعضاء منتدانا العزيز .. ثانيا موضوع جميل لكن اخي العزيز اقترح بداية ان يتم تحديد المختصين بهذا المجال من اعضاء منتدانا وجزاك الله خيرا وبارك بكل عمل فيه خير للعباد..

عضو ذهبي الصورة الرمزية The King2

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adam black ice مشاهدة المشاركة

فعلاً لا يوجد منتدى عربى يتكلم عن Squid فى نسخ السيرفرات التابعه لتوزيعاات لينكس الشهره كريد هات وسينتوس وفيدورا و أبونتو سيرفر فهى إحترافيه بكل معنى الكلمة كما سمعت
    [CENTER][SIZE=4][FONT=Arial][COLOR=Green]إضغط هنا وإستمتع أثناء تصفحك[/COLOR][/FONT]
    [URL="https://www.tvquran.com/"]The Knigh[/URL] [/SIZE]
    [SIZE=1]PC1
    [/SIZE][/CENTER][CENTER][SIZE=1]GA P55-USB3+ Intel Core I5 750 > Power Coolor 5850 1G DDR5 + Samsung BX2331 23 Inch >
    2*2 G.B CORSAIR DDR3 1333MHZ >
    WD 1T Black aaks >Case C M Elite + Thermaltik Cable Manegment 850 Wat >Sound Card X-FI Xtreem Gamer With Logitech X-530
    PC2
    MSI 770-G45 + Phenom555BE 3.2/7M > ATI Saphire 4770 512 DDr5 + Benq 22 >
    2*2 G.B KingStone DDR3 CL9 1333MHZ >
    Samsung 1 Tera > Case Jumpo With HEC 650 Wat > Phantom 4.1 Model 2003[/SIZE]
    [/CENTER][CENTER][FONT=arial black][SIZE=4] " لا حيلة فى الرزق ولا شفاعة فى الموت "[/SIZE][/FONT]

[COLOR=#006400][SIZE=4][FONT=arial]كنت هنا دوماً ، ، ، وسأعود يوماً[/FONT][/SIZE][/COLOR]
    [/CENTER]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ameeroline مشاهدة المشاركة
    بداية رمضان كريم على اعضاء منتدانا العزيز .. ثانيا موضوع جميل لكن اخي العزيز اقترح بداية ان يتم تحديد المختصين بهذا المجال من اعضاء منتدانا وجزاك الله خيرا وبارك بكل عمل فيه خير للعباد..
    الله اكرم اخى الكريم........... ثانيا انا فعلا عملت الموضوع ده علشان المتخصصين فى السيرفر ده يبدأو ييتكلمو ويقولو انهم فاهمين السيرفر ده وجاهزين لشرحه وتوضيحه وده جزء كبير منه دور الاداره انها تبدأ تبحث عن المتخصصين فى السيرفر ده علشان يبدوا يوفرولنا معلومات كافيه عن هذا السيرفر تخلينا نقدر ان احنا ننفذ السيرفر ده عندنا بكل كفائه واحنا فهمينه مش مجرد ان احنا بننقل الاعدادات اللى نازله على المنتديات الاخرى بدون فهمها .. فياريت ان الاداره تسعى فى تنفيذ هذا الموضوع وتوفره لينا وربنا يوفقهم جميعا

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة