أزيكم يا شباب ... عاملين أية ...

أمبارح كان أول يوم في عيد الفطر المبارك و طبعا كل سنة و انتم طيبين ...

أمبارح نزلت صليت صلاة العيد و بعد ذلك قررنا السفر الي الأسكندرية لقضاء 3 أيام العيد ....

و سافرنا الساعة الثامنة صباحا ...

و نحن علي كوبري 6 أكتور أذا بعساكر و رتب كبيرة و لوائات

و علي طريق مصر - أسكندرية الصحراوي ..

تفاجأنا ب 5 عربيات TOYOTA CAMRY تبع الشرطة و يليهم 3 عربيات 4X4 من KIA و لكن لا أتذكر نوع السيارة و كل السيارات أحدث موديل 2009 و يليهم مباشرا سْيارة JEEP GRAND CHEROKEE و بعد ذلك 4 موتسيكلات من الشرطة و الموتسيكل الواحد 8 سيليندر ! و يليهم سيارة مرسيدس S350 و يليها موتسيكلين من نفس النوع و 5 سيارات Toyota Camry و سيارة Jeep Cherokee

و علي جوانب في الطريق هناك ظباط و عساكر و سيارات شرطة واقفة .

فتسألت ... هل Obama في مصر مجددا و رايح يعيد في أسكندرية ؟

و عندما مر هذا الموكب ... وقفنا في بنزينة أمارات مصر علي الطريق لمليء بنزين و نشتري حاجات خفيفة لنأكلها علي الطريق

و بعد ذلك رحلنا و دخلنا علي البوابة ... و أذا بكمية العربيات العادية بتاعت شعبنا العزيز و الناس عاماها تزمر !! طيب .. في أية يا أخوانا .... أصل البوابة مقفولة .... طيب لية ؟! عشان في موكب مهم بيعدي .. و ممنوع الخروج من السيارة .. !!

فضلنا كدة ربع ساعة و البوابة مقفولة و الناس مش عافها تعدي ... ( طبعا عشان البية يوصل بسرعة )

و بعد ذلك مشينا في الطريق الي الأسكندرية و أتجهنا الي مول San Stefino لنمكث فية 3 أيام العيد .

و عندم وصلنا تفاجأنا بعدد بشع من ضباط الشرطة و اللوائات

و كان في المطلع بتاع San Stefino بعض سيارات الموكب الذي كان مار من جنبنا ...

و كان عليهم زيادة سيارة Chrysler لونها رمادي و ورائها سيارة مرسيدس و من أمامها موتسكلين تبع الشرطة .

و عندما دخلنا المبني ... سألنا في ال Reciption لمن كل هذة الضجة ...

فكان الرد : د/ أحمد نظيف جاي شقتة هنا ....

طيب و كل الموكب و الحراسة دي علشانة ؟

أيوة يا فندم ....

( بقي كل الهيصة دي ... عشانة هو ....... أما لما الريس ييجي هيضربوا الناس بالنار ؟ )

المهم ...طلعنا علي غرفتنا ....

و بعدين أنا نسيت شيء في السيارة ...

فنزلت عشان أجيبة ....

و أنا ماشي ... أبص يمين ... الاقي شرطة .. أبص شمال الاقي ناس لبسة بدل ...

بعدين و أنا بطلع من الباب .. قالولي لو سمحت روح أعد علي الكنبة اللي هناك 5 دقائق .. قلتلهم لية .. قالولي عشان بس د/ أحمد نظيف هيمشي ....

قلت أمري الي الله ...

و أنا قاعد علي الكنبة ....

لقيت مرة واحدة د/ أحمد كلين .... أقصد نظيف ... قدامي و لابس مايو شورت و نظارة شمس و معاة بنتة و 5 حراس .

و بعد كدة لقيتة هو ركب السيارة ال Chrysler في مقعد السائق و أبنتة ركبت في الوراء و بجانبة ركب حارس

و رحل و معة الموتسيكلين و السيارة المرسيدس ...

أكيد الباشا رايح يبلبط شوية علي البحر ....

( أنا خفت و هو معدي من قدامي مباشرة أتضرب بالنار :D:D )

و خلصت الحكاية ....

تخيلوا يا جماعة لما يكون كل وزير أو كل محافظ أو أي منصب مهم في البلد يتعملوا المهرجان دة ... يبقي بيتصرف أد أية .... ؟

و منين ؟

و الفلوس دي من مين ؟

هل من مرتبة الحكومي ؟

أم من .... ؟

أغلي و أحدث سيارات لة و لموكبة ......

ال Toyota Camry تباع في مصر ب 600 ألف جنية .. ( بس طبعا الشرطة مبتتفعش ضرائب و جمارك علي السيارات فتصبح ثمنها 75 ألف جنية ) أيوة يا جماعة والله ... و العربية بالضرايب تبقي 100 ألف جنية ... تخيلوا 600% ضرائب !!

و الموتسيكل الشرطي ال 8 سيليندر يخش في 80-100 ألف جنية

...

فوق كل دة كميات البنزين اللي الموكب الواحد محتاجة ......

حسبي الله و نعم الوكيل ....

فعلا ... أد أية أحنا طلعنا غلابة .......