صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 35

الموضوع: مالذي حصل في دورة السي شارب؟؟

عضو

Post مالذي حصل في دورة السي شارب؟؟

السلام عليكم ورحمة الله

بداية انا تفاجئت بانقطاع الاخ danti و ردة فعلة العنيفة بصراحة لم افهم كل الموضوع لكن قرات مشاركات الاخوان

وردود danti ويبدو كانه ماخذ على خاطره بسبب احداث تفحير ارهابي في بغداد من المنتدى واعضائه والعرب

والمسلمين ! اعلم ان الجميع لايعجبة الوضاع هناك بل ويحزنة ولكن ماذا بأمكننا ان نفعل غير الدعاء بان تستقر الاوضاع

وتحقن دماء المسلمين هناك وفي فلسطين وفي كل مكان يا اخي انظر للشيشان حتى الاعلام غير موجود ليغطي الجرائم التي تحدث بحق المسلمين هناك,

للاسف على مايبدو راحت الدورة و يافرحة ما تمت لان الاستاذ danti مشاء الله علية متمكن من الدوره و يمتاز بشرح

قوي ...

احببت فقط ان اقول مايجول في خاطري و اعذروني ولكن فعلا اشعر بالاسى لما حصل

عضو

رد: مالذي حصل في دورة السي شارب؟؟

أنا حزينة إن الموضوع ماكملش وكمان إتقفل بس أنا بقولها كلمة واحدة لأستاذنا الكبير دانتي وكمان لكل واحد هنا
    بجد ياجماعة لازم نتعامل مع بعضينا كويس جداااااااااااااا ونحترم أراء بعض
    ولو إحنا لقينا حد مختلف معانا ياريت نفهمه وجه نظرنا بالراحة وبالعقل ومن غير مانغلط ولا نتعصب
    ولو ماعرفناش نقنعه بالصح علينا بالدعاء ليه وربنا هيتقبل وبعدين ساعات والله الواحد مش بيقتنع برأي معين بس لما بيكون الشخص إللي أدامي أسلوبه حلو في الكلام وعنده معلومات وفيرة يقدر يقنعني بيها بقتنع جدااااااااا وأنا كمان مبسوطة
    على العموم إن شاء الله ربنا هوة خالق الكون وخالق البشر وفي الأيام المفترجة ده إدعو إن ربنا يرزقنا بشخص يكون بجد نفسه يشرح كورس البروجرامينج ويكون عارف إن العمل ده فتحه خير ليه وكمية حسنات وصدقة جارية كبيرة جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااا
    وإذا كنا إحنا هنا على إنسان وبدأ لما حس إنه عنده علم يتحكم فينا
    فربنا كبيييييييييييييييييييييييير وكريم ورحيم بينا وإن شاء الله هيستبدل شخص تاني
    وأنا واثقة من كده
    لإن ربنا رحيم بعبادة ومش هيخزلنا أبدا
    وبجد شكرا للأخ دانتي على العمل إللي ماكملهوش

عضو فضي الصورة الرمزية internetworld

سؤال واحد بس للاخوه الافاضل ولكل من ينتظر الشروحات باللغه العربيه
    حضرتك قبل ما اى حد يقوم بعمل شرح فيديو باللغه العربيه لموضوع كنت عايز تزاكره كنت بتعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    هل يا ترى كنت نايم فالبيت بتدعى ربنا ان حد يقوم يشرح بالعربي عشان تبتدى تزاكر ؟؟؟
    هل كنت بتزاكر من الكتاب وحسيت بالملل والتعب من طول الشرح وعناء الوصول الى المعلومه الموجوده فالكتاب ؟؟؟؟؟
    هل كنت بتزاكر من فيديوهات اجنبيه وتوقفت لما لقيت الشرح بالعربي ؟؟؟؟
    طيب نفترض ان مفيش شرح موجود بالعربي او ان الشرح توقف لفتره غيره معلومه الاجل حضرتك هتعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟
    هتقوم تدعى على الراجل اللى عطلك واللى كان اصلا نيته انه يساعد الناس ولظروف خارجه عن ارداته -او بارادته - تخلى عن تكمله العمل لمجرد انه صادفته بعض الامور النفسيه او الماديه او اى كان نوعها فالله اعلم بكل شخص واحواله وظروفه
    وبعدين فى حاجه كمان الناس هنا لما بتزاكر كورس ويكون الكورس دا خلص ومنتهى فعلا مثل ccna على سبيل المثال مش بتدور على انها تتوسع فالمجال وتطور الشهاده وتروح تعمل موضوع وتقول ياريت الناس الخبره فالمنتدى اللى بندعيلهم والله يعملوا لنا فيديوهات ccnp عشان نزاكرها ..........شوف دا حالك انت كطالب
    ما بالك بالراجل اللى عمله بيتطلب انه يطور شهاداته ويعمل على شرح الشهادات الحاليه ويقوم بعمل تطوعى على موقع عرب هاردوير بشرح فيديوهات ومطالب كمان بانه يكون متمكن من التكنولوجيا الجديده ضف على ذلك اعباء الحياه والاسره والمعيشه ...الخ
    يا اخوانى اتقوا الله فالمدربين والناس اللى بتتعب عشان تشرح ولو جزء من الكورس واعتمد يا اخى على الله وكمل بمجهودك باقى الكورس من الشروحات الاجنبيه والكتب وبدل ما تقول منه لله انه بيتحكم فينا ومش مكمل الكورس قل الحمد لله وفر على عناء مزاكره فصل او اتنين او حتى تلاته من الكتاب واكمل انا الباقى
    منتظر ايه بالله عليك حد يفهمنى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    والله فى تعليقات لبعض الناس بدون ذكر اسماء تخلى اللى عايز يشرح يبطل حتى دخول المنتدى
    واحد يقول اصل الصوت مكنش حلو -عايز عمرو دياب - والتانى يقول اللى بيشرح دا مستواه مش زى cbt nuggets ولا حتى الشروحات الاجنبيه طب لما انت فاهم اوى الشرح الاجنبي مش بتكمل ليه ولا هو كل واحد لازم يعمل فيها ابو على وغيره وغيره
    والموضوع زاد عن حده واصبحت الناس بتتعامل مع المدربين وكانهم الالات مطالبين بتحقيق الرغبات والامانى حتى ولو على حساب مصلحته مش مهم المهم ان الفيديو يكمل
    ومش تخاف هبقى ادعيلك ان افتكرت يعنى .........................
    لاحول ولا قوه الا بالله
    يا جماعه خلاصه القول اللى هيستنى العلم ومش عايز يتعب عشان يوصله هيفضل طول عمره واقف فى اول الطريق ومش هيتقدم خطوه زاكر واجتهد ودور وابحث فالمنتديات عندك مشكله فنقطه معينه اعمل موضوع والناس هترد عليك اجتهد لوحدك مجال IT عايز ناس تحفر فالصخر
    وطول ما الناس منتظره المعلومه على الجاهز عمرها ما هتتعلم وتاكد ان عمرك ما هتنسي معلومه انت تعبت عشان توصلها

سبحانك اللهم وبحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك

عضو ذهبي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة internetworld مشاهدة المشاركة
    سؤال واحد بس للاخوه الافاضل ولكل من ينتظر الشروحات باللغه العربيه
    حضرتك قبل ما اى حد يقوم بعمل شرح فيديو باللغه العربيه لموضوع كنت عايز تزاكره كنت بتعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    هل يا ترى كنت نايم فالبيت بتدعى ربنا ان حد يقوم يشرح بالعربي عشان تبتدى تزاكر ؟؟؟
    هل كنت بتزاكر من الكتاب وحسيت بالملل والتعب من طول الشرح وعناء الوصول الى المعلومه الموجوده فالكتاب ؟؟؟؟؟
    هل كنت بتزاكر من فيديوهات اجنبيه وتوقفت لما لقيت الشرح بالعربي ؟؟؟؟
    طيب نفترض ان مفيش شرح موجود بالعربي او ان الشرح توقف لفتره غيره معلومه الاجل حضرتك هتعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟
    هتقوم تدعى على الراجل اللى عطلك واللى كان اصلا نيته انه يساعد الناس ولظروف خارجه عن ارداته -او بارادته - تخلى عن تكمله العمل لمجرد انه صادفته بعض الامور النفسيه او الماديه او اى كان نوعها فالله اعلم بكل شخص واحواله وظروفه
    وبعدين فى حاجه كمان الناس هنا لما بتزاكر كورس ويكون الكورس دا خلص ومنتهى فعلا مثل ccna على سبيل المثال مش بتدور على انها تتوسع فالمجال وتطور الشهاده وتروح تعمل موضوع وتقول ياريت الناس الخبره فالمنتدى اللى بندعيلهم والله يعملوا لنا فيديوهات ccnp عشان نزاكرها ..........شوف دا حالك انت كطالب
    ما بالك بالراجل اللى عمله بيتطلب انه يطور شهاداته ويعمل على شرح الشهادات الحاليه ويقوم بعمل تطوعى على موقع عرب هاردوير بشرح فيديوهات ومطالب كمان بانه يكون متمكن من التكنولوجيا الجديده ضف على ذلك اعباء الحياه والاسره والمعيشه ...الخ
    يا اخوانى اتقوا الله فالمدربين والناس اللى بتتعب عشان تشرح ولو جزء من الكورس واعتمد يا اخى على الله وكمل بمجهودك باقى الكورس من الشروحات الاجنبيه والكتب وبدل ما تقول منه لله انه بيتحكم فينا ومش مكمل الكورس قل الحمد لله وفر على عناء مزاكره فصل او اتنين او حتى تلاته من الكتاب واكمل انا الباقى
    منتظر ايه بالله عليك حد يفهمنى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    والله فى تعليقات لبعض الناس بدون ذكر اسماء تخلى اللى عايز يشرح يبطل حتى دخول المنتدى
    واحد يقول اصل الصوت مكنش حلو -عايز عمرو دياب - والتانى يقول اللى بيشرح دا مستواه مش زى cbt nuggets ولا حتى الشروحات الاجنبيه طب لما انت فاهم اوى الشرح الاجنبي مش بتكمل ليه ولا هو كل واحد لازم يعمل فيها ابو على وغيره وغيره
    والموضوع زاد عن حده واصبحت الناس بتتعامل مع المدربين وكانهم الالات مطالبين بتحقيق الرغبات والامانى حتى ولو على حساب مصلحته مش مهم المهم ان الفيديو يكمل
    ومش تخاف هبقى ادعيلك ان افتكرت يعنى .........................
    لاحول ولا قوه الا بالله
    يا جماعه خلاصه القول اللى هيستنى العلم ومش عايز يتعب عشان يوصله هيفضل طول عمره واقف فى اول الطريق ومش هيتقدم خطوه زاكر واجتهد ودور وابحث فالمنتديات عندك مشكله فنقطه معينه اعمل موضوع والناس هترد عليك اجتهد لوحدك مجال IT عايز ناس تحفر فالصخر
    وطول ما الناس منتظره المعلومه على الجاهز عمرها ما هتتعلم وتاكد ان عمرك ما هتنسي معلومه انت تعبت عشان توصلها

سبحانك اللهم وبحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك
    عندك حق انا معاك فى الرأى ده
    الناس اللى مابتقدرش قيمة المجهود اللى الاساتذه بيعملوه اعتقد سببه
    انهم لم يخرجوا للحياة العملية ويعرفو قيمة المعلومة وان كل واحد فى الشغل بيحاول يحتفظ بالمعلومة لنفسه
    [CENTER]
    [B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"] [/URL][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"]مراجعة للشاشة الرائعة

[/URL][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"]Samsung SyncMaster S24B750V Series 7 [/URL][/B]

[/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية one-zero

رربما يكون الاخ internetworld قد قال معظم ما يجول بخاطري
    فلنشكر الاخ دانتي على ما قدم حتى الان
    وان شاء الله مثل ما جاء الاخ دانتي و اكرمنا بعلمه راح يأتي اخ اخر و يكمل المسيرة

الاخ دانتي اختار الطريق ( يعلم الله اني حاولت معه على الخاص ان يغير رأيه) وهو اختار المنتديات الاجنبية كطريقه كما قال في الموضوع الاساسي

ربنا يبارك له و يسهله و يعطيه كل خير

نصيحة لكل اخ يشرح الان بقسم الشهادات العلمية
    المنتدى و اعضائه نموذج لحال الدنيا والحياه فيها كل الاطياف والمذاهب و مختلف الاراء و فيها الصالح و الطالح .........الخ

واسلوب مش لاعب لا يصلح في الحياه وصاحبه هو الخاسر
    على الاقل خسر دعاء الصادقين ممن يتعلمون من خلاله
    خسر المساهمه ولو بجزء بسيط في تطوير مجتمعاتنا العربية علميا

فكرت كثيرا انا شخصيا بترك المنتدى بسب عضو من هنا او عضو من هناك و لكن دائما اعود و اقول طيب و اللي بيدعولي بالمنتدى
    اخسر دعائهم ليه فتكون العوده اقوى من قبل
    البعض قد يحول الطاقة السلبية الي ايجابية و البعض قد لا يستطيع
    [CENTER][SIZE=4]{[COLOR=red]وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ[/COLOR]}[/SIZE][SIZE=4]…[/SIZE][SIZE=6][SIZE=4](الأنفال:30)
    [URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"]للتواصل معي عبر الفيس بوك اضغط هنا
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/watch?v=37LoZWjv1HE&feature=player_profilepage"][/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"] صفحتي الخاصه على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/Mentored-Learning-New-Horizons-Dubai/234720379925819"]صفحة التعليم الارشادي على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/user/yasserramzyauda"]قناتي على اليوتيوب
    [/URL][/SIZE][/SIZE][SIZE=3][URL="https://yasserauda.blogspot.com/"]مدونتي الخاصه[/URL][/SIZE][/CENTER]

عضوية جديدة

السلام عليكم يا شباب مش عارف ابدأ منين وازاى بس بجد انا حزين جداا على الى حصل بكل تفاصيله وعلى انقطاع الدوره بس ممكن اتكلم بروحى انا شاب مصرى بتمنى النهضه للامه العربيه كلها يا جماعه انا شغال فى مجال قريب جدا لمجال البرمجه او انا شغال فيه لكن مش محترف برمجه او على قوه الاستاذ دانتى الى بجد اشهد له انه طورنى كتير وقربنى من اللغه والله يعينه على الى هوا فيه ويوفقه ويكرمه على مجهوده الى بزله بس اقولكم على شعور انتابنى من اول ما بدأت هذه الدوره انها لن تكتمل دائما ما كنت متوقع ذلك ممكن تقولوا شايف اننا كلنا كده مش بنقدر نكمل الى نبدأه او هممنا ضيعفه بجد انا حسيت بكده من اول ما تابعت الدوره مش عارف اتكلم افهمكم ايه بس ي جماعه كل شغل او عمل او لغه او الله لها مفتاح لا يدركه الا من تعامل معه عشان كده لما بنبحث عن دوره او شروحات نتمنى ان نجد ضالتنا بها انا ولى زميل اول ما نوينا ندقن هذه لغه اتفقنا على وعد بيننا ان نقوم بشرحها والمساعده فيها يا جماعه انا اول ما عرفت الاستاذ دانتى حكتله على موضوع صاحب الموضوع انشأ الموضوع ف 2005 والناس منتظراه ليومنا هذا كان موضوع بيتكلم على قواعد البيانات السيكول سيرفر يا جماعه الى برا الموضوع غير الى داخله هتفضل تدور على مفتاحك وهتتعب كتير على الفاضى وهقولكم مثال شوفته بعنيا فى السى شارب انت عندك قاعده بيانات فيها جدول والجدول فيه حقول عايز تعمل بيها شاشه فى السى شارب بدل ما تنزل تيكست بوكس ورا تيكست بوكس ممكن تسحب الحقول دى مره وحده وتحطها على الفورم بتاعتك اول حاجه تجيلك بشغلها يعنى لو فى تاريخ يجيلك على هيأت تاريخ والنص وهكذا دى مثلا معلومه صغيره لكن تعوض معاك وقت وجهد كبير وسرعه ده مثال تانى حاجه انا لما هعمل موضوع او شرح او خدمه لو هنتظر مقابل من بشر يبقا معملهاش من الاول انا بعامل ربنا فى الناس دى يا جماعه انا هقولكم حاجه تخيل انك كده عايش وسايب صدقه جاريه ليك كده كلها مكاسب حتى الى بيشرح بيثبت المعلومات عنده اكتر وانا هقولكم على جملتينى سيكول بحكم شغلى دول بالخبره وحد يقولى انه لو ذاكر كده هيعرفهم ويجبهم الاولى sp_databases دى جمله بتستعرض كل الداتا بيز الى فى السيرفر دى الاولى وليها استخدامات مميزه فى البرمجه والجمله التاينه لو عايز تبحث عن حقل عايز تعرف هوا فى انهى جدول عندك فى الداتا بيز الى انت شغال عليها select * from information_schema.columns where column_name='اسم الحقل '

حد بقا يفهمنى ليه احنا بنعمل فى بعضنا كده مش بنكسب بعض الخبرات ليه اتمنى منكم تفهم ما اقولهم وعدم الاستهانه به الخبره انا يا جماعه سألت ناس كتير حتى فى المذكره للسى شارب الناس مش عارفه واحد يقولك ركز على اللوجك واحد يقولك ابدأ ابوجيك اورينتد واحد يقولك اعمل مشاريع واشتغل على طول وواحد يقولك الكورسات نصب عشان كده ما بنصدق اننا نلاقى فرصه او انسان خبره فاهم او عارف وبيشرحلنا بصدق مش مجرد كتاب نقرأه ونزهق ولو انتم متبعين دورس الاستاذ دانتى كان بيقول ان الكتاب الاساسى الى كان بدأ بيه مقصر فى بعض المواضيع اانا مين بقا فى الخبره عشان اعرف اقدر ان الكتاب ده كويس ولا لا حد يفهمنى انا غلط ولا صح وكل سنه وانت طيبين واشوفكم ديما فى احسن حال يارب ويكون اخينا دانتى فى احسن حال

عضو الصورة الرمزية golden mask

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wobooo مشاهدة المشاركة
    رربما يكون الاخ internetworld قد قال معظم ما يجول بخاطري
    فلنشكر الاخ دانتي على ما قدم حتى الان
    وان شاء الله مثل ما جاء الاخ دانتي و اكرمنا بعلمه راح يأتي اخ اخر و يكمل المسيرة

الاخ دانتي اختار الطريق ( يعلم الله اني حاولت معه على الخاص ان يغير رأيه) وهو اختار المنتديات الاجنبية كطريقه كما قال في الموضوع الاساسي

ربنا يبارك له و يسهله و يعطيه كل خير

نصيحة لكل اخ يشرح الان بقسم الشهادات العلمية
    المنتدى و اعضائه نموذج لحال الدنيا والحياه فيها كل الاطياف والمذاهب و مختلف الاراء و فيها الصالح و الطالح .........الخ

واسلوب مش لاعب لا يصلح في الحياه وصاحبه هو الخاسر
    على الاقل خسر دعاء الصادقين ممن يتعلمون من خلاله
    خسر المساهمه ولو بجزء بسيط في تطوير مجتمعاتنا العربية علميا

فكرت كثيرا انا شخصيا بترك المنتدى بسب عضو من هنا او عضو من هناك و لكن دائما اعود و اقول طيب و اللي بيدعولي بالمنتدى
    اخسر دعائهم ليه فتكون العوده اقوى من قبل
    البعض قد يحول الطاقة السلبية الي ايجابية و البعض قد لا يستطيع
    صدقت فعلا ونحن والله نحتاج الى دعاء الناس اللهم ارزقنا اجابه دعائنا
    عرب هاردوير أحسن منتدى فى ال web servers كلها وأحسن سيرفر فى ال backbone بتاع العرب

عضو برونزي الصورة الرمزية أيمن النعيمي

والله انا مستغرب جدا
    يعني كيف امكن لشخص اعطاه الله بعض من علمه ويرى هذا الكم الهائل من الشباب المتحمس للعلم والدروس
    ان يقول ان ذاهب للمنتديات الاجنبية من اجل شيء بالنسبة لي وللاغلبية هنا ليس بالسبب الذي يمكن فهمه
    على كل حال جزاك الله خيرا ووفقك الله في المنتديات الاجنبية

عضوية جديدة

انا هقول على حاجه وبجد انا بحب الاستاذ دانتى وبشكره على كل مجهوده بس فى احد مشاركاته عندما توقف عن استكمال الدوره كتب جمله ومن ساعتها وانا مش فاهم حاجه وتأكدت ان الموضوع انتهى بلا راجعه قضى الامر وحد فيكم لو فهم يقصد ايه بكلامه ده يفهمنى

لكن لما يصل النفس العام للكثيرون او الغالبيه برغبه زوال امه كامله فهنا اكثر من خط احمر تم تجاوزه
    انا لاانتمي لكم ولايعني لكوني ناطق بلسان الضاد انني مسلم اصلا حسب حساباتكم
    كان رسول الله يرفض الدعاء على اهل الطائف رغبه في ان يخرج من اصلابهم من يوحد الله وهو ماحصل بعد ذلك
    ونحن نتمنى زوال الامم لاختلافات عقائديه وهنا ان لم يكن الخط احمر فمتى سيكون
    لااطيل اكثر واحتراما لردودكم رددت لكم لااكثر ولاارتجو نقاش او اثاره امور او مواضيغ

رجاء لمن يقراء كلامي ان لايرد بعد الان لانني لن ارد احتراما لهدوء المنتدى
    واعتذاري منكم جميعا اخوه اعزاء كنتم وتبقون ان شاء الله
    حد يفهمنى الجمله الحمره دى بجد الحزن اوصله لدرجه لان يستطيع العدول عنها
    رابط صفحه المشاركه

عضو الصورة الرمزية motsh

السلام عليكم
    يا جماعه الدنيا لم ولن تتوقف ابدا...........ومن الأفضل الأن ان نبدأ فى العمل كل واحد فيما لدية ونتوقف عن الحديث عن السبب .
    المشكلة اننا اصبحنا لا نعتمد على انفسنا واعتقد هذة مشكلة الدول العربية كلها يا جماعه يوجد العديد من الكتب والفيديوهات والمراجع . يا جماعه العلم موجود فى اى مكان نحن فقط ننتظر من يقوم بإعطائنا هذا العلم لا نسعى نحن وراءة واعتقد اننا لابد ان نغير من انفسنا ونعتمد على انفسنا .
    اخيرا انا عايز اشكر كل عضو فى هذ المنتدى العظيم الذى لة الفضل بعد الله على كل ما استذت به من علم وخبرة عملية

عضو

السلام علكم ورحمة الله

اخ internetworld انا لم ادعو على الاخ دانتى ولم اذكره ابدا بسوء !! لا سمح الله, بل العكس انا اقول ان الرجل

اعطانا شرح جميل جدا مشكور و مأجور عليه بل فقط شعرت بالحزن لتوقف الدوره وان شىء ما عكر صفو الاخ دانتى

( او أي او مسلم اخر فنحن نتمنى للجميع السعادة) واقول اخيرا للاخوه الافاضل الذين جادوا علينا بوقتهم

ومجهودهم في سبيل شرح علم ما ان سائكم عضو فهناك العشرات و المئات الشاكرين و الداعين لكم

عضو الصورة الرمزية ZaraLinks

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    اول شي كل عام وانتم بخير جميعا ان شاء الله ونسئل الله قبول صيامكم وان يكون رمضان انتهى وانتم عتقاء من النيران ان شاء الله

المسئله الثانيه اخوتي الاكارم انا لااتحكم بكم ولاشي واصلا لااظن ان هذه فكره من يقدم الدروس كائنا من يكون فالوقت الذي كنا نقضيه في اعداد درس واحد اكبر بكثير من ان يكون هدف للتحكم بكم ولاادري ماهو التحكم اساسا لكنه جواب على ماقد يراه البعض ولكن المسئله ومافيها ان الدروس تحتاج الى همه وصبر من اجل تقديمها واعدادها اليكم واعلموا ان الساعه الواحده التي تشاهدوها يكون مجموع ساعات عملها الحقيقه من تخطيط وتنسيق واحيانا اعاده تسجيل لو لم يكن ماتم تقديمه مقنع مثلا حوالي خمس ساعات والاخوه الذين قدموا المحاضرات مروا بما اقوله لكم

عموما من اجل الصبر على انتاج الدروس يحتاج المحاضر الى همه بداخله واسباب وامنيات لكن لما تنكسر امور جوانا كان الهمه تتلاشى او تختفي اساسا وهو ماحصل فانا لااريد ازعاجكم او المكم او او او من هذه الافكار التي لايلقيها بداخلكم غير الشيطان نفسه

اعود الان للسبب الاساسي الذي جعلني ارد هنا وقراءت ردودكم عن كيف تكملون الطريق لمن تابع المحاضرات فهو ان اجاد فهم كل ماتم تقديمه وبوسعه حل الاسئله المتعلقه بالمجالات التي درسها فان قناعتي انه قادر على الوصول الى وضعيه المحترف وعموما ان اغلب الاعمال الحاليه في دول العالم تتطلب ان تكون ملما بكتابه برامج قواعد البيانات سواء كانت هذه البرامج تطبيقات على شبكه او باستخدام صفحات الانترنت فهذا هو مطلبك الاساسي ان تجيد قواعد البيانات وبرمجه الـADO.net والنظام الاحدث Linq وايضا تدرس صفحات النت ASP.NET
    والـlinq الذي تكلمت عنه يربط برامجك التي تكتبها بقواعد البيانات ومن ضمنها بيئه اوراكل وهذا امر مهم لان صاحب الشركه لو طلب ان تكون قواعد البيانات اوراكل لانه سامع انها الافضل فهذا لن يكون مشكله لك لانك ببساطه تعتبر الاوراكل حاضنه قواعد بياناتك من معلومات لكن من يعمل على هذه القاعده هو الفيجول ستوديو سي فبالنتيجه لايوجد شي في هذا المضمار لاتستطيع عمله

ملاحظه مهمه جدا جدا جدا :
    في بعض الاعمال يتطلب منك ان تكون تعرف اكثر من لغه مثلا فيجول سي وفيجول بيسك هنا طور مهارتك بالشكل الاتي , ان معرفتك للغه واحده وتطورك فيها خير من ان تتعلم لغتين خاصه ومنطق البرمجه نفسه وكي تحل الاشكال مثلا انا لما يتم اعطائي برنامج بالفيجول بيسك ويتطلب مني تطويره او التعديل عليه اقوم بترجمته من خلال المترجم الى لغه سي فيتحول لكن مع بعض الاخطاء فاقوم بحل المشاكل ثم اعود بواسطه المترجم واعيده الى الفيجول بيسك العمليه ليست سهله تماما لكنها اسهل من ان اتابع تراكيب لغتين بهذه الطريقه انا اعرف لغتين وحتى اكثر لان المترجمات تتيح لك التحويل بين لغات عائله الفيجول ستوديو مجتمعه في اغلب الاحيان وبالتالي انت ستكون مسيطر على اغلب اللغات

وبعد ان تسيطر على كل ماتم ذكره تستطيع ان تنطلق لمجالات اخرى او ان تكتفي بالتطوير في مجالك فلو وصلت لهذه المرحله فقط فانت اصبحت محترف

ولكن الان دخلت انظمه حديثه مثل الـSharepoint server وهو من منتجات مايكروسوفت هذا السيرفر لو كان راتبك مثلا لنقل سنويا 80 الف فبتعلمك لتقنياته يصبح الراتب 120 الف وانتم في المسار الصحيح الان لكن تحتاجون الى سنتين او ثلاثه لحتى تصلون الى مستوى يؤهلكم حقيقيا لاعمال حقيقيه

بفي امر حتى تكون محترف حقيقي عليك ان تبداء بكتابه برامج ثم تزيد من صعوبه البرامج التي تكتبها الامر سهل
    تعال لوالدك اسئله لو كنت تريد ان اعمل مفكره لك مالذي تتمنى ان تكون في مفكرتك الالكترونيه وسجل كل مايحتاج اليه الوالد وحاول ان تعمله تعال لوالدتك واسئلها هل تريدين انزال وزنك ياحاجه واعمل برنامج يحول قيمه الطعام الذي تاكله كل يوم الحاجه الى مايعادله من سعرات لتعرف الحاجه ان كان وزنها يزيد او ينقص
    ثم انتهيت من هذه المرحله انتقل الى ماهو اكبر تخيل انك تعمل مشروع لمطار مثلا منظم رحلات جويه وابداء انت بكتابه التفاصيل وتخيل الامر او ادخل على النت وطالع نظام الحجوزات وغيرها واعمل انظمه مشابه وهكذا ستجد نفسك وصلت الى مستوى يديم عليك نعمه الحياه

اخوتي لاتعتمدوا على احد ابدا انتم ليتحول كل منكم الى معلم لنفسه وستصلون ان شاء الله
    امنياتي ودعواتي لكم بالتوفيق في خطوات حياتكم القادمه

عضو

السلام عليكم

بدايه اريد ان اقول للاخ دانتي باني سعيد بالرد الذي قدمه هنا ... والله لا يا اخي الكريم ما نستغني عنك

السلام عليكم
    كل عام وانتم بخير
    سنواصل الكورس ان شاء الله بعد ان طلبت مني الوالده ذلك
    تحياتي لكم

الان نحن في شهر 9 بعد ان ينتهي العيد ان شاء الله مع مطلع الاسبوع القادم سنواصل الدروس

لااريد تعقيب او شي او مداخله فقط اعلمكم بهذا

الكورس سباخذ وقت طويل لينتهي فالمستعجل من الان انصحه ان يدرس بطريقه ثانيه لاننا سنسير وفق مايتيسر من وقت وجهد

ومن كان عنده كلمه طيبه ليقلها ومن كان عنده عتب او شيء ليوجله الى وقت اخر مابعد العيد

السلام عليكم

فقط طلب صغير راجعوا المحاضره الاخيره برمجه الكيانات oop لان القادم يعتمد عليها

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة